تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 شهریور 1399 - 23:11
کد خبر : 16845

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ثبت بدترین رشد اقتصادی تاریخ آلمان، تزریق ۲۹میلیارد دلار نقدینگی به سیستم بانکی از سوی بانک مرکزی چین، بازار مسکن در هفته اول شهریور، دردسر‌های تاکاتا برای هوندا و کاهش ۷۰ درصدی سود بانک‌های آمریکا به علت شیوع کرونا را در بر دارد. وزیر اقتصاد: سرمایه‌گذاران بورس حوصله به خرج دهند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ثبت بدترین رشد اقتصادی تاریخ آلمان، تزریق ۲۹میلیارد دلار نقدینگی به سیستم بانکی از سوی بانک مرکزی چین، بازار مسکن در هفته اول شهریور، دردسر‌های تاکاتا برای هوندا و کاهش ۷۰ درصدی سود بانک‌های آمریکا به علت شیوع کرونا را در بر دارد.

وزیر اقتصاد: سرمایه‌گذاران بورس حوصله به خرج دهند

وزیر اقتصاد گفت: کسانی که می‌خواهند برای بازار سرمایه بیایند، باید حوصله کنند و نگذارند که دیگران از کم‌حوصلگی‌شان سوء استفاده کنند.

 به گزارش اقتصاددان  به نقل از تابناک : ثبت بدترین رشد اقتصادی تاریخ آلمان

مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۷ درصد کوچک شده که این رشد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت داده‌های رشد در سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. همچنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۵.۲ درصد کمتر شده است. توماس گیتسل، کارشناس مسائل اقتصادی در وی پی بانک گفت: سه ماهه دوم امسال برای اقتصاد آلمان یک فاجعه تمام عیار بود. وضعیت سرمایه گذاری، مصارف شخصی، صادرات و حتی واردات خیلی بدتر از چیزی بود که فکرش را می‌کردیم.

دولت آلمان تاکنون برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور ده‌ها میلیارد یورو تقدینگی به بازار‌ها تزریق کرده و نرخ‌های مالیاتی را نیز کاهش داده است. نرخ بیکاری این کشور در ماه ژوئن از ۷.۵ درصد نیز عبور کرده که این نرخ بیکاری در کشوری، که همواره یکی از کمترین نرخ‌های بیکاری را در اروپا داشته است، نشان می‌دهد وضعیت تا چه حد بحرانی است. پیش از این بانک مرکزی آلمان در گزارشی هشدار داده بود، حتی با وجود حمایت‌های صورت گرفته توسط دولت، اقتصاد این کشور امسال ۷.۱ درصد کوچک خواهد شد و در بهترین حالت دو سال تا بازگشت میزان تولیدات به سطوح قبل از زمان بحران زمان لازم خواهد بود. موسسه اقتصادی آلمان نیز در گزارشی ناامیدکننده هشدار داد، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بر اثر کرونا امسال ۶.۶ درصد کوچک خواهد شد و بازگشت فعالیت‌های اقتصادی به سطح پیش از زمان کرونا تا پایان سال ۲۰۲۲ ممکن نخواهد بود. متوسط رشد اقتصادی آلمان در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۰ معادل ۱.۷۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۷.۲ درصدی سه ماهه نخست سال ۱۹۷۳ و کمترین رشد نیز رشد منفی ۱۰.۲ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بوده است.

اقتصاد هند زیر تیغ کرونا

رسانه‌های محلی هندی با اشاره به ارزیابی مؤسسه رتبه‌بندی ICRA اعلام کردند که اقتصاد این کشور بزرگ آسیایی بین ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۵ درصد سقوط کرده است. این مؤسسه در گزارش خود آورده است که هم تولید ناخالص داخلی و هم میزان ارزش افزوده ناخالص در سه ماهه دوم سال جاری در هند کاهش یافته است. این مؤسسه رتبه‌بندی می‌گوید، دلیل سقوط تولید ناخالص داخلی و به طور کلی اقتصاد هند این بود که به خاطر محدودیت‌های کرونایی اعمال شده در کل این کشور، بسیاری از صنایع و زیرمجموعه‌های آن‌ها فلج و ضرر‌های سنگینی را متحمل شده‌اند.

