تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 11:29
کد خبر : 70762

پایانی بر کشاورزی غیر علمی در آبادان

پایانی بر کشاورزی غیر علمی در آبادان

«مزارع پژوهشی» به داد کشاورزان رسید کشاورزی آبادان با راه‌اندازی مزارع پژوهشی عملا وارد فاز توسعه و رفع مشکلات شده است و این مساله در صورت مدیریت درست و اصولی می تواند سبب تحولی بنیادی در این حوزه شود. محمود نواصر؛ با توجه به ماهیت سنتی کشاورزی در ایران هنوز این امر به صورت جدی

«مزارع پژوهشی» به داد کشاورزان رسید

کشاورزی آبادان با راه‌اندازی مزارع پژوهشی عملا وارد فاز توسعه و رفع مشکلات شده است و این مساله در صورت مدیریت درست و اصولی می تواند سبب تحولی بنیادی در این حوزه شود.

محمود نواصر؛ با توجه به ماهیت سنتی کشاورزی در ایران هنوز این امر به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته و به دلیل عدم استفاده از کشاورزی نوین هر ساله شاهد هدر رفت منابع با ارزش و آسیب‌های جدی به محیط زیست هستیم.

در حالی که در کشاورزی کشورهای پیشرو طرح‌های متعددی برای استفاده از امکانات فناوری‌های نوین در کشاورزی در حال بهره‌برداری هستند.

تحقیق و توسعه در افزایش تولیدات بخش کشاورزی دارای اهمیت ویژه‌ای است و امروزه یکی از زیربنایی‌ترین سرمایه گذاری‌ها در این بخش، سرمایه گذاری در پژوهش کشاورزی است که سبب رشد تولید می‌شود.

شورای عالی پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با بررسی مشکلات کشت و کشت گونه‌های جدید گیاهی برای اولین بار در این شهرستان اقدام به راه‌اندازی مزارع پژوهشی کرده است.

پایانی بر کشاورزی غیر علمی در آبادان| «مزارع پژوهشی» به داد کشاورزان رسید

راه‌اندازی ۵ مزرعه پژوهشی
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان  اظهار کرد: این اتاق با هدف ازدیاد ارقام بازار پسند ناموجود در نخلستان‌های آبادان اقدام به راه‌اندازی پنج مزرعه پژوهشی کشت ارقام خرمای مجول، پیارم و بریم کرده است.

اسدالله کرد زنگنه افزود: بر اساس اصول تولید محصول ارگانیک صورت گرفته، شناخت ویژگی ها و  محدودیت‌های مکانیزاسیون هر رقم مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان توضیح داد: با توجه به اینکه اکثر تولیدات سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن خرما منطقه معمولا خرمای درجه دو، سه و فاقد ارزش صادراتی است این طرح سبب رونق بیشتر کشاورزی منطقه، رشد کسب و کار، افزایش صادرات و چرخه اقتصادی در شهرستان می‌شود.

وی عنوان کرد: واحد پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با همکاری کارشناسان ذیصلاح اقدام به کاشت ارگانیک این ارقام در پنج نقطه متفاوت شهرستان کرده تا میزان موفقیت تولید و بارآوری این ارقام در سطح شهرستان مورد بررسی گیرد.

سه مزرعه پژوهشی در روستاهای سادات، طره بخاخ و شلحه ثوامر و همچنین دو مزرعه نیز در شهر چوئبده راه‌اندازی شده و امید است این ارقام با توجه به توصیه کارشناسان و صاحبان فن در این منطقه به نتیجه برسد

کردزنگنه ادامه داد: سه مزرعه پژوهشی در روستاهای سادات، طره بخاخ و شلحه ثوامر و همچنین دو مزرعه نیز در شهر چوئبده راه‌اندازی شده و امید است این ارقام با توجه به توصیه کارشناسان و صاحبان فن در این منطقه به نتیجه برسد.

شناسایی ارقام کمیاب
سیدعلی موسوی، مدیر شورای عالی پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن میوه خرما در منطقه به دست می‌آید و ‌به دلیل کیفیت پائین آن در دسته‌بندی درجه دو و سه قرار می‌گیرد و قابل صادرات نیست عملا این محصول هیچ آورده‌ای برای کشاورز ندارد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان متولی تجارت است، واحد پژوهش این اتاق با شناسایی ارقام کمیاب و بازار پسند برای صادرات آنها را در مزارع پژوهشی کشت کرد تا با هدف بالا بردن کیفیت درصورت موفقیت این طرح کشاورزان منطقه بر روی این ارقام سرمایه‌گذاری کند.

مدیر شورای عالی پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان ادامه داد: متولی کشاورزی شهرستان آبادان جهاد کشاورزی است و امیدوارم با همکاری صاحبان فن و تشکیل کمیسیون کشاورزی شهرستان متشکل از پژوهشگران جهاد و واحد پژوهش اتاق و همچنین صاحبان تخصص بتوان وضعیت کشاورزی را رونق بخشید.

