تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 11:43
کد خبر : 99079

پیشنهاد بودجه برای جوانسازی بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲

پیشنهاد بودجه برای جوانسازی بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲

وزارت جهاد کشاورزی و باشگاه کشاورزان جوان تفاهمنامه همکاری امضا کردند. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه امروز سه‌شنبه در مراسم امضای این تفاهمنامه چهار ساله گفت: جوانسازی، فناورسازی و دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی از محورها و اهداف مهم این تفاهمنامه است. محمد قربانی با اشاره به این که جهت‌دهی وزارت جهادکشاورزی به سمت کشاورزان جوان است،

وزارت جهاد کشاورزی و باشگاه کشاورزان جوان تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه امروز سه‌شنبه در مراسم امضای این تفاهمنامه چهار ساله گفت: جوانسازی، فناورسازی و دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی از محورها و اهداف مهم این تفاهمنامه است.
محمد قربانی با اشاره به این که جهت‌دهی وزارت جهادکشاورزی به سمت کشاورزان جوان است، افزود: کشاورزی آینده، کشاورزی هوشمند است و ریسک‌پذیری می‌خواهد و این در حالی است که کشاورزان سنتی ریسک‌گزیر هستند.
وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان کشاورزی و جوانان روستایی در روند هوشمندسازی هم دارای ایده‌اند و هم خوب کار می‌کنند.
قربانی با بیان این که برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی تحولی هستند، اظهار داشت: کشاورزان سنتی با دو ویژگی کم سوادی و مسن بودن دشوار می‌توانند مسیر تحولی را طی کنند و اگر بخواهیم نرخ پذیرش فناوری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم با کشاورزی سنتی و با نفوذ دانش و بهره وری پایین مشکل می توان به این هدف دست یابیم.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی اشاره کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور در یک دوره ۱۰ ساله ۶ درصد کشاورزان زیر ۳۵ سال و در طول یک دوره ۱۷ ساله ۱۰ درصد جمعیت آنان در بخش کشاورزی کاهش داشته است و اگر همین مسیر را ادامه دهیم، کشاورزی ما پیر می‌شود.
وی در همین حال کشاورزی آینده را سلامت‌محور عنوان کرد و گفت: در کشاورزی آینده، کشاورزان جوان با بکارگیری روش‌های جدید و بیولوژیکی می‌توانند این مسیر را طی کنند.

photo 2022 08 25 10 51 54 اقتصاددان نوشته
قربانی در همین حال پذیرش اجتماعی و اعتمادسازی در بخش کشاورزی و روستا را از عوامل مهم در دستیابی به اهداف و ماموریت وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که باشگاه کشاورزان جوان به عنوان یک نهاد غیردولتی از طریق اعتمادسازی، افزایش سرمایه اجتماعی و نفوذ و مدیریت بر دل‌ها بتواند در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه نقش ایفا کنند.
وی افزود: ما معتقدم بین حکمرانی متعال کشاورزی و حکمرانی متعال روستایی تفکیکی وجود ندارد و این دو از هم جدا شدنی نیستند.
قربانی اضافه کرد: باشگاه کشاورزان جوان می‌تواند در پذیرش سیاست‌های جدید و نوآورانه از طریق انتقال دانش، فناوری و مهارت‌ها به سطح مزارع به ما کمک کند و این امر در صورتی محقق می‌شود که اعضای این باشگاه پای کار باشند و به اهدافشان اعتقاد کامل داشته باشند.
وی همکاری باشگاه کشاورزان جوان در زمینه ارزان‌سازی محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات بخش کشاورزی را مهم خواند و گفت: نتیجه نهایی اقدامات باید در سفره مردم ظاهر شود.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال توصیه کرد که اعضای باشگاه کشاورزان جوان از اقدام به کارهای کمی و تبلیغی پرهیز کنند و در دام کارهای کمی‌گرایی گرفتار نشوند بلکه به کیفیت طرح‌های اجرایی خود توجه داشته باشند.
وی با اذعان به این که راه‌حل بلندمدت در بخش کشاورزی در کاهش فقر و آموزش است، از باشگاه کشاورزان جوان خواست نیروهای جوان روستایی و تحصیل کرده‌های رشته کشاورزی را برای ورود به عرصه کشاورزی ترغیب کند.
این مقام مسوول افزود: این تفاهمنامه فرصتی را فراهم می‌کند تا جوانان در بستر کشاورزی فعالیت کنند.
قربانی گفت: ما نیز از باشگاه کشاورزان جوان در چارچوب این تفاهم‌نامه حمایت می‌کنیم و تسهیلات ارزان‌قیمت برای اجرای طرح‌های مصوب‌شان در اختیار قرار می‌دهیم.
وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به طرح‌های باشگاه کشاورزان جوان از دیدگاه ما پول پاشی نیست و انتظار داریم نتایج فعالیت‌های این باشگاه در مزرعه دیده شود و تولیدات کیفی ارتقا یابد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد بودجه در فصل بودجه سال آینده به منظور جوانسازی کشاورزی ایران خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم فعالیت‌ها و اقدامات این نهاد غیردولتی همراه با احساس تکلیف و مسوولیت‌پذیری و مبتنی بر مساله‌محوری باشد و به تامین امنیت غذایی، تامین معیشت کشاورزان و روستاییان و ماندگاری جوانان در روستاها کمک کند.
برپایه این گزارش، این تفاهمنامه همکاری به امضای معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و دبیر باشگاه کشاورزان جوان رسید.

photo 2022 08 25 10 52 06 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....