تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 21:27
کد خبر : 92600

پای برنج خارجی به سفره شمالی‌ها هم باز شد

پای برنج خارجی به سفره شمالی‌ها هم باز شد

سال گذشته قیمت برنج حدود ۲۹ تا ۳۰هزار تومان در هر کیلو بود؛ اما رشد قیمت در طول یک سال بی‌سابقه بوده است. حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل درباره آخرین وضعیت بازار برنج و قیمت‎‌های کنونی در آستانه فصل برداشت گفت: متأسفانه گرانی شدید برنج حتی وضعیت خرید در استان‏‌های شمالی را نیز عوض

سال گذشته قیمت برنج حدود ۲۹ تا ۳۰هزار تومان در هر کیلو بود؛ اما رشد قیمت در طول یک سال بی‌سابقه بوده است.

حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل درباره آخرین وضعیت بازار برنج و قیمت‎‌های کنونی در آستانه فصل برداشت گفت: متأسفانه گرانی شدید برنج حتی وضعیت خرید در استان‏‌های شمالی را نیز عوض کرده است.

برنج ایرانی از سفره طبقه متوسط حذف شد

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت در سال‌های اخیر، برنج ایرانی از سفره طبقه متوسط به پایین تقریباً حذف شده و حتی این اقشار قادر به خرید برنج ندا به‌عنوان ارزان‌ترین محصول برنج ایرانی نیستند و عموماً مردم برخلاف میل خود به خرید برنج‌های خارجی روی آورده‌اند. وی تأکید کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج شاهد شلوغ‌شدن شدید نانوایی‌ها در شهر بابل هستیم؛ به‌طوری‌که فروش بسیاری از نانوایی‌ها در ساعات عصر به اتمام می‌رسد که این مسئله را می‌توان نشانه‌ای از جایگزینی نان و برنج خارجی به‌جای مصرف برنج ایرانی دانست.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت قیمت برنج در بابل با سایر شهرستان‌ها بسیار متفاوت است و اکنون اغلب مردم محلی برنج‌ها را بسته‌بندی و سورت‌نشده و با قیمت ارزان‌تر از کارخانه‌ها خریداری می‌کنند، بااین‌حال، حداقل ۳۰ـ۴۰ درصد مردم بابل توان خرید برنج ایرانی را ندارند.

این فعال صنفی توضیح داد: تا دو سال قبل کسی در شمال و استان مازندران برنج خارجی نمی‌خرید؛ اما وضعیت به‌گونه‌ای است که اکنون سی تا چهل درصد از خانوارهای بابلی مصرف‌کننده برنج خارجی شده‌اند.

او به واردات برنج شبه‌طارم اشاره کرد و گفت: اغلب برنج‌های وارداتی عموماً از پاکستان و هند است و جزو اقلام پرمحصول محسوب می‌شود و شبیه برنج‌های فجر، شیرودی و ندا هستند.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: اگر دولت بتواند برنج کیفی شبیه طارم وارد کند حتم بدانید وضعیت بازار بهتر خواهد شد و شاهد کاهش حداقل بیست‌درصدی قیمت برنج‌های کیفی ایرانی در بازار خواهیم بود.

آخرین وضعیت قیمت‌ برنج

به گزارش اقتصاددان به نقل از قرن نو ،   وی با اشاره به نزدیکی فصل برداشت گفت: درحال‌حاضر فروش باقیمانده برنج سال گذشته در جریان است و با فرارسیدن فصل برداشت، احتمال وجود خواهد داشت.

تقی‌زاده تأکید کرد: در واحدهای عرضه عمده و تحویل به بنکداران، برنج‌های طارم هاشمی و طارم محلی به قیمت کیلویی ۱۱۵هزار تومان، برنج فجر کیلویی ۸۸هزار تومان، برنج شیرودی کیلویی ۷۰هزار تومان، برنج ندا کیلویی ۶۵هزار تومان که ارزان‌ترین برنج بازار محسوب می‌شود و گران‌ترین برنج هم کشت دوم بی‌نام یا امرالهی است که کیلویی ۱۳۰هزار تومان در مراکز عرضه عمده و به‌صورت بسته‌بندی و سورت‌شده تحویل داده می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: البته باید به این قیمت‌ها در بنکداری‌ها دو تا سه‌درصد سود و در فروشگاه‌ها نیز سیزده تا چهارده درصد افزوده می‌شود. با توجه به نزدیک‌شدن به فصل برداشت، در یک هفته اخیر شاهد کاهش هفت تا هشت‌درصدی قیمت انواع برنج به‌جز کشت دوم در بازار بوده‌ایم.

چرا قیمت برنج گران شد؟

وی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت برنج در سال گذشته توضیح داد: کمبود آب سبب افت برداشت محصول شد و همچنین گرمای شدید هوا نیز مانع کشت برنج‌های کیفی گردید؛ در نتیجه کشت برنج‌های پرمحصول افزایش یافت و در کنار آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در فصل برداشت اقدام به خریدهای عمده و بزرگ برنج کردند. این موارد سبب شد تا قیمت‌ها افزایش چشمگیری یابد.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل درباره وضعیت فعلی کشت برنج گفت: خوشبختانه امسال و در فصل کشت نه خشکسالی داشته‌ایم و نه شاهد گرمای شدید دما هستیم و باید گفت دما بسیار مطلوب و آب فراوان است؛ اما یک ماه آینده زمان سرنوشت‌‌سازی برای تولید برنج است و امیدوارم شاهد آفتاب شدید و کاهش آب نباشیم و اگر شرایط دما و آب‌وهوا همین‌گونه پیش رود، پیش‌بینی سالی فوق‌العاده برای کشت و تولید برنج را در بابل و بسیاری از شهرهای شمالی داریم.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....