تاریخ انتشار : جمعه 21 شهریور 1399 - 23:09
کد خبر : 18200

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیتر شیف هشدار داد؛ حباب سهام آمریکا ترکید، هزینه بحران کرونا تا سال ۲۰۲۱ می‌تواند

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیتر شیف هشدار داد؛ حباب سهام آمریکا ترکید، هزینه بحران کرونا تا سال ۲۰۲۱ می‌تواند به ۱۲ تریلیون دلار برسد، روسیه صادرات گاز به چین را افزایش داد، بازار کار کره‌جنوبی برای ششمین ماه متوالی افت کرد و حبوبات صدرنشین افزایش قیمت در خرداد را در بر دارد.

مقام مسئول: پول‌های پارک شده به بورس برمی گردد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک : امیر هامونی در گفت‌وگوی خبری ساعت ۲۱ گفت: با مصوبه شورای عالی بورس در خصوص ثبات بخشی به بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران، شاهد بازاری متعادل، نقدشونده و اطمینان بخش خواهیم بود. مدیرعامل فرابورس اطمینان داد: با مصوبه اخیر شورای عالی بورس، بازار جهت خود را پیدا کرده و پول‌هایی که در کنار بازار پارک شده بود، مجددا به بورس برخواهد گشت. یکی از مصوبات مهم جلسه امروز مربوط به الزام حقوقی‌ها به بازارگردانی در بورس و فرابورس است. همچنین در حالی که در سال‌های گذشته بر اساس قانون رفع موانع تولید و مواد ۱۶ و ۱۷ ارتقای نظام بانکی، موضوع ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس ممنوع شده بود، بر اساس مصوبه امروز شورای عالی بورس از شنبه هفته آینده بانک‌ها، صندوق‌ها و نهاد‌های مالی زیرمجموعه بانک‌ها می‌توانند به سرمایه‌گذاری در بازار سهام بپردازند.

به گفته هامونی در کنار مصوبات امروز شورای عالی بورس همچنین سهام خزانه و اوراق اختیار فروش تبعی راه افتاده‌اند. خرید سهام خزانه از طرف ناشران مختلف سیگنالی به بازار سهام است که به ارزشمندی سهام خود باور دارند. به عبارت دیگر، شرکت‌هایی که به این عمل اقدام می‌کنند، در واقع به سهامداران خود این اطمینان را می‌دهند که سهام شرکت ارزشمند بوده و در آینده شاهد اتفاقات مثبتی است. همچنین حقوقی‌هایی که اقدام به بازارگردانی در بازار سهام می‌کنند، بر اساس یک سیاست تشویقی دارای معافیت کارمزدی خواهند بود و ضمانت اجرایی مصوبات امروز شورای عالی بورس هم در قالب دستورالعمل انضباطی اعمال خواهد شد. مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه هم افزود: نوسانات فعلی بورس و فراز و فرود‌های آن کاملاً طبیعی است و در دوره‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم از هفته آینده با توجه به انتشار این اخبار و اجرایی شدن این مصوبات، بازار سهام روند متعادل و نقدشونده‌ای در پیش بگیرد.

