8

تورم کشورهای اروپایی در دو ماه اخیر سبب شد سیاستگذاران از عملکرد بانک مرکزی آمریکا در جهت بهبودی تورم بهره گیرند؛ زیرا فدرال رزرو به سیاستگذاران در سطح جهان اثبات کرد که تنها راه مقابله با تورم فزاینده، اتخاذ سختگیرانه سیاست‌های انقباضی است. بر این اساس پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا توانست تورم در ماه گذشته را کاهش دهد.

به دنبال این موضوع، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در این باره گفت که هدف سیاست‌های پولی، کاهش تورم به نرخ ۳/ ۲ درصد در سال ۲۰۲۴ است و افزایش نرخ بهره تا ثبت نرخ ۲ درصدی تورم ادامه خواهد داشت، اما سوالی که ذهن تحلیل‌گران را به خود مشغول کرده، این موضوع است که با تداوم سیاست‌های انقباضی توسط بانک‌های مرکزی در اروپا و آمریکا، چه عواقبی در انتظار بازارهای جهانی است؟

عملکرد کریستین لاگارد

تورم دو رقمی در اروپا، سبقت دلار از یورو و همچنین توقف صادرات گاز به منطقه اروپا، عواملی بودند که بانک مرکزی اروپا را تحریک کرد تا نرخ بهره را برای بار دیگر افزایش دهد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  بر این اساس در پنج‌شنبه هفته گذشته ۸سپتامبر رئیس بانک مرکزی اروپا برای دومین بار نرخ بهره را در یک‌سال اخیر افزایش داد. او دلیل خود از افزایش نرخ بهره را سیاست ضد تورمی خواند و اعلام کرد که با تداوم سیاست‌های انقباضی، نرخ تورم در ماه‌های آتی کاهش پیدا خواهد کرد. او بر این اساس تورم در سال ۲۰۲۳ را ۵/ ۵ درصد و این نرخ را برای سال ۲۰۲۴، معادل ۳/ ۲ درصد هدف‌گذاری کرد. همچنین رئیس بانک مرکزی اروپا افزود که به‌دلیل کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، وقوع رکود پیش‌خور شده و تغییرات نرخ بهره تاثیرات چندانی بر وقوع رکود نخواهد داشت.  برخی از تحلیل‌گران از صحبت‌های لاگارد این‌چنین برداشت کرده‌اند که او با چشم‌انداز اقتصاد اروپا در زمستان که بر اثر سهمیه‌بندی گاز روند نزولی به خود خواهد گرفت دست به چنین اقدامی زده است تا بتواند اروپا را از غرق شدن در سیل تورم بالا نجات دهد. رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که کمتر از پنج جلسه دیگر در ماه‌های آتی، نرخ بهره به مرحله خنثی می‌رسد و در این حالت اقتصاد اروپا نه با رشد همراه است و نه روند کاهشی به خود خواهد گرفت. او افزود که اگر تورم در ۶هفته آینده روند کاهشی به خود نگیرد، در نشست بعدی بانک مرکزی نرخ بهره ۷۵/ ۰ واحد درصد دیگر افزایش خواهد یافت و این عملکرد تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که تورم به ۲ درصد تنزل پیدا کند.

او افزایش نرخ بهره در ماه ژوئیه و سپتامبر را نوعی سرمایه‌گذاری اقتصادی دانست؛ زیرا با افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی تورم منطقه یورو کاهش خواهد یافت و بر این اساس این عملکرد مثبت نوعی سرمایه‌گذاری در ماه‌های آینده خواهد بود.کریستین لاگارد در پایان سخنان خود افزود که مهار تورم اولویت بیشتری نسبت به رکود کوتاه‌مدت منطقه اروپا دارد و گفت تمام تلاش او در پایین آوردن تورم در ماه‌های آتی است. این موضوع تقویت یورو را نیز به دنبال داشت. بر این اساس نرخ برابری یورو به دلار از یک واحد عبور کرد و سبب شد شاخص دلار روند کاهشی به خود گیرد. با تقویت یورو و کاهش دلار بازارهای جهانی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

نوسانات بازارهای جهانی

پس از انتشار گزارش بانک مرکزی اروپا که تقویت یورو را به دنبال داشت، شاخص دلار با افت ۵/ ۱ درصدی خود به ۶۶۵/ ۱۰۸ واحد رسید. بازارهای پرریسک از جمله بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب با رشد ۱۲ و ۱۴ درصدی رو‌به‌رو شدند. بر این اساس بیت‌کوین یک بار دیگر حمایت ۲۰ هزار دلاری را به دست آورد و تا ساعت

۱۶ روز گذشته به وقت تهران با قیمت ۲۰هزار و ۹۹۷ دلار در بازار معامله می‌شد.  اتر نیز با افزایش چشمگیر خود به قیمت ۱۷۰۵ دلار رسید. علاوه بر بازار رمزارزها، بازار طلا نیز  روبه صعود گذاشت و دیروز هر اونس طلا به ۱۷۱۶دلار تا ساعت ۱۹ به وقت تهران رسید.