تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 - 22:28
کد خبر : 49942

پایان آخرین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری

پایان آخرین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری

 انتقاد کاندیداها از نحوه عملکرد دولت‌ها سومین و آخرین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سومین که از ساعاتی پیش با موضوع «دغدغه‌های مردم» آغاز شده بود، پایان یافت و کاندیداهای ریاست جمهوری به معرفی برنامه‌های خود و نقد برنامه‌های رقبا پرداختند. سومین و آخرین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ با موضوع

 انتقاد کاندیداها از نحوه عملکرد دولت‌ها

سومین و آخرین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سومین که از ساعاتی پیش با موضوع «دغدغه‌های مردم» آغاز شده بود، پایان یافت و کاندیداهای ریاست جمهوری به معرفی برنامه‌های خود و نقد برنامه‌های رقبا پرداختند.

سومین و آخرین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ با موضوع «دغدغه‌های مردم» آغاز شد. هفت نامزد ریاست جمهوری با نام‌های سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی در این مناظره حضور دارند.

در سومین مناظره هم ترتیب صندلی نامزدها (همانند دو مناظره قبلی) بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد. انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود.

مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود. در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.

در سومین مناظره هم ترتیب صندلی نامزدها (همانند دو مناظره قبلی) بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد. براین اساس ترتیب صندلی مناظره نامزدها بر اساس قرعه‌کشی به این صورت شکل گرفت، علیرضا زاکانی صندلی شماره دو، محسن رضایی صندلی شماره هفت، محسن مهرعلیزاده صندلی شماره پنج، سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره چهار، عبدالناصر همتی صندلی شماره سه، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صندلی شماره شش و سعید جلیلی صندلی شماره یک.

سوال مشترک از همه نامزدهای ریاست جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی:

۱- دولت هر یک از نامزدها چه رویکردها، اولویت‌‌ها و دغدغه‌هایی را دنبال خواهد کرد؟

۲- راهکار شما درباره مقابله تورم، بی عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن؟

هر یک از نامزدها هفت دقیقه فرصت دارند تا یک تصویر کلی از دولت احتمالی خودشان ارائه دهند.

قاضی‌زاده هاشمی: منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه امروز باعث دلزدگی مردم شده این است که می‌بینند ما در پنجره طلایی قرار داریم اما امور دچار انسداد و قفل شده است. کارنامه دولت‌های پیشین نقاط قوت و ضعف دارد اما موضوعات کلیدی حل نشده است. اگرچه مساله ما گرانی، مسکن و غیره است، اما موضوع اصلی، نظام دیوان سالار کشور است که ۷۰، ۸۰ سال تغییر نکرده و باعث شده مردم روز به روز فقیرتر شوند و کسانی که به رانت و قدرت وابسته اند ثروتمندتر شوند.

او ادامه داد: بر خلاف تاکید قانون اساسی، ما روز به روز مردم را از میدان خارج کرده ایم. منظومه‌ای به نام دولت مردم تشکیل داده‌ایم که بر اساس آن اختیارات قانونی به فرمانداری‌ها داده می‌شود و اختیارات عزل و نصب مدیران نیز به مردم واگذار می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: در موضوع گرانی بنزین کسی حاضر نشد موضوع را گردن بگیرد و در نهایت مقام معظم رهبری پا به میدان گذاشتند. پیش‌بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم و اختیار عزل و نصب مدیران به مردم داده شود؛ همه شهرستان‌ها پایتخت هستند و اختیارات هیات دولت را دارند.

رضایی: در کشور دچار جنگ زرگری هستیم

محسن رضایی میرقائد در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۵۰ سال است که شاهد بیکاری، کاهش ارزش پول ملی و رشد اقتصادی کشور هستیم. مدیران کشور در جنگ زرگری که بین جناح‌ها اتفاق افتاده مشغولند. باحث انحرافی مانع حل مشکلات اقتصادی شده است. در زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده‌ایم در حالی که در اقتصاد دچار مشکل هستیم. چادر مشکی، ذرت، گوشت و غیره در اختیار یک عده است.

او ادامه داد: رانت‌ها ودزدی‌های موجود را برطرف می کنیم.۳۰ درصد سهام ملی نفت را به مردم می‌دهیم. ۱۴ مگاپروژه برای باز معماری اقتصاد ملی و استانی داریم.

رضایی اظهار کرد: تاخت و تازی که در میدان‌‌های سیاسی اتفاق افتاده اجازه تمرکز دولت ها را بر گرانی، تورم و مشکلات کشور نمی‌دهد. به جراحی اصلاح درون قدرت و معماری نوین اقتصاد ایران نیاز داریم. از بالا تا پایین مناسبات دولت را با برنامه‌ای که داریم اصلاح خواهیم کرد.

