تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1400 - 20:41
کد خبر : 66966

چرا دلار ۲۸ هزار تومانی نزولی شد؟

چرا دلار ۲۸ هزار تومانی نزولی شد؟

      قیمت دلار اگرچه امروز معاملات را صعودی و در محدوده ۲۸۷۵۰ تومان آغاز کرد، اما از حوالی ظهر تغییر مسیر داد و حدود ۲۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. به نظر می‌رسد افزایش عرضه توسط بازارساز موجب کاهش قیمت‌ها یا عقب‌نشینی خریداران شده باشد. از ابتدای هفته اخباری مبنی بر آزادسازی ۳.۵

 

 

 

قیمت دلار اگرچه امروز معاملات را صعودی و در محدوده ۲۸۷۵۰ تومان آغاز کرد، اما از حوالی ظهر تغییر مسیر داد و حدود ۲۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

به نظر می‌رسد افزایش عرضه توسط بازارساز موجب کاهش قیمت‌ها یا عقب‌نشینی خریداران شده باشد. از ابتدای هفته اخباری مبنی بر آزادسازی ۳.۵ میلیون دلار منابع بلوکه‌شده ایران منتشر شد اما بسیاری نسبت به باور آن مقاومت نشان دادند. امروز صبح اما خبری که ایبنا به نقل از رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت مناسب ارزی و افزایش عرضه در سامانه نیما و همچنین در تایید رفع محدودیت برخی منابع مسدود کشور منتشر کرده بود ممکن است در تعدیل انتظارات اثرگذار بوده باشد. نکته جالب توجه آنکه این خبر بعدا از سایت ایبنا برداشته شد.

علاوه بر خبرهایی که از افزایش عرضه در نیما به گوش می‌رسد، دیروز حجم معاملات در بازار متشکل ارزی هم رکورد زد و بیش از ۱۳ میلیون دلار ثبت شد.

قیمت انواع ارز یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰
09cd46fd 314d 4ca5 a56a b0b338f964d2 SunNov142021 اقتصاددان نوشته

امروز قیمت سکه هم از محدوده ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و به ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید. اما اتفاق مهم‌تر توقف چند ساعته معاملات سکه بورسی در ابتدای روز بود.

معاملات سکه تحویل یک روزه در بورس کالا تا پیش از ظهر در حالت مجاز-محفوظ قرار داشت و موجب این گمانه‌زنی شد که التهاب قیمت دلار و سکه سبب متوقف کردن معاملات سکه بورسی توسط ناظر شده باشد. در سال ۹۷ معاملات آتی سکه به بهانه خط دادن به نرخ‌های نقدی، به طور کلی تعطیل شد. حال نیز به نظر می‌رسد رفتار سلیقه‌ای ناظر موجب توقف چند ساعته معاملات شده باشد، چراکه پس از چرخش دلار و سکه از مسیر صعودی، شاهد بازگشایی معاملات سکه بورسی بودیم. امروز حتی شنیده می‌شد که احتمال افزایش این چنینی محدودیت‌ها به طور نمونه با منع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا از خرید گواهی سپرده سکه وجود دارد.

امروز معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا برای ساعاتی متوقف بود
abba61db 925c 4268 ba85 9b3a9eb7b558 SunNov142021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....