تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 12:24
کد خبر : 89498

پیشبینی اقتصاد جهانی

پیشبینی اقتصاد جهانی

به گزارش اقتصاددان محمدرضا حسینی تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: برای اینکه بتوان پیشبینی درستی از اقتصاد جهانی داشت, لازم است جهانی فکر کنید. بنابراین به علت اینکه عمده معاملات کالایی , مبادلات نفتی , مبادلات جفت ارزها و ذخایرارزی کشورها به دلار است, باید فدرال رزو را بعنوان بانک مرکزی

به گزارش اقتصاددان محمدرضا حسینی تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

برای اینکه بتوان پیشبینی درستی از اقتصاد جهانی داشت, لازم است جهانی فکر کنید. بنابراین به علت اینکه عمده معاملات کالایی , مبادلات نفتی , مبادلات جفت ارزها و ذخایرارزی کشورها به دلار است, باید فدرال رزو را بعنوان بانک مرکزی برای کل جهان ببینید. با توجه به اینکه درجهان نیز عمده مصرف کننده دلار دولت ایالات متحده است و سیاست گذاریهای عمده مالی بر روی دلار را انجام می دهد, پس رفتار دولت ایالات متحده برای بررسی سیاست گذاریهای مالی بسیار کمک کننده است .

نکته اینجاست که سیاست گذاریهای پولی و سیاست گذاریهای مالی که به عهده بانک مرکزی و دولت ایالات متحده است؛ در نهایت بر روی تقاضای کل در جهان اثر گذار است. پس اگر بگوییم ایالات متحده عمده تقاضا را در جهان کنترل می کند بی راه نرفته ایم, حال برای بررسی تقاضای کل در جهان به بررسی سیاست گذاری مالی و پولی در ایالات متحده می پردازیم:

سیاست گذاری مالی :

سیاست گذاری مالی به عواملی مانند مالیات ها ، سوبسیدها ، واردات، صادرات ، مصارف مردم ، مخارج دولت  و سرمایه گذاری ها بستگی دارد. در ایالات متحده با توجه به بازشدن اقتصاد, واکسیناسیون عمومی و کم اثرشدن رکود ناشی از کرونا ویروس؛ با توجه به کاهش سوبسید ها و ارسال چک های حقوق و با بررسی عوامل دیگری که بر سیاست گذاری مالی در ایالات متحده موثر هستند, نتیجه میگیریم که شاهد انقباض در سیاست گذاریهای مالی هستیم.

سیاست گذاری پولی :

با توجه به افزایش نرخ بهره که فدرال رزرو آن را کلید زده و با توجه به اعلام فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره که بصورت ۰٫۵ درصد اعمال خواهد شد که بی سابقه است. نرخ بهره بالا باعث بالا رفتن هزینه های مالی فعال اقتصادی میگردد. میدانید که انسان بدهکار کمتر خرج میکند و سعی در پرداخت بدهی خود دارد. بنابراین در عمل شاهد انقباض در سیاست های پولی هستیم. لازم به توضیح است سیاست گذازی پولی به دارایی ها و نرخ بهره مرتبط است. بنابراین سیاستهای پولی فدرال رزو با اقدامات آتی آنها برای انتشار اوراق قرضه ایالات متحده به انقباض  بیشتر سیاستهای پولی منجر خواهد شد. انتشار اوراق قرضه نیز پول را از بازارها خارج میکند و کم شدن پول در عمل باعث رکود و کاهش قیمتها میگردد.

 

تقاضای کل :

با بررسی سیاست گذاریهای پولی و مالی در بانک مرکزی و دولت ایالات متحده متوجه می شویم که ؛ این سیاست ها ((که اصولا دولت و فدرال رزو در اجرای آنها با هم هماهنگ هستند)) منجر به کاهش تقاضای کل درجهان میگردند. اثر کاهشی بر تقاضای کل, معمولا برای کنترل تورم به کار میرود. به گفته رییس صندوق بین المللی پول, تورم بزرگترین چالش دنیای امروز است و ایالات متحده با این ابزارها به سمت کاهش تورم در حرکت است. نکته اینجاست که اثر کاهش تقاضای کل صرفاً محدود به تورم نمی گردد؛ کاهش تقاضا در یک جامعه عملاً به بخش تولید نیز فشار وارد می کند, بنابراین شاهد کاهش GDP یا تولید ناخالص در اثر رکود ناشی از ضعف تقاضا خواهیم بود.

