تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 - 20:58
کد خبر : 97495

پیش بینی بورس فردا؛ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا؛ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

بررسی عوامل مختلف نشان می‌دهد که این روزها شرایط برای صعود بورس تهران هموارتر از قبل است.  بورس تهران که هفته نیمه تعطیل گذشته را خوب شروع کرده بود، روز چهارشنبه با فشار نسبی عرضه‌ها مواجه شد که دلیل اصلی آن را نیز می‌توان به توقف دوباره مذاکرات هسته‌ای نسبت داد. البته در اواخر ساعات

بررسی عوامل مختلف نشان می‌دهد که این روزها شرایط برای صعود بورس تهران هموارتر از قبل است.

 بورس تهران که هفته نیمه تعطیل گذشته را خوب شروع کرده بود، روز چهارشنبه با فشار نسبی عرضه‌ها مواجه شد که دلیل اصلی آن را نیز می‌توان به توقف دوباره مذاکرات هسته‌ای نسبت داد. البته در اواخر ساعات معاملاتی به دلیل کاهش قیمت قیمت دلار در بازار آزاد به عنوان سیگنال مثبت از احتمال احیای برجام، شاهد رنج‌های مثبت در گروه خودرویی بودیم که برخی از سهام اصلی آن را نیز به محدوده مثبت رساند.

شاخص کل بورس روز چهارشنبه با کاهش ۰.۲۴ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز که روز سخت‌تری را پشت سر می‌گذاشت، ۰.۳۴ درصد از اتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات نیز با کاهش نسبت به روز قبل خود در عدد ۲۱۷۷ میلیارد تومان ایستاد و شاهد خروج ۲۲۰ میلیارد تومانی پول کدهای حقیقی از روند معاملات بودیم که نشان می‌دهد بازار سرمایه هنوز نتوانسته است ترس و ابهامات موجود را به طور کامل برطرف کند.

این روزها اما اگر به شرایط موجود نگاهی بیاندازیم، به نظر می‌رسد که شرایط برای صعود، مساعدتر از قبل شده است که در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

مذاکرات هسته‌ای در فصل آخر؟

بحث برجام و مذاکرات هسته‌ای همواره برای بورس تهران از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. در هفته گذشته نیز شاهد بودیم که شروع دور جدید این مذاکرات باعث شد تا موج‌ جدیدی از تقاضا در بازار ایجاد شود و بسیاری از صنایع و سهام که لیدر اصلی آن‌ها نیز گروه خودرویی بود، با افزایش قیمت‌ها مواجه شدند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد ، اکنون با وجود اینکه این دور مذاکرات نیز متوقف شد، اما خبرها از وجود یک پیش‌نویس نهایی خبر می‌دهد که توسط اروپایی‌ها تنظیم شده و منتظر واکنش از سمت آمریکا و ایران است. شب گذشته نیز خبرها از وجود امتیازاتی برای ایران حکایت داشتند که احتمال پذیرش متن توسط جمهوری اسلامی و دستیابی به توافق را افزایش داده است. حتی طی روزهای گذشته، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین قیمت نفت در بازارهای جهانی نشان از افزایش خوش‌بینی به این موضوع داشتند.

بنابراین انتظار می‌رود که بورس فردا نیز این خوش‌بینی را در دل خود جای دهد و حداقل در صنایع برجامی یعنی خودرویی، بانکی و به طور کلی صنایع داخلی را با افزایش تقاضا مواجه کند. دستیابی به توافق هسته‌ای در روزهای آینده (خبرهای تایید نشده‌ از ضرب‌الاجل ۴ روزه می‌گویند)، می‌تواند برگ برنده مهمی برای بازار سرمایه باشد.

یار قدیمی بورس بازمی‌گردد؟

بازارهای جهانی که طی دو سال گذشته با افزایش‌های قابل توجهی همراه بودند و در برهه‌هایی باعث ایجاد روند صعودی در بورس تهران شدند، به دلیل ریزش طی ماه‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین متهمان ریزش بازار سرمایه بودند.

اکنون اما شرایط تغییر کرده است و پس از انتشار تورم آمریکا برای ماه جولای که از موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های سیاست‌گذاران این کشور حکایت دارد، کامودیتی‌ها توانستند نگرانی بابت احتمال افزایش‌های سنگین نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کنار بگذارند و روند صعودی به خود بگیرند. مس بار دیگر به بالای کانال ۸هزار دلاری رفت و نفت نیز در مرز ۱۰۰ دلار معامله می‌شود و سایر کامودیتی‌ها نیز شرایط یکسانی را دنبال می‌کنند.

این موضوع می‌تواند به بهبود معاملات سهام و صنایع بزرگ و کامودیتی‌محور در بازار فردا کمک کند. البته همچنان ریسک‌هایی پیش روی بازارهای جهانی وجود دارد که امکان دارد راه را برای رسیدن به خوش‌بینی مطلق ناهموار کند اما در کوتاه مدت به نظر می‌رسد که شرایط مساعد است.

با توجه به نکات گفته شده پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا بتواند روند مثبتی به خود گرفته و روز سبزی را چه در صنایع کوچک و چه بزرگ تجربه کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....