تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 آذر 1399 - 21:40
کد خبر : 25823

پراید کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان شد

پراید کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان شد

قیمت انواع خودرو امروز ۶ آذر ۹۹ در بازار خودرو در شرایطی که پراید ۱۳۱ به رغم توقف چندماهه تولید همچنان کف قیمت بازار را به خود اختصاص می‌دهد در مهر ۹۹ به‌طور میانگین با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان در بازار موجود بود. اما همین خودرو در آبان ماه ریزش قیمت را تجربه کرد و

قیمت انواع خودرو امروز ۶ آذر ۹۹

در بازار خودرو در شرایطی که پراید ۱۳۱ به رغم توقف چندماهه تولید همچنان کف قیمت بازار را به خود اختصاص می‌دهد در مهر ۹۹ به‌طور میانگین با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان در بازار موجود بود. اما همین خودرو در آبان ماه ریزش قیمت را تجربه کرد و قیمتش تا ۹۷ میلیون تومان کاهش یافت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  ریزش قیمت خودرو که از اواسط آبان ماه همراه با افت قیمت ارز آغاز شد، روند نزولی خود را همچنان حفظ کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر چند از سرعت کاهش ۲۵ درصدی قیمت‌ها در اواسط آبان کاسته شده اما روند کاهشی آن همچنان ادامه داشته به‌طوری‌که اواخر همین ماه به حدود ۱۹ درصد رسیده است.آنچه مشخص است در ماه آبان قیمت‌ها در بازار خودرو تحت تاثیر کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و انتظارات تورمی کاهشی شد.

بازار خودروی کشور به واسطه قیمت‌گذاری دستوری از یکسو و افت تولید در شرکت‌های خودروساز از سوی دیگر، شرایط متفاوتی را در سه سال گذشته تاکنون تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که با افت تولید و قیمت‌گذاری دستوری، فاصله قیمتی زیادی از کارخانه تا بازار شکل گرفت که همین موضوع بازار خودرو را در این مدت به محل امنی برای دلالان و سرمایه‌های سرگردان تبدیل کرد.

در کنار افت تولید و قیمت‌گذاری دستوری آنچه بر روند التهابات بازار خودرو دامن زده و شارژکننده انتظارات تورمی نیز بوده، نوسانات نرخ ارز است. هر چند افت‌وخیز تولید و همچنین تحولات مربوط به صنعت خودرو از سال‌ها پیش تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار بوده اما از سه سال گذشته نرخ ارز بر بازار خودرو حکمفرمایی کرده و این بازار را اسیر خود کرده است. آنچه مشخص است قیمت‌گذاری دستوری ومحدودیت در واردات و عرضه خودرو از مسیرهای دیگری جز دو خودروساز کشور، نمی‌تواند نسخه جامعی برای کاهش التهابات بازار باشد.

قیمت‌ها در مهر و آبان

افزایش قیمت خودرو در مهر به‌صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتاد. این اتفاق بیش از هر چیز ناشی از بدبینی مردم نسبت به افق آینده اقتصادی کشور بود. افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در مهر در شرایطی رقم خورد که به گفته فعالان بازار، در آن مقطع نه خریداری در بازار بود و نه فروشنده‌ای حاضر بود خودروی در اختیار خود را به فروش برساند و قیمت‌ها روی کاغذ جابه‌جا می‌شد.

با آغاز هشتمین ماه سال و فشرده شدن رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا و انتشار روزانه نظرسنجی‌ها در مورد برنده انتخابات در ینگه دنیا تا حدودی این امیدواری در کشور ایجاد شد که تغییری در وضعیت تحریم‌ها و همچنین گشایش‌هایی در شرایط اقتصادی کشور به وجود آید.

این اتفاق سبب شد تا این ذهنیت در جامعه شکل بگیرد که در آینده نزدیک گشایشی در افق اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد. دولتمردان نیز با اظهارات خود به نوعی بروز شرایط جدید را برای اقتصاد کشور نوید می‌دادند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی در فضای اقتصادی کشور سخن می‌گفت و علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز پایان جنگ اقتصادی را نزدیک می‌دانست.

این اظهارات و همچنین خوش‌بینی جامعه خود را در بازارهای کشور از جمله بازار خودرو نشان داد و نمودار قیمتی در بازارهای مختلف روند نزولی گرفت.

در بازار خودرو در شرایطی که پراید ۱۳۱ به رغم توقف چندماهه تولید همچنان کف قیمت بازار را به خود اختصاص می‌دهد در مهر ۹۹ به‌طور میانگین با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان در بازار موجود بود. اما همین خودرو در آبان ماه ریزش قیمت را تجربه کرد و قیمتش تا ۹۷ میلیون تومان کاهش یافت. کاهش ۳۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو به معنی افت ۵/ ۲۳ درصدی قیمت این خودرو در آبان به نسبت ماه پیش از آن است.

دیگر خودروی پرتیراژ بازار تیبا صندوقدار است که بعد از حذف پراید از آن به‌عنوان خودروی کف بازار یاد می‌شود. این محصول پرتیراژ در هفتمین ماه سال به‌طور میانگین قیمتی در حدود ۱۵۴ میلیون تومان را نیز تجربه کرد؛ اما قیمت این خودرو تا ۱۱۵ میلیون تومان کاهش یافت. افت قیمت ۳۹ میلیون تومانی این خودرو در آبان نسبت به مهر ماه امسال از افت ۳/ ۲۵ درصدی حکایت دارد. تیبا صندوقدار در میان محصولات پرتیراژ موجود در بازار بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داده است.

پژو ۴۰۵GLX نیز که تولیدش متوقف شده، اما همچنان در بازار حضور دارد در مهر ماه به‌طور میانگین قیمتش تا ۲۲۵ میلیون تومان افزایش یافت. اما در هشتمین ماه سال روند نزولی قیمت این خودرو نیز آغاز شد و به‌طور میانگین در آبان ماه قیمتی در حدود ۱۸۳ میلیون تومان را تجربه کرد. افت ۴۲ میلیون تومانی طی آبان نسبت به ماه پیش از آن به آن معنا بود که قیمت پژو ۴۰۵GLX بیش از ۱۸ درصد افت داشته است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در آبان ماه نسبت به مهر ۹۹ افت قیمت بیش از ۲۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

این خودرو به‌طور متوسط در مهر ماه قیمتی در حدود ۲۴۷ میلیون تومان داشت؛ اما با آغاز روند کاهشی قیمت در بازار خودرو، قیمتش به‌طور میانگین تا ۱۹۱ میلیون تومان پایین آمد.

خودرو1 24 اقتصاددان نوشته

پژو ۲۰۰۸ محصولی که بعد از توافق برجام پایش به بازار ایران باز شد در مهر ماه امسال به‌طور میانگین با قیمت یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون تومان در بازار موجود بود. اما قیمت این خودرو درآبان ماه سال جاری به‌طور متوسط تا یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان کاهش داد. افت ۲۲۵ میلیون تومانی این محصول پسابرجامی به معنی افت بیش از ۱۷درصدی قیمت این خودرو در بازار بود.

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....