تاریخ انتشار : دوشنبه 30 تیر 1399 - 13:45
کد خبر : 12914

پیش‌بینی صادرات ۴۲۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی

پیش‌بینی صادرات ۴۲۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی

به گزارش اقتصاددان: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی پیش بینی کرد: امسال میزان صادرات انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی به ۴۲۰ میلیون دلار برسد. وی ظرفیت آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی را پنج میلیون تن در سال اعلام کرد که این میزان در سال‌های زراعی مختلف بر

به گزارش اقتصاددان: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی پیش بینی کرد: امسال میزان صادرات انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی به ۴۲۰ میلیون دلار برسد.

وی ظرفیت آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی را پنج میلیون تن در سال اعلام کرد که این میزان در سال‌های زراعی مختلف بر اساس شاخص‌های خاصی دارای نوسان است.

باقرزاده با بیان این‌که محصولات تولید شده در داخل استان نیازهای مردم را تامین می‌کند، گفت:  ۳۰ درصد محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به سایر استان‌ها و کشورهای هدف که حدود ۵۰ کشور را شامل می‌شود، صادر می‌شود.

به گفته وی  ۶۷ درصد از کل صادرات محصولات آذربایجان شرقی باغی است که ۵۰ درصد آن نیز به کشمش اختصاص دارد.

باقرزاده علل افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی در اوایل سال‌جاری را افزایش صادرات محصولات گلخانه ای شامل گوجه فرنگی، خیار، قارچ و گل‌های زینتی دانست و ادامه داد: رونق بازار کشمش و رفع تعهد ارز حاصل از صادرات به کشورهای عراق و افغانستان از دیگر عوامل افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی استان است.

وی با بیان این‌که ۱۴ درصد محصولات صادراتی کشاورزی استان مربوط به فرآورده‌های دامی از جمله لبنیات، شیر و آب پنیر و ۴ درصد محصولات صادراتی مربوط به محصولات زیربخش زراعی شامل کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، خیار و غیره است، اظهار داشت: پارسال سهم صنایع تبدیلی استان افزایش یافت به ‌طوری که حدود ۱۴ درصد محصولات صادراتی کشاورزی آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داد.

باقرزاده افزود: برای چهار میلیون تن از تولیدات کشاورزی استان، صنایع تبدیلی و تکمیلی ظرفیت ایجاد شده که در صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده نقش بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال ۸۷ به ازاء هر کیلوگرم ۹۲۰ هزاز تومان بود که این رقم در سال ۹۷ به پنج تا شش برابر افزایش یافته است که این امر نشانگر ایجاد فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که در بخش کشاورزی استان به وجود آمده است.

باقرزاده با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات کشاورزی، افزود: با تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات زراعی از جمله انگور و سیب که استان در تولید آن‌ها از مزیت نسبی برخوردار است، می توان با ایجاد اشتغال،  محصولات تولیدی را در زمان مناسب و پس از فرآوری با قیمت متعادل به بازار مصرف ارائه کرد.

آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که از این میزان حدود ۸۰۰ هزار هکتار به صورت دیم و ۴۰۰ هزار هکتار آن به صورت آبی کشت می شود.
میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی استان در زیربخش های دام و طیور، آبزیان، محصولات گیاهی و باغی در حدود ۵ میلیون تن است.  ع/ ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....