تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردین 1400 - 19:19
کد خبر : 40975

چالش تاریخی بین ایران و آمریکا

چالش تاریخی بین ایران و آمریکا

دکتر احمدی‌نژاد: چالش تاریخی بین ایران و آمریکا بر اساس عدالت و احترام قابل حل است دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با شبکه خبری عرب زبان روسی‌الیوم ؛ برجام را یک موافقتنامه ناپایدار و فاقد ظرفیت لازم برای حل اختلافات میان ایران و آمریکا دانست و گفت: برجام برخلاف قواعد بین‌المللی تنظیم شده است و

دکتر احمدی‌نژاد: چالش تاریخی بین ایران و آمریکا بر اساس عدالت و احترام قابل حل است

دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با شبکه خبری عرب زبان روسی‌الیوم ؛ برجام را یک موافقتنامه ناپایدار و فاقد ظرفیت لازم برای حل اختلافات میان ایران و آمریکا دانست و گفت: برجام برخلاف قواعد بین‌المللی تنظیم شده است و این تصور که با آن می‌شود اختلاف و چالش تاریخی بین ایران و آمریکا را برطرف کرد، واقع‌بینانه نیست. این مسئله باید در سطح دیگری و بر اساس عدالت و احترام حل شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دولت بهار، دکتر احمدی نژاد در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، ایران و عربستان را دو کشور مهم در منطقه خلیج فارس خواندند و گفتند: دوستی و همکاری این دو کشور کل مسائل منطقه را حل می‌کند و مناسبات سیاسی را به نفع مردم منطقه و حتّی به نفع مردم بخش وسیعی از جهان، اصلاح خواهد کرد.

متن کامل مصاحبه خبرنگار روسی‌الیوم با دکتر احمدی‌نژاد به شرح زیر است:

روسی الیوم: جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد از شما برای وقتی که به شبکه روسی الیوم دادید بسیار سپاسگزارم.

دکتر احمدی‌نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه

به شما و همکارانتان و همه کسانی که این برنامه را می‌بینند سلام می‌کنم و بهترین‌ها را برای همه آرزو می‌کنم. امیدوارم که گفتگوی ما مفید باشد.

روسی الیوم: آیا ما می‌توانیم بگوییم الان در مقابل هشتمین رئیس جمهور ایران هستیم؟

دکتر احمدی‌نژاد: من هنوز راجع به انتخابات صحبتی نکرده‌ام. ان‌شاءالله در وقت مناسب صحبت خواهم کرد.

روسی الیوم: آیا در فکر هستید که برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنید؟

دکتر احمدی‌نژاد: ان‌شاءالله در وقت مناسب صحبت خواهم کرد.

روسی الیوم: فکر می‌کنید اگر در انتخابات شرکت کنید، آیا حمایت مردمی لازم برای پیروزی در انتخابات را دارید؟

دکتر احمدی‌نژاد: ان‌شاءالله در وقت مناسب درباره انتخابات صحبت خواهم کرد.

روسی الیوم: شما اصرار دارید امروز راجع به انتخابات صحبت نکنید؟

دکتر احمدی نژاد: بله.

روسی الیوم: فکر می‌کنید عملکرد دولت فعلی، یعنی دولت آقای روحانی، در مسائل اقتصادی و مسائل روز کشور که الان کرونا است، چگونه بوده است؟

دکتر احمدی‌نژاد: نظر من همان نظر مردم است. هر چه مردم بگویند نظر من هم همان است.

روسی الیوم: مردم در سال‌های اخیر اعتراضات فراوانی را علیه وضعیت اقتصادی و گاهی وضعیت سیاسی داشتند. مسئولین جمهوری اسلامی بعضی از این اعتراضات را به وابستگی به خارج از کشور متهم می‌کردند و می‌گفتند این اعتراضات مردمی نیست، توطئه است. دکتر احمدی‌نژاد چگونه به اعتراضات مردمی نگاه می‌کند؟

دکتر احمدی‌نژاد: اعتراض حق مردم است. بالأخره شرایط سخت است. در هر وضعیتی مردم این اجازه را دارند که به تصمیمات حاکمانشان اعتراض کنند.

