تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 17:59
کد خبر : 78122

پوتین: آماده تداوم صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین هستیم

پوتین: آماده تداوم صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین هستیم

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری که با صدر اعظم آلمان داشت اعلام کرد که این کشور همچنان آماده ادامه صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین است و این آمادگی وجود دارد که صادرات گاز پس از سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یابد. اقتصاددان: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری که با اولاف

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری که با صدر اعظم آلمان داشت اعلام کرد که این کشور همچنان آماده ادامه صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین است و این آمادگی وجود دارد که صادرات گاز پس از سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یابد.

اقتصاددان: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری که با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان داشت، گفت: مقام‌های کی‌یف همچنان به نقض حقوق مناطق شرقی و روس‌زبان اوکراین می‌پردازند. با صدر اعظم آلمان پیرامون گفت‌وگوهایمان با سران کشور‌های اروپایی به صحبت پرداختم و تا کنون کشور‌های غرب تعهدات خود در توافق مینسک را به اجرایی در نیاورده‌اند.

پوتین در ادامه افزود: روسیه همچنان آماده تداوم صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین است و این آمادگی وجود دارد که صادرات گاز پس از سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یابد و در حال حاضر روسیه یک سوم از نیاز‌های آلمان به انرژی را تامین می‌کند. آماده ادامه مذاکرات پیرامون موشک‌ها و دیگر موضوعات هستیم و واکنش کشور‌های غربی و آمریکا خواسته‌های روسیه را پاسخ نداده است. چاره‌ای جز پاسخ به نگرانی‌های روسیه و ارائه ضمانت‌های امنیتی درخواست شده وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه گفت: از غرب می‌خواهیک تا از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرز‌های روسیه خودداری کنند و خواستار آن هستیم که از توسعه ناتو به شرق جلوگیری شود. دستور عقب نشینی برخی از نیرو‌های روسی در مرز اوکراین صادر شده است و رویداد‌های کنونی در منطقه دونباس، کشتار دسته جمعی به شمار می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: خواستار جنگ نبوده و به همین علت ابتکار‌هایی را به منظور آغاز مذاکرات در راستای رسیدن به توافق در خصوص امنیت مشترک مطرح کردیم، اما پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نکردیم. با وجود آنکه ناتو پیشتر از عدم توسعه به سوی شرق سخن گفته بود، اما زیرساخت‌های نظامی ناتو به سوی مرز‌های ما نزدیک می‌شوند. شرکای ما باید نگرانی‌های امنیتی روسیه را جدی بگیرند.

رئیس جمهور روسیه همچنین در پاسخ به سوالی در این باره این که عقب نشینی نیرو‌های روسیه از مرز اوکراین تداوم دارد، گفت: هیچ کسی پاسخ این سوال را نمی‌تواند بدهد. این فقط به ما بستگی ندارد.تاخیر پیوستن اوکراین ناتو چیزی را برای ما حل نمی‌کند و ما هم اکنون خواستار آن هستیم که این موضوع حل شود.

وی افزود: به ما گفته بودند که تا ۳۰ سال ناتو توسعه نخواهد یافت، اما امروز ناتو نزدیک مرز‌های ما شده است. امیدواریم که فرانسه و آلمان بر کی‌یف برای پایبندی به توافق‌های مینسک تاثیرگذار باشند.

شولتز، صدر اعظم آلمان نیز در این کنفرانس خبری گفت: به رئیس جمهور روسیه گفتم که استقرار نیرو‌های روس در نزدیکی اوکراین، یک تهدید به حساب می‌آید. هنوز امکان برگزاری مذاکرات و پایان بحران کنونی وجود دارد و عقب نشینی برخی از نیرو‌های روسیه از مرز اوکراین، گام مهمی محسوب می‌شود. هرگونه حمله روسیه به اوکراین پیامد‌های وخیمی به همراه خواهد داشت و باید متوقف شود. درک می‌کنیم که اروپا باید با روسیه در راستای امنیت عمومی همکاری کند و با همپیمانان در اتحادیه اروپا آماده مذاکره در این باره هستیم.

صدر اعظم آلمان همچنین اضافه کرد: هنوز به مسیر بسته نرسیده و آماده هستیم تا بحران کنونی را حل کنیم و باید به مذاکره بازگشته و گزینه جنگ را دور کنیم. نمیتوانیم بروز جنگ در اروپا را تصور کرد و باید هر آنچه را که میتوانیم برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام دهیم. امنیت اروپا جز با مشارکت روسیه ساخته نمی‌شود.

شولتز افزود: با رئیس جمهور روسیه توافق کردیم که ساز و کار نورماندی برای جلوگیری از بروز درگیری مهم است و عقب نشینی برخی نیرو‌های روسیه از مرز اوکراین گامی مهم به شمار می‌آید. اگر دونتسک و لوهانسک به عنوان دو جمهوری مستقل برسمیت شناخته شوند، این موضوع نقض توافق مینسک به شمار خواهند آمد و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که به توافق مینسک پایبند باشند.

شولتز در ادامه کنفرانس خبری خود با پوتین گفت: توسعه ناتو به سوی شرق در دستور کار کنونی این پیمان قرار ندارد. ناتو و اروپا ضمانت‌های امنیتی که روسیه خواستار آن شده را رد کردهاند، اما نکته‌هایی وجود دارد که امکان بحث درباره آن وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....