تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 11:21
کد خبر : 13632

پول از بورس خارج شود، دلار به ۳۸ هزار تومان می‌رسد!

پول از بورس خارج شود، دلار به ۳۸ هزار تومان می‌رسد!

اقتصاددان: محسن عباسی – دکترای مدیریت مالی – مدرس دانشگاه بورس در حال بزرگ شدن است و همانطور که مردم، تجربه‌ی کمی دارند ، متولیان بورس، مدیرانِ دولتی، اقتصاددانها و حتی زیرساخت‌های فنیِ ما هم کم تجربه هستند. دولت، بورس را با یک تئوری درست توسعه داد و نقدینگی را به درستی به سمت بورس

اقتصاددان: محسن عباسی – دکترای مدیریت مالی – مدرس دانشگاه

بورس در حال بزرگ شدن است و همانطور که مردم، تجربه‌ی کمی دارند ، متولیان بورس، مدیرانِ دولتی، اقتصاددانها و حتی زیرساخت‌های فنیِ ما هم کم تجربه هستند.

دولت، بورس را با یک تئوری درست توسعه داد و نقدینگی را به درستی به سمت بورس هدایت کرد اما همانطور که بارها و بارها گفتم هیچ سرمایه گذاری برای آموزش و فرهنگ سازی مردم نکرد و حالا سراسیمه و به واسطه یکی دو نامه و جلسه و ابراز نگرانی برخی افراد که دائما در پاستور و بهارستان در رفت و آمد هستند سعی در آرام کردن بورس دارد.

بورس مانند آن ورزشکاری است که فقط روی رشد بالاتنه‌ی خود کار کرده است و حالا متوجه شده که پاهای لاغری دارد اما به جای انجام حرکات ورزشی پا، در حال گرفتن رژیم است تا بالاتنه را لاغر کند تا به تناسب برسد!

عزیزانِ مسئول، بازی خطرناکی را شروع کرده اید. بازی با بورس عواقب خطرناکی دارد، دارید از اعتماد مردم به خودتان، خرج می‌کنید! این اعتماد امروز تَرَک برداشته است. اگر اصرار دارید این رویه‌ی عرضه‌ی بی حساب و کتاب را ادامه دهید بدانید که در شرایطی که هیچ بازار جایگزین دیگری برای جدب نقدینگی وجود ندارد، بازار ارز وسکه (با توجه به رشد قیمت جهانی طلا) به عنوان دو بازار اصلی و آشنا برای مردم ، پول خارج شده از بورس را جذب خواهند کرد.

نیک می‌دانم که از مردم روستای ‘مال استریت” نگرانید! آنهایی که زیر درخت نشسته بودند و تحلیل سهم می‌کردند! نگران سود بی حساب و کتاب هستید و عادت کردن مردم به این شرایط!
اینها درست است، همه معتقدیم که مردم باید طعم بازار منفی را هم بچشند و بدانند اینجا همیشه سود ندارد اما راهکار شما یک راهکار سراسر غلط است.

عرضه‌ی آبشاری آن هم با این وضعیت، دوشیفته کردن نمادها و آوردن لیدر بازار (شپنا) به تایم اول و سپس رِنج‌های عجیب منفی و اصرار بر عرضه سهام در قیمت منفی ۵، عمیق کردن بازار نیست، نامش افزایش شناوری نیست این کار شما موجب ترس و وحشت عده‌ی زیادی از سرمایه گذاران شده است و همانطور این افراد آرام آرام وارد بورس شده اند با دیدن این اقدامات اعتمادزُدا، بورس را به ارامی ترک خواهند کرد و نقدینگی سرگردان که حالا نقدینگی ناشی از رکود کسب و کارها در دوران کرونا هم به آن اضافه شده است وارد بازارهای موازی خواهد شد. در این صورت قیمت دلار از سقف قبلی در محدوده‌ی ۲۶ هزار تومان عبور خواهد کرد و به حدود ۳۸ هزار تومان که هدف بعدی است خواهد رسید. نگذارید پول به سمت این بازار خانمان سوز برود!

