رئیس دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» درباره مذاکره مستقیم با آمریکا با اشاره به اینکه «آمریکایی‌‌‌‌‌ها پیام‌‌‌‌‌های زیادی به ما می‌دهند برای اینکه با ما مستقیما گفت‌‌‌‌‌وگو کنند» توضیح داد: «ما حاضر نیستیم بدون اینکه یک چشم‌‌‌‌‌انداز روشن و قوی برای رسیدن به یک توافق خوب با تضمین پایدار در مقابل‌‌‌‌‌مان قرار داشته باشد، وارد پروسه مذاکره مستقیم با آمریکا شویم.‌»  امیرعبداللهیان درعین حال پیش‌‌‌‌‌شرط‌‌‌‌‌های گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن را تشریح کرد و گفت آمریکا برای نشان‌دادن «اراده جدی و حسن‌نیتش» باید بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد بانک‌های خارجی را آزاد یا اینکه بخش‌هایی از تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می‌شود را با یک فرمان اجرایی رئیس‌‌‌‌‌جمهور لغو کند.

 تداوم مذاکرات تا دسترسی به یک توافق خوب

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در گفت‌‌‌‌‌وگو با نشریه بریتانیایی «فایننشال‌تایمز» با بیان اینکه در مجموع نسبت به مذاکرات خوشبین هستیم، تاکید کرد: «معتقدیم تا به نقطه خوب نرسیم و تا از در دسترس بودن یک توافق خوب اطمینان حاصل نکنیم، مذاکرات باید ادامه پیدا کند.‌»

رئیس دستگاه دیپلماسی، تضمین را یکی از بحث‌ها و چالش‌های جدی ایران در میز مذاکره عنوان کرد و گفت: «ما معتقد هستیم که طرف‌‌‌‌‌های مقابل باید چند تضمین را به ما بدهند. این تضمین‌‌‌‌‌ها را باید طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی به‌صورت قوی در مقابل جمهوری اسلامی ایران به نمایش بگذارند.‌»

وی با اشاره به اینکه سطح اول تضمین‌‌‌‌‌ها، تضمین سیاسی است، افزود: «به ما گفته می‌شود اظهاراتی که آقای جو بایدن در اجلاس اخیر G۷ داشته و تعهد خود را در آنجا اعلام کرده است، می‌تواند یک تضمین سیاسی قوی باشد.‌»

وزیرخارجه ایران در ادامه با بیان این موضوع که اساسا در افکار عمومی ملت ایران به دلیل خروج آمریکایی‌‌‌‌‌ها از برجام و بدقولی طرف‌‌‌‌‌های غربی سخن رئیس یک کشور آن هم ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان تضمین، پذیرفتنی نیست، تاکید کرد: «من هفته گذشته در پارلمان حدود دو ساعت و نیم راجع‌به مذاکرات وین در مقابل نمایندگان مردم باید پاسخ می‌دادم. در آنجا نمایندگان مردم به من می‌گفتند که اصلا تعهد آقای جو بایدن که همچنان روش‌های نادرست ترامپ را درخصوص اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران دنبال می‌‌‌‌‌کند، نمی‌تواند یک تعهد قوی باشد اما به هرحال تضمین سیاسی یک سطح از تضمینی است که طرف آمریکایی باید بدهد و راجع‌به جزئیات آن گفت‌‌‌‌‌وگوهایی در وین به‌عمل آمده است.‌»

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه تضمین حقوقی و قانونی نیز برای ما مهم است، توضیح داد: «طرف آمریکایی از طریق واسطه اتحادیه اروپا به ما در non-paper‌‌ها و پیام‌‌‌‌‌هایی که ارسال می‌‌‌‌‌کند، تاکید می‌‌‌‌‌کند که به هیچ‌وجه قادر نیست این توافق را در کنگره به تصویب برساند. برای ما تضمین قانونی طرف آمریکایی و طرف غربی هم مهم است.‌»

