تاریخ انتشار : جمعه 14 شهریور 1399 - 23:01
کد خبر : 17660

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون برنامه‌های مجلس برای ایجاد ثبات در بازار بورس، نماد‌های پربیننده در بورس کدامند؟ معادن کشور

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون برنامه‌های مجلس برای ایجاد ثبات در بازار بورس، نماد‌های پربیننده در بورس کدامند؟ معادن کشور به زودی از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند، نفت بدون توافق اوپک پلاس به ۱۰ دلار سقوط می‌کرد، طلای سیاه درجا زد و رشد سهام آسیا اقیانوسیه را در بر دارد.

خبر خوش رئیس سازمان بورس برای سهامداران

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، حسن قالیباف اصل در حاشیه جلسه با سهامداران حقوقی شرکت‌های بورسی گفت: در این جلسه تصمیم بر این شد که سهامداران حقوقی در خصوص بازارگردانی سهام خود از شنبه اقدام کنند که این موضوع در متعادل شدن بازار تأثیر خود را خواهد گذاشت. همچنین در بلند مدت نیز این شرکت‌ها باید با صندوق‌های بازارگردان بزرگ قرارداد ببندند تا بتوانند هم در روزهای رشد بازار و هم در روزهای منفی برای متعادل شدن بازار اقدام کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این تصمیم از شنبه تأثیر خود را بر متعادل شدن بازار خواهد گذاشت و در بلند مدت نیز به نفع بازار سرمایه است و به نقد شوندگی بازار نیز کمک می‌کند. قالیباف اصل تصریح کرد: این شائبه که گفته می‌شود، دولت دیگر از بورس حمایت نمی‌کند، صحت ندارد و حمایت‌ها از بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

برنامه‌های مجلس برای ایجاد ثبات در بازار بورس

مهدی طغیانی در تحلیل نوسانات بازار بورس طی روزهای اخیر گفت: هرچند نوسان در بازار بورس به طور کلی طبیعی است، نوسان این بازار در روزهای اخیر با واقعیت‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد، به همین دلیل، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در تلاشند آرامش را به بازار بازگردانده تا سرمایه‌گذاران با خاطره آسوده سرمایه خود را در بازار نگه دارند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس دائم با مسئولان بانک مرکزی و سازمان بورس جلسه برگزار می‌کنند، افزود: امید است با پیگیری جدی و نظارت دقیق، بازار ارز و بورس به ثبات برسد؛ البته در این راستا طرح‌هایی را با هدف کنترل سوداگری در بازار همچون “طرح مالیات بر عایدی سرمایه” دنبال می‌کنیم. به اعتقاد وی تصویب “طرح ارتقای حکمرانی در حوزه ریال” -که در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد- با هدف کنترل هیجان های انتقال مبالغ انبوهی از یک بازار به بازار دیگر، می‌تواند بازارهای مختلف را در آینده نزدیک به ثبات پایدار برساند.

طغیانی توضیح داد: هرچند مجالس وظیفه نظارتی و حل مشکلات زیرساختی را با هدف ایجاد ثبات در بازار و کاهش تورم دارند اما اجرا و ممانعت از بر هم ریختگی بازار بر عهده دولت و دستگاه‌های اجرایی است. به همین دلیل اقدامات و فعالیت‌های آن‌ها در کنار هم خروجی مناسبی خواهد داشت. به گفته این نماینده مجلس، حمایت دولت از این بازار و هر بازار دیگری باید عملی و در قالب فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه باشد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است عدم حمایت صریح از بازار توسط مسئولان اقتصادی، ممنوع بودن فروش حقوقی‌های فعال در بازار -که تعهدات پرداخت به ذی‌نفعان خود را ندارند- و عدم شناور کردن مابقی سهام عدالت، از جمله تدابیری است که باید در بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد نماینده تهران برای جلوگیری از سقوط آزاد بورس

سیداحسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در خصوص راه کار‌های جلوگیری از سقوط آزاد بورس، نوشت: یک چتر برای تبدیل سقوط آزاد به فرود آرام، که سازمان و شورای بورس اختیار قانونی تصویب آن دارند: ۸۰درصد درآمدهای سازمان بورس از ابتدای سال ۱۳۹۹ در صندوق تثبیت بازار، سپرده گذاری شود.