پیتر شیف هشدار داد؛ حباب سهام آمریکا ترکید

پیتر شیف، کارگزار کهنه‌کار وال‌استریت، می‌گوید: سقوط چند روز اخیر وال‌استریت ممکن است به معنای ترکیدن حباب بازار سهام باشد؛ اما اتفاق بدتری در راه است. یک روز پس از اینکه او بازار در حال رشد وال‌استریت را، بزرگترین حباب تاریخ نام نهاد، شاخص کامپوزیت نزدک برای اولین بار از مرز ۱۲,۰۰۰ واحد بالاتر رفت. در روزهای بعد شاخص نزدک با سقوطی سخت روبه رو شد و این شاخص تکنولوژی ظرف چند روز ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. حالا شیف هشدار می‌دهد که سقوط دیگری در ماه اکتبر در انتظار بازارهاست. مدیرعامل یوروپاسیفیک کپیتال ادامه داد: دوباره می‌گویم این بزرگترین حباب تاریخ است؛ بنابراین به این راحتی از بین نمی‌رود. همچنین احتمال دارد که طرفداران رشد سهام بتوانند این سقوط را دوباره به کمک فدرال‌رزرو تحت کنترل در بیاورند. با وجود سقوط بازارهای سهام، چارلز ایوانز، رئیس بانک فدرال‌رزرو شیکاگو، خواستار کمک‌های نقدی بیشتر دولت شد و گفت تسهیل کمی بیشتری در راه است (تسهیل کمی برنامه خرید اوراق قرضه بازار توسط بانک مرکزی آمریکا و تزریق دلار به بازار است).

گرانی طلا با تضعیف ارزش دلار

دیروز در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا با ۱۱.۲ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۱۹۵۷.۴۰ دلار معامله شد. قیمت فلز زرد در کمترین زمان ۱۹۴۲ و در بیشترین زمان ۱۹۶۷.۶ دلار معامله شد. قیمت این فلز گرانبها دیروز نسبت به یک ماه گذشته ۴۷ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۴۷۲ دلار رشد داشت. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره با رشد ۷ سنتی به ۲۷ دلار معامله شد و فلزات گرانبهای پلاتنیوم و پالادیوم افزایش‌هایی به ترتیب ۱۴ و ۱۱ دلار را تجربه کردند. رویترز نوشت: امروز قیمت طلا یک درصد رشد داشت و عمده دلیل آن تضعیف ارزش دلار بود که پس از عدم تغییر سیاست‌های بانک مرکزی اروپا و افزایش سطح بیکاری در آمریکا کاهش یافت.

بارت ملک، رئیس استراتژی کالا‌های اساسی در امنیت TD اعلام کرد: بانک مرکزی اروپا سیاست خود را تغییر نخواهد داد؛ بنابراین، ما شاهد کاهش ارزش دلار هستیم. امروز ارزش دلار ۰.۳ درصد افت و ارزش طلا را برای دارندگان دیگر ارز‌ها ارزانتر کرد و در کنار آن افزایش تقاضا موجب رشد قیمت این فلز گرانبها شد.

رکورد تاریخی سکه در بازار

بازار روز گذشته طلا و سکه، شاهد رکورد شکنی قیمت‌ها بود، به گونه‌ای که بر اساس اعلام اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم تاریخی ۱۲ میلیون تومان رسید. هر نیم سکه نیز ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.

هزینه بحران کرونا تا سال ۲۰۲۱ می‌تواند به ۱۲ تریلیون دلار برسد

«کریستالینا جورجیوا» رییس و «گیتا گوپینات» اقتصاددان ارشد صندوق در مقاله‌ای که توسط نشریه فارین پالیسی منتشر شده است، اعلام کردند که احیای اقتصادی جاری از بحران کرونا نتیجه اعمال سریع و بی‌سابقه حمایت‌های دولتی و بانک‌های مرکزی بوده اما تلاش‌های بیشتری مورد نیاز خواهد بود. این دو مقام صندوق در این مقاله نوشته‌اند: احیای اقتصادی همچنان بسیار شکننده بوده و در مناطق و بخش‌های مختلف یکنواخت نیست. به منظور اطمینان از تداوم روند احیا، ضرورت دارد که حمایت‌ها نیمه‌کاره متوقف نشود. کووید-۱۹ بیماری که از طریق ویروس کرونا منتقل می‌شود، تاکنون ۹۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده و صندوق بین المللی پول تخمین می‌زند که هزینه کلی این بحران تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۲ تریلیون دلار برسد و کشورهای کم درآمد احتمالا همچنان به حمایت نیاز خواهند داشت. صندوق بین المللی پول تاکنون برای ۷۵ کشور از جمله ۴۷ کشور کم درآمد، بودجه اضطراری تامین و اعلام کرده که آماده است برای مجموعه گسترده‌ای از کشورها با درآمد متوسط کمک‌های حمایتی تامین کند. این نهاد جهانی علاوه بر حمایت از کارگران و کسب و کارها و سرمایه گذاری در مهار گرمای جهانی و توقف تبعیض فزاینده، اعلام کرده است که دولت‌ها باید به طور بین المللی همکاری کرده تا این بحران بهداشتی را به پایان برسانند. /ایبنا

