تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 فروردین 1400 - 16:45
کد خبر : 42056

پیش‌بینی ۱۰۰ کارشناس بورسی از قیمت دلار در ۱۴۰۰

پیش‌بینی ۱۰۰ کارشناس بورسی از قیمت دلار در ۱۴۰۰

بورسان در آستانه سال نو از ۱۰۰ کارشناس بازار سرمایه، ۱۴ پرسش درباره بورس ۱۴۰۰ پرسید. در یکی از این سوالات اما به نرخ ارز پرداخته شد تا اثر این متغیر مهم چه بر وضعیت بازار سهام و شرکت‌های دلاری آن و چه بر کلیت اقتصاد کشور ارزیابی شود. اقتصاددان: در این نظرسنجی نیمی از

بورسان در آستانه سال نو از ۱۰۰ کارشناس بازار سرمایه، ۱۴ پرسش درباره بورس ۱۴۰۰ پرسید. در یکی از این سوالات اما به نرخ ارز پرداخته شد تا اثر این متغیر مهم چه بر وضعیت بازار سهام و شرکت‌های دلاری آن و چه بر کلیت اقتصاد کشور ارزیابی شود.

اقتصاددان: در این نظرسنجی نیمی از کارشناسان بورسی میانگین نرخ دلار سال جاری را بین ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان یعنی محدوده‌های کنونی تخمین زدند. نکته جالب توجه آن است که نرخ ارز بالای ۳۰ هزار تومان در بین مشارکت‌کنندگان چندان رای نیاورده است. از سوی دیگر هیچ کدام از کارشناسان نیز انتظار دلار زیر ۱۷ هزار تومان را ندارند. به طور کلی می‌توان این برداشت را داشت که دامنه انتظارات فعالان بازار سهام از نرخ ارز نسبت به یک سال پیش به طور محسوسی محدودتر شده است.

دلار سال ۹۹ را با نرخ ۱۶ هزار تومان آغاز کرده بود و طی سال گذشته سقف ۳۲ هزار تومان را هم تجربه کرد؛ اما در نهایت به سطح ۲۵ هزار تومان عقب‌نشینی داشت.

در رابطه با این سوال به سراغ مهرداد رجبی، شروین شهریاری، پیمان حدادی، مهدی جمشیدیان، محمدداوود فصاحت و فردین آقابزرگی ۶ کارشناس بازار سهام رفتیم تا تحلیل آن‌ها را در رابطه با پیش‌بینی‌های متفاوت از نرخ برابری دلار به ریال متوجه شویم.

پیش‌بینی ۱۰۰ کارشناس بورسی از قیمت دلار در ۱۴۰۰

۲۰ تا ۲۳ هزار تومان

مهرداد رجبی در زمره کارشناسانی قرار دارد که دلار را در سال جاری بین ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی کرده است. به همین سبب از او پرسیده شد: «اکنون نرخ دلار بالاتر از این سطوح است. چه دلایلی برای این پیش‌بینی از بازار ارز دارید؟»

رجبی در پاسخ به این سوال می‌گوید: دولت دلار را در محدوده ۲۰ هزار تومان تحویل میدهد. شاید برای اینکه کمی دست‌انداز برای دولت بعدی درست کند و در چشم‌انداز توافقات به نظر میرسد منابعی آزاد شود و نرخ ارز مدتی در محدوده ۲۰ هزار تومن خواهد بود.

۲۳ تا ۲۶ هزار تومان

شروین شهریاری، از جمله کارشناسانی است که میانگین نرخ دلار را بین ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند. در این رابطه از وی پرسیدیم: «نرخ دلار را برای سال ۱۴۰۰ بین ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان پیش‌بینی کرده‌اید؛ یعنی تقریبا بدون تغییر نسبت به سطوح فعلی. با وجود برخی انتظارات نسبت به گشایش‌های سیاسی، چرا همچنان انتظار دارید نرخ دلار افت چندانی را تجربه نکند؟»

شهریاری در پاسخ گفت: به نظر بنده گشایش‌ها زمان‌بر خواهد بود و احتمالا در نیمه دوم سال محقق می‌شود. به همین دلیل تداوم رشد نقدینگی بالا و تداوم تورم مانع از تحقق افت معنادار ارز خواهد شد. هر چند چشم‌انداز افزایشی برای نرخ‌ها بدلیل احتمال گشایش‌های تحریمی تدریجی متصور نیستم.

