تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 13:28
کد خبر : 47764

پولشویی در انگلیس و روشهای مبارزه با آن

پولشویی در انگلیس و روشهای مبارزه با آن

      دکتر مهرداد حاجی زاده فلاح در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد :  پولشویی زیربنای اصلی بیشتر انواع جرایم سازمان یافته است. و به گروه های مجرم اجازه می دهد تا عملیات خود را ادامه دهند و دارایی های خود را پنهان کنند. اگرچه هیچ ارقام دقیق وجود ندارد، اما یک احتمال واقع

 

 

 

دکتر مهرداد حاجی زاده فلاح در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد :  پولشویی زیربنای اصلی بیشتر انواع جرایم سازمان یافته است. و به گروه های مجرم اجازه می دهد تا عملیات خود را ادامه دهند و دارایی های خود را پنهان کنند. اگرچه هیچ ارقام دقیق وجود ندارد، اما یک احتمال واقع بینانه وجود دارد که مقیاس پولشویی که سالانه بریتانیا تأثیر می گذارد، صدها میلیارد پوند باشد.

 

تهدید ناشی از پولشویی

 

پولشویی امکان تهدید امنیت ملی انگلیس، شکوفایی ملی و اعتبار بین المللی را دارد.

 

اهمیت حیاتی بخش مالی برای اقتصاد انگلیس بدین معناست که پولشویی، به ویژه پولشویی پیشرفته (پولشویی مبالغ زیادی از وجوه غیرمجاز از طریق بخش های خدمات مالی و حرفه ای) می تواند امنیت ملی و سعادت انگلیس را تهدید کند و تضعیف کند. و یکپارچگی سیستم مالی انگلیس و شهرت بین المللی را دچار خدشه نماید. تاکید این بحث بر روی مقابله با امور مالی غیرقانونی ناشی از فعالیت مجرمانه در داخل و خارج متمرکز است.

 

انگلستان از یک فضای تجاری فعال و پویا بهره مند است که توسط تعداد کمی از محدودیت های ایجاد یک کسب و کار پشتیبانی می شود. سهولت تأسیس یک شرکت اغلب توسط مجرمان مورد سواستفاده قرار می گیرد که شرکت های به ظاهر مشروع را هم در انگلیس و هم در خارج از کشور تنظیم می کنند، اما در درجه اول مکانیسم پولشویی وجوه غیرمجاز هستند.

 

بازار املاک یکی دیگر از مسیرهای مورد سو استفاده مجرمان به ویژه در لندن است. پولشویی در این کشور غالباً عواید جرمی است که در کشور دیگری تولید می شود. مراکز بزرگ مالی مقاصد جذاب یا نقاط ترانزیتی برای درآمد حاصل از جرم هستند.

 

حجم زیادی از پول جنایی که از طریق انگلیس جریان دارد می تواند منجر به مجازات های کیفری و قانونی توسط مقامات انگلیس، اتحادیه اروپا و ایالات متحده شود. این مساله می تواند به نوبه خود منجر به خروج از انگلیس یا سقوط احتمالی موسسات مالی بزرگ شود.

 

در واقع سواستفاده از فرآیندها و خدمات قانونی، همه طرح های پولشویی پیشرفته و چندین طرح مبتنی بر پول نقد را تسهیل می کند. متخصصان حسابداری و حقوقی و بنگاه های املاک و مستغلات می توانند مورد سواستفاده کیفری قرار بگیرند. این کار، گاهی مشارکت، گاهی سهل انگاری و گاه ناخواسته است و این اقلیت کوچک مردم می تواند تهدیدی بسیار مهم باشد. آنها می توانند به عنوان یک واسطه عمل کنند و از مهارت ها، دانش و توانایی های خود برای تهیه اسناد، توزیع وجوه استفاده کنند و اجازه دهند ساختارهای کاملاً پیچیده ای ایجاد شود که پولهای مجرمانه را جابجا و ذخیره می کند و مالکیت را به طور موثر پنهان می کند.

 

هدف اصلی سیاست گزاران انگلیسی ایجاد یک محیط خصمانه برای پولشویی است که هدفهای کوتاه مدتی را به شرح زیر، دنبال می کند:

 

_موضوع قرار دادن افرادی که درگیر پولشویی هستند با هدف اطمینان از پیگرد قانونی و محکومیت آنها و اخلال در روشهای تخصصی آنها

 

_بازیابی و مصادره دارایی ( با نگاه به “انکار دارایی مجرمانه” و “بهبود مدنی و مالیات”)

 

_آموزش بازرسان مالی از سراسر انگلیس به منظور اجرای قانون

 

_ دشوار نمودن سو استفاده از سیستم مالی انگلیس

 

یکی از سازمانهای مرتبط با این موضوع NCA (آژانس ملی جرم و جنایت) است که به طور پیشگیرانه با پولشویان و اشخاص دارای ریسک سیاسی و نخبگان فاسد در امور انکار دارایی اشخاص و امور مالی غیرقانونی، در حوزه های مختلف قضایی(PEPs) مقابله می کند و به طور فعال به دنبال فرصت هایی برای استفاده از اختیارات جدید قانونگذاری از قانون مالیات کیفری مصوب ۲۰۱۸ هستند تا دستورات ثروت بدون دلیل (UWO) و امکان بازیابی دارایی های مجرمانه را فراهم کند شایان ذکر است از زمان اجرای مقررات، چندین مورد از برنامه های UWO ایجاد شده است. NCA همچنین با موفقیت تعدادی از سفارشات انجماد حساب را برای مسدود کردن میلیون ها پوند در حساب ها انجام داده است.

