تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اسفند 1399 - 20:50
کد خبر : 37951

چگونگی افزایش حقوق کارمندان سال ۱۴۰۰

چگونگی افزایش حقوق کارمندان سال ۱۴۰۰

در جلسه علنی دو روز قبل مجلس، اگرچه پیشنهاد نایب رئیس کمیسیون اقتصادی درباره محدودسازی افزایش حقوق کارمندان با حقوق بالا، با مخالفت شدید نماینده دولت مواجه شد، اما رد نشد و برای رفع برخی ابهامات به کمیسیون تلفیق بازگشت.اکنون جزئیات بیشتری از استدلال های دو طرف ماجرا منتشر شده.     به گزارش اقتصاددان

در جلسه علنی دو روز قبل مجلس، اگرچه پیشنهاد نایب رئیس کمیسیون اقتصادی درباره محدودسازی افزایش حقوق کارمندان با حقوق بالا، با مخالفت شدید نماینده دولت مواجه شد، اما رد نشد و برای رفع برخی ابهامات به کمیسیون تلفیق بازگشت.اکنون جزئیات بیشتری از استدلال های دو طرف ماجرا منتشر شده.

    به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز،  در جلسه علنی دو روز قبل مجلس، اگرچه پیشنهاد نایب رئیس کمیسیون اقتصادی درباره محدودسازی افزایش حقوق کارمندان با حقوق بالا، با مخالفت شدید نماینده دولت مواجه شد، اما رد نشد و برای رفع برخی ابهامات به کمیسیون تلفیق بازگشت تا پس از بررسی در جلسه عصر پنج شنبه این کمیسیون، روز شنبه در صحن علنی مطرح شود.

اکنون جزئیات بیشتری از استدلال‌های دو طرف ماجرا منتشر شده که در ادامه آمده است: در جلسه علنی نوبت سوم دو روز قبل مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای اصلاح جزء یک بند «الف» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت، پیشنهادی که می‌توان نام آن را محدودسازی افزایش حقوق کارمندان با حقوق های بالا یا نجومی بگیران نامید.

این جزء درباره مدل افزایش حقوق کارمندان در سال آینده بود. براساس پیشنهاد دولت که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسیده بود، قرار است سال آینده حقوق «همه» کارمندان دولت ۲۵ درصد افزایش یابد.

اما براساس پیشنهاد خاندوزی که با هدف کاهش تبعیض بین کارمندان دولت تهیه شده، قرار بود حقوق کارمندانی که حکم آن‌ها کمتر از ۵ برابر حداقل دستمزد است یعنی ۱۰ میلیون تومان، ۲۵ درصد افزایش یابد و حقوق کارمندانی که حکم آن‌ها بالای این رقم است، صرفا حدود ۲٫۵ میلیون تومان افزایش یابد.

خاندوزی: محدودیت افزایش حقوق صرفا شامل هفت درصد کارمندان می‌شود

براساس اظهارات نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس، نسبت حداکثر به حداقل حقوق در بخش دولتی در ایران ۲۱ است، در حالی که در بسیاری از کشورها نسبت به ایران وضعیت بهتری دارد.

مثلا این نسبت در کشورهایی مانند کره و ژاپن بین هشت تا ۱۳ است.خاندوزی تاکید کرد: خواسته حداقلی مردم از مجلس این است که این شکاف‌ها کاهش یابد و این پیام را به جامعه بدهیم که بیشترین درصد افزایش حقوق نصیب پایین‌ترین طبقات می شود.

البته محاسبات نشان می‌دهد که ۹۳ درصد کارمندان دولت مشمول افزایش ۲۵ درصدی حقوق خواهند شد زیرا حکم حقوقی آن‌ها کمتر از پنج برابر حداقل دستمزد است و فقط هفت درصد باقی مانده مشمول درصد افزایش کمتری می‌شوند.

نه تنها حقوق هیچ کدام از کارمندان دولت کاهش پیدا نمی‌کند بلکه ثابت هم نمی‌ماند و همه حتی در پله‌های بالایی شاهد افزایش حقوق هستند و صرفا آن هفت درصد با درصد کمتری نسبت به ۲۵ درصد.