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «من حتی به همکارم آقای دکتر باقری گفتم در مذاکرات می‌توانند به طرف‌‌‌‌‌های غربی بگویند اگر نمی‌توانید به‌صورت قانون در مجلس خود این توافق را به تصویب برسانید، حداقل پارلمان کشورتان یا رئیس پارلمان‌‌‌‌‌های کشورهایی که طرف مذاکرات برجامی ما هستند می‌توانند در یک «بیانیه‌سیاسی» پایبندی خود را به این توافق و به بازگشت به اجرای توافق برجام اعلام کنند.‌»

وی با بیان اینکه در موضوع تضمین حقوقی، طرف‌‌‌‌‌های مقابل، آمریکا و سه کشور اروپایی ابتکار مشخصی ندارند، افزود: «درخصوص تضمین اقتصادی آنها می‌گویند اگر دولت بعدی روی کار بیاید ما تضمینی در این رابطه نداریم. ما امیدوار هستیم که واقع‌‌‌‌‌بینانه برخورد کنند، چراکه  ما به سطح جدیدی از تضمین‌‌‌‌‌ها نیاز داریم.‌»

 ماشه ایرانی

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،     وزیرخارجه افزود: «من در جلسه هفته گذشته در پارلمان دیدم که برخی از نمایندگان مجلس ما ایده‌‌‌‌‌ای را دنبال می‌کنند که باید مجلس، قانونی را تصویب کند که این‌بار اگر هریک از طرفین برجام از تعهدات خود خارج شدند، ما بتوانیم بر اساس یک مدل از مکانیزم‌ماشه بلافاصله به غنی‌‌‌‌‌سازی برگردیم؛ آن‌هم در هر سطحی که مجلس، دولت را به آن موظف خواهد کرد.‌»  وی تشریح کرد: «این امر می‌تواند پیچیدگی‌‌‌‌‌هایی را ایجاد کند، لذا به نفع طرف‌‌‌‌‌های مقابل است که در موضوع تضمین، واقع‌‌‌‌‌بینانه عمل کنند و بر مبنای حقوق بین‌الملل ابتکارات و اقداماتی را روی میز قرار دهند.‌»

 پیش‌‌‌‌‌شرط‌‌‌‌‌های مذاکره مستقیم با آمریکا

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌‌‌‌‌وگو درباره مذاکره مستقیم با واشنگتن با بیان این موضوع که آمریکایی‌‌‌‌‌ها پیام‌‌‌‌‌های زیادی درخصوص گفت‌وگوی مستقیم به ما می‌دهند، گفت: «آخرین پاسخ ما به آمریکایی‌‌‌‌‌ها و واسطه‌‌‌‌‌هایی که آمده بودند این بود که هرگونه گفت‌وگو، تماس و مذاکره با آمریکا برای دولت من هزینه بسیار سنگینی خواهد داشت. ما حاضر نیستیم بدون اینکه یک چشم‌انداز روشن و قوی برای رسیدن به یک توافق خوب با تضمین پایدار در مقابل‌‌‌‌‌مان قرار داشته باشد، وارد پروسه مذاکره مستقیم با آمریکا شویم.‌»

او اضافه کرد: «ما از طریق واسطه‌‌‌‌‌ها به آمریکایی‌‌‌‌‌ها گفتیم که اگر نیت واقعی دارید، قبل از هرگونه گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو و تماسی باید چند اقدام عملی بر روی زمین انجام دهید؛ آن‌هم چند ابتکار عملی و محسوس.

مثلا بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ما نزد بانک‌های خارجی آزاد شود یا اینکه بخش‌هایی از تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می‌شود، با یک فرمان اجرایی رئیس‌‌‌‌‌جمهور صرفا به نشانه حسن‌نیت لغو شود تا ما باور کنیم حرف‌‌‌‌‌هایی که آمریکایی‌‌‌‌‌ها می‌زنند قابلیت اجرا دارد و آنها برای اجرای آن اراده جدی دارند.‌» امیرعبداللهیان همچنین گفت: «این میز مذاکره است که مشخص می‌‌‌‌‌کند تصمیمات بعدی ما چه سمت و سویی داشته باشد. ما در مجموع خوشبین هستیم. طرف‌‌‌‌‌های مقابل تلاش می‌کنند با وارد کردن شوک و با دیپلماسی بازی با زمان، ما را محدود کنند و بگویند شما در حال از‌دست‌دادن زمان هستید و باید هرچه زودتر به توافق برسید‌ ولی ما معتقدیم که تا به نقطه خوب نرسیم و تا از در‌دسترس‌بودن یک توافق خوب اطمینان حاصل نکنیم، مذاکرات باید ادامه پیدا کند.‌»

