تاریخ انتشار : جمعه 4 شهریور 1401 - 20:51
کد خبر : 99242

پیش بینی بورس فردا ۵ شهریور ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۵ شهریور ۱۴۰۱

نماگرهای بورسی در این هفته مسیری متفاوت از یکدیگر را طی کردند. آغاز دادوستدهای هفته دیگر چگونه خواهد بود؟ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس روز گذشته رخ داد و انتظار اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم. بورس تهران در اواخر هفته گذشته توانست با تغییر جهت نماگرهای خود، بخش

نماگرهای بورسی در این هفته مسیری متفاوت از یکدیگر را طی کردند. آغاز دادوستدهای هفته دیگر چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس روز گذشته رخ داد و انتظار اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم.

بورس تهران در اواخر هفته گذشته توانست با تغییر جهت نماگرهای خود، بخش قابل توجهی از ریزش روزهای ابتدایی را جبران کند. این روزها که بازار سرمایه بیش از هر چیزی تحت تاثیر خبرهای برجامی قرار دارد، با شکل‌گیری دوباره خوش‌بینی به احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت، با رشد قیمت‌ سهام در روزهای پایانی هفته گذشته همراه شد.

شاخص کل بورس روز چهارشنبه توانست با افزایش ۰.۷۶ درصدی، خود را به کانال ۱.۴۴۲ میلیون واحدی برساند و شاخص هم‌وزن با شرایطی بهتر، ۱.۴۷ درصد رشد را به ثبت رساند. به طور کلی هفته گذشته به کام سهامداران صنایع و سهام کوچک و داخلی بازار گذشت به طوری که بازدهی هفتگی نماگر اصلی بورس یک کاهش ۰.۰۶ درصدی داشت اما شاخص هم‌وزن توانست رشد ۲.۳ درصدی را تجربه کند.

پیش بینی بورس فردا را می‌توان با بررسی اتفاقات رخ داده در روزهای گذشته پیش برد اما باید توجه داشت که این روزها نه تنها بورس بلکه دیگر بازارهای دارایی نیز با نوسانات بسیار بالایی به واسطه خبرهای ضد و نقیض برجامی روبرو هستند. بنابراین امکان تغییر شرایط با کوچکترین تغییری در موضع طرفین مذاکرات می‌تواند روند بازار سهام را تغییر دهد.

صعود ارزش معاملات به مرز روانی

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد ، از نکات مثبت بازار سرمایه در دو روز کاری انتهای هفته، روند رو به رشد ارزش معاملات و همچنین وضعیت ورود و خروج پول کدهای حقیقی بود به طوری که در روز چهارشنبه شاهد ثبت ارزش معاملات بالای ۴هزار میلیارد تومان بودیم و برای دومین روز متوالی حقیقی‌ها از خروج پول از بازار دست کشیدند و اندک سرمایه‌ای نیز وارد شد.

روند ارزش معاملات خرد سهام در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که هر زمان این پارامتر خود را در بالای کانال ۴هزار میلیارد تومان تثبیت کرده است، نماگرهای بازار روند صعودی ملایمی را طی کرده‌اند و هر زمان نیز که ارزش معاملات به زیر این مرز وارد می‌شود، شاهد تغییر جهت شاخص‌ها به سمت پایین هستیم. اگرچه این موضوع امری طبیعی به نظر می‌رسد اما داده‌ها نشان می‌دهند که گویا کانال ۴هزار میلیارد تومانی ارزش معاملات به یک عدد روانی برای سهامداران بورس تهران تبدیل شده است. از این رو می‌توان انتظار داشت که در صورت تثبیت این عدد در روزهای آینده، نماگرهای بازار سهام رنگ سبز به خود بگیرند.

ورود پول کدهای حقیقی نیز اگرچه اندک بوده است اما خبر از افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به این بازار می‌دهند که می‌تواند به برگشت دوباره رونق به بورس کمک کند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا امیدواری ایجاد شده می‌تواند در روزهای آینده نیز ادامه یابد و به تداوم صعود بازار کمک کند یا خیر.

مسیر متفاوت دلار و بورس در جاده برجام

اتفاق قابل توجهی که اخیرا رخ داده و در گذشته سابقه نداشته است، مسیر متفاوت و خلاف جهتی است که قیمت دلار و بورس تهران نسبت به خبرهای برجامی در پیش می‌گیرند. در گذشته بازار سهام همواره نگاه ویژه‌ای به روند قیمتی دلار داشت اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

طی هفته‌های اخیر که شروع مذاکرات هسته‌ای و نزدیک شدن به احیای برجام تیتر یک تمام رسانه‌ها بود، انتشار خبر مثبت در این زمینه نرخ ارز را نزولی می‌کرد و در مقابل آن بازار سهام با روندی صعودی همراه می‌شد و گاهی اوقات عکس این موضوع اتفاق می‌افتاد. این حرکت خلاف جهت دلار و بورس نشان از این موضوع دارد که بخش عظیمی از سرمایه‌گذاران بورس تهران، تاثیرات مثبت برجام بر اقتصاد کشور را بسیار مهم‌تر از ریزش احتمالی قیمت ارز آمریکایی می‌دانند. از این رو با توجه به اینکه بازار دلار در تعطیلات پایان هفته نیز به کار خود ادامه می‌دهد، می‌توان واکنش بورس تهران را نیز تا حدودی حدس زد.

اواخر روز چهارشنبه، آمریکا پاسخ خود به نظرات ایران را نسبت به پیش‌نویس اروپا ارائه کرد. اگرچه هیچگونه جزئیاتی از این پاسخ منتشر نشده، صحبت‌های متناقض پیرامون آن زیاد است. برخی اعتقاد دارند ایالات متحده تمامی درخواست‌های جمهوری اسلامی را رد کرده و برخی نیز از نزدیک شدن به توافق سخن می‌گویند. روند قیمت غیر رسمی دلار (بازار آزاد) اما در دو روز گذشته صعودی شد به طوری که از زیر ۲۹ هزار تومان به حوالی ۲۹۷۰۰ تومان رسید. این‌ موضوع نشان می‌دهد که وزنه نگرانی‌ سرمایه‌گذارن بابت طولانی شدن روند مذاکرات بیشتر از دیگر مسائل سنگینی می‌کند. به همین دلیل می‌توان اینگونه برداشت کرد که احتمالا در بورس فردا نیز شاهد عرضه‌های بیشتری نسبت به آخرین روز از هفته گذشته باشیم اما تقاضا نیز همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهد.

بنابراین با توجه به نکات گفته شده و با درنظر گرفتن شرایط فعلی، پیش بینی می‌شود که معاملات روز آینده بازار سهام صعودی اما با عرضه‌های بیشتر نسبت به چهارشنبه مواجه باشد و در صورت انتشار خبر یا وقوع هرگونه اتفاق مهمی در حوزه برجام، روند معاملات احتمال تغییر جهت کامل دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....