تاریخ انتشار : شنبه 14 آبان 1401 - 18:51
کد خبر : 106545

پیش ‌بینی بورس فردا ۱۵ آبان ۱۴۰۱

پیش ‌بینی بورس فردا ۱۵ آبان ۱۴۰۱

بورس امروز توانست با برتری کامل تقاضا بیش از ۳ درصد رشد کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا

بورس امروز توانست با برتری کامل تقاضا بیش از ۳ درصد رشد کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز پس از مدت‌ها توانست معاملات بسیار پررونقی را پشت سر بگذارد و نقشه یک دست سبزرنگی را به سهامداران تقدیم کند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز ۳.۴۹ درصد افزایش یافت و بار دیگر خود را به بالای مرز ۱.۳ میلیون واحدی رساند. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز همراه با همتای خود، بازدهی مثبت ۲.۴۷ درصدی را به ثبت رساند تا در انتهای معاملات، ۵۳۰ نماد معادل ۸۲ درصد از کل بازار، ‌در محدوده سبزرنگ به کار خود پایان دهند. ارزش معاملات نیز با افزایش خوبی همراه بود و با فاصله گرفتن از اعداد چند ماه اخیر، عدد ۴۱۹۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و از آن مهم‌تر ورود پول ۳۲۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی است که برای مدتی به قطعه گمشده پازل صعود بورس تبدیل شده بود.

ارائه بسته ده بندی در ابتدای هفته قبل توانست حداقل حمایتی روانی را از بازار به عمل آورده و تا حدودی باعث توقف در ریزش‌های سنگین بازار سهام شد و آن را به یک مسیر صعودی رهنمود کرد. در آخرین روز از هفته قبل، اما این روند تضعیف شد و برخی آن را پایان دوران کوتاه‌مدت صعود بورس می‌دانستند. در دو روز تعطیل پایانی هفته اما اتفاقاتی رخ داد که به نوعی پیش پای بازار سهام راهی به جز روند صعودی نگذاشت. سقف‌شکنی نرخ دلار در بازار آزاد و صعود قدرتمند بازارهای جهانی دو عامل اصلی رشد یک رنگ سهام طی روز جاری بودند.

دلار فردوسی در سقف تاریخی

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ، مدت‌ها بود که پس از کم‌رنگ شدن احتمال احیای برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که دلار مسیری صعودی را در پیش خواهد گرفت و ارزپاشی بانک مرکزی برای ثبات آن در زیر سقف تاریخی خود که حوالی ۳۳۵۰۰ تومان بود، تنها باعث فشرده‌تر شدن قیمت این اسکناس آمریکایی می‌شود.

به هرحال طی روزهای گذشته این فنر رها شد و دلار با پشت سر گذاشتن رکورد قبلی خود که در مهرماه به ثبت رسیده بود، ‌در آخرین معاملات غیررسمی روز جمعه به بالای ۳۵۲۰۰ تومان رسید تا سقف تاریخی جدیدی را به ثبت برساند. روز شنبه نیز قیمت اسکناس آمریکایی تا حوالی ۳۶هزار تومانی شدن پیش رفت. از آنجا که بورس تهران نیز همواره به نرخ دلار به عنوان شاخصه‌ای برای اندازه‌گیری انتظارات تورمی نگاه می‌کند، این رکورد می‌تواند سیگنال یک روند صعود تورمی جدید باشد. البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که به صورت تاریخی بازار سهام همواره با یک فاصله زمانی به رشد دلار و تورم واکنش می‌دهد، اما این موضوع از لحاظ روانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیر مثبت بر روند بورس تهران بگذارد. البته در این بین ریسک‌هایی همچون افزایش دوباره فاصله دلار فردوسی و نیما به ۲۸ درصد و همچنین افزایش هزینه‌های دولت و کسری بودجه در سال آینده می‌تواند برای بورس تهران نگران کننده باشد.

آتش بازی بازارهای جهانی

روز چهارشنبه هفته گذشته نشست فدرال رزرو در تاریخ ۲ نوامبر برگزار شد و این نرخ طبق انتظارات با یک افزایش ۰.۷۵ درصدی به ۴ درصد رسید که یک رکورد ۱۵ ساله محسوب می‌شود. بازارهای جهانی سهامی و کالایی در ابتدا و پس از سخنان جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا به این موضوع واکنشی منفی داد اما در روز جمعه به یکباره شاهد برپایی جشنی در بازارهای جهانی به خصوص کامودیتی‌ها بودیم که دلایل مهمی را پشت خود داشت.

چین که ماه‌های گذشته به دلیل سیاست کووید-صفر ضربه شدیدی را به تولید چین و تقاضای کامودیتی‌ها وارد کرده بود، اکنون از احتمال بالای کاهش محدودیت‌های کرونایی خبر می‌دهد که می‌تواند تقاضای عمده‌ای را روانه کالاهای پایه به خصوص فلزات اساسی کند. چین بزرگترین مصرف‌کننده کامودیتی در دنیاست و برگشت اقتصاد آن به دوران قبل از کرونا، تقاضا و در نتیجه بازارهای جهانی را با رشد همراه خواهد کرد. همین عوامل باعث شد که روز گذشته نفت به مرز ۱۰۰ دلار برسد، مس بار دیگر کانال ۸ هزار دلاری را پس بگیرد و دیگر فلزات اساسی نیز با افزایش‌های بیش از ۳ درصدی همراه شوند.

دلیل بعدی به آمار جدید اقتصادی ایالات متحده برمی‌گردد. روز جمعه نرخ بیکاری آمریکا برای ماه اکتبر منتشر شد و این نرخ با یک افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به سپتامبر، به ۳.۷ درصد رسید. نرخ بیکاری سپتامبر ۳.۵ درصد بود که کمترین عدد طی ۵۰ ساله گذشته آمریکا محسوب می‌شد. این موضوع در کنار پیش‌بینی‌هایی که از آرام شدن شدت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در نشست‌های بعدی خبر می‌دهند، سیگنال پایان فشارهای نرخ بهره را به فعالان بازارها مخابره کرد.

عبور قدرتمند بورس از مقاومت تکنیکالی

همانطور که در گزارش‌های پیشین نیز بارها اشاره کرده بودیم، شاخص کل بورس در مسیر صعودی خود محدوده مقاومتی مهمی را در بازه ۱.۲۷ تا ۱.۳۱ میلیون واحدی داشت که امروز با ثبت یک کندل سبزرنگ قدرتمند، این مقاومت قدرتمند را پشت سر گذاشت تا از این پس، تکنیکال نیز به حمایت از بورس تهران بپردازد.

اندیکاتور RSI نیز پس از مدت‌ها به بالای مرز ۳۰ رسید و کندل‌ها از اجزای اندیکاتور ایچی‌موکو عبور کردند تا امیدها به تداوم روند صعودی ایجاد شده افزایش یابد. با این حال هدف بعدی شاخص کل بورس در کوتاه مدت محدوده ۱.۳۴ میلیون واحدی خواهد بود و باید دید که آیا در روزهای آینده می‌تواند از سد ابر کومو نیز عبور کند یا خیر.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین با توجه به تمامی نکات گفته شده به نظر می‌رسد که بورس فردا نیز با برتری قاطع تقاضا ادامه یابد و پس از رسیدن به محدوده‌های ذکر شده، انتظار افزایش عرضه‌ها را خواهیم داشت که احتمالا با تقاضا پوشش داده شوند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....