 

عرضه کل :

برای توضیح عرضه کل درجهان ابتدا باید تولید کنندگان ((عرضه کنندگان محصولات)) را بشناسیم. طرفهای عرضه در اقتصاد ها با عواملی مثل رعایت اصول اقتصاد بازار آزاد ، ترسالی، رشد تکنولوژی ، امنیت سیاسی و …. تقویت می گردند و با عواملی چون بسته بودن اقتصاد ، تحریم ، خشکسالی ، جنگ ، استهلاک صنایع ، عدم سرمایه گذاری و … تضعیف می گردند . به عنوان مثال بدیهیست که ترسالی موجب ازدیاد محصولات کشاورزی و صنایع وابسته ، ازدیاد تولیدات و در نهایت کاهش قیمت ها می گردد ، پس هم GDP رشد می کند و هم قیمت ها ((بخوانید تورم)) کاهش می یابد.

 

بررسی طرف عرضه :

برای بررسی طرف عرضه اینبار باید جهانی فکر کرد. طرف عرضه را در کل جهان در نظر بگیرید, جهان درگیر مسائل زیر است:

الف. خشکسالی:

جهان درگیر خشکسالیست اثر خشکسالی همیشه کاهش تولیدات و افزایش قیمت هاست بدیهی است که کمبود مواد غذایی و صنایع وابسته به آن همیشه موجب گرانی آن خواهد شد.

ب. تحریمهای انرژی روسیه:

روسیه از عمده ترین تولید کنندگان انرژی جهان میباشد و با تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز سهم بالایی از تولید انرژی جهان را دارد. تحریم روسها جهان را با کمبود انرژی مواجه خواهد کرد و اثر آن بر روی نرخ های انرژی و نفت مانند اثر خشکسالی بر روی مواد غذایی است .

ج. جنگ اکراین:

روسیه و اکراین از عمده تولید کنندگان گندم ، غلات ، دانه های روغنی و بسیاری از محصولات کشاورزی هستند, بدیهی است که جنگ در اکراین و تحریم های روسها موجب کاهش تولید و افزایش قیمت ها خواهد شد .

 

نتیجه گیری :

با بررسی تقاضای کل در عمل شاهد کاهش GDP یا تولید و در عین حال کاهش قیمت ها (بخوانید تورم) هستیم. با بررسی عرضه کل شاهد کاهش GDP و تولید در عین حال افزایش قیمت ها هستیم (افزایش قیمت به علت کمبود است) پس در اقتصاد هم پول نیست و هم کمبود است این به معنی رکود تورمی است.

رکود تورمی در بدترین حالت اقتصاد است, کاهش شدید GDP و کاهش تولیدات و در عین حال کمبود افزایش قیمت ها به تولید کنندگان و اقتصاد ها فشار بالایی وارد می کند رکود تورمی منجر به افزایش فقر در جهان می گردد. با توجه به اخبار میدانیم سازمان ملل نیز هشدارهایی در مورد گسترش فقر در جهان داده است.

ارائه راهکار:

فعال اقتبصادی برای برون رفت از وضعیت شرح داده شده نیاز به ارتقای بهره وری خود دارد. این مهم با افزایش کارایی در بنگاه اقتصادی خود, کارگاه و یا کارخانه با ارتقای تکنولوژی میسر است. بدیهیست که بازکردن دایره کار و گسترش آن و ارتباطات بیشتر برای فعال اقتصادی نیز گره گشا خواهد بود. ((حکم رعایت اقتصاد بازار آزاد را دارد.)) توصیه به کشاورزی و صنایع وابسته نیز در مناطق کم ریسک ((دارای تنش آبی کم و زمین حاصلخیز)) می تواند بازدهی خوبی برای فعال اقتصادی در این شرایط داشته باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....