روسی الیوم: آیا فکر می‌کنید مطالبات مشروعی دارند؟

دکتر احمدی‌نژاد: این را باید رفت و در خیابان از مردم سؤال کرد. مردم حق دارند نظر بدهند. نمی‌توانیم روی خواست مردم اسم گذاری کنیم و بر اساس آن اسم گذاری قضاوت کنیم. درست یا غلط، مردم حق دارند نظرشان را بگویند، حق دارند سرنوشتشان را تعیین کنند و حق دارند راجع به کشورشان تصمیم بگیرند.

روسی الیوم: خود شما به عنوان رئیس جمهور سابق یا یک شهروند ایرانی، از وضعیت اقتصادی کنونی راضی هستید؟

دکتر احمدی‌نژاد: من هم مانند بقیه مردم.

روسی الیوم: راضی هستید؟

دکتر احمدی‌نژاد: یک گشتی در خیابان‌ها بزنید، متوجه می‌شوید.

روسی الیوم: شما در ماه ژانویه به رئیس جمهور آمریکا، آقای جو بایدن، نامه نوشتید. می‌توانم بپرسم محتوای آن نامه چه بود؟

دکتر احمدی‌نژاد: بله، نامه منتشر شده است. من به رؤسای قبل از او هم نامه دادم. یعنی به آقای بوش، اوباما، ترامپ و بایدن نامه نوشتم. در آن نامه‌ها وضعیت جهان و نقش هیئت حاکمه آمریکا در بروز مشکلات امروز جهان را تشریح کردم. نقش آنها را در جنگ‌ها، اختلافات، اشغالگری‌ها، نزاع‌ها، فقری که بر بخش وسیعی از جهان حاکم است و مشکلات اقتصادی جهان تشریح کردم و خواستم که از دوره مدیریتشان برای اصلاح سیاست خارجی آمریکا که از عوامل اصلی مشکلات امروز جهان است، استفاده کنند. برای آقای بایدن هم آرزو کردم که موفق به انجام تغییرات حقیقی در سیاست‌های آمریکا شود.

روسی الیوم: الان سیاست خارجی ایران درباره برجام و تحریم‌ها در دولت جدید آمریکا چگونه است؟ فکر می‌کنید راه درستی در پیش گرفته شده است؟

دکتر احمدی‌نژاد: ما منتظر ایجاد تغییرات در سیاست خارجی آمریکا هستیم. مسئله ایران و آمریکا هم فراتر از برجام است. این تصور که با برجام می‌شود اختلاف و چالش بین ایران و آمریکا را برطرف کرد، واقع بینانه نیست.

مسئله فراتر از آن است و باید در سطح دیگری مسائل را بر اساس عدالت و احترام حل کنند زیرا یک چالش تاریخی بین ایران و آمریکا ایجاد شده است. اما برجام ظرفیت لازم برای حل این مسائل را ندارد. دیدیم که یک توافقی نوشته شد ولی در عمل، اتّفاق مثبتی رخ نداد. یک علّت آن این بود که موضوع بالاتر از این است. دوم اینکه این توافقنامه در ذات خودش ناپایدار است و ظرفیت حل مسئله را ندارد. برجام برخلاف قواعد بین‌المللی تنظیم شده است. اجازه بدهید یک مورد را برای شما مثال بزنم. وقتی یک توافق حاصل می‌شود، طرفین اختلاف، روشی را برای حل اختلافات آینده پیش‌بینی می کنند. شش کشور مخالف هسته‌ای شدن ایران بودند. آنها نشستند و با ایران مذاکره کردند. در این توافق پیش‌بینی کردند که اگر اختلاف جدیدی پیش آمد، در تفسیر این توافق یا در برنامه‌های آتی، آن شش نفر به همراه آن یک نفر با هم تصمیم بگیرند و هر کدام هم یک رأی داشته باشند. یعنی شش نفر که مخالف بودند، شش رأی دارند و طرف مقابل یک رأی! معلوم است که مسئله به این شکل حل نمی‌شود. اگر بنا باشد مسئله حل شود باید بر اساس عدالت و احترام باشد و قواعد بین‌المللی در تنظیم آن توافقنامه رعایت شده باشد.