کاهش هزینه از طریق پژوهش

با توجه به اینکه تغییر ارقام نخل خرما می‌تواند در سود آوری و سرمایه‌گذاری کشاورز نقشی تعیین کننده داشته باشد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان بر آن شد که ارقام سودآور و دارای بازار جهانی را در منطقه تست کند

هدی شریفی، کارشناس ارشد کشاورزی و کارشناس شورای عالی پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز با اشاره به اهداف اجرای طرح مزرعه پژوهشی کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه تغییر ارقام نخل خرما می‌تواند در سود آوری و سرمایه‌گذاری کشاورز نقشی تعیین کننده داشته باشد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان بر آن شد که ارقام سودآور و دارای بازار جهانی را در منطقه تست کند.

وی مزارع پژوهشی را ارتقا دهنده سطح کیفی کشاورزی منطقه عنوان کرد و گفت: اگر ارقام کشت شده اتاق بازرگانی آبادان نتایج خوبی در این منطقه به همراه داشته باشد تغییر بزرگی در منطقه به وجود می‌آید و شاهد افزایش صادرات، بازار پسندی و نهایتا بهبود وضعیت اقتصادی و در پی آن بهبود کشت خواهیم بود.

این کارشناس شورای عالی پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نوسانات آبیاری و عدم توجه به صنعت بسته بندی را از مشکلات کشاورزان دانست و افزود: پژوهش باعث جلوگیری از ایجاد هزینه برای کشاورز می‌شود و ارقام توسط واحد پژوهش اتاق تست شده که چنانچه پاسخ کیفی مناسب داشته باشد ارزآوری را سبب خواهد شد.

پایانی بر کشاورزی غیر علمی در آبادان| «مزارع پژوهشی» به داد کشاورزان رسید

تغییر ارقام در آبادان
اسحاق دریس، یکی از کشاورزان مشارکت کننده در طرح مزارع پژوهشی کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز اظهار کرد: اجرای مزارع پژوهشی الگویی موفق و اقدام عالی است.

وی گفت: با توجه به اینکه ما کشاورزان منطقه تمایل زیادی برای کشت این ارقام در شهرستان داریم و با خرید پاجوش‌ها هزینه بالایی را متحمل می‌شدیم، این اقدام اتاق بازرگانی کمک زیادی کرده است.

این کشاورز آبادانی بیان کرد: در صورت کسب نتایج مثبت از طرح مزارع پژوهشی، شاهد تغییر ارقام در شهرستان آبادان خواهیم بود.

جلب مشارکت و ایجاد حس اعتماد
عدنان ثقیلی، یکی دیگر از کشاورزان مشارکت کننده در طرح مزارع پژوهشی کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز  اظهار کرد: مزرعه پژوهشی مکمل تحقیق ایستگاهی است و به خصوص در آبادان و حاشیه دو رودخانه‌های آن که به صورت خطی قرار دارند.

وی توضیح داد: دما، رطوبت، ph خاک و آب آنها نسبت به یکدیگر متغیر بوده و همچنین پل ارتباطی میان کشاورزان، تحقیق و ترویج است.

این کشاورز آبادانی افزود: همه کشاورزان از خرده پا یا بزرگ، مرد یا زن با هر میزان سواد و تجربه  با امر پژوهش درگیر می‌شوند که به مثابه متغیرهای عمده هر یک بر موضوع تاثیر می‌گذارند.

ثقیلی ادامه داد: این اهدف این مزارع پژوهشی تایید نتایج ایستگاهی آنها بر نوع و رقم درخت یا گیاه، ایجاد و سازگاری فناوری جدید و یا نمایش و ترویج فناوری‌های ایجاد شده صورت می‌گیرد که مدیریت آنها به صورت مشترک با محقق و کشاورز و یا حتی تنها با کشاورز، میزان درگیر شدن کشاورز در تحقیق پژوهشی از سطوح انفعالی و ابزاری گرفته تا سطح کاملا فعال متغیر است.

وی توسعه را دارای سه مرحله اکتشافی، میانی و طرح مورد آزمایش عنوان کرد و گفت: جلب مشارکت و ایجاد حس اعتماد در کشاورز، آموزش، کاربردی شدن تحقیق و ایجاد ارتباط میان تحقیق و ترویج از مهم‌ترین مزایای تحقیق مزرعه پژوهشی است.

ارزآوری و تحول

با توجه به هم مرز بودن آبادان به کشورهای عراق و کویت و همچنین ضرورت توسعه صادرات محصولات کشاورزی، کشت گونه‌های جدید ضمن اینکه اشتغالزایی به دنبال دارد سبب ارزآوری نیز می‌شود.

یکی از خلاهای پیش رو در حوزه کشاورزی که گاها موجب هدر رفت زمان و سرمایه کشاورز نیز شده بود، موضوع مهم پژوهش است و به طور حتم با راه‌اندازی مزارع پژوهشی در شهرستان آبادان تحولی بنیادین برای صنعت کشاورزی ایجاد می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....