تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1400 - 21:40
کد خبر : 64230

پاس‌کاری برای فرار از مسئولیت

پاس‌کاری برای فرار از مسئولیت

نزدیک به دو سال است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد اما هنوز راهکار درستی برای سیستم تحصیلی پیدا نشده است. این ویروس منحوس به نحوی در تصمیم‌گیری مسوولان در شرایط بحران اثرگذار بوده است که در مساله بازگشایی مدارس هم پاسکاری می‌کنند. از طرفی وزارت بهداشت هشدار آغاز موج ششم می‌دهد و بازگشایی مدارس

نزدیک به دو سال است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد اما هنوز راهکار درستی برای سیستم تحصیلی پیدا نشده است. این ویروس منحوس به نحوی در تصمیم‌گیری مسوولان در شرایط بحران اثرگذار بوده است که در مساله بازگشایی مدارس هم پاسکاری می‌کنند. از طرفی وزارت بهداشت هشدار آغاز موج ششم می‌دهد و بازگشایی مدارس را منوط به تصمیم‌گیری و آمادگی آموزش‌وپرورش می‌داند.

وزارت آموزش‌وپرورش هم که هنوز وزیر ندارد. وزارت بهداشت و انجمن اولیا و مربیان و مدیران مدارس را تصمیم‌گیر ماجرای بازگشایی مدارس معرفی می‌کند. این تناقض‌گویی‌ها و تعلل در تصمیم‌گیری همچنین سیستم ضعیف آموزش مجازی ضربه مهلکی به ساختار آموزشی کشور خواهد زد. آسیبی که شاید جبران آن به چند دهه زمان نیاز داشته باشد.

مسوولان در گذاشتن سنگ‌های بزرگ و بی‌قاعده توانایی بسیاری دارند؛ مثلا مدارس که در حالت عادی نمی‌توانند امورشان را بگذارند و نیازمند کمک‌های مالی هستند، حالا ملزم هستند سیستم تهویه را استاندارد کرده و اقلام بهداشتی را در اختیار دانش‌آموزان بگذارند. این روند یعنی باز حمایت مدرسه ازسوی والدین.

براساس آمار موجود حدود چهار و نیم میلیون دانش‌آموز از اول مهرماه امسال به‌صورت حضوری در مدارس آموزش دیده‌اند. اما هیچ آماری درباره میزان رعایت پروتکل‌ها درمدارس اعلام نشده‌است.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش هم دراین‌باره گفته است: در سال‌های قبل، بالاترین نقش را در تربیت، مدرسه برعهده داشت. با تحولات جهان امروز و شیوع ویروس کرونا، نقش این سه نهاد نیز تغییر کرده و میزان اثرگذاری آن‌ها در فرایند تربیت، دستخوش تغییراتی شده است؛ به گونه‌ای که امروز دو نهاد «خانواده» و «مدرسه» نقش کمتری در تربیت فرزندان‌مان برعهده دارند و بخش عظیمی از این فرایند به «جامعه» و ذیل آن «نهاد رسانه» منتقل شده است. امسال، تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی را ۱۰۰درصد به انجمن اولیا و مربیان مدارس، واگذار کردیم.

امروز ۱۱۷کشور دنیا آموزش حضوری را به‌طور کامل آغاز کرده‌اند و تنها ۲۷کشور، آموزش‌های خود را به‌صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) و باقی کشورها به‌صورت مجازی امر آموزش را دنبال می‌کنند. البته سرپرست آموزش‌وپرورش وظیفه حفظ سلامت دانش‌آموزان را به خودشان واگذار کرده است و گفته: امروز حرکت به‌سمت بازگشایی مدارس، یک الزام است و نه یک اختیار. اگر نگران سلامتی دانش‌آموزان هستیم که قطعا همینطور است؛ باید مهارت‌های «مراقبت از سلامتی» را به دانش‌آموز یاد دهیم، نه اینکه او را از یک بحران جدا کرده و در فضای محدود نگهداری کنیم. بحران تهدید نیست و باید به آن به‌عنوان یک «فرصت» نگاه کنیم.

الزامی برای بازگشایی هست و نیست

به گزارش اقتصاددان به نقل از صبح نو ،  دانش‌آموزان کم و کاستی‌های بسیاری برای تحصیل مجازی دارند و والدین با نگرانی برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی فرزندان‌شان تلاش می‌کنند. وزارت بهداشت هم آموزش‌وپرورش را در بازگشایی مدارس مختار می‌داند. درحالی‌که اطمینان‌خاطر از مساعد بودن شرایط کرونایی برای بازگشایی مدارس، وظیفه وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کروناست.

دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ با بیان اینکه بازگشایی‌ مدارس باید با تعداد کم روزها انجام شود، آن هم بدون اینکه اقدامات و آموزش‌های مجازی تعطیل شود، درباره زمان آغاز بازگشایی تدریجی مدرسه‌ها، گفت: این زمان به شرایط بستگی دارد و باید ببینیم آیا وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند شرایط مورد لزوم را در تمام مدارس در سطح کل کشور ایجاد کند یا خیر.

امروز نتایجی که در دنیا درباره چگونگی بازگشایی و شرایطی که باید وجود داشته باشد، مورد ارزیابی قرار گرفت. یکسری شرایط مربوط به مسوولان و مردم است و یکسری هم شرایطی است که وزارت آموزش‌وپرورش بتواند فراهم کند تا بتوانیم بازگشایی‌ها را تسریع کنیم. به‌هرحال بازگشایی‌ها اگر انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد اشکالاتی در آموزش و سلامت روان کودکان شود. بحث واکسیناسیون، بحث اقدامات بهداشتی در مدارس اعم از گذاشتن ماسک در اختیار بچه‌ها، ایجاد فاصله‌گذاری و امکانات جهت شست‌وشوی دست‌ها و… مورد توجه است.

جماعتی تاکید کرد: این بازگشایی‌ها با توجه به شرایط کشور انعطاف‌پذیر است و قابلیت برگشت دارد. یعنی اگر شرایطی ایجاد شود که ما با پیک مواجه شویم، ممکن است مجددا کاملا به‌صورت مجازی شود. بنابراین یک حالت رفت و برگشت، اما نه به‌صورت یک قانون کلی، بلکه براساس یک قانون سیال که براساس شرایط تغییر می‌کند و به این صورت می‌توانیم شرایط مدارس را در حالت مجازی، حضوری یا نیمه‌مجازی و نیمه‌حضوری تغییر دهیم.

وی درباره اینکه بنابراین ضرب‌الاجلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد؟ گفت: خیر. به نظر می‌رسد که باید احتیاط‌های لازم را داشته باشیم. باید شرایط لازم و حداقل کافی وجود داشته باشد تا بازگشایی‌ها را انجام دهیم، وگرنه می‌تواند باعث تسریع و تشدید پیکی که ممکن است اتفاق افتد، شود و این می‌تواند خطرناک باشد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش: امروز حرکت به‌سمت بازگشایی مدارس، یک الزام است و نه یک اختیار. اگر نگران سلامتی دانش‌آموزان هستیم که قطعا همینطور است؛ باید مهارت‌های «مراقبت از سلامتی» را به دانش‌آموز یاد دهیم.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....