رئیسی: ایجاد چهار میلیون شغل در ۴ سال دولت امکان پذیر است

سید ابراهیم رئیسی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: کسانی که سابقه یا زمینه فساد داشته باشند، جایشان در دولت نیست. با راه‌اندازی سامانه شفافیت، تمام قراردادها و عملکردها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در تحول ساختاری، مسئله مهم تحول نظام بانکی است. اصلاح نظام مالیاتی باید صورت پذیرد و مالیات‌ها عادلانه شود.

او ادامه داد: ادارات و سازمان‌های ما در تراز انقلاب نیستند و نظام اداری باید اصلاح شود. در حمایت از معیشت خانوارها، اولین مسئله کنترل گرانی است. اقدامات ما باید به کاهش تورم منجر شود. رفع وابستگی کالاهای اساسی به ارز مساله مهمی است که امکانات آن در داخل کشور موجود است.

رئیسی اظهار کرد: ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال شدنی است. در دستگاه قضایی با مفسدین برخورد کردیم، ولی جایگاه مبارزه با فساد در دولت است. اصلاح دولت، مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، حمایت از اقشار محروم و تقویت جهش تولید و کسب‌وکار، اولویت‌های دولت آینده است. باید برای مردم سامانه شفافیت ایجاد شود.

زاکانی: ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است

علیرضا زاکانی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است که در حوزه مشکلات مردم در تامین خوراک و پوشاک بیشتر شده است. در کوتاه مدت با اصلاحاتی تورم را در سال اول نصف خواهم کرد. تاکنون سعی کرده‌‌ام با گردن کلفت‌ها درگیر بشوم و ریشه فساد را خشک خواهم کرد. تلاش کردم در این ۴۲ سال، صدای غارت شدگان و خفتگان باشم.

او ادامه داد: تورم ۵۲ درصدی فاجعه‌ای است که دولت روحانی ایجاد کرده است، آقای همتی پاسخگوی رشد پایه پولی و نقدینگی باشد. مقابله با فساد اقتصادی و رانت‌خواری را با هویت دادن به شهرستان‌ها انجام می دهم. قول می‌دهم تا پایان سال اول دولت، دولت الکترونیک را مستقر کنم. بخشی از جامعه ۱۵ برابر بخش دیگر از انرژی استفاده می‌کنند. باید استفاده از این یارانه‌های پنهان را مهار کرد.

زاکانی اظهار کرد: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری شرکت‌های دولتی را که به ۳ برادر داده شده، از حلقوم آنها بیرون می‌کشم. رانت در دولت اقدام و اصلح به هیچ وجه وجود نخواهد داشت. به دهک‌های کم‌درآمد از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان یارانه جدید پرداخت خواهد شد.

جلیلی: رئیس جمهور باید زمان را مقدم بشمارد

سعید جلیلی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور باید به برنامه اشراف داشته باشد و بداند که کدام وزارتخانه چه می‌‌کند؟ باید رئیس جمهور زمان را مقدم بشمارد تا بتواند مشکلات را حل کند. باید نقطه گذاری انجام شود تا بداند در پایان سال اول یا دوم در چه منطقه ای قرار دارد. دغدغه مردم این است که چرا مشکلات حل نمی‌‌شود. امروز متوسط نرخ تورم در سایر کشورهای دنیا ۲.۵ درصد است.

او ادامه داد: تورم در بیش از ۱۰۰ کشور زیر ۵ درصد است و سوال این است که مشکل تورم چرا در ایران حل نشده است. دغدغه مردم این است که چرا دولت‌‌ها عقب هستند؟ گاهی یکی دو سال تورم کنترل می‌شود اما ناگهان این فنر رها شده و قیمت‌‌ها افزایش می‌‌یابد. تورم مثل باران نیست که بگوییم سال آینده باران می‌‌آید یا نمی‌‌آید.

جلیلی اظهار کرد: دغدغه مردم این است که آیا دولت باز هم مشغول کارهای نمایشی می شود؟ رویکرد دولت ما این است که اگر می‌‌خواهید این مسائل را حل کنید، به یک برنامه جدی نیاز است. برنامه، یک شبه و با سفارش به اندیشکده‌‌ها نوشته نمی‌‌شود و رئیس جمهور باید به امور اشراف داشته باشد. بعضی دولت ها اگر منصف باشند عذرخواهی می‌کنند اما بعضی دولت‌ها از مردم عذرخواهی هم نمی‌کنند.گاهی ۸ سال می‌‌گذرد و هیچ کاری انجام نمی‌‌‌شود و آخر کار، اگر فرد منصفی باشد عذرخواهی می‌‌‌کند و اگر منصف نباشد طلبکار هم می‌‌‌شود.

