تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 12:31
کد خبر : 78935

پیچ تند قیمت ۱۵قلم کالای اساسی

پیچ تند قیمت ۱۵قلم کالای اساسی

بررسی قیمت ۱۵ کالا در آمارهای وزارت صمت و مرکز آمار نشان می‌دهد، قیمت آنها در سه سال گذشته بین ۱۶۲ (لوازم خانگی) تا ۶۳۵ (پنیر) درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، روند بررسی آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی در دیماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ انواع

بررسی قیمت ۱۵ کالا در آمارهای وزارت صمت و مرکز آمار نشان می‌دهد، قیمت آنها در سه سال گذشته بین ۱۶۲ (لوازم خانگی) تا ۶۳۵ (پنیر) درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، روند بررسی آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی در دیماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ انواع کالاهای اساسی نسبت به دی ۱۳۹۹ با افزایش محسوسی همراه بوده که البته نسبت به ماه‌های قبل شیب ملایم‌تری داشته است. بررسی قیمت کالاهای اساسی طی بازه زمانی یک ساله نشان می‌دهد، قیمت برنج ایرانی و شکر ۸۰ درصد، گوشت گوساله ۴۲ درصد، گوشت مرغ ۴۵ درصد و گوشت گوسفندی ۲۱ درصد افزایش یافته است.

    رصد قیمت ۱۵ قلم کالا 

براساس آمارهای منتشر شده، مقایسه قیمت ۱۵ کالا در آبان ۱۴۰۰ نسبت به خرداد ۱۳۹۷ نشان می‌دهد، از بین انواع خوراکی قیمت «پنیر، عدس و خرما» بیشترین افزایش را داشته که قیمت آنها با ۶۳۵، ۵۳۴ و ۴۲۳ درصد به کیلویی حدود ۳۲، ۳۶ و ۳۸ هزار تومان رسیده است. قیمت این سه محصول در خرداد سال ۱۳۹۷ حدود ۵هزار، ۷هزار و ۹ هزار تومان بوده است. بعد از این سه کالا، از بین خوراکی‌ها، قیمت گوشت مرغ تازه، پیاز، تخم مرغ، نخود، شیر استریل ۲.۵ درصد و برنج هاشمی به ترتیب ۴۱۴، ۳۹۳، ۳۲۵، ۳۰۲، ۲۷۸ و ۲۶۹ درصد افزایش یافته است.

در خرداد سال ۱۳۹۷ قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه ۷۴۰۰، پیاز ۱۷۰۰، تخم مرغ ۷۶۰۰، نخود ۸۳۰۰، شیر استریل ۲.۵ درصد ۳۰۰۰ و برنج هاشمی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما قیمت این محصولات در آبان امسال به حدود ۳۰ هزار تومان، ۶۸۰۰، ۲۵ هزار تومان، ۳۴ هزار تومان، ۱۲ هزار تومان و ۴۹ هزار تومان رسیده است.از بین سایر کالاها، می‌توان به افزایش قیمت پراید اشاره کرد که قیمت آن در مدت یاد شده با ۵۷۷ درصد افزایش از حدود ۲۴ میلیون به ۱۶۴ میلیون تومان رسیده است. هر حلقه لاستیک پراید نیز با ۲۹۹ درصد افزایش از ۱۱۰ به ۴۴۰ هزار تومان رسیده است.

در این میان قیمت میانگین هر متر مسکن در شهر تهران با ۴۱۲ درصد افزایش از حدود شش میلیون تومان در خرداد سال ۱۳۹۷ به ۳۲ میلیون تومان در آبان امسال رسیده است. قیمت هر کیلو میلگرد آجدار و هر پاکت سیمان فله تیپ ۲ نیز در این مدت ۴۲۴ و ۳۴۵ درصد افزایش یافته است.در همین مدت قیمت یخچال الکترواستیل نیز با افزایش ۱۶۲ درصدی از ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

    رصد یک‌ساله قیمت‌ها چه می‌گوید؟ 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  از سوی دیگر، روند بررسی آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی در دیماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ انواع کالاهای اساسی نسبت به دی ۱۳۹۹ با افزایش محسوسی همراه بوده که البته نسبت به ماه‌های قبل شیب ملایم‌تری داشته است. بر همین مبنا، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک با ۱۷ درصد افزایش از ۲۴ هزار و ۳۹۶ تومان در دی ماه ۱۳۹۹ به ۲۸ هزار و ۵۳۵ تومان در دی ماه ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۱۳۹۹، ۷۹.۸ درصد افزایش داشته و از ۳۳ هزار و ۷۰۳ تومان به ۶۰ هزار و ۵۸۴ تومان رسیده است. قیمت این کالا در آذر ۱۴۰۰ نیز ۵۳ هزار و ۳۶۳ تومان بود که به همین ترتیب رشد ۱۳.۵ درصدی در یک ماه (دی نسبت به آذر ۱۴۰۰) یافته است.

قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک نیز طی مدت یاد شده ۷۵.۵ درصد افزایش یافته و از ۳۳ هزار تومان به ۵۷ هزار و ۹۱۶ تومان رسیده است. قیمت این محصول نیز در آذر ۱۴۰۰، ۵۱ هزار و ۴۹۷ تومان بود که به همین ترتیب رشد ۱۲.۵ درصدی در یک ماه (دی نسبت به آذر ۱۴۰۰) یافته است.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید نیز ۸۱.۸ درصد افزایش یافته و از ۸ هزار و ۶۲۴ تومان در دی ۹۹ به ۱۵ هزار و ۶۷۸ در دی ۱۴۰۰ افزایش یافته است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به دی ماه ۱۳۹۹ به میزان ۴۲.۱ درصد افزایش و از هر کیلوگرم ۹۷ هزار و ۲۹۵ تومان به ۱۳۸ هزار و ۲۲۶ تومان رسیده است.قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی طی مدت یاد شده ۲۱.۵ درصد افزایش یافته و از ۱۱۰ هزار و ۷۸۶ تومان به ۱۳۴ هزار و ۶۴۵ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به دی ماه ۱۳۹۹ به میزان ۴۵.۶ درصد افزایش یافته و از هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان به ۲۹ هزار و ۸۲۵ تومان رسیده است.

   کدام کالاها در یک ماه گران شدند؟

شکر ۵.۲ درصد، برنج پاکستانی ۱.۶ درصد، برنج طارم ۱۳.۵ درصد، برنج هاشمی ۱۲.۵ درصد، گوشت گوساله ۲.۲ درصد و گوشت گوسفندی ۲ درصد طی یک ماه (دی نسبت به آذر ۱۴۰۰) افزایش قیمت خورده‌اند. همچنین بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی نیز در دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۱۳۹۹ با ۱۰.۳ درصد کاهش از ۱۷ هزار و ۵۶۲ تومان به ۱۵ هزار و ۷۴۵ تومان رسیده است. همچنین قیمت این کالا در دی ماه نسبت به آذر ماه نیز (طی یک ماه) ۱.۳ درصد کاهش داشته است. قیمت گوشت مرغ نیز طی یک ماه ۲.۸ درصد کاهش داشته است.

    دولت وارد میدان تنظیم بازار برنج شد

با توجه به گرانی برنج، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرده دولت برای تنظیم بازار برنج ایرانی در سال آینده وارد میدان می‌شود. بنابه اظهارات، اسماعیل قادری‌فر، برای سال آینده یک‌سوم تا نیمی از برنج تولیدی کشور زیر کلید دولت تولید و خریداری می‌شود تا به‌موقع بتوانیم برای تنظیم بازار این محصول ورود و شبکه دلالی را حذف کنیم.

او درباره چگونگی تنظیم بازار برنج ایرانی بر اساس قیمت‌های مصوب اعلام‌شده به «خبرگزاری تسنیم» گفته است: برای تنظیم بازار برنج ایرانی، مبنای قیمت بر اساس نرخ‌های مصوب اعلام شده، اما معتقدیم که این نوع سیاست مقطعی است و این سیاست، کشت قراردادی برنج در سه استان شمالی کشور است و از نیمه اسفند کشت ۴۰۰ هزار تن برنج را در این استان با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران در دستور کار قرار داریم. به گفته او، در این کشت قراردادی، تحویل نهاده‌های تولید به کشاورزان به‌صورت اعتباری است و هزینه‌های بیمه این افراد به‌صورت حداقلی محاسبه می‌شود. بنابراین تسویه حساب برنج در زمان برداشت برنج صورت می‌گیرد اما هنوز قیمت خرید توافقی این محصول مشخص نشده است.

قادری‌فر گفته است: قیمت خرید توافقی برنج با بررسی‌های لازم تا ۲۰ اسفندماه مشخص و به کشاورزان اعلام می‌شود. وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم برای سال آینده نیم یا یک‌سوم برنج تولیدی کشور را زیر کلید دولت داشته باشیم تا به‌موقع بتوانیم برای تنظیم بازار این محصول ورود و شبکه دلالی را حذف کنیم. این مقام مسوول اعلام کرده که هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه‌یک توسط دلالان ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان خریداری شده است اما امروز ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود که ما با این اقدام امیدواریم برای سال آینده جلوی این سودجویی را بگیریم. او همچنین گفته است: کشت قراردادی گندم نیز توسط سازمان تعاون روستایی ایران و شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود و به‌ترتیب ۱۳۰ هزار هکتار و ۲۰۰ هزار هکتار از کشت پاییزه گندم این محصول را در ۱۰ استان بر اساس قیمت مصوب، سر زمین‌های کشاورزی خریداری می‌کنیم. در طرح خرید توافقی علاوه بر تحویل نهاده‌های تولید به‌قیمت مناسب، مزارع کشاورزان بیمه شده‌اند تا دیگر دغدغه‌ای برای تولید و فروش محصولات خود نداشته باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....