به گفته وی، اینکه چه زمانی به این توافق خوب خواهیم رسید، بستگی به طرف مقابل دارد. این آمریکا است که مسوول اصلی این فضای تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا باید در عمل نشان دهد که آیا واقعا به‌دنبال رسیدن به یک توافق خوب و مرضی‌الطرفین که منافع جمهوری اسلامی ایران را از برجام به‌طور کامل تامین کند هست، یا خیر.  دیروز همچنین جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از احتمال «گفت‌وگوی مستقیم» بین تهران و واشنگتن سخن گفت و تاکید کرد: «با توجه به اینکه بخش عمده‌‌‌‌‌ای از تحریم‌ها را آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها اعمال کرده‌‌‌‌‌اند، ایران هم برای اینکه تضمین لازم را بگیرد باید بتواند مشکل را با طرف آمریکایی حل کند.‌» وی افزود: «لذا روند گفت‌‌‌‌‌وگوی ایران و آمریکا ممکن است به‌صورت مستقیم انجام شود.‌» این در حالی است که علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز روز چهارشنبه در توییتی درباره مذاکره فرابرجامی نوشت: «آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌‌‌‌‌ای خالی تبدیل شده است. با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌‌‌‌‌عمل هیچ‌‌‌‌‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.‌»

 ویژگی‌‌‌‌‌های توافق خوب

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گوی خود با روزنامه فایننشال‌تایمز، ویژگی‌‌‌‌‌های یک توافق خوب از نگاه ایران را تشریح کرد. وی با اشاره به این موضوع که طرف آمریکایی بارها به ما اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا حسن‌نیت دارد، آنها به‌دنبال یک توافق هستند و برای رسیدن به این توافق وقت زیادی هم ندارند، گفت: «ما هم به آنها گفتیم و این جمله را بازهم تکرار می‌‌‌‌‌کنیم که ما هم به‌دنبال یک توافق خوب هستیم. ما هم از توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان استقبال می‌‌‌‌‌کنیم اما این توافق باید دربردارنده حقوق مردم ایران باشد.‌» او تشریح کرد: «این توافق خوب از نظر ما باید همه تحریم‌هایی را که در سال‌۲۰۱۵ برای برداشته‌شدن آنها توافق صورت گرفت و به   JCPOA (برنامه جامع اقدام‌مشترک (برجام) موسوم شد، شامل شود. امروز که ما داریم با هم صحبت می‌‌‌‌‌کنیم پیشرفت‌‌‌‌‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما همه آنچه را که باید ذیل برجام به آن برسیم محقق‌نشده است.‌»