همتی: گرانی وجود ندارد

عبدالناصر همتی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: گرانی وجود ندارد! آقای رئیسی می‌گوید گرانی را برخی به وجود آورده‌اند اصلا گرانی وجود ندارد و تحریم مبادلات اقتصادی ما را به هم زده و این شرایط را ایجاد کرده، آقای رئیسی خودمان را به راه دیگر نزنیم. تحریم خیلی مهم است و آقای جلیلی مشکل ما بیش از این ۷ مورد است.

او ادامه داد: تحریم در یک دهه گذشته تمام معادلات اقتصادی را برهم ریخته است. باید محیط سرمایه گذاری امن باشد تا بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم. برای همه دغدغه‌‌های مردم برنامه‌‌های مدونی در نظر گرفته‌‌ام. دوستان می خواهند ما بدون دنیا زندگی کنیم. هزینه این «بدون دنیا زندگی کردن» از جیب مردم خارج می‌‌شود و رشد اقتصادی نداریم. یک کشتی در روی آبهای آزاد نداریم و پرسپولیس و استقلال نمی‌‌توانند هدیه خود را از ای اف سی بگیرند. اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند!

همتی اظهار کرد: آقای رئیسی به عنوان سر گروه این ۵ نفر بگوئید اگر رئیس جمهور شوید برای تحریم چه می‌کنید؟ من پاسخ می‌دهم اگر شما روی کار بیاید این تحریم بدتر می‌شود. همین نامزد های فعلی نگذاشتند FATF تصویب شود.

مهرعلیزاده: برخی افراد همیشه دوست دارند همه‌ جا باشند

محسن مهرعلیزاده در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری: برنامه دولت زندگی اقتصاد محور است. پنج برابر کردن یارانه‌‌‌های نقدی و واکسیناسیون کامل تا پیش از پایان سال از جمله برنامه‌‌های دولت زندگی است. مردم عدم صداقت را در گفتار و رفتار مدیران احساس می‌‌کنند. کاری شده که مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است. کمتر از ۱۰ درصد مردم اخبار را از صدا و سیما دنبال می‌کنند و حتی فیلم مستند من را سانسور می‌کنند.

او ادامه داد: بینش‌‌ها و روش ها باید عوض شود و نگاه ارباب رعیتی باید از بین برود. امروز اقتصاد و معیشت هم دچار فضای سیاست زدگی شده است. افسوس که هیچ التزامی به اجرای قانون نیست. مسائلی که مطرح می‌شود، راه حلشان را مردم می‌‌دانند.

مهرعلیزاده اظهار کرد: راه حل مشکلات اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن نیست. مردم صداقت و شفافیت می‌‌خواهند. اگر شفافیت بود بحث عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود پیش نمی‌آمد. یا پرونده بابک زنجانی و طبری‌‌ها که باید با شفافیت بیشتری همراه بود. اگر کرونا خطرناک است با این وضعیت قرمز آقای رئیسی شواف می کنند و ۱۰۰۰ نفر را در خوزستان جمع می کنند. آقای رئیسی اگر قرار بود سید محرومان باشند الان سید مرحومان می شوند.

در قسمت دوم بخش اول هر نامزد چهار دقیقه وقت دارد تا سخنان دیگر نامزدها را نقد کند

قاضی‌زاده هاشمی: دولت روحانی با بد مذاکره کردن، فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از بین برد

سید امیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی در نقد سخنان دیگر نامزد‌ها گفت: سپردن درمان به بانیان وضع موجود، مانند سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل است؛ دوستان جوری صحبت می‌کنند انگار خودشان در کار نبودند و تازه از راه رسیدند و از موضعی صحبت می‌کنند که ۸ سال پیش با یک بیان قوی‌تر زده شد و شد آنچه امروز می‌بینیم.

او ادامه داد: دولت با بد مذاکره کردن، فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از بین برد. اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید و ساختار‌ها را تغییر دهید، این‌ها تقصیر کس دیگر است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: راه حل مشکلات امروز، تغییر نسل سیاستمداران است؛ ما به آن‌ها احتیاج داریم تا از توانایی‌های آن‌ها استفاده کنیم تا ما را از وضع موجود خارج کنند. اینکه مشکلات امروز حل نمی‌شود به خاطر این است که عده‌ای به جای اینکه طرف مردم را بگیرند، ضد مردم شدند و به طبقه خاص تعلق گرفتند و قومیت گرایی و حزب بازی آمده است.

او افزود: تغییر مدل حکمرانی باید به سمت مردم اتفاق بیفتد؛ تا مانند اول انقلاب، جوانان در کنار مردم قرار گرفته و دست مردم را بگیرند. راه حل من حضور جوانان انقلابی در متن کشور است. امروز جوانان دانش آموختند دنیا دیده اند و در صحنه هستند.

