تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 شهریور 1399 - 21:24
کد خبر : 16776

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

به گزارش اقتصاددان : این پیمانه تیتر‌هایی همچون اس اند پی علی‌رغم افت سهام اپل رکورد تاریخی خود را شکست، اخراج غول نفتی آمریکایی از شاخص داوجونز، چرا قیمت جهانی طلا کاهشی شده است؟، ریزش دلار در معاملات خارجی، نرخ سکه در بازار امروز، نرخ تورم در دهک‌های هزینه‌ای از ۲۳ تا ۲۸ درصد است،

به گزارش اقتصاددان : این پیمانه تیتر‌هایی همچون اس اند پی علی‌رغم افت سهام اپل رکورد تاریخی خود را شکست، اخراج غول نفتی آمریکایی از شاخص داوجونز، چرا قیمت جهانی طلا کاهشی شده است؟، ریزش دلار در معاملات خارجی، نرخ سکه در بازار امروز، نرخ تورم در دهک‌های هزینه‌ای از ۲۳ تا ۲۸ درصد است، بیت‌کوین ریخت و آغاز تحقیقات داخلی در پورشه را در بر دارد.

بورس سبزپوش به تعطیلات چهار روزه رفت

امروز شاخص کل با ۶۸۷۲۱ واحد افزایش معادل ۴٫۱۶ درصد به یک میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۶۶ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۱۸۰۴۲ واحد افزایش معادل ۴٫۱۶ درصد به ۴۵۱ هزار و ۲۶۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۱۰۹۰ واحد افزایش معادل ۲٫۴۳ درصد به ۴۶۶ هزار و ۹۵۱ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۷۲۷۵ واحد افزایش معادل ۲٫۴۳ درصد به ۳۰۶ هزار و ۳۲۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۹۰۳۱۳ واحد افزایش معادل ۴٫۰۲ درصد به دو میلیون و ۳۳۵ هزار و ۱۲۲ واحد، شاخص بازار اول با ۵۹۶۱۹ واحد افزایش معادل ۴٫۳۸ درصد به یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۶۹۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۹۲۹۱ واحد افزایش معادل ۳٫۸۵ درصد به ۳ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۳۷۹ واحد رسید.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 5 شهریور 99/ در روز سبز بورس کدام نمادها با بیشترین کاهش قیمت رو به رو بودند؟

گزارش بورس امروز چهارشنبه 5 شهریور 99/ در روز سبز بورس کدام نمادها با بیشترین کاهش قیمت رو به رو بودند؟

هدف دولت از عرضه «پالایشی یکم» چیست؟

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به عرضه سهام صندوق دارادوم پالایشی، گفت: اگر دولت در این زمینه دنبال درآمد خودش بود طبیعتا نباید این روش را در عرضه صندوق ETF طی می‌کرد چون ۲۰ درصد تخفیف می‌دهیم، اما اگر به صورت بلوکی عرضه می‌کرد، مثلا ۱۵ درصد سهام پتروشیمی‌ها را به یک نفر می‌فروخت، می‌توانست۲۰ درصد اضافه‌تر بگیرد. دژپسند گفت: دولت برای اینکه یک کار فراگیر انجام دهد تا یک مشارکت عمومی صورت بگیرد و به سمت اصلاح نظام توزیع درآمد برود، این روش را برگزید. این نشان می‌دهد که دولت اهتمام ویژه‌ای برای تقویت بازار سرمایه دارد.

اس اند پی علی‌رغم افت سهام اپل، رکورد تاریخی خود را شکست

در معاملات سه‌شنبه شب وال‌استریت، علی‌رغم افت سهام اپل پس از ۶ روز رشد متوالی، شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک رکوردهای تاریخی جدیدی به ثبت رساندند. سرمایه‌گذاران با تأیید اجرای توافق تجاری چین و آمریکا از سوی مقامات دو طرف امید و انرژی گرفتند. اس‌اندپی ۵۰۰ با ۰.۳۶ درصد رشد در چهارمین روز رشد متوالی خود در رکورد تاریخی جدیدی (۳,۴۴۳.۶۲ واحد) بسته شد. این هفدهمین رکوردشکنی اس‌اندپی در سال جاری است. این شاخص همچنین در میانه معاملات به رکورد جدید میان‌جلسه‌ای ۳,۴۴۴.۲۱ واحد رسید. به این ترتیب حالا این شاخص ۵۷.۱۱ درصد از پایین‌ترین رکورد ۵۲ هفته‌ای خود (۲,۱۹۱.۸۶ واحد) بالاتر است. رشد اس‌اندپی از ابتدای سال تا کنون به ۶.۵۹ درصد رسیده است. کامپوزیت نزدک ۰.۷۶ درصد رشد کرد و در رکورد تاریخی ۱۱,۴۶۶.۴۷ واحد بسته شد. به این ترتیب رشد کامپوزیت نزدک از آغاز امسال به ۲۷.۷۹ درصد رسید. کامپوزیت نزدک در میانه معاملات دیشب به رکورد میان‌جلسه‌ای جدید ۱۱,۴۶۸.۲۸ واحد رسید. در این میان، جهش ۳.۴ درصدی سهام فیسبوک در به رشد کامپوزیت نزدک کمک زیادی کرد. اما میانگین صنعتی داوجونز ۰.۲۱ درصد افت کرد و در ۲۸,۲۴۸.۴۴ واحد بسته شد. این اولین افت داوجونز در ۴ جلسه اخیر بود و باعث شد افت این شاخص از ابتدای سال تا کنون به ۱.۰۲ درصد برسد. افت ۰.۸ درصدی سهام اپل که سنگین‌ترین سهام تحت شاخص داوجونز است، این شاخص را پایین کشید.