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه آن بخشی که مربوط به تعهدات طرف ایرانی است، مثل یک فرمول ریاضی روشن و کاملا مشخص است که ما چه اقداماتی را باید انجام دهیم و چگونه این اقدامات ما راستی‌‌‌‌‌آزمایی خواهد شد، گفت: «این امر از طریق IAEA خواهد بود لذا طرف مقابل می‌تواند نگرانی نداشته باشد ولی ما همچنان نگرانیم. اول از همه نگران «تضمین» هستیم. طرف آمریکایی هنوز تضمین محکمی را به ما ارائه نمی‌دهد. حتی برخلاف حقوق بین‌الملل آقای راب مالی اعلام می‌‌‌‌‌کند که ما نمی‌توانیم متعهد شویم که دولت بعدی آمریکا بر تعهداتی که ما خود را ملزم به اجرای آن می‌‌‌‌‌دانیم، باقی بماند. شما می‌‌‌‌‌دانید این خلاف حقوق بین‌الملل است. این مغایر با حقوق مسلم درج شده در متون شناخته‌شده حقوقی بین‌المللی است.‌» او با بیان اینکه بر مبنای حقوق بین‌الملل حتی اگر در یک کشور یک دولت شورشی یا کودتا بر سر کار بیاید، آن دولت موظف است به تعهدات بین‌المللی دولت و دولت‌‌‌‌‌های قبلی آن کشور پایبند باشد، افزود: «لذا اصلا برای ما قابل‌قبول نیست که طرف آمریکایی بگوید توافقی با شما می‌‌‌‌‌کنیم که اعتبار آن حداکثر تا پایان کار این دولت است. آنها می‌گویند حتی برای اعتبار آن تا پایان کار این دولت هم یک‌‌‌‌‌سری شروط، حاشیه‌‌‌‌‌ها و محدودیت‌هایی وجود دارد، اما با همه این‌ها ما در میز مذاکره پیشرفت‌‌‌‌‌هایی داشته‌‌‌‌‌ایم و امیدوار هستیم این پیشرفت‌ها منجر به یک توافق خوب شود. برای رسیدن به این توافق خوب، واقع‌‌‌‌‌بینی طرف غربی می‌تواند تعیین کننده باشد.‌» امیرعبداللهیان در ادامه گفت: «ما حتما علاقه‌‌‌‌‌مند هستیم که مذاکراتمان منجر به لغو کامل تحریم‌ها شود اما در یک نگاه واقع‌بینانه چارچوب تحریم‌هایی که در این دور از مذاکرات، موسوم به مذاکرات وین، برای لغو هدفگذاری شده و کشورهای ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا بر آن تمرکز و تاکید دارند، این است که تحریم‌هایی که در برجام و سند برجامی سال‌۲۰۱۵ باید لغو می‌شد، همگی از میان برداشته شود، ضمنا تمام تحریم‌هایی که به‌صورت یک‌جانبه در دوره ترامپ علیه اشخاص و نهادهایی در جمهوری اسلامی ایران وضع شده است نیز باید از میان برداشته شود.‌»

 لزوم ابتکار عمل جدی

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه برای ما در مذاکرات وین لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و بازگشت همه طرف‌‌‌‌‌ها به تعهدات برجامی خود بسیار مهم است، توضیح داد: «من فکر می‌‌‌‌‌کنم یک تفاوت اساسی بین هیات جمهوری‌اسلامی ایران و طرف‌‌‌‌‌های غربی وجود دارد و آن این است که هیات جمهوری‌اسلامی ایران با ابتکار عمل و جدیت و با یک برنامه مدون از ابتدای مذاکرات اخیر وین در میز مذاکره حضور پیدا کرد.‌»

او ادامه داد: «از جمله مشکلاتی که ما در این مدت با آن مواجه هستیم این است که طرف مقابل فاقد یک ابتکارعمل جدی است. حتی گاهی اوقات ما دچار تردید می‌شویم که آیا واقعا طرف‌‌‌‌‌های غربی به‌دنبال رسیدن به یک توافق هستند؟ آیا واقعا طرف‌‌‌‌‌های غربی به‌دنبال این هستند که تحریم‌های ایران بر مبنای برجام و قطعنامه۲۲۳۱ از میان برداشته شود یا آنکه آنها فقط یک نگرانی دارند و نگرانی‌‌‌‌‌شان نیز برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌‌‌‌ای ایران است و در این چارچوب فقط می‌خواهند نگرانی خود را برطرف کنند. حتی ما بارها در مذاکرات به آنها اعلام کرده‌‌‌‌‌ایم که اگر می‌خواهید نگرانی شما از برنامه صلح‌‌‌‌‌آمیز هسته‌‌‌‌‌ای ایران برطرف شود، شما هم باید نگرانی ما را در حوزه تحریم‌هایی که در برجام قرار بود از میان برداشته شود، برطرف کنید. در این چارچوب اتفاق دیگری هم رخ داد و آن اینکه راب مالی نماینده ایالات‌متحده آمریکا از طریق تبادل  non-paper به مذاکرات پیوست.‌»

