تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 19:04
کد خبر : 98346

چرا آمریکا باید چنین حماقتی کند؟

چرا آمریکا باید چنین حماقتی کند؟

بدون شک حیات و حفظ هژمونی قدرتهای بزرگ، وابستگی شدیدی و عمیقی به کارخانجات اسلحه سازی آنها دارد و بخاطر هیچ کشوری حاضر نیستند به این بخش مهم، که شاهرگ حیاتی آنها محسوب می شود، خدشه و خسارتی وارد شود. حتی متحدان نزدیک آنها مثل شاه ایران. کارخانجات بزرگ اسلحه سازی، هم گلوگاه اقتصادی آنهاست

بدون شک حیات و حفظ هژمونی قدرتهای بزرگ، وابستگی شدیدی و عمیقی به کارخانجات اسلحه سازی آنها دارد و بخاطر هیچ کشوری حاضر نیستند به این بخش مهم، که شاهرگ حیاتی آنها محسوب می شود، خدشه و خسارتی وارد شود. حتی متحدان نزدیک آنها مثل شاه ایران.

کارخانجات بزرگ اسلحه سازی، هم گلوگاه اقتصادی آنهاست و هم سیاسی و نظامی.

خاصیت کارخانجات اسلحه سازی فروش، تحقیق و توسعه مداوم است . به نوعی نقطه ضعف آنها هم محسوب می شود. آنها نیاز به منابع زیاد برای تحقیق و توسعه سریع دارند و اگر نتوانند حاصل تحقیقات خود را بفروشند، خیلی زود ورشکسته میشوند.

در کشورهای توسعه یافته سیاست در اختیار اقتصاد است و عکس آن صادق نیست و تصمیم گیران قادر نیستند تصمیمی اتخاذ کنند که به بخش های اقتصادی ضربه ایی وارد شود. بخصوص کارخانجات اسلحه سازی که از قوی ترین لابی ها برخوردار هستند. لابی های قدرتمند تولید سلاح قادرند بالاترین مقامات سیاسی را براحتی با خود همراه کنند یا به چالش بکشند.

سیاسیون باید قادر باشند بازار فروش سلاح را حفظ کنند و حفظ تنش ها و هراس کشورها از همدیگر این بازار را گرم نگه می دارد.

مشکل اساسی برجام هم دقیقا همین است. آمریکایی ها و اروپایی ها سالهای زیادی ایران هراسی کرده اند و هزاران میلیارد دلار سلاح به کشورهای منطقه فروخته اند. حال اگر بخواهند برجام را اجرایی کنند با مشکل فروش سلاح مواجه می شوند.

آنها نه با ایدیولوژی ایران کار دارند و نه از پیشرفتهای هسته ایی ایران بیم دارند. ترس اصلی آنها از دست دادن بازار بسیار پر سود سلاح در منطقه است.

کشورهای عربی هر چه بیشتر بترسند ، سلاح بیشتری می خرند و اگر ایران رعب و وحشت ایجاد نکند، کسی سلاح نخواهد خرید.

این اصل داستان است و تمام گمانه زنی های دیگر فرع قضیه هستند و یا درست نیستند.

سوال مهم اینست که آیا ارتباط با ایران منافع غربی ها را در منطقه به اندازه بازار سلاح، تامین خواهد کرد؟
قطعا خیر .
همین موضوع محرک اصلی تنش بین ایران و غرب است.

آنهایی که شعار نویسی روی موشکها و یا نقض تعهدات و یا روح برجام و … را در خصوص عدم پایبندی غربیها به تعهداتشان در برجام را مطرح می کنند ، درک درستی از اولویتهای سیاسی و اقتصادی غربی ها ندارند.

هیچ رییس جمهوری در آمریکا قادر نیست به ایران تضمین بدهد و تنش ها را آنقدر کاهش دهد که کارخانجات اسلحه سازی با بحران فروش سلاح مواجه شوند.

غربی ها حتی ممکن است در خصوص خطرات ایران غلو و بزرگ نمایی کنند. یک روز موشک و روز دیگر پهپادهای ایران را آنقدر خطرناک جلوه می دهند تا مشتریان حاضر باشند پول خرید سلاح را پیش پرداخت کنند.

برجام ممکن نیست به نتیجه برسد، چون هیچ انسان عاقلی یک گاو شیرده را سر نمی برد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....