زاکانی: مشکل امروز کشور ۳ نون است؛ ندانستن، نخواستن، نتوانستن

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز مشکل امروز کشور ۳ نان است ندانستن، نخواستن، نتوانستن که مظهر آن دولت آقای روحانی و افرادی است که با ایشان کار کردند.

او اظهار کرد: مشکل ما دروغگویی است، اگر پینوکیو در عالم واقع وجود داشت دماغش چند دور دور زمین می‌‌چرخید، آقای همتی آبان ۹۸ گفت که نرخ بنزین در حوزه اقتصادی تاثیر ندارد و نوشته های آقای همتی موجود است. البته آقای همتی بعدا اعلام کرد که با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم؛ آقای همتی چرا دروغ می‌‌گویید؟ این نامه شماست در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ که درخواست کردید قیمت بنزین ۵ هزار تومان شود تا کسری بودجه دولت جبران شود. گذشت آن زمان که کلاه سر مردم گذاشتید.

زاکانی افزود: آقای همتی شما اسرار مملکت را به AMF دادید؛ میزان ذخایر ارزی و غیره را در اختیار دشمن قرار دادید که باعث این مشکلات اقتصادی شد؛ بعد با آن بی کفایتی موضوع بنزین را دنبال کردید و رئیس جمهور هم گفت من صبح جمعه فهمیدم. آقای مهرعلیزاده کرسنت ۵۳ میلیارد دلار ضرر برای کشور داشته است. یا اطلاع نداشته اید؟ ۳ برابر مسکن مهر برای ممکلت ضرر داشت، بعد می آیید حرف سیاسی می زنید؛ ما استاد حرف سیاسی هستیم؛ بیایید بعدا به شما حرف سیاسی یاد بدهیم.

رضایی: نمی‌گذاریم با سرنوشت ملت بازی شود

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: این نظام سیاسی کشور ابتدا داخلی بود، اما نفوذی‌ها آمدند و فضای سیاسی کشور را مدیریت کردند. خیلی‌ها انگار نا آگاه هستند یا نمی‌خواهند مشکل را حل کنند. رهبر انقلاب مشکلات را حل کرده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تبیین کردند، اما در مجلس این‌ها قانون تصویب نشده که اگر این کار انجام می‌شد مشکلات را حل می‌کرد.

رضایی ادامه داد: رهبر انقلاب با خط مشی نرمش قهرمانانه به برجام خط دادند و حمایت کردند. قرار بود اقدامات دولت برای رفع تحریم باشد، اما تحریم برطرف که نشد، بیشتر هم شد. به قول یک بنده خدایی باید زد زیر میز این طوری نمی‌شود کشور را مدیریت کرد.

او اظهار کرد: دولت ما اقتدار و قانون را مستقر می کند؛ حق شما را از گردن کلفت‌ها را می‌گیرد. این نفوذی ها در پشت صحنه که باعث آلودگی امنیتی شده اند و کسانی که با دعوای زرگری وقت شما را می‌گیرند از پستو بیرون می‌آوریم. ما نمی‌گذاریم با سرنوشت ملت بازی شود. برنامه من جراحی‌های بزرگ است، ولی روی کاغذ نیست و عملی می شود. ما باید عقلانیت را برگردانیم. عقل فردی و جناحی جای عقل جمعی را گرفته است. مسئولان در حال حاضر در برابر مشکلات می‌گویند همینی که هست؛ این بی احترامی به مردم است، اگر تعامل داخلی نداشته باشیم؛ قطعا تعامل خارجی غیرممکن است.

جلیلی: برجام یک چک بی‌محل بود که جواب نداد

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: یکی از نکاتی که برای اقتصادی کشور و حکمرانی اهمیت دارد وجود ثبات در سیاست‌های اقتصاد و محیط امن اقتصادی کشور است که نمی‌شود آن را انکار کرد. مهم‌تر اینکه ناکارآمدی را گردن تحریم نیندازیم، کسی که رئیس جمهور می‌شود باید فهم صحیح از مناسبات جهانی داشته باشد، اما متاسفانه برخی کوچک‌ترین فهم را در این خصوص ندارند و می خواهند رئیس جمهور شوند.