 اختلاف نگاه نسبت به لغو تحریم‌‌‌‌‌ها

وزیرخارجه درباره نگاه تهران به لغو تحریم‌ها و تفاوت آن با نگاه واشنگتن گفت: «در مذاکراتی که تا الان با طرف‌های مقابل در وین داشتیم، آنها در مورد تحریم‌های دوران ترامپ فقط لغو آن بخش از تحریم‌ها را می‌‌‌‌‌پذیرند که نفع اقتصادی ما را از برجام با مشکل مواجه می‌کند. این همه‌‌‌‌‌ آن چیزی نیست که ما به دنبالش هستیم. اینکه ترامپ ذیل برخی ادعاها مثل برنامه موشکی ایران، مباحث منطقه‌‌‌‌‌ای یا بحث‌های حقوق‌بشری به‌طور یکجانبه، ظالمانه و نادرست، اشخاص حقیقی و حقوقی را در ایران مورد تحریم قرار داده قابل‌قبول نیست. طبیعی است وقتی که ما در تعهدات هسته‌‌‌‌‌ای خودمان در مورد هر آنچه به تولید اضافی اورانیوم غنی‌شده و دستگاه‌های سانتریفیوژ مربوط است توافق می‌‌‌‌‌کنیم که با آن چه کنیم، انتظار داریم که تکلیف زیاده‌‌‌‌‌روی‌‌‌‌‌های دولت آمریکا در دوره ترامپ هم روشن شود. این هم یکی از چالش‌‌‌‌‌هایی است که الان در میز مذاکرات وین وجود دارد.‌»

 مرندی: ایران به توافق در وین امیدوار است

همچنین محمد مرندی، مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در گفت‌وگویی با اشاره به برخی مسائل باقی‌مانده در این مذاکرات گفت که هیات ایران امیدوار است که به‌زودی توافقی به‌دست بیاید.

به گزارش «ایسنا»، مرندی در گفت‌‌‌‌‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد: «اگر اروپایی‌‌‌‌‌ها مطالبات ایران را برآورده نکنند و به توافق هسته‌‌‌‌‌ای پایبند نباشند، ما نمی‌توانیم توافقی امضا کنیم.‌» وی افزود که اروپایی‌‌‌‌‌ها و آمریکایی‌‌‌‌‌ها باید بدانند که ایران از خواسته‌‌‌‌‌های خود عقب‌‌‌‌‌نشینی نمی‌‌‌‌‌کند تا توافق هسته‌‌‌‌‌ای بار دیگر نقض نشود. مرندی همچنین تاکید کرد که اگر آمریکایی‌‌‌‌‌ها و اروپایی‌‌‌‌‌ها انعطاف و عقلانیت نشان دهند، می‌توان مسائل باقی‌مانده را با سرعت زیاد حل کرد. مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران در وین همچنین ادعای غربی‌‌‌‌‌ها مبنی‌بر تعلل تهران را رد کرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد که ارزیابی محافل غربی دقیق نیست و مسائلی که هیات‌ایرانی مطرح می‌کند از همان روز اول موجود بود.

مرندی تاکید کرد: «اظهارات غربی‌ها مبنی‌بر رسیدن به ۹۸‌درصد از تفاهمات عجیب است. اگر توافق هسته‌‌‌‌‌ای برداشته‌شدن تحریم‌ها را تضمین نکند و از برداشتن آنها مطمئن نشویم، نمی‌توانیم توافقی را منعقد کنیم.‌» وی خطاب به غربی‌‌‌‌‌ها گفت که به‌جای دادن اطلاعات غلط به رسانه‌‌‌‌‌ها، مسائل حقیقی را حل کنید تا توافق امضا شود. مرندی با اشاره به اینکه برخی از مسائل در مذاکرات وین حل شده است اما برخی دیگر هنوز پابرجاست، گفت: «هیات ایرانی امیدوار است که به‌زودی توافقی حاصل شود اما همچنان مشکلات مهمی باقی‌مانده است.‌»

وی همچنین گفت: «ضرب‌‌‌‌‌الاجل‌‌‌‌‌هایی که درباره آنها صحبت می‌شود را نادیده گرفتیم و برای ما مهم نیستند.‌» مرندی در نهایت گفت: «ما به‌دنبال توافق در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم تا زنان و کودکان خود را از تحریم‌های غرب رها کنیم.‌»