روسی الیوم: شما فکر می‌کنید از طریق مذاکره مستقیم می‌تواند حل شود؟

دکتر احمدی‌نژاد: مذاکره مستقیم یک راه آن است. البته مذاکره وسیله است. اینکه در چه شرایطی و با چه هدفی مذاکره انجام شود، بسیار مهم است. من فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که آن دشمنی‌های تاریخی کنار گذاشته شود و برای دوستی و حل واقعی مسئله گفتگو شود. اگر کسی بخواهد بر دیگری مسلط شود، این گفتگو نیست، جنگ در پشت میز است. دیدیم که نتیجه هم نداد. برجام کمکی به بهبود نگاه‌ها و ذهنیت‌ها نکرد و بستری برای تفاهم فراهم نشد.

روسی الیوم: اروپا سعی می‌کند بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند. فکر می‌کنید می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند؟ با توجه به اینکه اروپا هم طبق گفته ایران، زیاد به برجام متعهّد نبوده است.

دکتر احمدی‌نژاد: ما امیدواریم که اروپا از ظرفیت‌های خودش استفاده کند و اگر می‌خواهد میانجی شود، انتظار این است که به معنای واقعی یک میانجی بشود. ضمن اینکه من فکر می‌کنم اگر ایران و آمریکا تصمیم بگیرند مسائلشان را حل کنند، نیاز به میانجی نداشته باشند. البته از میانجی‌گری‌های خوب هم باید استفاده کرد.

روسی الیوم: آیا این امکان وجود دارد که ایران از مسئله موشک‌های بالستیک و نفوذ در منطقه در مقابل رفع بخشی از تحریم‌ها عقب نشینی کند و امتیازاتی به آمریکا و اروپا بدهد؟

دکتر احمدی‌نژاد: من اصولاً با توسعه سلاح مخالفم یعنی سلاح کشتار جمعی را در نقطه مقابل سلاح انسانی می‌دانم. اسلحه برای کشتن است، برای نوازش کردن که نیست. اسلحه جز برای سازندگان و فروشندگان آن ثروت و رفاه نمی‌آورد. نگاه من این است که به جایی برسیم کلاً اسلحه از روی کره زمین جمع شود و این هزینه سنگین تسلیحاتی، خرج رفاه و دوستی بین مردم شود. من فکر می‌کنم بشر به دوران اندیشه‌ورزی وارد شده است، اسلحه برای چیست؟ انسانها باید بر اساس عقلانیت، انسانیت، منطق، عدالت و احترام با هم تعامل کنند. چرا جنگ؟ باید همکاری و تعامل کرد. اما یک مشکل جدی ادعای کسانی است که خودشان انبارهایشان پر از سلاح و موشک است و به دیگران می‌گویند نداشته باشید. این امر، کار را سخت می‌کند.

روسی الیوم: روابط ایران با عربستان در آینده چگونه می‌تواند باشد؟

دکتر احمدی‌نژاد: من فکر می‌کنم عربستان و ایران دو برادر هستند. اما با دخالت بیگانگان بین این دو برادر یک اختلافی افتاده است که خودشان باید آن را حل کنند.