او ادامه داد: وقتی صحبت از جهش تولید می‌کنیم نیاز به صادرات دارد. دوستان، مذاکرات را با چند کشور محدود کردند. سوال من این است که باید بگوییم برای فهم تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ بعد بگوییم عده‌ای در داخل نگذاشتن این نفهمیدن مسئله است؛ ما باید راه داشته باشیم تا تحریم را بی اثر و دشمن را پیشمان کنیم تا محیط امن برای اقتصاد ایجاد شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اظهار کرد: تعامل سازنده با جهان را چگونه شکل می دهم؟ کشور ما معطل ۳ کشور شده است؛ شما می‌گویید در مذاکره موفق بودید؛ تحریم‌ها هزار تا شد و دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان. شما نتوانستید مذاکره کنید، در مذاکره باید تهدید و فرصت را با هم دید. شما می‌گویید تعاملات خارجی خوب است، اما چه‌قدر با کشور‌های همسایه مراوده دارید؟ بانک مرکزی یک طرح درباره مبارزه با تحریم ارائه دهد، رئیس جمهور باید فهم مناسبات جهانی را داشته باشد، برجام یک چک بی‌محل بود که جواب نداد.

همتی: عراق و چین هم پول‌های ما را نمی‌دهند

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: آقای جلیلی می‌فرماید چرا با سه کشور مذاکره می‌کنید؟ آقای جلیلی یک دهه کشور را با بیانیه خوانی معطل کردید و GDP کشور ۸۰ درصد کاهش یافت. آقای جلیلی بی خودی می‌‌گویید تعامل خوب است؟ تعامل با چه کسی؟ دنیا این جور با ما کار نمی‌‌کند. آقای زاکانی به عنوان پلیس بد ورود کردند و من جواب حرف‌های‌شان را نمی‌دهم.

او ادامه داد: وزیر اقتصاد و برخی رقبا برای من بی‌‌اخلاقی کردند. مدت‌ها قبل به دفتر رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم که مردم را به حضور در بورس تشویق نکنند. ایشان به من جواب دادند که باید فکر جدی درباره آن بشود، ولی باز هم مردم به بورس دعوت شدند و وزیر اقتصاد گفت حبابی وجود ندارد و مردم به بورس بروند. دخالت افرادی سیاسی و تغییر قانون را در بورس شاهد بودیم. اصرار کردم ولی کسی به حرف من گوش نداد. ۱۱ نفر ابر بدهکار بانکی که وام ۹۰ هزار میلیاردی گرفتند برای ۱۰ سال پیش بوده است. لیست این ۱۰ نفر را هم همین الان تقدیم آقای رئیسی می‌‌کنم که اگر صلاح دانستند اعلام کنند.

همتی خطاب به سعید جلیلی گفت: شما اصلا از مسائل بین‌المللی اطلاع ندارید. بهترین دوستان ما عراق و چین هستند که آنها هم پول‌‌های ما را نمی‌‌دهند. بدانید که دنیا بدون بحث برجام و رفع تحریم، با ایران کار نمی‌‌کند.

مهرعلیزاده: برنامه من بازگرداندن اعتماد و دمیدن روح امید به کالبد جامعه است

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: بحران معیشت، محیط زیست، بنیان خانواده، رفاه اجتماعی و مهم‌ترین بحران، بحران اعتماد و فقدان امید اجتماعی است.

او ادامه داد: اگر بر خلاف تبلیغات صداوسیما و پوستر‌های رنگارنگ، فضای انتخابات سرد و بی روح است، به دلیل نارضایتی مردم و بلند شدن صدا‌ها و ناامیدی از رویا‌های برآورده نشده آن‌ها است. در این سال‌ها موضوعاتی، چون جوانان، زنان، اقوام و مذاهب، مستضعفان و حتی انتخابات، مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند. جوانان نخبه‌ای که آن قدر عرصه بر آن‌ها تنگ شده است که باید جای نشستن در بر صندلی مدیریت کشور، روی صندلی‌های هواپیما نشسته و از کشور فرار کنند؛ جوانانی که دلایل متعددی برای رفتن دارند، اما حتی یک دلیل برای ماندن ندارند. آیا فرصت برابربرای کسب دانش و سهیم کردن زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور وجود دارد؟ آیا برای اقوام و مذاهب مختلف کشور فرصت برابر برای تمام شئونات ایجاد شده است؟

مهرعلیزاده اظهار کرد: آیا برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی استفاده از زبان محلی در مطبوعات، رسانه‌ها و تدریس آن‌ها اقدامی جدی به عمل آمده است؟ امروز علی رغم توصیه‌‌ها، اهل سنت را بی‌دلیل از حضور در عرصه‌های حکومتی بازداشته ایم و حتی در داشتن مراکز مهم فرهنگی نیز دچار محدودیت هستند. امروز با تبلیغ زندگی مسئولان و با اخبار فساد و اختلاس‌های چند میلیارد تومانی نهاد امید در دل محرومان و مستضعفان خشکانده شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اما برنامه من در دولت زندگی، بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم و دمیدن روح جدید در کالبد جامعه است. منظور من از حمایت از زنان و جوانان، فراهم کردن شرایط برای نقش موثر و عادلانه در مدیریت کشور است. نقش امثال مریم میرزاخانی‌ها و مریم بختیاری‌ها است. توجه من به تمام حاشیه‌نشینان شرق و غرب و جنوب و شمال کشور است که طی سال‌های سال مرز‌های ایران بزرگ را عاشقانه و خالصانه حفظ کرده‌اند و در دوران انقلاب در جمع و سازندگی محافظ هموطنان‌شان بودند که، اما اکنون گرفتار تبعیض شده‌اند.