 

امور مالی به طور فزاینده ای در حال جهانی شدن است. پول و دارایی ها به سرعت بین حوزه های قضایی، محصولات و خدمات جابجا می شوند. NCA با همکاری شرکای داخلی و بین المللی برای مقابله با تهدید جهانی پولشویی کار می کند. مشارکت بخش خصوصی برای پاسخگویی موثر به پولشویی بسیار مهم است. همکاری در کنار موسسات مالی بزرگ آنها را قادر می سازد تا فعالیت های پولشویی در انگلیس و سراسر جهان را شناسایی و مختل کنند.

 

با شناسایی و دستگیری افراد پولشو، آنها می توانند فعالیت های بعدی جنایی را مختل کنند و همچنین انگلیس را به محیطی دشوار برای کسانی که می خواهند از آن برای پولشویی در امور مالی جنایی استفاده کنند ، تبدیل کنند. کار در مشارکت با سایر سازمان های اجرای قانون و بخش خصوصی به آنها کمک می کند تا از تلاش های موسسات مالی حمایت کنند، آموزش و بینشی برای کمک به پرسنل مالی برای تشخیص علائم پولشویی و ایجاد روش های جدید برای شناسایی و دستگیری مجرمان فراهم کنند. بازیابی و مصادره دارایی های مجرمانه آنها را قادر می سازد تا شبکه های مجرمانه را از این کشور قطع کنند.

 

مرکز جرایم اقتصادی ملی

 

مرکز ملی جرایم اقتصادی (NECC) ایجاد شده است تا بتواند گامی اساسی در واکنش انگلستان به جرایم اقتصادی و تأثیر آن در آن ایجاد کند. این نهاد برای اولین بار آژانس های اجرای قانون و دادگستری ، ادارات دولتی ، نهادهای نظارتی و بخش خصوصی را با هدف مشترک پایین آوردن جرایم اقتصادی جدی سازمان یافته، محافظت از مردم و حفاظت از رونق و شهرت انگلیس به عنوان یک کشور مشترک گردهم آورده است.

 

واحد اطلاعات مالی(FIU) انگلستان

 

هر یک از اعضای اتحادیه اروپا باید یک واحد ملی اطلاعات مالی داشته باشد تا با مقررات اتحادیه اروپا و استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد. واحد اطلاعات مالی انگلستان (UKFIU) مسئولیت ملی دریافت ، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات مالی جمع آوری شده از گزارش های فعالیت مشکوک را بر عهده دارد. SARs یک منبع اطلاعاتی مهم برای مقابله با پولشویی ، تروریسم ، جرایم جدی و سازمان یافته ، فساد و کلاهبرداری است.

واحد اطلاعات مالی سالانه بیش از ۴۶۰،۰۰۰ SAR دریافت می کند. تقریباً تمام داده های SAR از طریق یک کانال امن با مجری قانون انگلیس به اشتراک گذاشته می شود و بیش از دو میلیون SAR را می توان دید که می تواند برای ایجاد تأثیر در برابر تهدیدات جنایی استفاده شود.

 

همکاری و مشارکت بین المللی برای مبارزه با پولشویی بسیار حیاتی است. UKFIU دارای یک شبکه امن با FIU در سراسر جهان برای دریافت و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سطح جهانی و ملی است و در همکاری نزدیک با سازمان های مهم بین المللی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم همکاری می کند.

 

گزارش فعالیت مشکوک – چگونه شهروندان همکاری می کنند؟

 

شهروندانی که در خدمات مالی یا صنعت مرتبط کار می کنند و مشکوک به پولشویی یا تأمین مالی تروریسم هستند، یک گزارش فعالیت مشکوک را تکمیل می کنند. ارائه SAR آنها ، سازمان و موسسات مالی انگلیس را از خطر پولشویی حاصل از جرم محافظت می کند.

 

ساده ترین راه برای ارسال SAR با سیستم امن SAR آنلاین است. SAR آنلاین رایگان است ، نیازی به گزارش مبتنی بر کاغذ را رد می کند، تأیید و شماره مرجع فوری را ارائه می دهد (که گزارش دستی این کار را نمی کند) .گزارش های آنلاین نیز سریعتر پردازش می شوند، به ویژه اگر در دفاع از پولشویی درخواست شود.

 

در شرایط خاص، به خبرنگاران در بخش خدمات مالی در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات در بخش تنظیم شده تحت قانون امور مالی کیفری ۲۰۱۷ احتیاج است.

 

در چنین شرایطی ، شرکتهای متقاضی ملزم به تکمیل الگوی اطلاع رسانی مورد نیاز می شوند و مراحل را برای اطمینان از امنیت مطلق اطلاعات به اشتراک گذاشته شده دنبال می کنند.

 

مرکز تجزیه و تحلیل مالی مشترک(JFAC)

 

مرکز تجزیه و تحلیل مالی مشترک (JFAC) جلسه ای را به میزبانی NCA برگزار می شود و افسران، توانایی تحلیل ، مهارت ها و اطلاعات چهار سازمان( NCA ، درآمد عالیه و گمرک ، اداره رفتار مالی و دفتر کلاهبرداری جدی ) را به صورت مشترک جمع می کند. محیط کار نوآورانه بیانیه ماموریت برای JFAC این است:

 

_ منجر به بهره برداری نیروی انتظامی از اطلاعات جنایی در مورد جرایم اقتصادی و داده های انبوه مالی شود

 

زیرا:

_تولید اطلاعات تاکتیکی برای تقویت تحقیقات موجود و تحولات اطلاعاتی مفید است.

 

_اهداف مهم را برای تحقیقات جدید شناسایی می کند، تولید بسته های اطلاعاتی تاکتیک برای اقدامات بعدی توصیه می شود.

 

_جامعه را در توسعه درک استراتژیک خود از روش ها ، آسیب پذیری ها و خطرات هدایت می کند.

 

 

 

 

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....