روسیه صادرات گاز به چین را افزایش داد

شرکت روسیه گاز پروم، میزان صادرات گاز طبیعی به چین از طریق خط لوله جدید را در ماه جولای و آگوست نسبت به ماه ژوئن افزایش قابل توجهی داده است. مقام ارشد شرکت نفتی گاز پروم روسیه، تاکید کرده است عرضه گاز طبیعی مایع به چین از طریق خط لوله «پاور آف سیبریا» به ۱۲ میلیون متر مکعب در روز در ماه جولای و آگوست رسیده است، در حالی که پیش از این میزان صادرات در ماه ژوئن ۱۰ میلیون متر مکعب در روز بود. ولادیسلاو برودین، مدیرعامل شرکت گاز پروم، با بیان اینکه خط لوله پاورا آف سیبریا در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شده است، گفت: به نظر می‌رسد، افزایش میزان صادرات از طریق این خط لوله رو به افزایش خواهد بود و میزان صادرات سالانه به چین انتظار می‌رود، از ۲۱ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۱۹ به ۲۵ میلیون متر مکعب در پایان امسال برسد. الکساندر ایوانیکوف، رئیس مالی و اقتصادی گاز پروم، اعلام کرد: در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میزان واردات گاز پروم به چین از طریق خط لوله پاورا آف سیبریا، با قیمت بیشتری نسبت به قیمت گاز اروپا صادر شد.

شرکت‌های آمریکایی خواهان ماندن در چین هستند

در حالی که دولت ترامپ در نظر دارد تجارت آمریکا را از چین جدا کند، تحقیق جدید نشان داد ۹۲.۱ درصد از شرکت‌های آمریکایی حاضر در چین هیچ برنامه‌ای برای ترک این کشور ندارند. طبق بررسی اتاق بازرگانی آمریکا تنها ۵.۱ درصد از شرکت‌های آمریکایی که دارای درآمد جهانی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار هستند، در نظر دارند چین را ترک کنند و تنها ۴.۳ درصد از شرکت‌های آمریکایی عضو اتاق بازرگانی در نظر دارند بخشی از فعالیت‌های خود را به آمریکا بازگردانند. حدود ۷۰.۶ درصد از این شرکت‌ها هیچ تغییری در زنجیره تولید خود نخواهند داشت که این ۵.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. بیش از ۸۵ درصد از شرکت‌های این تحقیق به مدت ده سال یا بیشتر در چین قرار دارند. تنها ۴.۶ درصد از این شرکت‌ها سابقه حضوری کمتر از پنج سال در چین دارند. رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در چین، کر گیبس می‌گوید: بزرگترین نگرانی ما این است که ببینیم هدف کاخ سفید چیست و ما چه سرنوشتی خواهیم داشت. این تحقیق نشان داد، حدود ۲۲.۵ درصد از این شرکت‌ها به علت جنگ تعرفه‌ای بین دو کشور سرمایه‌گذاری‌های جدید خود را به تعویق انداخته‌اند. البته این میزان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۲.۳ درصد بود.