 دلایل لزوم مذاکره مستقیم با واشنگتن

از سوی دیگر جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عصر ایران» از احتمال گفت‌وگوی مستقیم سخن گفت. رحیمی با بیان اینکه بخش عمده‌‌‌‌‌ای از تحریم‌ها را آمریکایی‌‌‌‌‌ها اعمال کرده‌‌‌‌‌اند و ایران هم برای اینکه تضمین لازم را بگیرد باید بتواند مشکل را با طرف آمریکایی حل کند، گفت: «پس احتمال توافق تقویت می‌شود، لذا روند گفت‌‌‌‌‌وگوی ایران و آمریکا ممکن است به‌صورت مستقیم انجام شود.‌»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات وین گفت: «فرآیند مذاکرات پیچیدگی‌‌‌‌‌های خاص خودش را دارد؛ نیت ایران حل مشکل است و طرف غربی به این نتیجه رسیده است که بدون گفت‌وگو و توافق با ایران هیچ راه‌حلی برای این بحران وجود ندارد و این سیگنال و پالس‌مثبتی است؛ اما اینکه آیا پالس‌‌‌‌‌های مثبت و میانجیگری کشورهایی مثل قطر، عمان، روسیه و دیگران باعث رفع اختلاف‌‌‌‌‌نظرها شود، به روند مذاکرات، کار کارشناسی و دیدگاه‌‌‌‌‌هایی بستگی دارد که در پایتخت‌های دوکشور پیرامون این مذاکرات وجود دارد.‌» جلیل رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: «چیزی که آمریکایی‌‌‌‌‌ها از ابتدا از ما می‌خواستند قابل‌اجرا نبود؛ آمریکایی‌‌‌‌‌ها می‌خواستند که به شرایط قبل از برجام برگردیم، سطح غنی‌سازی را به ۶۷/ ۳برسانیم، موادی را که غنی‌سازی کردیم تحویل دهیم، سانتریفیوژها را کلا از بین ببریم و آنها بدون اینکه تضمینی بدهند به روال عادی قبل از تحریم‌ها برگردند.‌»  وی با تاکید بر این موضوع که در روند مذاکرات اخیر، آمریکایی‌‌‌‌‌ها از مواضع خودشان تا حدودی عقب‌‌‌‌‌نشینی کردند، گفت: «این نشان می‌دهد که می‌خواهند مشکل حل شود، ولی ما بیش از اینکه به گفتار آمریکایی‌‌‌‌‌ها دقت کنیم، به نتایجی توجه می‌‌‌‌‌کنیم که در بحث انتقال پول، رفع تحریم‌‌‌‌‌ها، تضمین و راستی‌آزمایی به‌صورت ملموس حاصل می‌شود. ما نیز نقطه‌نظرات خودمان را داریم، در خصوص نوع سانتریفیوژها، میزان، ‌درصد و نحوه نگهداری مواد غنی‌شده و اینکه لغو تحریم‌ها به چه شیوه‌‌‌‌‌ای باشد.‌»  این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که «آیا در صورت توافق بین آمریکا و ایران، روند مذاکره بین دو کشور در جهت بهبود روابط پیش خواهد رفت»، گفت: «این بستگی به دو کشور دارد؛ چالش‌های بین ایران و آمریکا عمیق است و شاید به این راحتی اعتمادسازی و روند حل گفت‌‌‌‌‌وگوها اتفاق نیفتد، ولی اگر در پرونده هسته‌‌‌‌‌ای رفتار آمریکایی‌‌‌‌‌ها به گونه‌‌‌‌‌ای باشد که نشان‌دهند می‌خواهند مشکل حل شود و دست از شیطنت و لجاجت بردارند، ممکن است حتی این اتفاق بیفتد که روند گفت‌وگوها به مسائل دوجانبه هم بکشد.‌»