روسی الیوم: خود عربستان؟

دکتر احمدی‌نژاد: هر دو طرف. ایران و عربستان دو کشور مهم هستند. من معتقدم که دوستی و همکاری این دو کشور کل مسائل منطقه را حل می‌کند و مناسبات سیاسی را به نفع مردم منطقه و حتی به نفع مردم بخش وسیعی از جهان، اصلاح خواهد کرد. بهتر است که این دو کشور مهم و تأثیرگذار با یکدیگر دوست باشند. منتهی اشتباه است که انتظار داشته باشیم عاملین اختلاف، خودشان بیایند و مسائل را حل کنند! عقلای دو کشور باید بنشینند و مسائل را حل کنند. من هیچ اختلاف ریشه‌داری را نمی‌بینم. بیشتر مسائلی است که ساخته و القاء شده است. ایران و عربستان اگر با هم اختلاف داشته باشند، هیچکدام سود نمی‌برند.

روسی الیوم: وقتی شما رئیس جمهوری اسلامی ایران بودید، سعی کردید این اختلافات را حل کنید؟

دکتر احمدی‌نژاد: بله ما دائماً رفت و آمد و گفت‌و‌گو و تعامل و همکاری داشتیم.

روسی الیوم: چرا به نتیجه نرسید؟

دکتر احمدی‌نژاد: خیلی جاها به نتیجه رسید. ما خیلی دوست بودیم و در مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و مخصوصاً در موضوع نفت همکاری می‌کردیم. در دوره ما دوستی و صلح برقرار بود. همین طور با بقیه کشورهای منطقه.

روسی الیوم: فکر می‌کنید چرا الان اینگونه شده است؟

دکتر احمدی‌نژاد: خاورمیانه بسیار مهم است. بیگانگان می‌خواهند در منطقه ما درگیری باشد تا اسلحه بفروشند و بر خاورمیانه که مرکز فرهنگ و انرژی است، مسلّط باشند. قریب به اتفاق پیامبران الهی در این منطقه بودند، پس مرکز فرهنگ است. مرکز انرژی هم هست. آنهایی که می‌خواهند بر دنیا مسلّط باشند، اولویت اوّلشان تسلّط بر خاورمیانه است. اگر کشورهای منطقه با هم دوست باشند، دیگر جایی برای تسلّط آنان باقی نمی‌ماند. پس اینها باید با هم در اصطکاک باشند تا آنها فرصت دخالت پیدا کنند و بر منطقه مسلّط شوند.

روسی الیوم: گام اول را چه کسی می‌تواند بردارد؟

دکتر احمدی‌نژاد: هر کدام بردارند، باید افتخار کنند.

روسی الیوم: می‌تواند از طرف ایران باشد؟

دکتر احمدی‌نژاد: فرقی نمی‌کند. تقاضا کنند، بنشینند و با هم صحبت کنند و مسائلشان را بین خودشان مطرح کنند.

روسی الیوم: اگر رئیس جمهور اسلامی ایران بودید، شما اولین گام را در این راه برمی‌داشتید؟

دکتر احمدی‌نژاد: در آن زمان، ما با هم دوست بودیم. اوّلین گام و دوّمین گام ندارد. وقتی بین برادران اختلاف می‌شود، هر کدام منتظر بماند تا دیگری قدم بردارد، بیشتر ضرر می‌کنند. دوری دو کشور، به ضرر هر دو کشور و کشورهای منطقه است. هر کدام پیشقدم شود و بگوید سلام علیکم، مشکل چیست؟ مشکل کجاست، سود برده است. اگر هم مشکلی در کشورهای منطقه است، بنشینند و برادرانه گفت‌وگو کنند. معیار هم رأی مردم است. هر چه مردم بگویند، به همان عمل کنند. هیچکس نباید بر مردم چیزی را تحمیل کند. من فکر می‌کنم خود این معیار می‌تواند محور همکاری‌های ایران و عربستان و حل مسائل منطقه باشد. الان در چند کشور منطقه، درگیری و اختلاف وجود دارد. بنشینند و برای برطرف کردن این درگیری‌ها به همدیگر کمک کنند.

