تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 مهر 1399 - 11:39
کد خبر : 20442

پارس جنوبی ابر پروژه‌ خاورمیانه

پارس جنوبی ابر پروژه‌ خاورمیانه

وزیر نفت تأکید کرد که هزاران میلیارد دلار به تلاش سربازان گمنام از پارس جنوبی منابع برای کشور حاصل شده و پارس جنوبی حاصل تلاش‌های مردان و سربازان گمنام این سرزمین است. «بیژن زنگنه» در جریان جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس و در پاسخ به سوال ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در خصوص علت تأخیر در بهره‌برداری

وزیر نفت تأکید کرد که هزاران میلیارد دلار به تلاش سربازان گمنام از پارس جنوبی منابع برای کشور حاصل شده و پارس جنوبی حاصل تلاش‌های مردان و سربازان گمنام این سرزمین است.

«بیژن زنگنه» در جریان جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس و در پاسخ به سوال ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در خصوص علت تأخیر در بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ که بنده در وزارت نفت حضور یافتم ما با کمبود عظیم گاز در کشور روبرو بودیم. بنده اولین کاری که به عنوان کار مدیریتی انجام دادم اولویت‌بندی فازهای پروژه برای پیشرفت و بهره‌برداری بود.

به گزارش اقتصاددان به نقل ازایسنا،با اولویت‌بندی که صورت گرفت امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود. چه خاصیتی داشت که ما هر ۱۷ فاز پارس جنوبی را جلو می‌بردیم و تا ۸۰ درصد می‌رساندیم اما تولیدی نداشتیم در حالی که امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود؟ ما توانستیم گاز را از دریا بیرون بیاوریم و آن را شیرین کنیم و به استاندارد شبکه برسانیم و مورد استفاده قرار دهیم. وی در ادامه اظهار کرد: در مواردی به دلیل تحریم‌ها ما تجهیزات لازم را نداشتیم. ما منابع مالی خود را برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه اولویت‌بندی کردیم. خوشبختانه امروز تمام بخش دریایی این پروژه به اتمام رسیده است و در آنجا تولید گاز داریم.

در فاز ۱۴ پالایشگاه خلیج فارس امروز چهار سکو در دریا فعال شده است و از سال ۹۷ کار شروع شده و ما گاز به خشکی می‌آوریم و در آنجا تصفیه می‌کنیم. تاکنون ۴۲ میلیارد مترمکعب گاز آورده شده و آن را تصفیه کرده‌ایم. افتتاح سه تریلیر از فاز ۱۴ این پالایشگاه تا سال آینده تأثیری در مقدار تولید نخواهد داشت و ظرفیت اضافه پالایشگاه محسوب می‌شود. وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما در فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلات زیادی روبرو بودیم چرا که تعداد زیادی از شرکت‌ها مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده داشتند. بنده در پروژه‌های زیادی کار کرده‌ام. از پروژه‌های کوچک گرفته تا نیروگاه‌ها و سدها و حداقل‌هایی را از مدیریت پروژه‌ها یاد گرفته‌ام. زمانی که در یک پروژه چندین شرکت دخیل باشند اشکالاتی نیز به وجود خواهد آمد. ما در ابتدا آمدیم و بخش‌های مختلف پروژه را تفکیک کرده و هر کدام را به یک شرکت سپردیم. وزیر نفت در پایان بیان کرد: امروز ما از همسایه خود بیشتر تولید داریم و پارس جنوبی ابرپروژه‌ای بود که ما آن را اجرایی کردیم. پتروشیمی‌ها و چاه‌های متعددی زده شد و در حقیقت تمدن جدیدی آفریدیم.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....