تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آبان 1401 - 19:07
کد خبر : 106912

پیش بینی بورس فردا ۱۸ آبان ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۸ آبان ۱۴۰۱

بورس امروز در نیمه دوم معاملات با برتری فروشندگان مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. بورس

بورس امروز در نیمه دوم معاملات با برتری فروشندگان مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس تهران امروز پس از هشت روز برتری تقاضا بر عرضه، از اواسط معاملات با افزایش قدرت فروشندگان مواجه شد و قیمت‌ها از سقف روزانه خود عقب نشستند. با این حال شاخص کل بورس برای نهمین روز متوالی، صعودی بود اما طی معاملات امروز در نهایت به یک رشد ۱.۲۹ درصدی بسنده کرد. شاخص هم‌وزن نیز افزایش ۰.۷۹ درصدی را به ثبت رساند تا نسبت به ۳ روز گذشته، رشد کم‌مقدارتری را نشان می‌داد. ارزش معاملات اما توانست بهتر از روز گذشته عمل کند و با ثبت عدد ۶۷۱۶ میلیارد تومانی، رکورد ۵.۵ ماهه جدیدی را برای بورس تهران به ارمغان بیاورد.
از زمان شروع حمایت‌ها و پس از آن رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش خوش‌بینی به توقف ریزش در بازارهای جهانی، بورس تهران توانست رشد قابل توجهی را به ثبت برساند که اغلب با افزایش قیمت اکثریت سهام همراه بود. امروز پس از ۹ روز صعود بدون توقف، فشار عرضه‌ها از نیمه دوم می‌تواند سیگنالی برای استراحت بازار در مسیر صعودی جدید باشد و رسیدن شاخص کل بورس به کانال ۱.۴ میلیون واحدی از منظر تکنیکالی نیز تا حدی باعث افزایش احتیاط در خرید فعالان شده است.

تلاش سیاستگذاران برای کشیدن ترمز دلار

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ، طی چند روز سپری شده از اواخر هفته گذشته تاکنون، نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش بیش از ۴هزار تومانی همراه بوده و نرخ این ارز با عبور از سقف قبلی به مرز ۳۷هزار تومان نیز رسید. اگرچه همچنان اسکناس آمریکایی در نزدیکی سقف تاریخی خود معامله می‌شود اما خبرها از تلاش سیاستگذاران برای کنترل شرایط پیش آمده خبر می‌دهد.
یکی از دلایل توقف بورس تهران در معاملات امروز را می‌توان به سرعت بالای تحولات اخیر ربط داد. صعود قدرتمند دلار طی تنها چند روز و افزایش چشمگیر نماگرهای بازار سهام به تبع آن، باعث شده است که سرمایه‌گذاران اکنون با احتیاط بیشتری به فعالیت خود بپردازند. اگرچه هنوز نشانی از کاهش قیمت دلار به چشم نمی‌خورد اما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که نرخ ارز می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت یک کاهش مقطعی را تجربه کند و پس از آن به مسیر صعودی خود ادامه دهد. بانک مرکزی نیز طی روزهای اخیر صحبت‌هایی را در خصوص انجام اقداماتی برای کنترل این شرایط به میان آورده است. همین موضوع می‌تواند از لحاظ روانی، شتاب افزایش‌ها را کاهش دهد و در کوتاه‌مدت به یک توقف در روندهای ایجاد شده منجر شود. از این منظر به نظر می‌رسد که بورس تهران نیز استراحت کوتاهی را در روند خود تجربه کند و سپس به مسیر صعودی ادامه دهد.

عدم همراهی بازارهای جهانی

قطعا یکی از تاثیرگذارترین عوامل طی بیش از دو سال گذشته که از ریزش تاریخی بازار سهام می‌گذرد، روند قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بوده است. روز جمعه و پس از انتشار آمار بیکاری آمریکا برای ماه اکتبر در کنار سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو مبنی بر احتمال کاهش سرعیت افزایش نرخ بهره در نشست‌های پیش رو، بازارهای جهانی با افزایش خوش‌بینی همراه شدند که این موضوع با خبرهایی از احتمال کاهش محدودیت‌های سیاست کووید-صفر چین، تشدید شد و شاهد افزایش قیمت‌هایی حتی بیش از ۷ درصد در برخی از کامودیتی‌ها بودیم.

از روز دوشنبه هفته جاری اما این خوش‌بینی به افزایش تقاضای کشور چین تا حد زیادی کمرنگ شد و شنیده می‌شود که این کشور همچنان بر تداوم سیاست‌های خود پافشاری دارد که می‌تواند فعلا تقاضا برای کامودیتی‌ها را در سطوح پایین نگهدارد که منحر به رنگ سرخ در بازارهای جهانی شد. از برآیند اتفاقات رخ داده در وضعیت جهانی را می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که دیگر خبری از ریزش‌های شدید در قیمت کامودیتی‌ها نخواهد بود اما با توجه به تداوم سیاست‌های انقباضی حتی با شدتی آرام‌تر، امکان رشدهای چشمگیر را نیز از تحلیل‌ها گرفته است. بنابراین می‌توان یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها طی معاملات بورس امروز را نیز به این موضوع ربط داد.

بورس تهران بر سر دوراهی تکنیکالی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات بورس امروز، فتح دوباره کانال ۱.۴ میلیون واحدی توسط شاخص کل بود که از آن به عنوان مقاومتی روانی نام برده می‌شد. همانطور که در نمودار تکنیکالی زیر پیداست، عبور قدرتمند از این مقاومت می‌توانست تداوم روند صعودی پرقدرت را تا حد زیادی تامین کند اما عرضه‌های امروز کمی کار را سخت‌تر کرده‌اند.
همانطور که در تصویر مشخص است، کندل‌های شاخص کل بورس، امروز وارد محدوده مقاومتی مهمی در بازه ۱.۴ تا ۱.۴۲ میلیون واحدی شده‌اند اما در سمت دیگر توانسته‌اند که سقف ابر کومو را به سمت بالا بشکنند. در اندیکاتور rsi اما عبور از مرز ۷۰ موفقیت آمیز نبود. برآیند تمام این تحلیل نشان می‌دهد که معاملات بورس فردا از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بازار بتواند بار دیگر تقاضای خوبی را حذب کند، احتمال صعود تا سطوح بالاتری ممکن خواهد شد اما اگر عرضه‌ها دست برتر را در بازار فردا داشته باشند، احتمال برگشت به سطوح زیر ۱.۴ میلیون واحد دور از ذهن نیست.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....