مؤسسه رتبه‌بندی ICRA حاکی از آن است که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میزان تولید صنعتی ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش یافته و این در حالی است که فعالیت‌های اقتصادی هم به خصوص در حوزه ساخت و ساز، بازرگانی، هتلداری، حمل و نقل و دیگر حوزه‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

کارشناسان اقتصادی همچنین اعلام کردند که اعمال محدودیت در مسافرت، گردشگری و فعالیت هتل‌ها در راستای تلاش برای کنترل شیوع کرونا به شدت بر صنعت گردشگری و هتلداری این کشور تاثیر منفی گذاشته است. آدیتی نایار، کارشناس ارشد مؤسسه رتبه‌بندی ICRA می‌گوید ارزیابی ما بر مبنای اطلاعات موجود درباره حجم و سوددهی صنایع و بخش‌های مختلف خدماتی، هزینه‌کرد‌های دولتی، و اطلاعات از بخش‌های غیررسمی است.

تزریق ۲۹میلیارد دلار نقدینگی به سیستم بانکی از سوی بانک مرکزی چین

بانک مرکزی چین روز (چهارشنبه) ۲۰۰ میلیارد یوآن معادل (۲۸.۹۴) میلیارد دلار به سیستم بانکی این کشور تزریق کرد. به گزارش ایبِنا از رویترز، بانک مرکزی چین با انتشار بیانیه‌ای از تزریق نقیدنیگی از طریق قرارداد بازخرید (رپو) به بازار خبر داد. در روزی که بسته ۱۵۰ میلیارد یوآنی هفته گذشته این بانک سررسید می‌شود، تزریق این رقم به طور خالص برابر با ۵۰ میلیارد یوآن نقدینگی است. هرچند جداگانه تسهیلات میان مدت دیگری (MLF) به ارزش ۱۵۰ میلیارد یوآن نیز امروز سررسید می‌شود، بانک مرکزی چین هفته گذشته برای کل ماه جاری تسهیلات اعتباری میان مدتی را به ارزش ۷۰۰ میلیارد یوآن رونمایی کرد که به طور خودکار تسهیلات میان مدتی را که امروز سررسید می‌شود، پوشش خواهد داد.

تداوم رکود در بازار خودرو

بررسی روز قیمت خودرو در بازار تهران و مقایسه آن با روز دوشنبه گذشته (سوم شهریور ماه) حاکی از رشد قیمت‌ها در اکثر خودرو‌های داخلی و همچنین خودرو‌های مونتاژی است، افزایش قیمت‌هایی که به گفته فعالان بازار بیش از هر چیز متأثر از نوسانات نرخ ارز و عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان به بازار است. کارشناسان می‌گویند: بازار همچون هفته‌های قبل در رکود کامل است و در عمل به جز افرادی که نیاز به پول یا خودرو دارند، فروشنده یا خریدار واقعی در بازار نبوده و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. در گروه ایران خودرو، هر دستگاه سمند ال. ایکس با افزایش دو میلیون تومانی نسبت به دوشنبه گذشته ۱۴۹ میلیون تومان، سمند سورن با رشد یک میلیون تومانی به ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس با رشد دو میلیون تومانی به ۱۴۸ میلیون تومان، پژو پارس معمولی با رشد دو میلیون تومانی به ۱۷۹ میلیون تومان و پژو پارس با موتور تی. یو۵ با رشد دو میلیون تومانی به ۲۱۵ میلیون تومان قیمت خورد.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد دو میلیون تومانی به ۱۶۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۹۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار با رشد یک میلیون تومانی به ۱۹۶ میلیون تومان، رانا با افزایش چهار میلیون تومانی ۱۶۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ با دنده دستی با رشد یک میلیون تومانی ۲۳۶ میلیون تومان، نوع اتومات آن با رشد چهار میلیون تومانی ۳۱۷ میلیون تومان، دنا معمولی با افت دو میلیون تومانی ۲۲۲ میلیون تومان و هر دستگاه دنا پلاس با رشد یک میلیون تومانی ۲۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه سایپا ثبات بیشتری در قیمت‌ها در مقایسه با دوشنبه گذشته به چشم می‌خورد، به طوری که هر دستگاه پراید ۱۱۱ بدون تغییر قیمت ۹۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۸۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به ۸۴ میلیون تومان و تیبا صندوقدار ۹۶ میلیارد تومان تعیین قیمت شد. با این حال تیبا ۲ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۱۱ میلیون تومان و ساینا با رشد دو میلیون تومانی ۱۱۲ میلیون تومان و هر دستگاه کوئیک ۱۲۶ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