او افزود: در دولت زندگی، من خود را موظف به رفع تبعیض‌های گذشته می‌دانم. منظور من از توجه به محرومان و مستضعفان توجه زیربنایی است و رفع محرومیت را توزیع ثروت و نه توزیع فقر می‌دانم. در مورد صحبت‌های آقای زاکانی عرض می‌کنم که بهتر است به FATF توجه کنند تا به دیوارنوردی‌های مختلف و آب در آسیاب ترامپ ریختن دچار نشوند.

رئیسی: برجام را یک دولت مقتدر می‌‌تواند اجرا کند

سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: نکته اول بنده نسبت به مسئله تجمع در خوزستان است. مرجع قانونی درباره سفر، ستاد مبارزه با کروناست که ما از آن اجازه گرفتیم ودانشگاه علوم پزشکی اهواز هم دستورالعملی برای این موضوع نوشت که ما آن را اجرا کردیم؛ ما ۵ ماه است که می خواستیم به خوزستان برویم، اما به صحبت‌های ستاد مبارزه با کرونا گوش کردیم و نرفتیم.

وی ادامه داد: ما که به حرف گوش کردیم؛ شما چرا به حرف کارشناسی توجه نکردید؟ در عید گفته شد که باید برا‌ی سفر‌ها محدودیت ایجاد شود، اما دولت گوش نکرد و باعث خسارات بسیاری شد؛ گزارشات عدیده‌ای مردم و سازمان‌های مردم نهاد دادند؛ اما شما حساس نشدید. ما باید یک سال اول به اهواز می رفتیم، اما به نظرات گوش دادیم و نرفتیم. شما می توانید به وزارت بهداشت مراجعه کنید که چه کسی بیشتر به اصول بهداشتی احترام گذاشته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم افزود: اسم‌هایی که ایشان گفتند که در رسانه‌ها گفته شده و اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آن‌ها در دستگاه قضائی رسیدگی کرده‌ایم. درباره مساله FATF ذهن من را خوانده‌اید که نظر من در این باره چیست؟ اگر منافع ملت در هر قرار دادی تامین شد ما موافقیم و اگر تامین نشد نمی‌توانیم از منافع ملت بگذریم. درباره تحریم ها هم قرار بود این مسائل دغدغه‌ها را حل کنند؛ ازدولت پرسیدند که برجام نتیجه‌اش چه شد؟ گفتند هیچ! ما برجام به عنوان قرار داد و تعهدی که باید به آن متعهد بود پایندیم، اما برجام را یک دولت مقتدر می تواند اجرا کند نه شما.

بخش دوم مناظره سوم، سه قسمت دارد که در قسمت اول هر نامزد پنج دقیقه فرصت دارد به سوال پرسیده‌ شده پاسخ دهد.

قاضی‌زاده هاشمی: تولید ۴/۵ میلیون مسکن و تشکیل وزارت خانواده در دولت سلام

سید امیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی نظام توزیع و حذف واسطه گری گفت: برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت؛ وقتی از تورم به معنای ام المصائب کشور یاد می‌کنیم، باید بدانیم باعث هزاران مشکل در کشور شده است. وقتی به ساختار ایجاد تورم دقت می‌کنیم، می‌بینیم تمامی نهاد‌ها در این موضوع نقش داشتند.

او ادامه داد: موانع زیادی در رساندن کالای ارزان قیمت مقابل تولیدکننده است و باید مجموعه مبدا تا مقصد اصلاح شود؛ دولت سلام این موضوع را در زنجیره تامین می‌بیند و تنها در خرید تضمینی، دادن یارانه به مصرف کننده و تعرفه برای حمایت از تولید داخل دخالت می‌کند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در موضوع مرغ، ما ۲/۵ برابر ظرفیت داخل، توانایی تولید داریم و در داستان گوشت دیدیم که وقتی قیمت ارز را اصلاح کردیم، قیمت گوشت پایین آمد. همچنین تکلیف ۳۰ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای که به نام مردم داده شد معلوم نیست.

