تاریخ انتشار : جمعه 10 تیر 1401 - 20:41
کد خبر : 92977

پیش بینی بورس فردا ۱۱ تیر ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۱ تیر ۱۴۰۱

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته خود روز کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت. سه و‌ نیم ساعت فعالیت و معامله بین خریداران و فروشندگان انجام شد اما تغییر چندانی در شاخص‌های بازار دیده نشد.  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم در بورس امروز چه اتفاقاتی رخ داد و چه عواملی در روند بورس تاثیرگذار است و

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته خود روز کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت. سه و‌ نیم ساعت فعالیت و معامله بین خریداران و فروشندگان انجام شد اما تغییر چندانی در شاخص‌های بازار دیده نشد.

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم در بورس امروز چه اتفاقاتی رخ داد و چه عواملی در روند بورس تاثیرگذار است و نیز انتظار چه اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم. شاخص کل بورس تنها ۰.۰۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داده و با سرعت بسیار پایینی درحال برگشت به محدوده صفر است. شاخص هم‌وزن نیز با اندک نوسان مثبتی توانسته بازدهی مثبت ۰.۰۹ درصدی را به ثبت برساند که شاید این واگرایی بیش شاخص‌ها تنها نکته مهم معاملات چهارشنبه باشد.

آمار و ارقام بازار نیز کاملا این موضوع را تایید می‌کنند. ارزش معاملات در این روز کم‌نوسان ۳۴۳۰ میلیارد تومان بود که بازهم نتوانست به کانال ۴هزار میلیارد تومانی برسد. خروج پول نیز با ثبت عدد ۴۲۳ میلیارد تومان ادامه داشت و هنوز عده‌‌ای درحال خروج سرمایه خود از بورس هستند. نگاهی به تعداد نمادهای مثبت و منفی نیز نشان می‌دهند که تقریبا به طور مساوی سهام سبز و قرمز در بازار وجود داشت با اندک وزن سنگین‌تری به سمت عرضه‌ها. در انتهای معاملات، ۳۱۰ نماد در محدوده منفی و ۳۰۴ نماد نیز در محدوده مثبت معامله شدند.

اما در آخرین روزهای این هفته اتفاقاتی رخ داد که به احتمال زیاد به افزایش عرضه‌ها در بازار فردا منجر خواهد شد.

انتظاری که بی‌نتیجه ماند

از اوایل هفته گذشته، خبر از سرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای، امیدها برای دستیابی به توافق بیشتر شد و انتشار این خبر کافی بود تا صنایع برجامی همچون خودرویی، بانکی و حمل‌و‌نقلی با افزایش تقاضا از سمت سهامداران و فعالان بازار سرمایه مواجه شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  روز چهارشنبه اما پس از دو روز گفتگو این مذاکرات نیز به پایان یافت تا بدون حصول نتیجه‌ای، مذاکره‌کنندگان به کشورهای خود بازگردند. پس از اتمام این دوره نیز خبرهایی که از جوانب مختلف منتشر شد، از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات و باقی ماندن اختلافات بین طرفین حکایت داشت.

سهامداران که در طول هفته گذشته چشم به راه خبری مثبت از قطر بودند و اقدام مهمی در سمت خرید یا فروش انجام نمی‌دادند، اکنون ناامیدانه به این موضوع نگاه خواهند کرد و این می‌تواند باعث افزایش عرضه‌های بیشتری در صنایع و سهامی باشد که دستیابی به توافق می‌توانست وضعیت آن‌ها را بهبود دهد.

بازارهای جهانی خون گریستند

در حدود دو ماه گذشته اتفاقات بازارهای جهانی یکی از موضوعات اصلی و مورد توجه فعالان بازار سرمایه بود. قیمت کامودیتی‌ها که پس از همه‌گیری کرونا و افزایش تقاضای جهانی رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود، مدتی است که به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا و در راس آن‌ها فدرال رزرو آمریکا، با فشار فروش سنگینی روبرو شده و کاهش قیمت‌های معناداری را به ثبت رسانده است.

امروز نیز که آخرین روز کاری هفته میلادی محسوب می‌شود، این موضوع ادامه داشت و شاهد کاهش نسبتا شدیدی در قیمت‌ها بوده‌ایم. مس کانال ۸هزار دلاری را از دست داده و زیر آن نوسان می‌کند. طلا نیز پس از مدت‌ها به زیر ۱۸۰۰ دلار نفوذ کرده است و باقی کامودیتی‌ها و فلزات نیز حال و روز خوشی ندارند. نفت شاید تنها کالایی باشد که تا حدودی به دلایلی از جمله کاهش عرضه از سمت روسیه، عدم توانایی کشورها در تولید و عرضه بیشتر و به حاشیه رفتن دوباره برجام و احتمال بازگشت ایران به بازار نفت، قیمت خود را حفظ کرده است و حوالی ۱۱۲ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود. البته طلای سیاه روز گذشته حتی تا مرز ۱۰۵ دلار نیز کاهش یافت.

این اتفاق باعث می‌شود ترس از ایجاد یک رکود اقتصادی جهانی بیش از پیش حس شود و در بورس تهران نیز صنایع صادراتی و کامودیتی‌محور با افزایش فشار عرضه‌ها مواجه شوند.

به طور کلی پیش بینی می‌شود که معاملات بورس فردا با افزایش‌ عرضه نسبت به روز چهارشنبه دنبال شود و چه در سمت سهام کوچک و ریالی و چه سمت سهام بزرگ و دلاری شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....