تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1400 - 21:02
کد خبر : 71856

پشت پرده سفر وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی عراق به تهران

پشت پرده سفر وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی عراق به تهران

یک منبع مطلع به «میدل ایست نیوز» خبر داد که یک هیئت بلندپایه عراقی به تهران سفر می‌کند. این منبع آگاه خبر داده که هیئت بلندپایه عراقی شامل «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق و «فواد حسین»، وزیر امور خارجه، به زودی به تهران سفر می‌کند. این سفر در حالی انجام می‌شود که با اعلام

یک منبع مطلع به «میدل ایست نیوز» خبر داد که یک هیئت بلندپایه عراقی به تهران سفر می‌کند. این منبع آگاه خبر داده که هیئت بلندپایه عراقی شامل «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق و «فواد حسین»، وزیر امور خارجه، به زودی به تهران سفر می‌کند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که با اعلام پایان حضور رزمی نیروهای امریکایی در عراق، این کشور وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

انتظار می‌رود که وضعیت امنیتی عراق پس از خروج نیروهای رزمی امریکایی از این کشور و مسائل مربوط به انتخابات عراق و تشکیل دولت جدید در این کشور از موضوعات مورد مذاکره در دیدارهای این هیئت عراقی باشد.

با پیگیری از منابع آگاه، روشن شد که سفر مشاور امنیتی عراق احتمالا به نتایج انتخابات و حملات عراق اخیر به منطقه سبز ارتباط دارد و موضوع به واکنش گروه‌های نزدیک به ایران بازمی‌گردد که ممکن است به درگیری گروه‌های شیعی منجر شود.

 

نوری‌المالکی در رأس هیئتی از چارچوب هماهنگی شیعه وارد اربیل شد

در همین رابطه هیئتی از چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به ریاست «نوری المالکی» وارد اربیل شد.

منابع خبری عراقی تأکید کردند که این هیئت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۲دسامبر) برای بررسی مسائل مربوط به انتخابات عراق و روند تشکیل دولت جدید در این کشور وارد اربیل شد. این هیئت قرار است در اربیل با سران حزب دموکرات کردستان دیدار کند.

این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که سرنوشت انتخابات عراق هنوز روشن نیست و نتیجه‌گیری درباره تقلب در انتخابات عراق به دادگاه فدرال سپرده شده است.

در همین رابطه هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح که به‌عنوان گروهی نزدیک به ایران شناخته می‌شود، با حضور در دادگاه فدرال عراق مدارک و دلایل خود برای تقلب در انتخابات توسط کمیساریای عالی مستقل انتخابات را به این دادگاه ارائه کرد.

به گزارش «بغداد الیوم»، العامری که پیش از این در شکوائیه‌ای به دادگاه فدرال، خواستار ابطال کامل انتخابات شده بود، در جلسه این دادگاه که امروز (چهارشنبه ۲۲ دسامبر) برگزار شد ادله خود برای تقلب را به دادگاه ارائه کرد.

نوری‌المالکی در رأس هیئتی از چارچوب هماهنگی شیعه وارد اربیل شد
e19df434 75b3 407a a20b 2538c4beaafb WedDec222021 اقتصاددان نوشته

او گفت که کمیساریای عالی مستقل انتخابات برای ۵ میلیون رأی‌دهنده کارت رأی‌دهی الکترونیک صادر نکرده و بدین ترتیب این تعداد از شهروندان را از رأی دادن محروم کرده است، ضمن اینکه بسیاری دیگر از شهروندان به علت اختلالات در دستگاه‌ها از رأی دادن محروم شده‌اند.

العامری افزود که شرکت ناظر بر روند فنی اجرای انتخابات امکان تقلب و تغییر آرا بدون آنکه کسی متوجه آن شود را تأیید کرده است.

او خواستار بازشماری آرا در ۴ دایره انتخاباتی و ابطال نتایج در دوایری که از دستگاه C1000 استفاده می‌کردند و بازشماری آرای آنها با دستگاه‌های C-900 شد.

قضات دادگاه فدرال پس از استماع اظهارات العامری، روز ۲۶ دسامبر را به‌عنوان موعد صدور حکم در این پرونده اعلام کردند.

پس از آن باید دید که آیا گروه‌های معترض به پیروزی صدر در انتخابات عراق، با رای دیدگاه فدرال دست از اعتراض برمی‌دارند یا اختلاف بین گروه‌های شیعی در عراق بار دیگر بالا می‌گیرد. نگرانی از تشنج در عراق پیرو اختلافات ایجاد شده، می‌تواند آینده عراق بدون حضور امریکا را متأثر کند. پس از خروج امریکا از افغانستان، نگرانی از وضعیت امنیتی عراق به‌شدت بالا گرفت. باید دید آیا گروه‌های شیعی در عراق حاضر به پذیرش صلح برای تشکیل دولت آتی در عراق هستند یا نه. در هر حال مشخص نیست که گروهی که به‌عنوان دولت آینده عراق سربرمی‌آورد و در قامت نخست‌وزیر می‌نشیند، نزدیک به ایران خواهد بود یا عمق استراتژیک ایران در عراق به خطر می‌افتد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....