قاضی‌‌زاده هاشمی افزود: دولت سلام ۲۰ برنامه برای اصلاح امور کشور در نظر گرفته است.کاهش تورم به زیر ۵ درصد، تولید ۴/۵ میلیون مسکن، تشکیل وزارت خانواده، تشکیل صندوق اعتبار خانواده برای ازدواج، اشتغال و مسکن، ایجاد نظام یکپارچه بیمه، مدل شهر کشوری، مدل نظام شایستگی بر اساس استاندارد‌های مشخص، طرح قنات ملی برای حل مشکلات آبی کشور، واگذاری شستا به کارگران و صندوق ذخیره فرهنگیان به این قشر بخشی از برنامه‌هایی است که در دولت آینده دنبال خواهیم کرد. تورم باعث بیکاری و فقر و بالا رفتن سن ازدواج شده است. اتحادی ها ی موجود در کشور آنقدر توانایی دارند که بتوانند بازار را مدیریت کنند.

رئیسی: در نظام سلامت باید تعارض منافع را به حدافل رساند

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار مبارزه برای بیماری کرونا، گفت: ما در نظام سلامت دو مشکل داریم، علی رغم اینکه زحمات بسیاری کشیده شده و باید به خدمات کادر درمانی ارج نهاده شود، ولی مردم هم بسیار در این وضعیت کرونایی دچار آسیب شدند و کسب و کار‌شان خراب شد.

او اطهار کرد: در نظام سلامت ۲ مشکل داریم؛ تعارض منافع و انحصار،‌ البته تعارض منافع در همه سطوح داریم و باید آن را از بین برد. مثلا کسی وارد حوزه مسکن می شود که خودش هم از پیمارنکاران است. در برخی تصمیمات در نظام سلامت به گونه‌ای است که باید تعارض منافع را به حدافل رساند؛ دوم مساله انحصار است ما باید دسترسی به پزشک را در تمام کشور یکسان کنیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: سازمان بازرسی ما بررسی‌های جدی انجام داده، هم در حوزه بهداشت و درمان هم در حوزه آسیب‌هایی که وارد شده است.این بازرسی‌ها نشان می دهد که برخی بی تدبیری ها باعث شده که آسیب ها بیشتر شده است. در حوزه گردشگری مشکلات بسیاری به وجود آمده؛ کاسبان و مستاجران بسایر دچار آسیب شده‌اند و ما باید درباره دوران پساکرونا فکر کنیم، اما نه اینکه بگوییم وام می‌‌‌دهیم؛ بله مردم باید احساس کنند که فکر جدی برای آسیب دیدگان از کرونا تدارک دیده شده است. در ارتباط با کرونا علیرغم همه زحمات کشیده شده معتقدم هم در حوزه جلوگیری و هم در مسائل درمانی جای بررسی جدی وجود دارد. در برخی از موارد با بی تدبیری‌هایی مواجه هستیم که اگر این بی‌‌تدبیری‌ها نبود خسارات به حداقل می رسید.

رئیسی ادامه داد: درباره این لیست هم که آقای همتی به من دادند باید گفت که مردم تعجب نمی‌کنند که چرا تا به حال ایشان به وظیفه اش عمل نکرده و‌ این لیست را منتشر نکرده است؟ اگر نباید اعلام می کرده که خب چرا اینجا به معرض دید عموم گذاشته است؟ وسط مناظره؟

مهرعلیزاده: تنها راه نجات بورس استقلال آن است

محسن مهرعلیزاده درباره سهامداران بازار بورس و بهبود بازار بیان کرد: بورس یکی از بهترین بازار‌ها برای سرمایه گذاری است. بورس می‌تواند به تولید کمک کند، اما اتفاقی که رخ داد کارشناسی شده نبود و دولت در بازار بورس دخالت کرد. مسئله اصلی کشور ما تولید و افزایش تولید است.

او افزود: سرمایه‌داران در یک هماهنگی وارد معرکه شدند و مردم را به بازار بورس کشاندند، اما پول به سمت تولید نرفت و قیمت بورس را چند برابر کرد. وقتی حباب‌ها ترکید و قیمت‌ها واقعی شد به یک بحران تبدیل شد و دولت هم ۲۰۰ میلیون دلار را به ریل تبدیل کرد تا خسارت‌ها را جبران کند.

مهرعلیراده ادامه داد: هر ۳ روش اشتباه بود و دولت نباید به بورس ورود می‌کرد؛ باید بورس را به بورسی‌ها بسپارند. اگر ۷۵ درصد ورود دولتی‌ها در اقتصاد دخالت نکنند وضعیت بورس بهتر می‌شود. افزایش سرمایه و تولید برای کشور خوب است. تنها راه نجات بورس استقلال آن است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: GDP امروز کشور ۵۰۰ میلیارد تومان است و مجموع دیگر کشور‌ها چند برابر ما هستند و سوال این است که این‌ها مستلزم این است که بتوانیم با دیگر کشور‌ها ارتباط برقرار کنیم و دیگر موارد را در اختیار اقتصاد قرار دهیم.

