تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 20:30
کد خبر : 113083

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ بهمن ۱۴۰۱

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ بهمن ۱۴۰۱

روند کاهشی قیمت طلا و سکه برای ۲ روز متوالی در بازار حاکم بود. هر چند سیاست‌های بانک مرکزی به طور مستقیم بر بازار فلز زرد موثر نیست اما اقدامات نهاد پولی کشور برای دلار با داد بازار طلا و سکه نیز رسید. قیمت طلا و سکه امروز از بازار دلار پیروی کرد و ریخت. اقدامات

روند کاهشی قیمت طلا و سکه برای ۲ روز متوالی در بازار حاکم بود. هر چند سیاست‌های بانک مرکزی به طور مستقیم بر بازار فلز زرد موثر نیست اما اقدامات نهاد پولی کشور برای دلار با داد بازار طلا و سکه نیز رسید.

قیمت طلا و سکه امروز از بازار دلار پیروی کرد و ریخت. اقدامات نهاد پولی کشور سیگنال کاهش قیمت به بازار ارز داد، بازار ارز کساد شد و متعاقب آن قیمت طلا و سکه نیز ریزش داشت.

معامله‌گران هیجانی نقره‌داغ شدند

هرچند تحلیلگران بازار، بازگشت قیمت سکه امامی به پایین کانال ۲۰ میلیون تومانی را بعید می‌دانند اما همین نزول باعث شد، معامله‌گران هیجانی روزهای اخیر نقره‌ داغ شوند.

در چند روز گذشته فاصله ارزش ذاتی سکه و نقدی آن به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده بود؛ با این حال سکه‌بازان تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، دست به خریدهای هیجانی زدند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز   ،   کارشناسان بازار معتقدند اگر قیمت دلار به عنوان مهمترین فاکتور کاهش قیمت فلز زرد، با همین روند کاهشی شود، قیمت طلا و سکه نیز در کانال‌های قیمتی پایین‌تر قرار خواهد گرفت.

با وجودی که امروز قیمت انس جهانی طلا روند صعودی داشت و در لحظه نگارش این گزارش به قیمت ۱.۹۳۶.۷۸ رسید اما بازار بر مدار دلار چرخید.

ریزش قیمت سکه ادامه دارد؟

امروز ۴ بهمن ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی ۹۰۰ هزار تومان ارزانتر از دیروز معامله شد و به قیمت ۲۳ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید.

این قطعه از سکه بیشترین سهم از کاهش نرخ را در میان قطعات سکه داشت. در حالی که روز گذشته سهم سکه بهار از کاهش قیمت بیش از یک میلیون تومان بود. سکه بهار امروز با قیمت ۲۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تومان معامله شد و نزدیک به نیم میلیون تومان کاهش داشت.

نیم سکه نیز ۵۰۰ هزار تومان ارزانتر از دیروز و با قیمت ۱۴ میلیون تومان معامله شد. قیمت ربع سکه با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت به ۹ میلیون تومان رسید.

سکه گرمی امروز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش تنها قطعه از سکه‌ای بود که گران‌ شد و با قیمت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب تمامی قطعات سکه امروز کاهش داشت به غیر از سکه گرمی که به میزان افزایش قیمت، افزایش حباب نیز داشت. بیشترین سهم کاهش حباب برای سکه امامی با نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان کاهش بود.

 

 

در حال حاضر حباب سکه امامی، نیم سکه و ربع سکه در کانال ۳ میلیون تومانی قرار دارد و حباب ربع سکه، صدرنشین بیشترین مقدار حباب است.

قیمت طلا که روز گذشته بر مدار قیمت سکه نچرخید و کمی گران شد،‌ امروز کاهش قیمت داشت. هر مثقال طلا با ۱۲۷ هزار تومان کاهش به قیمت ۸ میلیون و ۸۹۶ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان ارزان شد.

اما این کاهش قیمت این مقدار طلا را از محدوده ۲ میلیون تومانی خارج نکرد و با قیمت ۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. طلای دست دوم امروز ۳۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۲ میلیون و ۲۵ هزار تومان معامله شد.

موفقیت سیاست‌های بانک مرکزی تضمینی است؟

در همین راستا سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به کاهش قیمت سکه در ۲ روز گذشته گفت: قیمت دلار باعث شد در بازار طلا و سکه روند کاهشی داشته باشیم اما ادامه این روند مهم‌تر از کاهش قیمت است.

او با تاکید بر اینکه این روند نزولی شروع یک اقدام مثبت است خاطر نشان کرد: وقتی اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار مداومت داشته باشد، ‌قیمت در بازار طلا و سکه  چاره‌ای جز روند کاهشی ندارد.

این کارشناس بازار طلا با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور یادآور شد: جابه‌جایی دلار از خارج کشور و مسایل مرتبط با تحریم‌ها مشکلاتی است که سیاست‌‌های دولت را متاثر می‌سازد، اما با این وجود نباید تاثیر بانک مرکزی در بازار را نادیده گرفت.

اشرفی با تاکید بر اینکه اگر تا ۱۰ روز آینده بانک مرکزی بتواند در بازار نقش داشته باشد، روند کاهشی قیمت ادامه‌دار خواهد بود گفت: دولت تاکنون به غیر از فروش ربع سکه‌ها در بورس کالا، کار خاصی برای کنترل قیمت طلا و سکه انجام نداده و به نظر می‌رسد آن اقدام هم نمره قبولی نگرفت اما سایر سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص دلار نقش پررنگ‌تری را در بازار غیر رسمی ایجاد کرده است.

او در ادامه افزود :وقتی شاخص دلار کاهش پیدا می‌کند قیمت جهانی طلا بالا می‌رود و سایر ارزهای بین‌المللی دستخوش نوسان می‌شوند، این موضوع ارتباطی با برابری ریال و دلار و ارزش پول ما ندارد و اگر داشته باشد تاثیرش بسیار کم است، بنابراین می‌توان گفت نقش و تاثیر انس جهانی طلا بر قیمت طلا و سکه زیاد نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....