تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1400 - 19:59
کد خبر : 71855

چرا شپنا و شبندر به صف نشستند؟

چرا شپنا و شبندر به صف نشستند؟

امروز شپنا معاملات را با صف خرید شروع کرد و در ادامه بازگشایی شبندر با صف خرید سنگین خریداران سهام همراه بود. به صورت کلی تمام نمادهای گروه پالایش نفت وضیت معاملاتی مناسبی را امروز داشتند و عمده نمادها تا سقف قیمتی رشد کردند. علت صف‌نشینی شبندر و شپنا جالب توجه است.  بازار سهام امروز

امروز شپنا معاملات را با صف خرید شروع کرد و در ادامه بازگشایی شبندر با صف خرید سنگین خریداران سهام همراه بود. به صورت کلی تمام نمادهای گروه پالایش نفت وضیت معاملاتی مناسبی را امروز داشتند و عمده نمادها تا سقف قیمتی رشد کردند. علت صف‌نشینی شبندر و شپنا جالب توجه است.

 بازار سهام امروز جهش ۳ درصدی را به ثبت رساند. افزایش تقاضا در معاملات امروز بازار سهام چشم‌گیر بود و نمادهای بسیاری پایان هفته را با صف خرید به پایان رساندند. گروه‌های مختلف نیز با افزایش تقاضای محسوس همراه بودند که در این گزارش نگاه اجمالی به دلایل صف‌نشینی پالایشی‌ها شده است.

افزایش کرک اسپرد پاییز

در آخرین تغییرات قیمت‌گذاری صنعت پالایش نفت بر اساس ابلاغیه وزارت نفت قیمت محصولات تابعی از قیمت فرآورده‌های پالایشی در نشریه پلتز اعلام شد. همچنین قیمت نفت نیز میانگینی از قیمت نفت عمان، دوبی و برنت بود که بر اساس درجه ‌‌API با کسر ۵ یا ۶ دلار به ازای هر بشکه همراه می‌شد.

بررسی‌های اولیه از وضعیت کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی‌ در پاییز نشان از بهبود ۲ تا ۳ دلاری کرک اسپرد نسبت به بهار دارد. بر این اساس اگر فرض شود که فرمول اجرا می‌شود و همچنین شرکت‌های پالایشی هر آن‌چه را در پاییز تولید کرده به فروش برسانند (موجودی تغییر نکند) انتظار بهبود سودآوری را برای این شرکت‌ها می‌توان داشت. این موضوع می‌تواند اثر ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار بر رشد سودآوری شپنا و شبندر در پاییز نسبت به فصل‌های قبل داشته باشد. این عدد برای هر سهم شبندر حدود ۱۴ تومان سود خواهد بود. اگر سود مورد نظر در پاییز محقق شود و در چهار فصل آتی تکرارپذیر باشد نسبت قیمت به درآمد چهار فصل آتی به حدود ۴ کاهش پیدا خواهد کرد. همین موضوع را شاید بتوان دلیل خوبی برای صف خرید سنگین شبندر عنوان کرد.

با این حال توجه شود که پالایشی‌ها با ریسک بزرگ قیمت‌گذاری از سوی شرکت ملی نفت همراه هستند و ممکن است کلیه مفروضات تحلیل را این موضوع تحت تاثیر قرار دهد.

جو عمومی بازار و فضاسازی دولت

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،    یکی دیگر از عواملی که به صف خرید سنگین در نمادهای پالایشی کمک کرد فضاسازی روزهای گذشته دولت است. طبیعتا فعالان بازار سال گذشته و حمایت دولت از پالایشگاه‌ها به دلیل صندوق پالایشی یکم را فراموش نکرده است. بر این اساس در حالی‌که هنوز هم پالایشی یکم پایین‌تر از ارزش ذاتی معامله می‌شود این حس به ذهن معامله‌گران تلقین می‌شود که اگر حمایتی انجام شود سهام پالایشی در اولویت قرار می‌گیرند.

از طرفی فضای معاملات سهام مثبت بود و امروز سهام نزدیک به ۳۰۰ شرکت صف خرید را تجربه کردند. بر این اساس فضای عمومی بازار نیز باید در افزایش تقاضا برای سهام پالایشی موثر بوده باشد.

ریسک‌های پیش روی پالایشی‌ها

دو ریسک عمده می‌توان برای سهام پالایشی مطرح کرد. ریسک نخست و اصلی به نگرانی از قیمت نفت در بازار جهانی و کرک اسپرد محصولات پالایشی به خصوص با ظهور گونه جدید ویروس کرونا است. این موضوع نیاز به گذر زمان دارد و شوک‌های قیمتی را در روزهای گذشته در بازار جهانی شاهد بوده‌ایم.

ریسک دوم که در بالا نیز به آن اشاره شد رویه قیمت‌گذاری خوراک و محصولات پالایشی است. موضوع در این‌جا زمان اعمال قیمت در پالایشگاه‌ها است. برخی تحلیلگران این موضوع را ریسک بزرگی برای پالایشی‌ها در نظر می‌گیرند. زیرا ممکن است پالایشگاه محصول خود را امروز به پالایش و پخش تحویل دهد اما قیمت چند ماه بعد اعلام شود.

دیگر فرصت‌های سهام پالایشی

یکی از نکات مثبت برای سهام پالایشی کاهش ۵ واحد درصدی مالیات شرکت‌ها است. بر این اساس فروش داخلی شرکت‌های پالایشی که بخش اصلی فروش این شرکت‌ها نیز به حساب می‌آید می‌تواند در مقایسه با گذشته مالیات کمتری را پرداخت کند. این موضوع اثر مستقیمی بر سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت. نکته دیگر که برای سهام پالایشی مانند شبندر و شپنا همراه با دیگر شرکت‌های صادراتی مطرح است رویه صعودی قیمت نیما است. رشد نرخ نیمایی علاوه بر اثر مثبت بر موجودی‌ها می‌تواند در حاشیه سود ناخالص ثابت سود ریالی این شرکت‌ها را نیز افزایش دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....