بازار کار کره‌جنوبی برای ششمین ماه متوالی افت کرد

اداره آمار کره‌جنوبی در گزارش جدید خود اعلام کرد، با تداوم تأثیرات منفی اقتصادی پاندمی کرونا بازار کار کره‌جنوبی در ماه آگوست برای ششمین ماه متوالی افت کرد. طبق داده‌های اداره آمار کره، تعداد افراد شاغل در ماه آگوست ۲۷,۰۸۵,۰۰۰ نفر اعلام شد که این ۲۷۴,۰۰۰ نفر نسبت به ماه مشابه سال گذشته کمتر شده است. این ششمین افت متوالی بازار کار کره‌جنوبی بود. پیش از این بازار کار رسمی کره‌جنوبی ۱۹۵,۰۰۰ نفر در ماه مارس، ۴۷۶,۰۰۰ نفر در ماه آوریل، ۳۹۲,۰۰۰ نفر در ماه می، ۳۵۲,۰۰۰ نفر در ماه ژوئن و ۲۷۷,۰۰۰ نفر در ماه جولای از دست داه بود. با اینکه میزان این افت در بازار کار از زمان اوج خود در ماه آوریل رو به کاهش بوده است؛ اما این نگرانی وجود دارد که با شیوع مجدد کرونا در ماه سپتامبر افت بازار کار مجدداً تشدید شود.

حبوبات؛ صدرنشین افزایش قیمت در خرداد

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در خردادماه امسال در بین ۴۲ کالای اساسی و مهم، قیمت ۳۳ کالا بین ۰.۸ تا حدود ۱۴۷درصد نسبت به خرداد سال گذشته افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به گروه حبوبات، تیرآهن و تخم مرغ بوده است. براساس این آمار در خرداد امسال قیمت عدس درجه یک و لپه درجه یک بیش از دو برابر شده قیمت این دو به ترتیب با ۱۴۶.۹ و ۱۱۷.۹ درصد به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

در این میان، شش کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، در خرداد امسال قیمت لوبیا قرمز درجه یک ۹۲.۱ درصد، سه نوع مختلف تیرآهن بین ۶۸ تا ۷۳ درصد، لوبیا چیتی ۵۸.۶ درصد و تخم مرغ ۵۶.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است؛ بنابراین، قیمت هر کیلوگرم لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و تخم مرغ در خرداد سال گذشته حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و ۶۴۰۰ تومان بوده و در ماه مشابه سال جاری به ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان و ۱۰ هزار تومان رسیده است. از بین مهم‌ترین کالاهایی که در مدت یاد شده کمتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند هم می‌توان به برنج پاکستانی باسماتی درجه یک با ۴۵ درصد افزایش قیمت، موز درجه یک با ۳۸.۱ درصد، شیر استریل پاکتی با ۳۴ درصد، نخود درجه یک با ۲۸.۳ درصد و ذرت خارجی با ۲۵.۳ درصد اشاره کرد که قیمت هر کیلو از آن‌ها در خرداد امسال به ترتیب به ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان، ۲۰ هزار تومان، ۷۴۰۰ تومان، ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۱۰۰ تومان رسده است.

احتمال سقوط قیمت نفت به ۲۵ دلار

بانک مرکزی روسیه در سناریوی ریسک خود برای سیاست پولی در سه سال آینده هشدار داد، قیمت هر بشکه نفت ممکن است به ۲۵ دلار سقوط کند. به گزارش ایسنا، این سناریو که بدترین سناریوی پیش بینی شده توسط بانک مرکزی روسیه برای فاصله سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ است، شامل تشدید تنش های ژئوپلیتیکی، موج دوم شیوع ویروس کرونا و سایر شوک های اقتصادی است. مشکلات بدهی و تنش های تجاری هم در این سناریو لحاظ شده اند. به روزرسانی سناریوی بانک مرکزی روسیه همزمان با سقوط قیمت نفت تحت تاثیر تغییر دورنمای تقاضا ارایه شده است. تقاضا برای نفت در ماه می سیگنال های بهبود نشان داده و تا ژوییه به این روند ادامه داده بود؛ اما اکنون نشانه هایی از کندی بهبود تقاضا مشاهده شده و تردیدها نسبت به ثبات آن را برانگیخته است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....