  نقش روسیه و چین در مذاکرات

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد نقش روسیه و چین در مذاکرات وین نیز گفت: «هر کشوری منافع خاص خودش را دارد، ولی باید بدانیم که روابط ما با روسیه و چین، به لحاظ اقتصادی، امنیتی و سیاسی روابط مهمی است و از این‌رو نباید کشورهایی را که با ما رابطه بهتری دارند و رفتار خصمانه و چالش‌برانگیزی ندارند به صرف اینکه با ما اختلاف‌نظر دارند و ممکن است در بحث مذاکرات دیدگاه‌‌‌‌‌های خودشان را دنبال کنند، کنار بگذاریم.‌» وی افزود: «اگر این کشورها را که با ما رابطه نزدیکی دارند کنار بگذاریم، دیگر با چه کشوری گفت‌وگو کنیم و از کدام نیرو در روند مذاکرات استفاده کنیم. الان فضایی در کشور ما هست که هرگونه  همکاری با چین و روسیه را کار اشتباهی می‌‌‌‌‌دانند، اما این‌ طرز فکر اشتباه است. همان میزان که اعتماد صددرصدی به روسیه و چین درست نیست، کنار گذاشتن کشورهایی که با ما در دوران سختی روابط نزدیکی به لحاظ اقتصادی‌‌‌‌‌ و سیاسی داشتند نیز اشتباه است.‌» نماینده مردم تربت‌جام در مجلس در نهایت گفت: «حتی اگر رابطه ما با غرب بهبود یابد و تنش‌های ما با آمریکا رفع شود و وارد گفت‌وگوی دوجانبه با آمریکایی‌‌‌‌‌ها شویم، کنار گذاشتن روسیه و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چین اشتباه است، چون در شرایط سخت از نفوذ و همکاری این کشورها بهره بردیم و نمی‌خواهیم روابط ما در مقابل غرب به‌صورت یک‌جانبه و آسیب‌پذیر باشد.‌»

  زمان پایان مذاکرات از نگاه مسکو

در تحولی دیگر روز گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌‌‌‌‌المللی مستقر در وین در گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو با شبکه قطری «العربی»، تاکید کرد که گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گوها می‌تواند در پایان فوریه جاری به موفقیت بینجامد، با این‌حال او اضافه کرد که مذاکرات «همچنان نیازمند زمان است؛ اما نه زمان طولانی.»  به گزارش خبر‌گزاری فارس، خبرنگار شبکه «العربی» در حساب کاربری خود در شبکه توییتر بخشی از اظهارات نماینده روسیه را انتقال داد و به نقل از او اضافه کرد که نماینده روسیه درباره احتمال به موفقیت‌رسیدن مذاکرات وین ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که مذاکرات در مرحله نهایی قرار دارد.  طبق گزارش شبکه« العربی»، اولیانوف همچنین درباره دیدار روز سه‌‌‌‌‌شنبه‌‌‌‌‌اش با هیات تل‌‌‌‌‌آویو اظهار کرده که در گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو با اعضای این هیات به مذاکرات وین نپرداخته است.  این در حالی است که رسانه اسرائیلی جروزالم‌پست در این باره نوشته بود که اسرائیل برای اولین‌بار روز سه‌‌‌‌‌شنبه تیمی را به محل گفت‌‌‌‌‌وگوهای هسته‌‌‌‌‌ای با ایران در وین فرستاد تا بتواند نگرانی‌های خود را به گوش مذاکره‌کنندگان برساند.

  گفت‌‌‌‌‌وگوی مهم گروسی و باقری

همچنین روز گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌‌‌‌‌المللی انرژی اتمی در صفحه توییترش گزارشی از دیدار و گفت‌‌‌‌‌وگوی خود با معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره‌‌‌‌‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین ارائه داد.  به گزارش «ایسنا»، رافائل گروسی در صفحه توییترش نوشت: «گفت‌‌‌‌‌وگوی مهمی با علی باقری‌کنی، مذاکره‌‌‌‌‌کننده ارشد ایران درباره مسائل دوجانبه فعلی میان آژانس بین‌‌‌‌‌المللی انرژی اتمی و ایران، همچنین درباره مذاکرات در حال بر‌گزاری بر سر برجام داشتم.‌» این دیدار در جریان دور هشتم مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌‌‌‌‌ای  (برجام) انجام شده است. مذاکرات برای احیای برجام و رفع کامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان در وین ادامه ادامه دارد.

02-01