۲۶ تا ۳۰ هزار تومان

پیمان حدادی اما انتظار افزایش میانگین نرخ دلار به کانال‌های ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان را دارد. از او پرسیدیم:«دلار را بین ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان ارزیابی کرده‌اید. این در حالی است که برخی معتقدند به دلیل احتمال گشایش‌های سیاسی دلار به سطوح پایین‌تر می‌رود و حتی رئیس جمهور صحبت از دلار ۱۵ هزار تومانی می‌کند. مبنای پیش‌بینی شما از دلار چیست؟»

حدادی در جواب گفت: اگر بخواهیم دلار را یک کالا در نظر بگیریم و فرض کنیم تورم در سال جاری ۲۵ درصد باشد و نرخ کنونی (حدود ۲۴-۲۵ هزار تومان) نزدیک به ارزش واقعی و قیمت اقتصادی دلار باشد، پس می‌بایست با این تورم انتظاری، دلار به محدوده ۳۰ هزار تومان برسد. در کنار آن رشد نقدینگی می‌تواند به افزایش قیمت‌ها کمک کند. چندان اعتقادی به بحث گشایش‌های سیاسی حداقل در نیمه اول سال ندارم. در نیمه دوم سال هم این دسته گشایش‌ها می‌تواند موجب تثبیت نرخ ارز شود. البته مهم است که در زمان تحقق آن دلار در چه محدوده‌ای قرار داشته باشد. فرضا اگر در سطح ۳۵ هزار تومان باشد، به عقیده من تا ۳۰ هزار تومان تعدیل می‌شود و اگر در محدود ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان باشد، تعدیل چندانی نخواهیم داشت و بیشتر ثبات خواهد بود.

مهدی جمشیدیان نیز که به گزینه میانگین دلار بین ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان رای داده است در این خصوص می‌گوید: به نظر من در نیمه دوم سال یک دلسردی نسبت به برجام و آمریکا احتمالا در جامعه ایجاد می‌شود و هر چه به انتهای سال نزدیک شویم، نرخ رشد بیشتری را در دلار خواهیم دید. البته با فرض وقوع برجام پلاس نیز اگر ارزپاشی نشود و رشد نرخ ارز به سال بعد منتقل نشود، با توجه به تفاوت تورم آمریکا و ایران، نرخ منطقی دلار بالای ۲۶ هزار تومان است. همچنین تقاضای محدود و انباشت شده دلار برای گروه‌های کالایی مختلف و همینطور ارز مسافرتی بخاطر کرونا که امید به بهبود آن در نیمه دوم سال وجود دارد، فشار تقاضا ایجاد می‌کند.

۱۷ تا ۲۰ هزار تومان

محمدداوود فصاحت از معدود کارشناسانی است که دلار را در سال پیش رو به طور میانگین بین ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان ارزیابی می‌کند. از او پرسیدیم: «برخی تحلیل‌های اقتصادی نرخ‌های زیر ۲۰ هزار تومان را منطقی نمی‌دانند. آیا این تحلیل‌ها خطا دارند یا نقش عوامل دیگری در روند دلار سال جدید پررنگ‌تر است؟»

وی در پاسخ توضیح داد: علاوه بر اینکه تنش‌های سیاسی روند کاهشی دارد و انتظارات به سمت افزایش صادرات نفت و ورود ارز به کشور است، قدرت خرید مردم به کمترین میزان خود رسیده است؛ حتی بر اساس دستمزدهای مصوب سال ۱۴۰۰ هم حداقل حقوق کارگر با دلار ۲۵هزار تومانی رقمی در حدود ۱۶۰دلار خواهد بود که کمتر از یک سوم کشوری همچون عراق خواهد بود. این مسأله نشان‌دهنده عدم کشش تقاضای مصرفی دلار برای ماندن در قیمتهای فعلی است.

بیش از ۳۰ هزار تومان

فردین آقابزرگی یکی از دو کارشناسی است که در این نظرسنجی میانگین دلار امسال را بالای ۳۰ هزار تومان ارزیابی کرده است. دلیل انتخاب او را با این پرسش جویا شدیم: «دلار را بیش از ۳۰ هزار تومان ارزیابی کرده‌اید. این در حالی است که برخی معتقدند به دلیل احتمال گشایش‌های سیاسی دلار به سطوح پایین‌تر می‌رود و حتی رئیس جمهور صحبت از دلار ۱۵ هزار تومانی می‌کند. مبنای پیش‌بینی شما از دلار چیست؟»

آقابزرگی در پاسخ به این سوال گفت با توجه به آنکه نرخ تورم در سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد بوده است، اگر مبنا را بر رشد نرخ تورم در سال جدید بگذاریم، نرخ تورم محقق شده در سال ۹۹ دلار به راحتی تا ۳۵ هزار تومان نیز توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....