بازار مسکن در هفته اول شهریور

بررسی میدانی از وضعیت آخرین فایل‌های ارائه شده به بازار خرید و فروش مسکن پایتخت نشان می‌دهد: حجم فایل‌های عرضه شده به بازار همچنان اندک است. به گزارش دنیای اقتصاد، مشاوران املاک در مناطق مختلف پایتخت عنوان می‌کنند: همزمان با آغاز آخرین ماه از فصل تابستان، وضعیت عرضه املاک آماده فروش به بازار همچنان قابل توجه نیست. این در حالی است که به نظر می‌رسد طی چند هفته اخیر، گروه جدیدی از متقاضیان در بازار حاضر شده‌اند. این گروه پس از تغییر در وضعیت شاخص بورس، تصمیم به خروج سرمایه گرفته‌اند، راهی بازار مسکن شده‌اند و بنا دارند از طریق خرید ملک ارزش دارایی خود را حفظ کنند. به گفته آن‌ها در سمت مقابل نیز فقط مالکانی که تصمیم نهایی برای فروش دارند، سعی می‌کنند اندکی با خریدار همراهی کنند. در غیراین‌صورت عمده سازندگان و فروشندگان به دلیل ثابت نشدن شرایط بازار‌ها، عمدتا قیمت‌های پیشنهادی غیرواقعی برای ملک خود ارائه می‌دهند.

584084

تولید خودرو ۲۲ درصد افزایش یافت

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید خوردرو در دوره پنج ماهه نخست امسال با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه رو شد و در سال ۹۹ تاکنون ۲۱۱ هزار و ۵۲۰ خودروی معوق در اختیار مشتریان قرار گرفت.

دردسرهای تاکاتا برای هوندا

شرکت ژاپنی هوندا خبر داد که موافقت کرده است برای توقف تحقیقات اغلب ایالات‌ آمریکا در زمینه استفاده از کیسه‌های هوای مرگبار تاکاتا در وسایل‌نقلیه این خودروساز، غرامت ۸۵ میلیون دلاری پرداخت کند. تحقیقات ایالات‌ آمریکایی مربوط به فراخوان‌های ده‌ها میلیون دستگاه از وسایل‌نقلیه‌ای است که مجهز به کیسه‌ هوای مرگبار تولید شرکت تاکاتا هستند. این خودروها بیشتر توسط شرکت هوندا و چند خودروساز بزرگ دیگر طی بیست سال اخیر به فروش رسیده‌اند. تا به امروز، بالغ بر ۴۰ میلیون وسیله‌نقلیه در آمریکا ـ که مجهز به بیش از ۶۰ میلیون کیسه‌هوای معیوب تاکاتا بوده‌اند ـ فراخوان شده‌اند. این کیسه‌های هوا در زمان باز شدن ممکن است هزاران ذره فلزی ریز را به داخل کابین پرتاب کنند و مرگ را برای سرنشینان به ارمغان آورند. تاکنون حداقل ۲۰ نفر بر اثر این کیسه‌های هوا جان باخته‌اند و ۳۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. این کیسه‌های هوا در محصولات ۱۹ خودروساز جهان استفاده شده‌اند.