دولت: با تصویب پیشنهاد مجلس، حقوق گروهی از کارمندان ثابت می‌ماند

اما در این جلسه، سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت به شدت با تصویب این پیشنهاد مخالفت کرد.

وی با اشاره به این که براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است ضریب افزایش حقوق را با توجه به میزان هزینه‌های خود و میزان تورم مشخص کند، گفت: براساس این پیشنهاد کسانی که حکم آن‌ها تا پنج برابر حداقل حقوق است یعنی ۱۴ میلیون تومان، این ها ۲۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت ولی افرادی که بالاتر از این حقوق می گیرند، افزایش ۲۵ درصدی نخواهند داشت.

وی افزود، در نتیجه، مثلا فردی که ۱۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، حقوقش ۲۵ درصد افزایش می‌یابد ولی کسی که مثلا ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد، حقوقش اصلا افزایش نمی‌یابد.  بنابراین طبقات حقوقی کلاً جابه جا می شود یعنی کسانی که حقوق پایین تری می گرفتند حقوق بالاتری می گیرند و برعکس.

پورمحمدی افزود: چه کسانی بالاتر از ۱۴ میلیون تومان می‌گیرند؟ قضات ما، هیئت علمی ما، انرژی اتمی ما، کسانی که روی سکوهای نفتی ما در جنوب هستند. یک دفعه یک توقف انجام می‌دهیم و حجم بسیار زیادی نارضایتی ایجاد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: دولت با این پیشنهاد قویا مخالف است و آن را مخالف قانون برنامه ششم توسعه می‌داند.

یک نکته و یک ابهام درباره پیشنهاد محدود شدن حقوق‌های بالا

با توجه به موارد فوق، دو نکته قابل ذکر است: اول این که آمارها نشان می‌دهد حکم حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد کارمندان دولت کمتر از پنج برابر حداقل حقوق (دستمزد) یعنی ۱۰ میلیون تومان است.

در نتیجه، در صورت تصویب پیشنهاد مطرح شده توسط نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، صرفا میزان افزایش حقوق پنج تا ۱۰ درصد کارمندان دولت، تا حدودی کاهش خواهد یافت یعنی کمتر از ۲۵ درصد خواهد شد.

در ضمن این وضعیت درباره بازنشستگان به مراتب شدیدتر است یعنی درصد بازنشستگانی که حکم شان بالاتر از پنج برابر حداقل حقوق بوده، قطعا ازپنج درصد هم کمتر است.

اما مورد دوم مربوط به پیشنهاد خاندوزی است. مهم‌ترین ابهامی که در این باره قابل طرح است، میزان افزایش حقوق نجومی بگیران با توجه به پله‌های مالیات بر حقوق است که هفته گذشته به تصویب مجلس رسید.

مطابق جزء چهار بند «الف» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰، مالیات بر حقوق در سال آینده براساس جدول شماره یک محاسبه می شود.
با این وصف، میزان افزایش حقوق کارمندان با توجه به پله‌های مالیاتی در سال آینده مطابق جدول شماره دو خواهد بود.

با توجه به جدول شماره دو ملاحظه می‌شود که درصد رشد خالص حقوق افرادی که احکام آن‌ها بالاتر از پنج برابر حداقل دستمزد است و در صورت تصویب پیشنهاد نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان افزایش حقوق آن ها محدود خواهد شد، بین ۱۶ تا ۲۳ درصد است و همچنین رقم خالص افزایش حقوق آن ها نسبت به امسال بین ۲٫۵۵ تا ۲٫۶۷۵ میلیون تومان در ماه خواهد بود.

در این زمینه البته نکته قابل ذکری وجود دارد و آن این که بخش زیادی از افرادی که احکام آن ها بالاتر از پنج  برابر حداقل دستمزد است، قضات و اعضای هیئت علمی هستند.

این افراد از پرداخت مالیات پلکانی حقوق معاف هستند و صرفا مالیات ۱۰ درصدی می پردازند. در نتیجه، میزان درصد رشد خالص حقوق آن‌ها حتی در صورت تصویب این پیشنهاد مجلس، عموما بالای ۲۰ درصد باقی خواهد ماند. در نتیجه، باید گفت تصویب این پیشنهاد صرفا به معنای محدودسازی حقوق گروه اندکی از کارمندان است که حقوق‌های بالا می‌گیرند.

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....