تاریخ انتشار : جمعه 11 شهریور 1401 - 15:10
کد خبر : 100022

  چند سقلمه به اهالی اقتصاد

  چند سقلمه به اهالی اقتصاد

اقتصاددان: از آنجا که واژه سقلمه یا تلنگر در حوزه اقتصاد برای اهالی این رشته غریب نیست لذا بعید می‌دانم استادان اقتصاد از بکاربردن این عبارت دل‌گیر شوند. ۱- هنگامی‌ که جامعه خبر اختلاس فوق نجومی در حد ۹۲ هزار میلیارد آن هم در بخشی اساسی و مادر تولید صنایع راهبردی همچون خودرو و ساختمان

اقتصاددان: از آنجا که واژه سقلمه یا تلنگر در حوزه اقتصاد برای اهالی این رشته غریب نیست لذا بعید می‌دانم استادان اقتصاد از بکاربردن این عبارت دل‌گیر شوند.

۱- هنگامی‌ که جامعه خبر اختلاس فوق نجومی در حد ۹۲ هزار میلیارد آن هم در بخشی اساسی و مادر تولید صنایع راهبردی همچون خودرو و ساختمان و … را شنیده است، اعلام تفوق اطلاعاتی شما در حد آگاهی از ریز خرید نان توسط هر فرد از هر نانوایی موجب ضربه شدید به اعتماد مردم به شما و تخریب سرمایه اجتماعی دولت، بویژه مسئولان اقتصادی خواهد شد. لطفا قبل از این‌گونه اظهار نظرهای شاید درست، بدانید در چه فضای رسانه ای صحبت می‌کنید. تخریب جایگاه وزیر اقتصاد در افکار عمومی هزینه ای بیش از آن رقم اختلاس در طول سال‌های آینده خواهد داشت.

۲- هنگامی که سخن از تخلیه آثار تورمی ناشی از تغییر نرخ ارز در مرداد ماه نسبت به ماه قبل می‌گویید خود بخاطر بیاورید که به دانشجویانتان تدریس کرده اید:

نرخ تورم مورد نظر برای برنامه ریزی و اظهار نظرهای اقتصادی نرخ ۱۲ ماهه است و نرخ‌های ماهانه و نقطه به نقطه تنها مناسب پایش و اطمینان از تاثیر اقدامات سیاستی سالانه برمتغیرها در جهت اهداف سیاستی است. حتی بدون این سقلمه نیز می‌توان سقلمه زد مگر توانسته اید تاثیر متغیرهای متفاوت بر تورم را در توابع جدایی پذیر محاسبه کنید؟ مگر سایر منابع ایجاد شوک قیمتی نیز متوقف شده اند؟ مگر خودتان گمانه نمی‌زنید هر آن ممکن است سیاست‌گذار لاجرم به اصلاح قیمتی حامل‌های انرژی اقدام کند؟ و مگر تاثیر همان تورم به بیان شما تخلیه شده بر هزینه و رفاه خانوار، جبران شده است که می‌گویید تورم ناشی از نرخ ارز تخلیه شد در حالی که خانوار‌های فرودست بسیاری از اقلام را از سفره خود حذف کرده اند و با چنین بیانی خانوارهای دهک نهم به پایین که با اعماق استخوان درد معیشتی ناشی از اصلاح قیمتی را حس کرده اند و همچنان گرفتارند، تنها به سخنان شما اقتصاددانان بی اعتماد خواهند شد.

۳- بعضی از شما دوستان اقتصاددان دولتی همچنان گرفتار مناظرات سیاسی پست‌های قبلی خود هستید و یادتان نمی‌ آید که متخصص اقتصاد انرژی هستید و بهتر است در حیطه تخصصی خود یعنی اقتصاد انرژی سخن برانید و نه در حوزه اقتصاد پولی؛ که پست قبلی شما نه از روی تخصص که از روی آرایه بندی سیاسی بوده است.

۴- هنگامی‌ که با آب و تاب از کاهش بسیار اپسیلنی ضریب جینی می‌گویید آیا تاثیر اعداد لگاریتمی و شیوه محاسباتی ریشتری از دبیرستان را فراموش کرده اید که نمی‌دانید ضریب جینی ۴ درصد با کاهش یک درصدی به معنای کاهش واقعی فقر و نابرابری نیست بلکه فقرا در شدت فقر خود اندکی برابرتر شده اند؟ لطفا از مفاهیم اقتصادی، استفاده سیاسی نکنید و اعتماد جامعه را از دست ندهید. بگذارید اعتماد مردم به سازمان متولی برنامه ریز توسعه باقی بماند.

۵- اقتصاددانان عزیز کمی از پزشکان متخصص بیاموزید، تا بحال دیده اید متخصص چشم درباره مشکلات و بیماری‌های پوستی یا داخلی اظهار نظر کند؟

خودتان هم باور ندارید در علوم اقتصادی نیز تخصص‌های متعدد وجود دارد و دلیلی ندارد برخلاف تخصص خود دایم در باره تخصص اقتصاد کلان و تلخ تر در باره حوزه فوق تخصصی پولی اظهار نظر کنید. لطفا مردم را بیش از پیش نسبت به سواد و اثربخشی وجود اقتصاددانان مایوس نکنید.

حداقل شما خوانندگان عزیز این مطلب که اقتصاد نخوانده اید، باور بفرمایید تخصص‌های اقتصاد مالی با اقتصاد پولی و یا اقتصاد صنعتی یا اقتصادسنجی و یا اقتصادکشاورزی یا نظام‌های اقتصادی و اقتصاد بین الملل و یا اقتصاد توسعه و اقتصاد تولید و منابع و … کاملا تفاوت دارند.

لطفا قبل از رجوع و سوال از هر اقتصاددان به تخصص وی دقت بفرمایید و برای معالجه قوز قرنیه به ارتوپد مراجعه نفرمایید؛ و البته بدانید تخصص‌های بسیار محترمی همچون مدیریت مالی، حسابداری و سایر گرایش‌های رشته‌های مدیریتی و مالی اگرچه بسیار ارزشمند اما اقتصاددان نیستند، لطفا نظراتشان را به پای اقتصاددانان نگذارید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....