روسی الیوم: کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان و بحرین از آمریکا و کشورهای اروپایی درخواست کرده‌اند که در توافق هسته‌ای احتمالی با ایران شرکت کنند حتی موضوع موشک‌های ایران هم روی میز باشد. فکر می‌کنید آیا منطقی است که کشورهای عربی منطقه در یک برجامی با ایران شریک باشند؟

دکتر احمدی‌نژاد: مگر خود برجام موفق بوده است؟ حتماً نبوده است. ضمن اینکه گفتم ما مسائلمان را خودمان باید حل کنیم. دخالت دادن دیگران، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه تشدید می کند.

روسی الیوم: یعنی شما موافق هستید که ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در یک توافق جامع شریک باشد؟

دکتر احمدی‌نژاد: چه اشکالی دارد؟ ما همسایه هستیم. همسایگی را که نمی‌شود قیچی کرد.

روسی الیوم: درباره مسئله هسته‌ای چطور؟

دکتر احمدی‌نژاد: هر موضوعی. مسئله هسته‌ای ایران مال همه است. اگر عربستان پیشرفت کند، ما باید خوشحال باشیم. چند وقت قبل امارات یک کاوشگر را به مریخ فرستاد، آیا ما باید ناراحت باشیم یا خوشحال؟ باید خوشحال باشیم. من فکر می‌کنم خلیج فارس بهترین محمل و فضا برای دوستی است. ما داریم در اطراف خلیج فارس با هم زندگی می‌کنیم. محیط زیست‌مان، حیات‌مان، تاریخ‌مان و آینده‌مان مشترک است. من وجهی برای این اختلافات نمی‌بینم. مقامات کشورهای منطقه باید در برابر القائاتی که از بیرون می‌شود، یک مقدار هوشمندی بیشتری به خرج بدهند، چون هر نوع اصطکاک و درگیری در منطقه، به ضرر همه است. صدّام هشت سال علیه ایران جنگید، چه کسی در منطقه سود کرد؟ هیچکس! همه ضرر کردند! آن هشت سال همه می‌توانستند برای پیشرفت منطقه با هم همکاری کنند. بعد صدّام به کویت حمله کرد. چه کسی سود برد؟ هیچکس! دیگران در منطقه دخالت کردند، چه کسی سود کرد؟ باز هم ضرر است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با هم همسایه هستیم، برادر و انسان هستیم. این برای همه جای دنیا و به خصوص برای ما اهمیت دارد. می‌نشینیم و با هم گفتگو می‌کنیم و با هم منطقه را اداره می‌کنیم. امنیت منطقه یک امر جمعی است و فردی نیست. کسی نیست که بگوید من می‌خواهم امنیت منطقه را تأمین کنم، نه! همه باید تلاش کنیم و امنیت منطقه را تأمین کنیم تا تجارت و صنعت و گردشگری برقرار باشد و مردم زندگی کنند.

روسی الیوم: برای آمریکا و اسرائیل که با ایران دشمنی می‌کنند، اینگونه نیست که فکر کنید با این حرف منطقی که شما می‌زنید، قانع بشوند و دست از دشمنی و ترور بردارند.

دکتر احمدی‌نژاد: بله! بالأخره روحیه تروریستی بودن، یک روحیه غیرانسانی است. برخی فکر می‌کنند راه حل آن، مقابله به مثل است. یعنی اگر یک ترور کرد، شما هم یک ترور بکنید. این مشکلی را حل نمی‌کند. باید با روش‌های دیگری این کار را حل کرد، بحث انسانی است.

من فکر می‌کنم جهان و ملّت‌ها باید اقدام کنند و دولت آمریکا هم باید بپذیرد و سیاست‌هایش را تغییر بدهد. با این سیاست‌هایی که ۸۰ _۷۰ سال است دارند جلو می‌برند، نه فقط هیچ مشکلی حل نشده، بلکه مشکلات پیچیده‌تر هم شده است.

