تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 - 19:57
کد خبر : 107481

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۵ آبان ۱۴۰۱

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۵ آبان ۱۴۰۱

شاخص کل سهام پس از نزول در دو روز ابتدایی هفته، امروز را صعودی به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی

شاخص کل سهام پس از نزول در دو روز ابتدایی هفته، امروز را صعودی به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز را با معاملاتی متعادل سپری کرد و شاهد برابری قدرت خریداران و فروشندگان بودیم. این تعادل نیز در بازدهی نهایی نماگرهای اصلی بازار به صورت کامل مشخص بود به طوری شاخص کل بورس در نهایت یک بازدهی مثبت ۰.۱۶ درصدی را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن که اندک شرایط بهتری را دنبال می‌کرد، به یک بازدهی مثبت ۰.۲۵ درصدی اکتفا کرد. ارزش معاملات نیز با ثبت یک عدد ۳۳۷۷ میلیارد تومانی در سطوح روزهای گذشته باقی ماند و شاهد تداوم خروج پول کدهای حقیقی با یک تغییر مالکیت ۲۲۱ میلیارد تومانی بودیم.

با فروکش کردن تب بازارها در شروع هفته جاری، بورس تهران نیز روند صعودی قدرتمند خود را متوقف و مسیری متعادل را آغاز کرده بود. توقف روند رو به رشد قیمت دلار در بازار آزاد و عقب‌نشینی از سقف تاریخی جدید، آرامش بازارهای جهانی پس از پایکوبی آخر هفته گذشته و… باعث شده‌اند که بازار سهام نیز پس از یک بازدهی مثبت پرشتاب، برای مدتی استراحت کند و منتظر سیگنال‌های بعدی برای صعود یا نزول باشند اما به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، همچنان احتمال صعود بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

خودرویی‌ها یک قدم نزدیکتر به هدف

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ،  پس از معاملات پرعرضه‌ای که بورس تهران روز گذشته تجربه کرد، پیش‌بینی‌ها از احتمال بالای شروع منفی بازار امروز خبر می‌دادند اما خودرویی‌ها با تقاضایی که از همان ابتدای معاملات در خود داشتند، موج تقاضای جدیدی را در کلیت بازار ایجاد کردند و اجازه ریزش را به قیمت‌ها ندادند. اگرچه به مرور فشار عرضه‌های بیشتری بر قیمت سهام این گروه وارد شد اما به نظر می‌رسد که همچنان یکی از صنایع مورد توجه بورسی‌ها باشد.

شب گذشته خبری منتشر شد که قرار است در تاریخ ۳۰ آبان ماه، یک هزار دستگاه خودروی ۲۰۷ شرکت ایرانخودرو در بورس کالا عرضه شود که تاثیر بسیار مثبتی بر معاملات گروه خودرویی در بازار امروز داشت. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عرضه خودروی ۲۰۷ در بورس کالا به نوعی اولین عرضه خودروهای پرتیراژ دو خودورسازی بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا خواهد بود و می‌تواند شروعی باشد بر عرضه تمامی انواع خودروهای داخلی در بورس کالا و حرکت به سمت شفاف‌تر شدن و کمتر شدن فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد. این موضوع با انتقال مابه تفاوت قیمت کارخانه و بازار، از جیب دلال به جیب تولیدکننده، تاثیر بسیار مثبتی بر وضعیت مالی خودروسازان خواهد داشت.

مکث دلار پشت قله تاریخی

نرخ دلار در بازار آزاد طی روزهای گذشته و پس از کاهش نسبت به سقف تاریخی، در برهه‌ای حتی به زیر کانال ۳۵هزار تومان نیز نفوذ کرد اما سریع به بالای این کانال بازگشت. عقب‌گرد دلار فردوسی از قله خود، نه تنها فعالان بازار ارز را به احتیاط دعوت کرد، بلکه باعث شده است که بورسی‌ها نیز در خریدهای خود محتاط‌تر از دو هفته گذشته باشند. به طور کلی سال‌هاست که نرخ دلار در بازار آزاد به عنوان نماگر اصلی انتظارات تورمی شناخته می‌شود و نوسانات اندک آن می‌تواند بر روند روزانه بازارها تاثیرگذار باشد.

نکته مهم اما آنجاست که نرخ این اسکناس آمریکایی در زمان نگارش این گزارش بیش از ۳۶هزار تومان قرار داشته و فاصله معناداری با نرخ ماه گذشته خود دارد. همین موضوع باعث می‌شود که دلار برای بورس اکنون نقش آتش زیر خاکستر را داشته باشد که هر آن ممکن است به یک خبر، بار دیگر اوج بگیرد و سقف‌شکنی جدیدی را نیز انجام دهد. از این رو به نظر می‌رسد که نگاه به دلار یکی از دلایل مکث فعالان بازار سرمایه باشد تا روند این نماگر تورمی شرایط مشخص‌تری را طی کند. وضع تحریم‌های اروپا علیه ایران در شب گذشته نیز می‌تواند این موضوع را تشدید کند.

انتظار برای روزهای کم‌نوسان

به طور کلی انتظار می‌رود که بورس تهران روزهای کاری آتی خود را با نوسانات اندکی طی کند. دلیل این موضوع نیز همان فروکش کردن نرخ دلار در بازار آزاد، آرامش در بازارهای جهانی و معاملات کم‌نوسان آن، شرایط تکنیکالی بورس تهران و همچنین نزدیک شدن به ارائه لایحه بودجه سال آینده توسط هیئت دولت است. در بخش تکنیکالی همانطور که در گزارش‌ روزهای گذشته نیز اشاره شد، شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که یک اصلاح زمانی کوتاه‌مدت برای بازار سرمایه نیاز است و پس از آن با توج به شرایط پیش رو می‌توان روند بعدی را پیش‌بینی کرد.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۵ آبان ۱۴۰۱
 نمای تکنیکال شاخص کل بورس تهران

در بخش بودجه ۱۴۰۲ نیز همچنان ابهامات زیادی برای شرکت‌ها و بازار سرمایه مطرح است. بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، وضعیت ارز نیمایی، شرایط عوارض مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام و… همگی به نوعی می‌تواند همچون سال گذشته بورس تهران را به چالش‌هایی مواجه کند. بنابراین پیش بینی می‌شود که بازار سهام برای مدتی روندی کم‌نوسان و با مثبت و منفی‌های کوچک را تجربه کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....