تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1402 - 12:30
کد خبر : 127255

پیام تغییر جهت ناگهانی بورس

پیام تغییر جهت ناگهانی بورس

تغییر جهت ناگهانی بازار، از مشخصات بارز بازارهای بدون روند است. بورس فعلا در چنین شرایطی قرار دارد. اقتصاددان: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۱۸ هزار واحد رشد کرد. این در حالی است که یک روز پیش از آن، شاخص کل ۵۴ هزار واحد افت کرده بود. این تغییر جهت ناگهانی از شرایط معمول

تغییر جهت ناگهانی بازار، از مشخصات بارز بازارهای بدون روند است. بورس فعلا در چنین شرایطی قرار دارد.

اقتصاددان: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۱۸ هزار واحد رشد کرد. این در حالی است که یک روز پیش از آن، شاخص کل ۵۴ هزار واحد افت کرده بود. این تغییر جهت ناگهانی از شرایط معمول در بازارهای بدون روند محسوب می شود. بازار یک روز بالا می رود و یک روز پایین. گاهی خریداران قدرت می گیرند و گاهی فروشندگان.

اما در مجموع، برآیند کلی وضعیت، حرکت در مسیر افقی است و بازار افت یا رشد خاصی نمی کند. فعلا می توان گفت که بازار سهام ایران در چنین شرایطی قرار دارد و گاهی خریداران بازار را در کنترل خود می گیرند و گاهی فروشندگان.

این همان چیزی است که از مدتی پیش، تحلیلگران پیش بینی می کردند. پس از افت سنگین شاخص کل در ۳-۴ روز، این انتظار می رفت که بازار مدتی هم درجا بزند و با حرکات محدود خود در سمت بالا و پایین، سهامداران را خسته کند. معمولا در چنین شرایطی است که بسیاری از سهامداران قید ادامه حضور در بازار را می زنند و مدتی بعد، پشیمان می شوند.

اهمیت رصد کردن ارزش معاملات

البته ادامه روند فرسایشی بازار می تواند چندین هفته دیگر هم طول بکشد. نباید این طور تصور شود که با ۲-۳ روز مثبت شدن بازار، روند صعودی جدیدی آغاز شده است. برای پی بردن به اینکه چه زمانی روند فرسایشی بازار به پایان رسیده، باید ارزش معاملات را رصد کرد.

ارزش معاملات خرد در روز یکشنبه حدود ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان بود. اما دیروز رقم معاملات به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسید که کاهش نسبتا زیادی داشته است. با این حساب رقم معاملات امیدوارکننده نیست و حتی رشد دیروز را هم نباید جدی گرفت.

البته شاخص قدرت خریداران حقیقی وضعیت بهتری پیدا کرده و قدرت خریداران و فروشندگان تقریبا برابر شده است. نسبت به روز یکشنبه وضعیت بهتر است اما در کل می توان گفت از نظر این شاخص، فعلا شرایط برای بازگشت به روند صعودی مهیا نیست.

تزریق پول قوی نبود

دیروز که بازار مثبت بود، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پول جدید هم وارد بازار شد که نسبت به رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان خروج پول در روز یکشنبه، عدد کوچکی است. با این حساب همچنان تراز پول حقیقی ها در این هفته منفی است و شرایط از این جهت نیز خیلی امیدوارکننده به نظر نمی رسد.

با توجه به وضعیت معاملات روز گذشته می توان برای امروز هم بازاری مثبت پیش بینی کرد اما احتمالا رشد شاخص ها در روز جاری کمتر از روز گذشته خواهد بود. درصورتی که ارزش معاملات خرد رشد نداشته باشد، حتی ممکن است شاخص ها وارد محدوده منفی شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....