عزیزان اگر این روش را ادامه دهید و اصرار بر اصلاح زوری بازار داشته باشید برای همیشه تحلیل در بورس تعطیل می‌شود ( البته الان هم چیزی هم از آن باقی نمانده!) بالا و پایین شدن بازار اگر خارج از قوانین طبیعی خودش اتفاق بیفتد دیگر کسی به ریسک‌ها توجه نمی‌کند و چون بورس قابل پیش بینی نیست تعداد زیادی افراد از بورس خارج خواهند شد.

مدیران و مسئولان، شما مسیر جدیدی در اقتصاد کشور گشوده اید، مردم را قانع کرده اید که با اعتماد شما وارد این بازار شوند، مردمی که گرفتار رکود ناشی از کرونا هستند دل به بورس خوش کرده اند، با عرضه های سنگین و بی حساب و کتاب این پول جدید را رَم ندهید، مردم را از بورس فراری نکنید، نقدینگی سرگردان را به وسط جامعه سرازیر نکنید حیف است مسیری که همه در آن برنده بودند به این زودی تبدیل به مسیر ناامیدی شود.

دولت محترم
اگر قصد دارید تجربه شستا را تکرار کنید اگر دوست دارید تجربه‌ی شیرین سهام عدالت را تکرار کنید اجازه دهید بازار، هم منطقی رشد کند و هم منطقی اصلاح کند!

به صراحت می‌گویم ترس شما از بورس بی مورد است و با عرضه های منطقی می‌شود بورس را با حوصله عمیق تر کرد و مردم را هم با صرف وقت و انرژی آموزش داد و اثرش را در بازار دید.

اینک بورس شما را می‌نگرد، به حواشی بورس توجه نکنید فقط یک گام دیگر مانده تا سیل نقدینگی وارد شرکت‌ها شود افزایش سرمایه های شرکتهای بورسی در راه است قانون افزایش سرمایه از روش صرف سهام و سلب حق تقدم، وضع مالی شرکت ها را زیر و رو خواهد کرد.
بورس ویترین اقتصاد است هیچ اشکالی ندارد این ویترین جذاب و دلربا بماند، فلسفه‌ی وجودیش همین است، کارکردش ترغیب مردم به مشارکت در سایر ابزارهای بورس است که در نهایت حمایت از تولید است.

معامله گران عزیزی که نگران بازار هستید، به نظرم نوسانات مقطعی است، البته من نمیدانم پشتِ این عرضه های وحشتناک چه خوابی برایمان دیده اند اما من دو سه روز دیگر صبر می‌کنم تا روند عرضه ها مشخص شود جهت‌گیریها را ببینم، اهداف این سناریو برایم مشخص شود و سپس بر اساس استراتژی خودم تصمیم می‌گیرم، اگر وضعیت بازار به روال منطقی برگشت و عرضه ها شکل منطقی داشت که احتمالا..
یکی دو روز آینده این اتفاق می‌افتد و بازار جمع و جور می‌ شود ولی از این به بعد سینوسی حرکت خواهد کرد) همچنان اصلاح را جزئی از بازار می‌دانم و مانند دفعات پیش افت و خیزهای طبیعی بورس را می‌پذیرم، اما اگر عرضه کنندگان، کمر به نابودی بازار بسته بودند و عرضه ها و اصلاح قیمتی بازار خارج از عرف و قاعده بود بی تعارف می‌گویم که بنده بازار را ترک خواهم کرد زیرا دیگر مبنای اطلاعاتی برای تصمیم گیری ندارم و مشخص هم نخواهد بود آن عرضه ها کی تمام خواهد شد.

امیدوارم منطق در بورس حکمفرما شود. تا قبل از این باید به سهامداران جدید می گفتیم هیجانی عمل نکنید از امروز باید به مسئولان و مدیران بگوییم هیجان زده نشوید!

ضمنا سناریوی ریزش بزرگان بورس و رفتن پول به سهمکهای کوچک و پروژه‌ای را اینقدر تکرار نکنید دوستان امروز هم دیدید که بازار را گله ای می‌فروختند، اگر اصلاح بازار با زور عرضه های آبشاری اتفاق بیفتد فضا برای رشد هیچ نمادی مهیا نخواهد بود. دلیل ریزش بازار چیز دیگریست و ارتباطی به جابه جایی پول بین گروه‌ها ندارد.
امیدوارم خواندن این متن به تصمیم گیری منطقی شما کمک کند.
ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....