میلیاردری که بیشترین نفع را از شیوع ویروس کرونا در جهان برد

راشاتودی: یکی از افرادی که بیشترین نفع را از محل شیوع ویروس کرونا در جهان برد، جف بزوس، بنیان‌گذار شرکت فروش اینترنتی آمازون است. ارزش سهام آمازون از زمان شیوع کرونا به خاطر افزایش شدید تقاضا برای خرید اینترنتی در جهان در نتیجه اجبار مردم برای ماندن در خانه روز به روز بالاتر می‌رود. جف بزوس حالا از هر فرد دیگری در جهان به دست یافتن به ثروت ۲۰۰ میلیارد دلاری نزدیک‌تر است. در معاملات شب گذشته، ارزش سهام آمازون ۱.۲ درصد رشد کرد و به ۳۳۴۶ دلار رسید. این مسأله باعث شد تا ثروت بزوس از محل ۱۱ درصد سهام آمازون که در اختیار دارد ۲.۲ میلیارد دلار افزایش یافته و بنا به اعلام مؤسسه فوربس به ۱۹۹.۷ میلیارد دلار برسد. وی که هم اکنون هم ثروتمندترین مرد جهان به شمار می‌رود، در واقع طی ماه‌های گذشته هر هفته رکوردی را شکست که هفته قبل خود به جای گذاشته بود. هفته پیش، ثروت بزوس ۲ میلیارد دلار کاهش یافته بود، اما همچنان بیشترین ثروت را از زمان رتبه‌بندی افراد در جهان توسط موسسه فوربس در ۴۰ سال گذشته دارد. شیوع ویروس کرونا و ماندن مردم در خانه باعث شده است که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و فروش اینترنتی با دوران طلایی خود روبه‌رو شوند. بر اساس آخرین گزارش شرکت آمازون این شرکت آمریکایی در سه ماهه دوم سال جاری ۸۹ میلیارد دلار درآمد داشته است.

کاهش ۷۰ درصدی سود بانک‌های آمریکا به علت شیوع کرونا

 

شرکت بیمه سپرده گذاری فدرال آمریکا (FDIC) اعلام کرد، به دنبال بی ثباتی سیاسی ناشی از شیوع کرونا، سود بانک‌های آمریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است. بر اساس اعلام این شرکت، در حالی که شرکت‌ها تلاش می‌کنند خود را در برابر خسارات آتی حفظ کنند و فعالیت‌های تجاری و مصرفی کاهش یافته، سود بانک‌ها همچنان پایین مانده است. بنا بر اعلام این نهاد نظارتی، سپرده‌های بانکی بیش از یک تریلیون دلار برای سه ماهه دوم متوالی افزایش یافته و این صنعت سطح سرمایه و نقدینگی «بسیار قوی» دارد.

این گزارش نشان داد، دومین سه ماه متوالی است که بانک‌ها شاهد رسیدن کاهش سود به کمترین میزان از سال ۲۰۱۹ بوده‌اند. به همین ترتیب، FDIC یک کاهش ۷۰ درصدی در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ گزارش کرده است. بانک‌ها همچنان برای جلوگیری از ضرر ناشی از پرداخت نشدن وام ها، مبلغ زیادی پول کنار می‌گذارند. در سه ماهه دوم افزایش ۳۸۲ درصدی اعتبار برای خسارات احتمالی نسبت به سال گذشته گزارش شده است. شرکت بیمه سپرده گذاری فدرال آمریکا گزارش داد، سطح وام‌هایی که بیش از ۹۰ روز از موعد پرداخت آن‌ها گذشته، در این سه ماهه ۱۶ درصد افزایش یافته است که بیشتر آن‌ها وام‌های مسکن و وام‌های کسب و کار‌های کوچک است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....