تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 - 19:08
کد خبر : 106977

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۱ آبان ۱۴۰۱

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۱ آبان ۱۴۰۱

بورس چهارشنبه توانست دهمین روز صعود متوالی خود را پشت سر بگذارد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس چهارشنبه توانست دهمین روز صعود متوالی خود را پشت سر بگذارد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس در روز چهارشنبه نیز توانست با وجود عرضه‌ها به مسیر صعودی خود ادامه دهد و برای دهمین روز متوالی رنگی سبز به خود بگیرد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته با رشد ۰.۴۷ درصدی همراه شد و در ارتفاع ۱.۴۱۴ میلیون واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با ثبت یک بازدهی ۰.۳۵ درصدی، خبر از برتری تقاضا در برآیند معاملات خبر داد. ارزش معاملات نیز با وجود عقب‌نشینی از رکورد روز سه‌شنبه، با عدد ۵۳۷۶ میلیارد تومان، همچنان عملکردی بهتر از میانگین چند ماه گذشته را به ثبت رساند و از سمت دیگر شاهد خروج پول ۲۷۹ میلیارد تومانی از طرف کدهای حقیقی بودیم.

صعود بازار سهام طی دو هفته گذشته درحالی اتفاق افتاد که تا قبل از آن بورس تهران یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود از زمان ریزش ۹۹ را سپری می‌کرد اما به یکباره با تغییر شرایط، مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. در ابتدا، اثر بسته حمایتی سازمان بورس مانع از ریزش‌های بیشتر در قیمت سهام شد و پس از آن دو عامل سقف‌شکنی قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش امیدواری به توقف روند نزولی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، دست به دست هم دادند تا بازار سرمایه مسیر صعودی قدرتمندی را آغاز کند. حال با بررسی محرک‌های ذکر شده طی روزهای اخیر، به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

عقب‌نشینی قیمت دلار به کانال ۳۴هزاری

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ، به قطع می‌توان اصلی‌ترین محرک رشد بورس تهران در هفته گذشته را به صعود دلار فردوسی به قله‌های تاریخی نسبت داد. درحالی که دلار بازار آزاد که مدت‌ها بود در محدوده ۳۰ تا ۳۳ تومان نوسان می‌کرد، کارشناسان اعتقاد داشتند که چشم‌انداز اقتصادی در ادامه سال و همچنین از بین رفتن خوش‌بینی به احتمال احیای برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند قیمت این اسکناس آمریکایی را به سمت رکوردهای جدیدی هدایت کند. این موضوع اگرچه با تاخیر اما در نهایت به وقوع پیوست و قیمت دلار در بازار آزاد طی تنها چند روز، با افزایش ۴هزار تومانی همراه شد و در نهایت سقف تاریخی جدیدی را حوالی ۳۶۸۰۰ تومان به ثبت رساند که به محرک قدرتمندی از لحاظ تورمی برای بورس تهران تبدیل شد. موضوعی که تحرک صعودی دلار نیمایی هر چند کم مقدار را نیز به دنبال داشت و موجبات افزایش خوش‌بینی بورسی‌ها را فراهم آورد.

طی دو روز گذشته اما قیمت این اسکناس تغییر مسیر داده و نرخ دلار در بازار آزاد با عقب‌نشینی از رکورد تاریخی جدید خود، به زیر کانال ۳۵هزار تومانی نفوذ کرده است. اگرچه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این موضوع را می‌توان به عنوان استراحتی کوتاه‌مدت برای دلار تلقی کرد، اما احتمالا از لحاظ روانی بر معاملات سهامداران در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت با متوقف شدن روند صعودی دلار، سهامداران تصمیم به شناسایی سود گرفته و شاهد افزایش عرضه‌ها در تالار شیشه‌ای باشیم.

کنترل تورم به سبک آمریکایی

روز پنجشنبه نرخ تورم آمریکا برای ماه اکتبر منتشر شد و درحالی که پیش‌بینی‌ها از یک کاهش ۰.۲ درصدی و ثبت تورم سالانه ۸ درصدی صحبت می‌کردند، شاخص بهای مصرف کننده در این ماه کاهش ۰.۵ درصدی را تجربه کرد و توانست به عدد ۷.۷ درصد برسد که موفقیتی تمام عیار برای تلاش‌های یک ساله فدرال رزرو محسوب می‌شود. اکنون تورم سالانه ایالات متحده فاصله‌ای ۱.۴ درصدی از سقف ۴۰ ساله خود در ماه مارس دارد و این موضوع می‌تواند دلیل قانع‌ کننده‌ای باشد که فدرال رزرو از این پس با قدرت کمتری به مقابله با اژدهای تورم بپردازد.

از زمان انتشار نرخ بیکاری آمریکا در هفته گذشته و افزایش ۰.۲ درصدی آن نسبت به ماه قبل‌تر و همچنین صحبت‌های جروم پاول در حاشیه نشست فدرال رزرو، خوش‌بینی‌ها به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره قوت گرفت و بازارها روندی صعودی را تجربه کردند. نوسانات در خبرهای احتمالی کاهش محدودیت‌های سیاست کووید-صفر در چین نیز بازارهای جهانی را اغلب با فراز و فرودهایی همراه کرد. اکنون اما شرایط بسیار جدی‌تر شده است و پس از انتشار آمار تورم، بازارهای سهامی با رشدی حتی بیش از ۷ درصد در برخی از شاخص‌های خود همراه شدند. کامودیتی‌ها نیز شرایط خوبی را دنبال می‌کنند و در حال حاضر مس حوالی ۸۲۵۰ دلار، نفت بالای ۹۳ دلار، طلا حدود ۱۷۶۰ دلار به ازای هر انس و… قیمت می‌خورند. بنابراین این موضوع می‌تواند محرک خوبی برای افزایش تقاضا در بورس فردا به خصوص برای سهام کامودیتی‌محور باشد.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که تورم هدف فدرال رزرو ۲ درصد است و همچنان فاصله معناداری با آن دارد بنابراین سیاست‌های انقباضی اگرچه با سرعت کمتر اما ادامه‌دار خواهد بود. این موضوع می‌تواند تا حدی مانع از تداوم صعودهای پرقدرت برای بازارهای جهانی باشد.

مسیر هموار تکنیکال شاخص بورس

شاخص کل بورس پس از رشدهای بدون وقفه خود توانسته است از مقاومت‌های مهمی عبور کند و به نظر می‌رسد که اکنون مسیر هموارتری نسبت به گذشته برای صعود دارد. پس ثبت یک بازدهی مثبت در روز چهارشنبه، شاخص بورس توانست از سد سقف ابرکومو که مقاومت مهمی به شمار می‌روند، عبور کند و همچنین در اندیکاتور RSI نیز به بالای مرز مهم ۷۰ واحدی برسد. این موضوع می‌تواند در ادامه مسیر به صعود بورس تهران کمک کند. به نظر می‌رسد هدف بعدی شاخص کل بورس محدوده ۱.۴۳ و سپس ۱.۴۶ میلیون واحدی باشد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا با توجه به کاهش قیمت دلار معاملات همراه با عرضه‌ای داشته باشد اما به دلایلی که ذکر شد، احتمالا تقاضا توانایی مقابله با آن و ثبت یک بازدهی مثبت دیگر را داشته باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۱ آبان ۱۴۰۱
 روند تکنیکال شاخص کل

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....