تاریخ انتشار : یکشنبه 20 شهریور 1401 - 20:13
کد خبر : 101061

پیش بینی بورس فردا ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

دومین روز کاری هفته با کاهش ارتفاع نماگرهای بورسی و تداوم خروج حقیقی‌ها سپری شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس

دومین روز کاری هفته با کاهش ارتفاع نماگرهای بورسی و تداوم خروج حقیقی‌ها سپری شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز بار دیگر به روند نزولی خود ادامه داد و اگرچه شدت کمتری نسبت به روز گذشته داشت اما قرمز، رنگ غالب نقشه سهام بود. در این روز شاخص کل بورس با کاهش ۰.۴۸ درصدی مواجه شد و نماگر هم‌وزن نیز با ثبت بازدهی منفی ۰.۶۳ درصدی شرایط سخت‌تری را برای سهام کوچکتر بازار رقم زد. ارزش معاملات نیز در ادامه رکوردهای ضعیف خود، طی روز جاری عدد ۲۶۳۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند و از سمتی نیز شاهد خروج ۲۵۰ میلیارد تومانی کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم. با شروع هفته جدید بازار سرمایه به نظر می‌رسد که ریزش‌ها شدت گرفته است و اکنون فروشندگان به طور واضح‌تری دست برتر را در معاملات روزانه دارند. افزایش حواشی و چالش‌ها در مسیر مذاکرات هسته‌ای، نگاه مبهم صنایع و سهام بزرگ به بازارهای جهانی، سخت شدن شرایط تکنیکالی نماگرهای اصلی و… از اصلی‌ترین دلایل این موضوع هستند که هرکدام به نوعی، روزها را یکی از پس دیگری به کام بورسی‌ها تلخ کرده است.

نگاه‌ها به جلسه شورای حکام

با وجود اینکه طی بیش از یک ماه گذشته بارها در گزارش‌های مختلف درباره تاثیر مخرب فرسایشی شدن مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده‌ایم اما باید قبول کرد که این روزها اصلی‌ترین نقش را در جهت‌دهی به بورس تهران بازی می‌کند. این موضوع که پس از کم‌رنگ شدن امیدها به احیای برجام ضربه سنگینی را به روند بازار سرمایه وارد کرده بود، اکنون با چالش جدیدی نیز همراه شده است.

یکی از مسائلی که بسیار به آن تاکید می‌شد و احتمال تعجیل در دستیابی به توافق هسته‌ای را افزایش داده بود، احیای برجام تا قبل از رسیدن به نشست شورای حکام بود که به دلیل صدور قطعنامه در دور قبلی، اهیمت بسیار بالایی داشت. اکنون اما در روز آینده نشست بعدی این شورا در حالی برگزار می‌شود که نه تنها توافقی حاصل نشده است بلکه گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز شرایط خوبی را مخابره نمی‌کرد.

به همین دلیل شرایط برای احیای برجام سخت‌تر از قبل خواهد شد و تمامی نگاه‌ها به نشست فردا و خبرهایی که از آن منتشر می‌شود دوخته شده است. برخی عنوان می‌کند که طرف‌های غربی بار دیگر به صدور یک قطعنامه با ماهیت «تذکر» بسنده می‌کنند تا راه برای توافق باز بماند اما برخی نیز سناریوهای بدبینانه‌تری را عنوان می‌کنند. از همین رو به نظر می‌رسد که معاملات بورس تهران در روز آینده نیز متاثر از این اتفاق باشد و روند کم‌رمق نزولی ادامه یابد.

واگرایی دلار و بورس نیز در روزهای گذشته دقیقا ریشه در این موضوع دارد به طوری که دلار در حال افزایش است و بازار سهام در حال کاهش. اتفاقی که تا کمی قبل‌تر، به دلیل نگاه تورم‌دوستی که بورس داشت، کمتر اتفاق می‌افتاد اما اکنون امید بازار سرمایه نسبت به یک صعود بنیادی کم‌رنگ شده است و ترمیم این موضوع نیز نیاز به زمان دارد.

انتظار کامودیتی‌ها پشت در بانک‌های مرکزی

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد ، بازارهای جهانی نیز که طی چند ماه گذشته روزهای سخت زیادی را تجربه کرده بودند، روز آینده دوباره بازگشایی می‌شوند تا واکنش خود را به اتفاقات گذشته و پیش رو نمایان کنند. در این بین کامودیتی‌ها که از اهمیت بسیار بالایی برای بورس تهران برخوردار هستند نیز از این اتفاقات بسیار متاثر شدند و حالا در انتظار اقدامات بعدی بانک‌های مرکزی هستند.

روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در دومین اقدام خود ۰.۷۵ درصد افزایش داد و به ۱.۲۵ درصد رساند که یک رکورد تاریخی در مقدار افزایش نرخ بهره برای حوزه یورو محسوب می‌شد. در تاریخ ۲۱ سپتامبر نیز فدرال رزرو قرار است که در نشست بعدی خود بار دیگر این نرخ را بالا ببرد و پیش‌بینی‌ها به طور قاطعی از یک افزایش ۰.۷۵ درصدی خبر می‌دهند. البته در این میان انتشار گزارش تورم ایالات متحده برای ماه آگوست نیز می‌تواند در تصمیمات بانک مرکزی این کشور بسیار تاثیرگذار باشد اما چیزی که پیداست از قاطعیت تمام و کمال بانک‌های مرکزی دنیا برای مبارزه با تورم خبر می‌دهد.

طی آخرین معاملاتی که کامودیتی‌ها در روز جمعه داشتند، نفت حدود ۹۲.۵ دلار به ازای هر بشکه، مس ۷۸۵۰ دلار، روی ۳۱۸۰ دلار و طلا نیز ۱۷۱۸ دلار قیمت خوردند. از سمت دیگر شاخص دلار نیز که با یک رکورد ۲۰ ساله به بالای ۱۱۰.۲ واحد رسیده بود، پس از افزایش نرخ بهره اروپا به زیر ۱۰۹ واحد رسید که اصلی‌ترین دلیل اندک برگشت قیمت کالاهای پایه به سمت بالا بود.

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص بورس

در گزارش پیش‌بینی‌های روزهای گذشته نیز اشاره شد که وضعیت تکنیکالی شاخص بورس پس از شکست حمایت ۱.۴۲ میلیون واحدی کمی سخت‌تر از قبل شده و اکنون با از دست دادن حمایت مهم ۱.۴ میلیون واحدی، این وضعیت تشدید شده است.

همانطور که در تصویر زیر پیداست، در معاملات روز آینده، شاخص کل بورس اندک امیدی به حمایت نه چندان قدرتمند ۱.۳۸ میلیون واحدی دارد که می‌تواند بازار سرمایه را به واکنش وادارد اما با توجه به نکات ذکر شده در بالا، نمی‌توان وزن زیادی به آن داد. در صورت شکست این حمایت، می‌توان انتظار برگشت نماگر اصلی بازار را در محدوده ۱.۳۶ میلیون واحدی داشت که سطح ۶۱.۲ درصدی فیبوناچی به شمار می‌رود.

بنابراین با توجه به نکات گفته شده در ابعاد مختلف، پیش‌بینی می‌شود که بورس تهران در روز آینده نیز روندی نزولی را طی کند و بار دیگر شاهد ارزش معاملات پایینی باشیم.

تحلیل شاخص کل بورس
 تحلیل شاخص کل بورس

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....