اخراج غول نفتی آمریکایی از شاخص داوجونز

اکسون پس از ۹۲ سال حضور، از شاخص داوجونز اینداستریال اوریج اخراج شد تا جای خود را به شرکتهای ارزشمندتر بدهد. به گزارش ایسنا، شاخص داوجونز اینداستریال اوریج، شاخص بازار سهام است که عملکرد سهام ۳۰ شرکت بزرگی که سهامشان در بازارهای سهام آمریکا عرضه شده است را نشان می دهد.

شرکت نفتی اکسون موبیل در دو سال گذشته و پس از این که شرکت جنرال الکتریک (GE) که به مدت چندین دهه یکی از ارزشمندترین شرکتهای آمریکا و جهان بود از شاخص داوجونز حذف شد، قدیمی ترین عضو این شاخص بود تا این که غولهای فناوری ظاهر شده و اوضاع تغییر کرد. شرکت فناوری اپل اخیرا از ارزش بازار دو تریلیون دلار عبور کرده و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شده است. در مقابل، غولهای نفتی نظیر اکسون موبیل عملکرد خوبی نداشته اند. انرژی که تا چند دهه قبل عملکرد درخشانی در شاخص داوجونز و زندگی مردم داشت، از سوی بخش فناوری کنار زده شده است. جایگزین اکسون موبیل در شاخص داوجونز شرکت نرم افزاری سیلزفورس (ُ Salesforce) است. حذف اکسون موبیل از شاخص داوجونز در ۳۱ اوت اجرایی می شود. اکسون موبیل از اکتبر سال ۱۹۲۸ زمانی که به عنوان شرکت استاندارد اویل نیوجرسی شناخته می شد، به این شاخص پیوسته بود و به مدت چندین دهه جزء ۱۰ شرکت سهامی عام برتر ارزشمند این شاخص بود و به مدت شش سال متوالی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در صدر رتبه بندی سرمایه بازار قرار گرفت. به گفته منتقدان، مسئله تغییرات جوی و اتهاماتی وجود دارد که اکسون از آنها مطلع است اما نسبت به آنها هیچ واکنشی نداشت و برخلاف ابرغولهای انرژی اروپایی، هیچ شتابی برای تغییر حرکت به سوی انرژیهای تجدیدپذیر نداشته است.

چرا قیمت جهانی طلا کاهشی شده است؟

افزایش ارزش دلار در روز چهارشنبه سبب شد بهای طلا در بازارهای جهانی با افت روبرو شود. خبرگزاری رویترز گزارش داد، اکنون بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ‌۰.۵ درصد کاهش به یک هزار و ۹۱۸ دلار و ۷۷ سنت رسیده است. همچنین در بازارهای آمریکا نیز بهای فلز زرد با افت ۰.۱ درصدی در سطح یک هزار و ۹۲۵ دلار و ۳۰ سنتی ایستاده است. گفتنی است شاخص بهای طلا در بازارهای آمریکا در مقایسه با سایر ارزهای رایج در جهان با افزایش ۰.۲ درصدی روبرو شده است.