نماد‌های پربیننده در بورس کدامند؟

در سه روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

وزیر ورزش و جوانان: استقلال و پرسپولیس بعد از ۴۲ سال وارد بورس می‌شوند

مسعود سلطانی فر با قدردانی از عوامل برگزاری دیدار پایانی جام حذفی در مشهد مقدس، در خصوص برنامه های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای ورود به بازار سرمایه گفت: از تاریخ هجدهم فروردین سال ۹۹ کار کارشناسی در ارتباط با خصوصی سازی سرخابی های پایتخت انجام شده و اسناد و مدارک دو باشگاه مورد بررسی قرار گرفت. وی با اشاره به بررسی دارایی‌های دو باشگاه بزرگ ‌پایتخت در نخستین  گام برای سرعت بخشیدن به  روند خصوصی سازی آنها گفت: برای تیم استقلال ورزشگاه مرغوبکار و کمپ حجازی را در نظر گرفتیم که هفته آینده سند کمپ حجازی به نام این باشگاه صادر می شود. وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: همچنین برای پرسپولیس هم دو باشگاه درفشی فر و استادیوم شهدای گمنام را اسناد مالکیتشان را قطعی کردیم. او با اشاره به بررسی صورت‌های مالی پرسپولیس تا آخر خرداد ۹۹ و استقلال تا آخر تیر ماه از برگزاری مجامع آنها خبر داد. مسعود سلطانی فر این نکته را مورد توجه قرارداد که بعد از ۴۲ سال دولتی بودن، این دو باشگاه وارد بازار سرمایه و بورس خواهند شد. در تلاشیم با تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز، شرایط را برای ورود سرخابی های پایتخت به بازار سرمایه مهیا کنیم. وزیر ورزش و جوانان با اعلام خبر حل و فصل شدن بخش قابل توجهی از  بدهی‌های مالی استقلال و پرسپولیس گفت: انشاءالله در آینده بخش دیگری از مشکلات مالی این دوباشگاه مرتفع خواهد شد.

معادن کشور به زودی از طریق بورس کالا عرضه می شوند

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، با عرضه معادن در بورس موافقت کرده است. به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی گفت: در راستای تاکید رئیس جمهور مبنی بر ورود معادن به بورس، جلسات متعددی در وزارت صمت برگزار شده و زمینه‌های آن در حال فراهم شدن است. وی در جلسه‌ای که به این منظور با حضور مدیران سازمان بورس و مدیران معدنی برگزار شد، افزود: طبق تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون معادن، پروانه بهره برداری سندی رسمی، لازم الاجراء، قابل معامله، تمدید و توثیق است، لذا موضوع واگذاری و انجام معاملات حق امتیاز به صورت یکجا و یا عرضه خرد قابل انجام‌ است. زرندی گفت: همچنین در خصوص بلاتکلیف، تعطیل و یا سلب صلاحیت شده (مطابق ماده ۲۰ قانون معادن) موضوع تشکیل شرکت سهامی عام پروژه با ورود چندین معدن و یا عرضه یکجا و حراج هر یک از معادن در تابلوی بورس کالای ایران نیز قابلیت اجرایی شدن دارد. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به وجود ۵۵۰۰ معدن در خصوص روش‌های واگذاری این معادن بخش خصوصی، جزئی و یا در قالب شرکت سهامی عام پروژه می‌توان اقدام کرد و سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران آمادگی خود را برای حمایت از این بخش اعلام نمود. زرندی تاکید کرد: واگذاری معادن در بورس می‌تواند علاوه بر ایجاد تحرک و پویایی بخش معدن، شفافیت و سرعت عمل در این حوزه را نیز افزایش دهند.

سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند

روز پنجشنبه با اعلام تداوم رشد بخش خدمات چین سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند. صبح پنجشنبه اعلام شد که شاخص کایچین مارکیت مدیران خرید شرکت‌های خدماتی چین در ماه آگوست به ۵۴ واحد رسیده که این نشان دهنده رشد قابل توجه این بخش است. نیکی ژاپن ۱.۳۰ درصد جهش کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی درصدی روبه رو شد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۳۹ درصد بالا آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۲۹ درصد رشد کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۹۵ درصد به ارزش خود افزود و کوسپی کره‌جنوبی ۱.۴۳ درصد جهش کرد. در بازار ارز، دلار در برابر یوآن چین ۰.۱۶ درصد تضعیف و به نرخ برابری ۶.۸۲۶۳ واحد رسید. در مقابل ین ژاپن دلار در نرخ ۱۰۶.۶۳ واحد معامله شد.

کاهش قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت

در معاملات دیروز (پنجشنبه سیزدهم شهریور ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۲۴۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۲۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۶۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۶۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۲۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. در مجموع هفته، هر اسکناس دلار آمریکا با افت ۶۵۰ تومانی از کانال ۲۳ هزار تومان در صرافی‌های مجاز، وارد کانال ۲۲ هزار تومانی شد.

نفت بدون توافق اوپک پلاس به ۱۰ دلار سقوط می‌کرد

وزیر انرژی روسیه با اشاره به نقش موثر اوپک پلاس در تثبیت بازار نفت، اعلام کردT کشورش به این گروه پیشنهاد خواهد کرد به احیای تقاضای جهانی برای نفت که اکنون به سطح ۹۰ درصد پیش از بحران کووید ۱۹ رسیده است، واکنش نشان دهد. به گزارش ایسنا، الکساندر نواک گفت: ما امیدواریم روند احیای تقاضا سریع باشد و پیشنهاد خواهیم کرد تحت توافق اوپک پلاس به آن واکنش نشان داده شود. خبرگزاری تاس به نقل از نواک که در یک نشست آنلاین درباره صنعت نفت و گاز روسیه صحبت می کرد، نوشت: مسکو امیدوار است روند احیای تقاضا سریعتر باشد و اوپک پلاس به آن واکنش نشان دهد. وزیر انرژی روسیه پیش بینی کرده که تقاضای جهانی برای نفت در مقطعی در سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از شیوع پاندمی ویروس کرونا بازخواهد گشت. وی گفت: اگر توافق اوپک پلاس که روسیه بزرگترین عضو غیراوپک آن است، وجود نداشت، قیمت هر بشکه نفت به ۱۰ تا ۲۰ دلار سقوط می کرد و حتی چندین بار منفی می شد اما این توافق به تثبیت بازار نفت و قیمتها کمک کرد.

طلای سیاه درجا زد

قیمت نفت دیروز (پنجشنبه) بعد از دو روز پیاپی رشد، ثابت ماند و درجا زد. قیمت نفت که بیش از هر چیز تحت تاثیر وقوع توفان در خلیج مکزیک و کاهش ۸۲ درصدی تولید نفت از این منطقه در روزهای گذشته با رشد قیمت همراه بود،‌ حالا و با برگشتن سکوهای تولید نفت آن به مدار تولید، به ثبات رسیده است. با این حال دلار همچنان به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت،‌ ارزش خود را در بازار از دست داده و این موضوع مانع از افت قیمت نفت در معاملات امروز شده است. بر این اساس، ‌قیمت نفت برنت با رشدی ۰.۰۲ درصدی به ۴۴ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت شاخص آمریکا نیز  ۰.۱ درصد بالا رفت و ۴۱ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه معامله شد. با این حال نزدیک شدن به زمستان و افزایش تقاضا برای سوخت می‌تواند به عنوان یک عامل محرک برای رشد قیمت نفت و صعود به بالای ۵۰ دلار در هفته‌های آینده مد نظر فعالان این بازار باشد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....