روسی الیوم: برگردیم به سال ۸۸ که دوره دوّم ریاست جمهوری شما بود. اتّفاقاتی در سال ۸۸ رخ داد، تظاهرات و کشتاری هم اتفاق افتاد. اگر شما می‌دانستید همچین اتّفاقاتی قرار است رخ دهد، باز هم کاندیدای ریاست جمهوری می‌شدید؟

دکتر احمدی‌نژاد: آن حوادث ربطی به کاندیداتوری فرد خاصی نداشت. معمولاً یک عدّه از مردم به انتخابات انتقاد دارند که همه جای دنیا هم اتفاق می‌افتد و در ایران هم همین طور شد. عدّه‌ای از مردم سؤال و اشکال داشتند، حتی به صورت آرام و منطقی تظاهرات کردند. مقامات مسئول انتخابات هم سؤالات را جمع‌آوری و پاسخ دادند و مردمی که معترض بودند قانع شدند و خیابان‌ها را ترک کردند اما عوامل یک جریان ضدّ امنیتی که به دنبال اهداف دیگری بودند، نمی‌خواستند مسئله حل شود و برای اینکه مسئله حل نشود از خشونت استفاده کردند. آتش زدند، تیراندازی کردند، با مأموران امنیتی درگیر شدند، برای اینکه موضوع عوض شود. موضوع چه بود؟ انتخاباتی بسیار پرشور برگزار شد. ۸۵ درصد واجدین شرایط شرکت کردند. این یک رکود در دنیاست و بطور طبیعی یک اقتداری در دنیا برای ایران درست می‌کند، یک عزّتی را برای مردم به وجود می‌آورد و راه را برای پیشرفت باز می‌کند. عدّه‌ای که مخالف این امر هستند، دیدند با ادّعای اشکال در انتخابات، مسئله جلو نمی‌رود. چون مسئولین آمدند توضیح دادند، اسناد منتشر کرذند، رسیدگی شد، مدت‌ها وقت گذاشته شد، در نتیجه دست آنها خالی ماند. آنها دیدند آن مردمی که تصور می‌کردند در انتخابات مشکلی وجود دارد، خیلی زود قانع می‌شوند و به خانه می‌روند. آنها برای اینکه موضوع را عوض کنند، خشونت و درگیری درست کردند. وقتی کسی کشته می‌شود، موضوع کلّاً تغییر جهت پیدا می‌کند.

روسی الیوم: این خشونت‌ها از طرف خود مردم بود یا از خارج؟

دکتر احمدی‌نژاد: یک گروه اقلّیت امنیتی و ضدّ امنیتی مسئله را درست کردند. مردم ایران چه زمانی دنبال خشونت بوده‌اند؟ در طول تاریخ، مردم ایران طرفدار آرامش و صلح و دوستی و برادری بوده‌اند. اینها ربطی به ملّت ندارد. دیدیم آن بخشی از مردم که معترض بودند، وقتی مقامات، مسائل را توضیح دادند و سؤالات را پاسخ دادند، به خانه‌هایشان رفتند امّا آن گروه اندک ضدّ امنیتی، آشوب و درگیری درست کردند و متأسفانه عدّه‌ای از هموطنان ما کشته شدند که هر یکی از آنها برای ما سنگین و باعث تأسف بود.

روسی الیوم: نتیجه این اتّفاقات حصر آقایان موسوی و کروبی بود. فکر می‌کنید وقتش نرسیده که از حصر آزاد شوند؟

دکتر احمدی‌نژاد: من از روز اوّل گفتم که با حصر آنها و هر کس دیگری در هر جای دنیا مخالف هستم.

روسی الیوم: درباره روابط ایران و مسکو، فکر می‌کنید این روابط در سطحی هست که باید باشد؟ یا اینکه باید از این بهتر باشد؟

دکتر احمدی‌نژاد: الان مگر در کل دنیا تمام روابط در حد مطلوب است؟ شما می‌توانید دو مورد مثال بزنید که روابط در حد مطلوب باشد؟

روسی الیوم: یک چیز نسبی است.