افزایش قیمت نفت برنت در آستانه بزرگترین تهدید طوفان ۱۵ سال اخیر

روز چهارشنبه، قیمت نفت برنت در حالی افزایش یافت که در آستانه تهدید طوفان لائورا که بدترین سطح تهدید طوفان در ۱۵ سال گذشته است، تولیدکنندگان دریایی نفت آمریکا تولید خود را متوقف کردند. اما با گزارشاتی از آسیا و اروپا در مورد ابتلای مجدد به ویروس کرونا و نگرانی‌هایی در مورد تقاضای سوخت، این افزایش قیمت‌ها محدود شد. تا ظهر امروز، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، ۸ سنت یا ۰.۲۰ درصد رشد کرد و به ۴۵.۹۴ دلار رسید. در حالی که تا ساعت ۱۶:۲۲ به وقت تهران، قیمت هر بشکه نفت خام نیم‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۱۶ سنت یا ۰.۳۷ درصد افت کرد و به ۴۳.۱۹ دلار رسید.

جهش قیمت دلار در صرافی‌های مجاز و بانکی

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز به نرخ ۲۲۹۰۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۲۳۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۵۲۰ تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۱۰۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۲۷۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، همانند دلار ۵۲۰ تومان رشد دارد.

ریزش دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار در برابر بسیار یاز همتایان مهمش کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۱۱۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۱ دلار اعلام شد.

نرخ سکه در بازار امروز

در بازار امروز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش قیمتی مشابه به ارزش ۱۰ میلیون و ۴۵۰هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه براین در بازار طلا نیز قیمت‌ها نسبت به روز گذشته افزایش اندکی یافتند و امروز یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۵۷ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش چهار میلیون و ۵۸۱ هزار تومان داشت.

نرخ تورم در دهک‌های هزینه‌ای از ۲۳ تا ۲۸ درصد است

مرکز آمار: محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢١,۶ درصد برای دهک اول تا ٢٢.٣ درصد برای دهک نهم است. نرخ تورم کل کشور در مرداد ماه ١٣٩٩ برابر ٢۵,٨ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٣.۴ درصد برای دهک اول تا ٢٨.٨ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢١.۶ درصد برای دهک اول تا ٢٢.٣ درصد برای دهک نهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢۵.٢ درصد برای دهک اول تا ٣٠.۶ درصد برای دهک دهم است.

بیت‌کوین ریخت!

سی ان بی سی: افزایش امیدواری ها به یافتن راه درمانی برای ویروس کرونا و هم چنین تمایل معامله گران به سرمایه گذاری روی دارایی های امن نظیر طلا باعث شد تا فشار عرضه در معاملات ارزهای دیجیتالی بالا برود  و بیت کوین با عقب نشینی از کانال ۱۲ هزار دلاری، قله یک ساله خود را از دست بدهد. در معاملات ارزی، بیت کوین با ثبت ریزش ۳.۳۳ درصدی به ۱۱ هزار و ۳۴۸.۳۲ دلار رسید. البته ریزش قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت‌کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر نزولی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۴.۹۱ درصد کاهش به ۳۸۲.۴۳ دلار، بیت کوین کش با ۴.۸۸ درصد ریزش به ۲۷۵.۵۵ دلار، لایت کوین با ۶.۲۱ درصد کاهش به ۵۸.۴۴ دلار،  مونرو با ۶.۰۲ درصد عقب نشینی به ۸۷.۷۶ دلار، دش با ۷.۱۳ درصد ریزش به ۸۴.۹۴ دلار، زدکش با ۶.۶۷ درصد کاهش به ۷۵.۰۳ دلار و میکر با ۶.۳۸ درصد افت به ۶۲۹.۴۸ دلار رسید.

آغاز تحقیقات داخلی در پورشه

شرکت پورشه تحقیقاتی داخلی را در زمینه موتورهای دیزلی که در گذشته در خودروهای ۹۱۱ و پانامرا استفاده شده‌اند، آغاز کرده است. در ابتدا این خبر توسط نشریات آلمانی اعلام شد و سپس پورشه آن را تایید کرد. سخنگوی این خودروساز آلمانی در بیانیه‌ای گفت: پورشه به‌طور مرتب جنبه‌های قانونی و فنی وسایل‌نقلیه خود را مورد بازبینی و بررسی قرار می‌دهد. شرکت همچنین مشکلات احتمالی را نیز مدنظر دارد. هنوز مشخص نیست که چه نوع دستکاری‌هایی در موتورهای این خودروها انجام شده است اما لحن صحبت‌های مقامات پورشه نشان می‌دهد که احتمالا موضوع آلایندگی موتورها مدنظر باشد. خودروساز آلمانی تاکید کرد که این تحقیقات خودروهایی را که اکنون در دست تولید هستند شامل نمی‌شود. پس از رسوایی دیزل‌گیت در خودروهای فولکس‌واگن، بسیاری از خودروسازان دیگر نیز زیر ذره‌بین نهادهای قانونی در مورد تخلف خودروها از حد آلایندگی مجاز قرار گرفته‌اند. ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....