تاریخ انتشار : یکشنبه 29 تیر 1399 - 13:21
کد خبر : 12780

پیش بینی بورس امروز | تنها عامل

پیش بینی بورس امروز | تنها عامل

اکنون در بازار یک مولفه بیش از هر چیزی خودنمایی میکند و بر روند بازارها تاثیرگذار است. دادوستدها اما در دیگر بازارها متاثر از همین مولفه است. به گزارش اقتصاددان : دلار در بازار آزاد به مرز ۲۵ هزار تومان رسیده است و همچنان محرک صعود در دیگر بازارهاست. تا همین چند هفته پیش برخی

اکنون در بازار یک مولفه بیش از هر چیزی خودنمایی میکند و بر روند بازارها تاثیرگذار است. دادوستدها اما در دیگر بازارها متاثر از همین مولفه است.

به گزارش اقتصاددان : دلار در بازار آزاد به مرز ۲۵ هزار تومان رسیده است و همچنان محرک صعود در دیگر بازارهاست. تا همین چند هفته پیش برخی کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که رشد بورس باعث ایجاد تورم شده و در واقع این شاخص‌کل بورس است که باعث رشد قیمت در دیگر بازارها شده است. اما در دو هفته اخیر که بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شده، قیمت دلار همچنان در حال افزایش است و از مرز ۲۲ هزار به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

با ادامه روند صعود قیمت ارز، بازار طلا، خودرو و مسکن هم همچنان روی مدار صعودی حرکت می‌کند. برآیند این اتفاقات نشان می ‌دهد آن چیزی که بیش از دیگر مولفه‌ها در رشد قیمتی بازارها نقش دارد، نرخ ارز است و نمی‌توان رشد شاخص‌‎کل را محرکی برای صعود دیگر بازارها دانست.

تجربه سال‌های گذشته بازار سرمایه حکایت از این دارد که هر زمان نمادهای لیدر و شاخص‌ساز به صف فروش برسند، کلیت بازار وارد فاز نزولی می‌شود اما اکنون پولی که به بازار سرمایه تزریق شده و می‌شود، مدام در حال بررسی و واکاوی بهترین گروه‌های بورسی برای سرمایه‌گذاری است.

از ابتدای سال تا به الان نمادهای شاخص‌ساز و شرکت‌های بزرگ، جذب کننده بیشترین میزان نقدینگی بودند و تصور عامه مردم به خاطر عرضه صندوق های دارایکم تا دارا سوم بر این بود که گروه های بانکی، فلزات اساسی، خودرویی و پالایشی مورد حمایت دولت خواهد بود. در نتیجه شتاب حرکت این گروه بیش از دیگر گروه ها بود. اما اکنون که همین نمادهای مطرح صف فروش چند صد میلیونی و گاهی میلیاردی دارند، نقدینگی در بازار به سمت نمادهای کوچک‌تر حرکت کرده است و در نتیجه در معاملات روز گذشته شاخص‌کل و شاخص‌کل هم‌وزن در دو سوی مختلف حرکت کردند.

با این حال نمی توان ادعا کرد شاخص‌سازها دیگر در کانون توجه قرار ندارند. چه بسا اینکه با ادامه افت قیمت در این نمادها و همچنین افزایش تقاضا، صف فروش آن ها در همین یکی دو روز جمع شده و معاملات آن‌ها متعادل شود.

باید به یاد داشت که همچنان دلار محرکی برای بازار سرمایه است، در صورت تداوم صعود نرخ ارز، باید چشم انتظار فتح قله های جدید در بازار سرمایه باشیم، اما اگر قیمت‌ها در بازار افت قابل توجهی داشته باشد، نه فقط بازار سرمایه، بلکه دیگر بازارهای موازی نیز وارد فاز اصلاحی خواهند شد.

ع/دنیای بورس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....