دکتر احمدی‌نژاد: می‌دانم ولی مطلوب نیست. من فکر می‌کنم باید به دنبال این باشیم که موانع روابط بین ملّت‌ها را برداریم. اجازه بدهیم همه ملّت‌ها با هم ارتباط داشته باشند و حداکثر همکاری‌ها شکل بگیرد. جهان را همه با هم باید بسازیم. اگر می‌خواهیم دنیای بهتری ساخته شود، همه باید مشارکت داشته باشند و این هم مستلزم همکاری و ارتباط است. مردم ایران، روسیه، چین، افغانستان، پاکستان، عربستان، کویت، عراق، بحرین،‌ مصر، الجزایر، آفریقا، آمریکای لاتین، کانادا، اروپا، آمریکا و… همه باید کمک کنیم. ظرفیت‌ها زیاد است، در ارتباط بین ملّت‌ها هنوز از ظرفیت‌ها استفاده نشده است چون دولت‌ها برای مردمشان با قوانینی که می‌گذارند، محدودیت درست می‌کنند و ملّت‌ها نمی‌توانند خوب فعّالیت کنند. همه دولت‌ها باید دست ملّت‌ها را باز بگذارند. در این صورت وضع دنیا خیلی زود بهتر خواهد شد.

روسی الیوم: سیاست ترکیه در منطقه، در سوریه و شمال عراق را چگونه می‌بینید؟

دکتر احمدی‌نژاد: این حرف‌هایی که زدم، برای همه است. فرقی نمی‌کند. ایران، ترکیه، سوریه و… . همه باید کنار هم بنشینیم و مسائل را حل کنیم. اما معنای این حرف این نیست که به جای ملّت‌ها تصمیم بگیریم. کمک کنیم که ملّت‌ها خودشان تصمیم بگیرند.

روسی الیوم: منظور من این است که بین ایران و ترکیه در عراق و سوریه اختلافاتی وجود دارد و اخیراً سفرای دو کشور احضار شدند.

دکتر احمدی نژاد: به هر حال بین ایران و ترکیه، ایران و عربستان، ترکیه و عربستان و … اختلافاتی وجود دارد. ولی من فکر می‌کنم که این القائات، بیشتر از بیرون است و الّا ایران و عربستان و ترکیه چرا باید با هم اختلاف داشته باشند؟ وقتی کسی بخواهد اختلافی درست کند، باید یک دلیل قوی داشته باشد. چون ما برای همکاری و وحدت دلایل قوی داریم. اصل بر وحدت، احترام، همکاری و عدالت است. کسی بخواهد از اینها عبور کند، باید یک دلیل خیلی قوی بیاورد. ما همیشه همه را به برادری دعوت کرده‌ایم که بیاییم به هم کمک کنیم و مشکلاتمان را با کمک هم حل کنیم. معیار هم روشن و ساده است. ما باید به ملّت‌ها کمک کنیم نه اینکه مقابل‌شان قرار بگیریم یا جای آنها بنشینیم.

روسی الیوم: حضور ایران در سوریه در داخل و خارج از ایران مورد انتقاد قرار گرفته است. شما گفتید در کشورها باید از ملّت‌ها حمایت کرد. آیا در سوریه هم نظر شما همین است؟

دکتر احمدی‌نژاد: در همه جا. این یک بحث کلّی است. ما باید به ملّت‌ها کمک کنیم. کمک به این معناست که فرض کنید مثلاً در افغانستان اختلافی وجود دارد، چه کار باید کرد؟ طرفین را دعوت کنیم و بگوییم با هم گفتگو و تعامل کنید. به نظر شما غیر از این کاری باید کرد؟ تفاهم کنند و مسائلشان را حل کنند. مردم کشورها، تحت هر شرایطی خودشان باید کشورشان را اداره کنند. نقش دیگران این است که برای حل مسئله تشویق و کمک و میانجی‌گری کنند. بخصوص من فکر می‌کنم اگر ایران، ترکیه و عربستان کنار هم بنشینند و تصمیم بگیرند که میانجی‌گری کنند، مسائل خیلی زود حل می‌شود.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....