تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 21:03
کد خبر : 70729

چگونه حباب قیمتی بیت کوین را تشخیص دهیم؟

چگونه حباب قیمتی بیت کوین را تشخیص دهیم؟

در صورتی که با دید بلندمدت در بازار رمزارز فعالیت کنید لازم است دید دقیق و جامعی از این سوال اساسی داشته باشید. اینکه در حال حاضر بیت‌کوین حباب دارد یا خیر؟ اقتصاددان؛ در این گزارش با استفاده از یک مدل ریاضی خاص حباب بیت‌کوین به شیوه جالب و دقیقی محاسبه و پیش‌بینی شود. در

در صورتی که با دید بلندمدت در بازار رمزارز فعالیت کنید لازم است دید دقیق و جامعی از این سوال اساسی داشته باشید. اینکه در حال حاضر بیت‌کوین حباب دارد یا خیر؟

اقتصاددان؛ در این گزارش با استفاده از یک مدل ریاضی خاص حباب بیت‌کوین به شیوه جالب و دقیقی محاسبه و پیش‌بینی شود. در ادامه گزارش در مرحله اول صرفا کاربرد روش و نتیجه مدل به زبان ساده آورده می‌شود تا معامله‌گران بتوانند بر اساس آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. در مرحله دوم چگونگی مدل و چارچوب ساختاری شاخص‌های تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بنابراین در ابتدا فارغ از توضیح شاخص‌های مورد استفاده، نتیجه طبق نمودار ۱ آورده شده است:

نمودار ۱: چگونگی تشخیص حباب بیت‌کوین با استفاده از ارزش بازار و ارزش محقق شده

 چگونه حباب قیمتی بیت کوین را تشخیص دهیم؟

منبع: lookintobitcoin.com

اگر بخواهیم به زبان ساده و کاربردی استفاده از این نمودار را ارائه دهیم، شیوه کار بدین شکل است که شما کافی است نمودار قرمزرنگ را که خیلی دچار نوسان است در نظر بگیرید زمانی که این خط خیلی مثبت و بالاتر از ۱ می‌شود و از محدوده صفر خود خارج می‌شود حاکی از این است که بازار داری حباب بوده و زمانی که این شاخص داخل محدوده صفر خود قرار می‌گیرد و درجا می‌زند به خوبی نشان می‌دهد که حباب بیت‌کوین تخلیه شده است.

نمودار قرمزرنگ را با نمودار آبی‌رنگ که ارزش بازاری بیت‌کوین را نشان می‌دهد مقایسه کنید. هر زمانی که بازار در اوج ارزش خود قرار دارد نشانه‌های حباب پدیدار شده است و در حالت عکس در کف قیمتی، حباب کاملا تخلیه شده است و بازار مناسب خرید شده است. پس شما فقط با مقایسه این دو نمودار می‌توانید کف و سقف‌های احتمالی بیت‌کوین را تشخیص دهید و تصمیم درست‌تری برای حفظ یا فروش بیت‌کوین خود داشته باشید.

بنابراین طبق فرمول بالا می‌توان گفت بیت‌کوین در حال تخلیه حباب قیمتی اخیر خود است و ممکن است یک ماه دیگر این حباب کاملا تخلیه شود.

ذکر این نکته لازم است که بین ارزش بازار یعنی خط آبی‌رنگ و قیمت بیت‌کوین همبستگی کامل وجود دارد به عبارتی به محض افزایش قیمت بیت‌کوین ارزش بازاری آن بالا می‌رود و در واقع ارزش هر متغیری برای تمام بازارها تابعی از قیمت آن است.

تشریح مدل و تعریف شاخص‌های مورداستفاده

خط آبی‌رنگ: این خط ارزش بازاری بیت‌کوین (Market Value) را نشان می‌دهد و از ضرب تعداد بیت‌کوین‌های در گردش با قیمت فعلی آن به دست می‌آید و بنابراین رابطه مستقیمی با قیمت بیت‌کوین دارد.

خط زردرنگ: این خط ارزش محقق شده (Realised Value) یا واقعی بازار را به دور از احساسات نشان می‌دهد. به عبارتی این شاخص سعی کرده ارزش بازار را به گونه‌ای محاسبه کند که احساسات و هیجانات فعلی بازار روی آن تاثیر نگذارد. شیوه محاسبه بدین شکل است که با جای قیمت فعلی بیت‌کوین، قیمت میزان بیت‌کوین‌های جابجا شده در کیف پول‌های اخیر را در نظر می‌گیرد و سپس میانگینی از قیمت‌های آدرس‌های جابجا شده به دست می‌آورد که حاصل ضرب این عدد در عرضه در گردش بیت‌کوین، ارزش محقق شده نام دارد.

خط قرمزرنگ: این خط بر اساس فرمول زیر محاسبه شده است.

 چگونه حباب قیمتی بیت کوین را تشخیص دهیم؟

طبق این فرمول از استاندارد خاصی در مخرج کسر استفاده شده است تا افراط و تفریط یا به عبارتی جاهایی که اختلاف بین ارزش بازاری و محقق شده بسیار زیاد است را به‌خوبی نشان دهد. در صورت کسر نیز اختلاف ارزش بازاری و محقق شده محاسبه شده است

 چگونه حباب قیمتی بیت کوین را تشخیص دهیم؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....