تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 0:22
کد خبر : 120285

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

بسیاری از سهامداران همواره پیگیر این موضوع می باشند که در بازار سرمایه چگونه می توان یک سهم مستعد رشد را شکار کرد؟ با رصد جریان نقدینگی تا حدودی می توان این کار را انجام داد. اقتصاددان: بسیاری از سهامداران همواره پیگیر این موضوع می باشند که در بازار سرمایه چگونه می توان یک سهم

بسیاری از سهامداران همواره پیگیر این موضوع می باشند که در بازار سرمایه چگونه می توان یک سهم مستعد رشد را شکار کرد؟ با رصد جریان نقدینگی تا حدودی می توان این کار را انجام داد.

اقتصاددان: بسیاری از سهامداران همواره پیگیر این موضوع می باشند که در بازار سرمایه چگونه می توان یک سهم مستعد رشد را شکار کرد؟ با رصد جریان نقدینگی تا حدودی می توان این کار را انجام داد. در این مطلب قرار است درباره نحوه رصد جریان نقدینگی در بازار صحبت کنیم، اما قبل از آن نیاز است که بدانیم اصلا روند در بازار چگونه شکل می‌گیرد؟

روند‌ها در بازار چگونه شکل می‌گیرند؟

برای بررسی روند‌ها در بازار آخرین روند صعودی در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم که از خرداد ماه سال جاری آغاز شد.

طبق تصویر زیر ملاحظه می‌کنید که روند‌ها را همیشه حقوقی‌ها تغییر می‌دهند و حقیقی‌ها این روند‌ها را ادامه می‌دهند؛ بنابراین روند همیشه با خروج پول حقیقی آغاز می‌شود و سپس ورود پول حقیقی تضمین کننده ادامه روند صعودی خواهد بود.

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

پول‌های هوشمند چه زمانی وارد روند خواهند شد؟

پول‌های هوشمند بعد از آن که مطمئن شد که روند عوض شده است، منتظر اولین موج اصلاحی می‌مانند؛ بنابراین پول‌های هوشمند طبق تصویر زیر در اولین موج اصلاحی وارد روند می‌شوند.

در اولین موج اصلاحی حقوقی‌ها خرید‌های خود را تکمیل کرده اند و حقیقی‌های درشت در این موج وارد می‌شوند و عمده کد به کد‌ها در این محدوده انجام می‌شود.

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

تحلیلگر‌ها چه زمانی وارد روند می‌شوند؟

تحلیلگر‌ها منتظر می‌شوند تا خرید‌های درشت را در بازار ببینند و صنایعی که در آن‌ها پول وارد شده است را رصد کنند. تحلیلگر‌ها سعی می‌کنند که بیشترین بازدهی را از روند صعودی بگیرند.

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

وضعیت حال حاضر بازار چگونه است؟ الان در چه مرحله‌ای هستیم؟

طبق تصویر زیر ما یک تغییر روندی را شاهد بودیم. هم اکنون در موج اصلاحی قرار داریم. حالا باید چه کنیم؟

اولا باید ببینیم در این ناحیه خرید‌های درشتی صورت می‌گیرد؟ ثانیا اگر خرید‌های درشتی صورت می‌گیرد در کدام صنایع است؟

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

چطور این پول‌های درشت را رصد کنیم؟

با سه روش جریان نقدینگی رصد می‌شود:

ارزش معاملات صنایع و سهام
ورود پول حقیقی به صنایع و سهام
خرید‌های درشت یا به اصطلاح پول‌های داغ

ارزش معاملات صنایع

در سایت تی اس‌ای بخشی با عنوان برترین گروه‌های صنعت وجود دارد که گروه‌ها را به ترتیب ارزش معاملات مرتب کرده است. معمولا ۵ گروه بالا قرار دارند که عبارتند از: خودرو، فلزات اساسی، بانک، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی.

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

نکته اول در بین این ۵ گروه باید ببینیم کدام گروه بالاتر است. نکته دوم اینکه وقتی یک گروه کوچکی مثل اداره بازار‌های مالی مطابق تصویر زیر بین این گروه‌ها قرار می‌گیرد یک آلارم است. احتمالا در این گروه تحرکاتی در جریان است که ارزش معاملات آن بالا آمده است. اداره بازار‌های مالی دارای چه نماد‌هایی است؟ فراکاب‌ها (بورس، فرابورس، کالا و انرژی ۳) در این گروه قرار دارند.

ارزش معاملات سهام

در این مرحله نگاه می‌کنیم کدام نماد‌ها ارزش معاملات بالاتری دارند. نماد‌های گروه خودرویی، بانکی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی معمولا در صدر این نماد‌ها قرار دارند. نماد‌های کوچکی مثل اتکای، فرابورس، انرژی ۳ و کالا وقتی در بین نماد‌های با ارزش بالا قرار می‌گیرند، این هم یک آلارم است چرا که جای این نماد‌ها معمولا اینجا نیست. البته باید بررسی شود دلیل این افزایش ارزش معاملات در این نماد‌ها چیست؟ ممکن است کد به کد حقوقی به حقوقی باشد.

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

تعداد بازدید

معمولا نماد‌های پربازدید ما نماد‌هایی هستند که سهامداران زیادی دارند مانند وتجارت، خودرو، فولاد، فملی، شتران و …. وقتی یک نمادی مثل کطبس، کزغال و کسرا طبق تصویر زیر در بین پربازدید‌ها قرار می‌گیرند باید بررسی شود که چرا این نماد‌ها دارند زیاد بازدید می‌شوند؟

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

نکته قابل توجه این است که مثلا دو تا از نماد‌های تصویر زیر از گروه زغال سنگ‌ها است.

ورود پول حقیقی به صنایع

باید بررسی کنیم که به کدام صنایع ما پول حقیقی خوبی وارد می‌شود؟ تصویر زیر مربوط به معاملات روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ است. به عنوان نمونه از تصویر زیر ملاحظه می‌کنید که استخراج کانه‌های فلزی در ردیف اول است که در نظر نمی‌گیریم چرا که روز چهارشنبه عرضه اولیه فزر را داشتیم که این ورود پول حقیقی ناشی از آن عرضه اولیه است.

در رتبه دوم صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله است. مادامی که صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله بالا قرار دارند باید در بازار دست به عصاتر پیش رفت.

در رتبه سوم فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط قرار دارند که همان فراکاب‌های ما هستند. هم ارزش معاملات این نماد‌ها بالا آمده بود و هم ورود پول حقیقی خوبی داشتند.

سنگین‌ترین خرید‌های درشت در گروه ها

همان گونه که ملاحظه می‌گردد گروه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با برآیند ورود پول درشت ۱۳۶ میلیارد تومان در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن گروه خودرو و ساخت قطعات و فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط (فراکاب ها) است.

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

خرید‌های درشت در تک نمادها

همان گونه که ملاحظه می‌گردد خگستر، کالا و خودرو بیشترین ورود پول درشت را داشتند و در رتبه‌های ۳ تا ۵ قرار دارند.

چگونه یک سهم را شکار کنیم؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....