تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 - 22:55
کد خبر : 66098

چرا پراید گران شد؟

چرا پراید گران شد؟

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است، کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان عاملی تاثیرگذار بر افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار بوده است. اقتصاددان؛ با وجود آنکه نه شورای رقابت قیمت‌های جدید خودرویی را اعلام کرده و نه در عرصه کلان مانند قیمت ارز، تفاوت قابل توجهی به وجود آمده اما در روزهای گذشته

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است، کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان عاملی تاثیرگذار بر افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار بوده است.

اقتصاددان؛ با وجود آنکه نه شورای رقابت قیمت‌های جدید خودرویی را اعلام کرده و نه در عرصه کلان مانند قیمت ارز، تفاوت قابل توجهی به وجود آمده اما در روزهای گذشته بار دیگر قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار صعودی شده است.

پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو موجود در بازار افزایش قیمتی محسوس را تجربه کرده و دیگر خودروهای داخلی نیز کم و بیش از این موج افزایشی قیمت خودرو متاثر شده‌اند.

سعید موتمنی – رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو – در گفت و گو با اقتصاد آنلاین معتقد است بر خلاف روند افزایش قیمتی که در برخی خودروها به ثبت رسیده، در بازار تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه رکود ماه‌های گذشته همچنان بر جای خود باقی است، توضیح داد: متاسفانه در ماه‌های گذشته، میزان خرید و فروش خودرو به کف خود رسیده و بازار با رکودی جدی دست و پنجه نرم می‌کند. از این رو اگر افزایش قیمتی نیز مشاهده می‌شود، در بسیاری از مواقع به معامله‌ای منجر نشده و تنها قیمت اعلامی است که صاحبان خودرو مطرح می‌کنند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به محدودیت‌های موجود در عرضه خودروهای جدید در بازار، تشریح کرد: در هفته‌های گذشته میزان عرضه خودروهای جدید از تولیدکنندگان به شدت محدود بوده و همین محدودیت خود می‌تواند به بی پاسخ ماندن تقاضا منجر شود و اگر تقاضایی وجود داشته باشد نیز به سمت خودروهای موجود در بازار سوق پیدا کند. از این رو در عین حال که رکود همچنان ادامه دارد، بسیاری از صاحبان خودروهای در بازار نیز قیمت محصولات خود را بالا می‌برند، حتی اگر این موضوع تنها در سطح قیمت‌های اعلامی باشد و به معامله نهایی منجر نشود.

موتمنی اضافه کرد: وضعیت تقاضا در بازار را باید در دو دسته اصلی تفکیک کنیم. نخست خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان که بخش عمده‌ای از تقاضای بازار را به خود اختصاص می‌دهند و دسته دوم، دسته خودروهای گران قیمت‌تر. در بازار خودروهای ارزان‌تر، با توجه به اینکه تقاضای بیشتری وجود دارد، امکان افزایش قیمت یا جابجایی در نرخ‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عرضه شدن خودرو در بورس، می‌توان انتظار داشت که آرامشی جدید در این بازار به وجود آید، اظهار کرد: اساسا ذات بازار بورس با خودرو همراستا نیست و نمی‌توان انتظار داشت که از دل این اتفاق، نتیجه‌ای مثبت رقم بخورد. چه در حوزه کشف قیمت و چه در عرضه محصول به مشتری، بورس اساسا ظرفیت چنین اتفاقی را ندارد و حتی اگر همه تصمیم‌گیران این موضوع را دنبال کنند نیز بعید است که نتیجه مثبتی حاصل شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازان ظرفیت بالایی در میان نمایندگی‌های رسمی خود دارند، توضیح داد: ما برای نظم دادن به بازار، باید تضمین کنیم که تقاضا را مدیریت خواهیم کرد. اگر تولیدکنندگان بتوانند ضمانت کنند که نیاز بازار را تامین کرده و به موقع عرضه می‌کنند، آنگاه با قیمتی در حاشیه بازار، همین نمایندگی‌های فروش امکان رساندن خودرو به دست مردم را خواهند داشت و دیگر نیازی به بورس و فرایندهای پیچیده نخواهد بود.

موتمنی افزود: برای مثال اگر قیمت یک خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان، کارخانه می‌تواند اعلام کند که این محصول را با قیمتی پایین‌تر از بازار و در حدی که به زیان جدید منجر نشود خواهد فروخت، با چنین رویکردی هم دلالی‌ها متوقف می‌شود و هم بدون پیچیده کردن بازار، خودرو به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در این فرایند، آزاد کردن واردات خودرو نیز اهمیت دارد، بیان کرد: اگر مجوز واردات خودروهای خارجی ارزان قیمت به بازار ایران فراهم شود، هم نیاز بدون پاسخ مانده بازار برطرف خواهد شد، هم دست مردم برای انتخاب خودروهایشان باز می‌شود و هم با شکل گیری یک رقابت، کیفیت نهایی محصولی که به دست مردم می‌رسد نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت با طرح‌های اینچنینی بعید است که راه به جایی ببریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....