جلیلی: برجام سند طلبکاری ملت ایران است

سعید جلیلی درباره برنامه‌های خود برای رفع بروکراسی‌های اداری و تعارض منافع، گفت: روز اول انتخاب شدن آقای روحانی به او گفتم اگر می‌خواهید اهداف خودتان را دنبال کنید، باید ماشین دولت را از این کندی نجات دهید؛ باید سازوکار‌ها را فعال کنیم که این بستگی به رویکرد ما دارد که برای دستگاه‌ها فعالیت تعریف کنیم تا به ماشین دولت برسد.

او افزود: به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کرده‌ام می گویم امکان تعامل گسترده با جهان وجود وارد، به ویژه در روابط اقتصادی، می‌شود، اما این‌ها نمی‌توانند؛ عراق را مثال زدند، بخشی که مربوط به بخش دولتی است نمی‌تواند انجام دهند.

جلیلی درباره FATF اظهار کرد: با قاطعیت می‌گویم امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای ما ندارد، در مورد خود FATF هم گفته شده اگر امضا کنیم تازه گام بعدی را برای ما تعریف می‌کنند. برجام سند طلبکاری ملت است، ما هزینه برجام را داده‌ایم؛ امروز باید طلبکار باشیم نباید از سرمایه ملت هر روز هزینه کنیم، چه کسی می‌تواند این مسائل را پیش ببرد؟ کسی که هم به مسائل خارجی و هم داخلی آشنا باشند، بنده سال‌ها در حوزه سیاست خارجی کار کردم و همه چیز را می‌شناسم.

او ادامه داد: اگر مردم ایران می‌‌خواهند رئیس جمهور انتخاب کنند باید کسی باشد که به مسائل جهانی واقف باشد، سیاست خارجی باید اقتصاد محور باشد، شما باید بهانه‌ها را بردارید؛ هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع اقتصاد کشور شود و این شناخت کافی می‌خواهد.

رضایی: در تمام استان‌ها مدرسه زمامداران را تاسیس می‌کنیم

محسن رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر ازدواج جوانان گفت: مسئله جوانان در کشور که من می‌گویم فرشتگان نجات ایران و مهم‌ترین سرمایه‌های ملی ما هستند و هر زمان مشکلاتشان را حل کردیم کار‌های بزرگی انجام داده اند. جوانان شغل ندارند، مسکن برای ازدواج ندارند و در سردرگمی به سر می برند؛ پس بزرگ ترین سرمایه‌های ما نیازمند نجات هستند.

او اظهار کرد: دولت ما ترکیبی از جوانگرایی و تجربه گرایی است، تجارب نسل اول و دوم را با سوم و چهارم ترکیب می‌کنیم، هم مشکلات جوانان و هم کشور را حل می‌کنیم. از میان نسل سوم و چهارم زمامدار تربیت می‌کنیم، من در تمام استان‌ها مدرسه زمامداران را تاسیس می‌کنم.

رضایی با اشاره به مشکلات جوانان ادامه داد: جوانان برای ازدواج نیاز به شغل و مسکن دارند؛ در نهضت خانه سازی ایرانیان مشکل مسکن را حل می‌کنم. مسکن دو بُعد دارد یکی پیمانکاران ساختمانی و خریدارن مسکن که خریداران را به بانک‌ها وصل می کنیم و همه بانک‌ها را موظف می‌کنیمم جوانان ۱۰ درصد آورده بیاورند و ۹۰ درصد وام بدهند با بازپردخت ۵۰ ساله و زمین مجانی به جوانان می‌دهیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در کشور حدود ۱۶۰هزار فوق لیسانس و دکترا داریم که بیکار هستند و در سایت جمع سپاری عضو می‌شوند و آن‌ها را گروه بندی می‌کنیم تا اقتصاد مهندسی فناوری و کار‌های پژوهش وزارتخانه‌ها را انجام بدهند و ماهانه به آن‌ها حقوق می‌دهیم و بعد وارد کسب و کار‌ها می‌کنیم. دولت ما حتما مسئله برجام را جدی خواهد گرفت و آمریکا را وادار می کنیم با دیپلماسی واقعی به تعهدات عمل کند، اما من کشور را معطل مذاکرات نمی‌کنم و کشور را به سمت رشد و پیشرفت می‌برم و وقتی آمریکا رشد و توسعه ما را ببیند دنبال ما خواهد بود. مذاکرات مهم است، اما میدان را فعال کردن هم مهم است.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سید علی قائم مقامی یکشنبه , ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

مناظره خارج ار اصول علمی و اصول میزگرد تلویزیونی و پراکنده گوئی بود و نامزدها کلی گویی کردند . راهکاری ارائه ندادند. تخریب روحیه مردم با سیاه نمائی شدید….ناامیدی مردم

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....