تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 20:40
کد خبر : 62980

چرا ما اینچنین شدیم؟

چرا ما اینچنین شدیم؟

  این خصلت لذت بردن از بی آبرو کردن را چه باید نامید؟ و چرا در شهر ما همین نیم بند به اصطلاح رسانه ها دچار چنین خصلتی شده اند؟ برائت و بی‌گناهی شورای دور پنجم از اتهام اختلاس دو میلیون و پانصد تومانی با رأی قاضی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شاهین شهر و لکه

 

این خصلت لذت بردن از بی آبرو کردن را چه باید نامید؟ و چرا در شهر ما همین نیم بند به اصطلاح رسانه ها دچار چنین خصلتی شده اند؟

برائت و بی‌گناهی شورای دور پنجم از اتهام اختلاس دو میلیون و پانصد تومانی با رأی قاضی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شاهین شهر و لکه ی ننگی بر پیشانی برخی رسانه نماهای شاهین شهر

 

هنوز خود اعضاء شورا اطلاع نداشتند که از طرف دادستانی متهم به اختلاس ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی از ردیف بودجه پذیرایی جلسات رسمی و ارباب رجوع مندرج در بودجه شورا شدند که در ابتدای سال ۱۴۰۰ برخی رسانه ها با هیجانی مضاعف و بدون تحقیق و تدقیق در سرشت رخداد، با تیترهای هیجانی از تعلیق اعضای شورای اسلامی با عنوان « اختلاس»، لذتی وصف ناپذیر در بردن عرض و آبروی افراد در اخبارشان موج میزد و در این قصه از هم پیشی گرفته و دلمشغول لایک گرفتن در فضاهای مجازی شدند. بدون اینکه ذره ای خویشتنداری در رفتارشان از باب حریت و حتی تحلیل و تأمل تخصصی رسانه ای دیده شود.

اما در مورخه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ وقتی که حکم دادگاه
شماره پرونده : ۹۹۰۹۹۸۳۷۶۱۸۰۱۳۳۰
تاریخ تنظیم : ۱۴۰۰/۶/۲۴
شماره بایگانی: ۰۰۰۰۲۱۲
مبنی بر برائت و بی‌گناهی اعضاء شورا در اتهام وارده توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شاهین شهر ابلاغ گردید و برخی برای رسانه ها جهت درج و انتشار آن تلاش کردند، هیچ انگیزه و شعفی برای انتشار آن نه تنها دیده نشد، بلکه از انتشار آن روی گردان هم شدند.

چگونه است که ما به عنوان ملتی مسلمان که در مبانی شریعت ش «حرمت و آبروی فرد مسلمان بالاتر از حتی کعبه دیده شده و تأکید شده» و به کرات در احادیث معصوم و پیامبر اکرم ص توصیه گردیده، اینهمه در قبال انتشار و انعکاس یک اتهام که هنوز در هیچ دادگاه صالحه ای طرح و به اثبات و قطعیت نرسیده، بیقراریم و‌ گوی سبقت از یکدیگر می رباییم، اما آنجا که پس از ماه ها رنج و حرمان افراد و خانواده هایی، حجیت بی گناهی از پی رای دادگاه صالحه را می‌بینیم، حتی حاضر نیستیم بدون اینکه بخواهیم و یا توقعی باشد که دلجویی شده یا تحلیلی کرده باشیم، اصل خبر را هم منتشر نکنیم؟

این چه خصلت و ویژگی است که ما اینهمه در هتک حرمت یک انسان مسلمان شوق و شعف داریم، اما در صیانت از آن ذره ای تلاش نمیکنیم؟

ما به کدام سمت از تاریکی تمدن و فرهنگ روانه ایم که خصال نیکو در ما هیچ کور سویی ندارد و تاریکی و بخل و کینه و رذایل اینهمه پر دامنه شده؟ چه شده بر ما که از زمین زدن و زمین خوردن دیگران اینهمه سرمستیم، اما از قد راست کردن همدیگر اینهمه احساس ناخوشی و بی تفاوتی داریم؟!

آیا این اهالی رسانه است که هویتا اینچنین شده و بازیچه دست بازیگران عرصه سیاست شده‌اند یا نه، مخاطبشان خریدار عزت و حرمت انسانی نیست و ازشان اخبار ذلت و خواری دیگر انسانها را طلب می‌کند؟

آیا ارزشها در ما چنان ویران شده که دیو سرمست از شنیدن هر روزه ی اخبار فاجعه و تباهی روح انسان، همچنان خوش اشتهاتر از روز گذشته فقط پر پر شدن عزت انسان و حرمت حریت را طلب می‌کند؟ آیا این ما هستیم که روح آزاده اندیش را در بند سیاهی قلبهایمان کرده و به این گونه خبرها و خوراک ها عادت کرده و به هیجان میرسیم و ارباب رسانه هم باید لاجرم همین خوراک را برایمان فراهم بکند؟

عزیزان همشهری
همشهریان راستین

سوای تحلیل خبر برائت و بی‌گناهی اعضاء شورای اسلامی دوره پنجم، آنچه باید هشدار داد، این است که بیشتر مراقب خودمان باشیم و هیچگاه از زمین خوردن همسایه شادمان نشویم.
بجای انتظار به دیدن انفجار هر روزه ی مین های زیر پای همسایه، در قضاوت و استقبال از خبرهای خبرسازان ازخدابیخبر، تامل کرده و این پیام را بدهیم که اهل تفکر و تعقل هستیم و دنباله رو هر قلم فروش و خبر ساز نیستیم.

بدانیم که اگر ذائقه ما در شنیدن اخبار بد و بدبیاری برای دیگران، هر روزه رسانه را برای تشویق به ساختن یا انتشار اخبار نادرست و عجولانه و بی آبرو کردن دیگران تقویت و تحریک کند، اینجا ما عامل هستیم نه مخاطب صرف. ما هستیم که به رسانه می‌گوییم برایمان هر روزه خوراکی آغشته به سم بدخواهی و پرده دردی فراهم کند و خود از مردار ی که می‌سازیم تناول کنیم.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....