تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 - 19:28
کد خبر : 91513

چرا تحقیقات حقوق بشر درباره آمریکا ضروری است؟

چرا تحقیقات حقوق بشر درباره آمریکا ضروری است؟

کوبا چند روز قبل در پنجاهمین نشست «شورای حقوق بشر سازمان ملل» در ژنو بیانیه‌ مشترکی را از طرف حدود ۷۰ کشور جهان در مخالفت با مداخله در امور داخلی چین به بهانه حقوق بشر،‌ قرائت کرد. علاوه بر آن، نمایندگان بیش از ۲۰ کشور هم در حمایت از چین به سخنرانی پرداختند. این صحنه

کوبا چند روز قبل در پنجاهمین نشست «شورای حقوق بشر سازمان ملل» در ژنو بیانیه‌ مشترکی را از طرف حدود ۷۰ کشور جهان در مخالفت با مداخله در امور داخلی چین به بهانه حقوق بشر،‌ قرائت کرد. علاوه بر آن، نمایندگان بیش از ۲۰ کشور هم در حمایت از چین به سخنرانی پرداختند.

این صحنه بارها و بارها در نشست‌های بین‌المللی مانند شورای حقوق بشر تکرار شده است. نزدیک به ۱۰۰ کشور به طرق مختلف در حمایت از چین اعلام موضع کرده و این نشان دهنده آن است که جامعه بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه، قضاوت روشنی از عملکرد درست یا غلط چین دارند و آن را یک ابزار سیاسی برای سرکوب مخالفان می‌دانند. این مواضع عدالتجویانه که در شورای حقوق بشر انعکاس یافته، پاسخ محکمی به رویکرد «هژمونی‌طلبی آمریکا و غرب از طریق حقوق بشر» محسوب می‌شود.

طی سال‌های اخیر،‌ ایالات متحده، چین را «بزرگترین رقیب راهبردی» خود انگاشته و به همین دلیل سیاستبازان آمریکایی و غربی مداما از موضوعاتی مانند شین جیانگ، هنگ کنگ، تبت و تایوان به عنوان ابزار مهار چین بهره برده‌اند.

اگر شین جیانگ را یک مثال در نظر بگیریم، می‌بینیم که ایالات متحده و غرب یک زنجیره صنعتی جعلی را تشکیل داده‌اند. هفته آینده قرار است به اصطلاح «قانون جلوگیری از کار اجباری اویغور» که بر اساس دروغ‌های آمریکا تصویب شده، عملا اجرایی شود. پارلمان اروپا هم اخیرا از این رویه پیروی کرد و بدون هیچ مبنایی به اصطلاح قطعنامه‌ای علیه «وضعیت حقوق بشر» در شین جیانگ به تصویب رساند.

واقعیت این است که اگر یک دروغ هزار بار هم تکرار شود باز یک دروغ است. جامعه بین‌المللی از جمله کشورهای اسلامی، سیاست چین در قبال شین جیانگ را در نشست‌های قبلی شورای حقوق بشر سازمان ملل درک و از آن حمایت کرده‌اند.

اگر روشن نباشد که موضوع شین جیانگ به طور خاص مساله ضدخشونت، ضدتروریسم و ضد جدایی‌طلبی است و به اصطلاح «تعقیب و بازداشت» مسلمانان در کار نیست، پس چگونه این کشورهای اسلامی در حمایت از چین موضع می‌گیرند؟

«تام فادی» نویسنده انگلیسی در این باره تاکید کرد: مردم کشورهای اسلامی از نظر رسانه‌های آمریکایی و غربی معتبر نیستند. هر چه باشد فقط آمریکا و همپیمانان آن جنایات جدی علیه مسلمانان مرتکب شده‌اند.

در واقع، همه می‌دانند که وقتی نوبت به نادیده گرفتن و یا انتقاد از حقوق بشر می‌رسد، ایالات متحده بزرگترین نقش را ایفا می‌کند. هنگامی که آمریکا به موضوعات حقوق بشر دیگر کشورها حمله می‌کند، جامعه بین‌المللی باید بزرگترین آینه را به دستش بدهد.

بنا بر این بهتر است تحقیقات شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....