تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 17:30
کد خبر : 101254

وقفه در صادرات محصولات کشاورزی

وقفه در صادرات محصولات کشاورزی

تعطیلی شرکت‌های حمل‌ونقل، صادرات ایران را متوقف کرد. رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اعلام این موضوع خبر داده که شرکت‌های حمل‌ونقل حدود یک هفته است که سفارش جابه‌جایی جاده‌ای محصولات کشاورزی را نمی‌پذیرند و علت این موضوع را اختلال در سوخت‌گیری خود می‌دانند. اقتصاددان: علی حسینی، رئیس کمیسیون لجستیک و حمل‌ونقل اتاق

تعطیلی شرکت‌های حمل‌ونقل، صادرات ایران را متوقف کرد. رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اعلام این موضوع خبر داده که شرکت‌های حمل‌ونقل حدود یک هفته است که سفارش جابه‌جایی جاده‌ای محصولات کشاورزی را نمی‌پذیرند و علت این موضوع را اختلال در سوخت‌گیری خود می‌دانند.

اقتصاددان: علی حسینی، رئیس کمیسیون لجستیک و حمل‌ونقل اتاق ایران با تأیید این موضوع می‌گوید که جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران در استان‌های مرزی باعث اختلال در سوخت‌گیری کامیون‌های ترانزیتی شده و عملا محموله‌های صادراتی بلاتکلیف هستند.

کارت سوخت نیست!

وزارت نفت ایران به‌تازگی اعلام کرده که برای کنترل قاچاق سوخت محدودیت‌های تازه‌ای برای سوخت‌گیری ایجاد کرده است. بر اساس اعلام این وزارتخانه ۱۰۰ لیتر از سهمیه بنزین سه هزار تومانی مالکان کارت‌های سوخت شخصی کم شده است و سهمیه ماهانه آنها از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر رسیده است. همچنین اتحادیه جایگاه‌داران سوخت اعلام کرد که کارت سوخت جایگاه‌داران در استان‌های مرزی جمع‌آوری شده است و در سایر استان‌های کشور هر جایگاه سوخت می‌تواند تنها یک کارت سوخت داشته و سهمیه محدود آن برای سوخت‌گیری ضروری مانند سوخت‌گیری آمبولانس‌ها و خودروهای عمومی استفاده شود. حالا این موضوع برای کامیون‌های صادراتی چالش بزرگی ایجاد کرده است.

ماجرا از این قرار است که بر اساس قانون مصوب سال ۷۲، کامیون‌های ترانزیتی خارجی می‌توانند تا مادامی که در خاک ایران تردد می‌کنند، سوخت را بر اساس نرخ بازار داخلی ایران خریداری کنند اما در مرز ایران سوخت مازاد آنها با نرخ شناور مرزی محاسبه می‌شود و آنها باید قیمت سوخت را مطابق نرخ جهانی بپردازند. بر این اساس وزارت نفت تعدادی کارت سوخت در اختیار سازمان راهداری قرار داده تا در پایانه‌های مرزی در اختیار کامیون‌های خارجی قرار دهد تا با آن سوخت‌گیری انجام دهند. حالا اما وزارت نفت به بهانه کنترل قاچاق سوخت کارت سوخت استان‌های مرزی را جمع‌آوری کرده و کامیون‌های خارجی قادر به سوخت‌گیری در ایران نیستند.

برخی شرکت‌های حمل‌ونقل کالا می‌گویند که وضعیت سوخت‌گیری کامیون‌های خارجی به حدی وخیم است که کامیون‌های ترانزیتی ترکیه که برای انتقال محموله‌های کمک به سیل پاکستان وارد خاک ایران شده‌اند، بدون سوخت مانده‌اند و کار به رایزنی‌های سفارتخانه‌ها کشیده است. علی حسینی، رئیس کمیسیون لجستیک و حمل‌ونقل اتاق ایران با تأیید این اخبار می‌گوید که کامیون‌های ترانزیتی ایران به‌ویژه برای صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای جمهوری آذربایجان و ترکیه عبور می‌کنند و در فصل مرکبات از مرزهای ترکمنستان هم می‌گذرند اما در مرز عراق یا افغانستان و پاکستان کامیون‌های ترانزیتی ایران بار خود را در مرز به کامیون‌های خارجی تحویل می‌دهند. او ادامه می‌دهد در برخی مواقع کامیون‌های ترانزیتی خارجی وارد خاک ایران می‌شوند و محصولات مورد نظر خود را حمل می‌کنند و در‌حال‌حاضر مشکل اصلی مربوط به کامیون‌های ترانزیتی خارجی است که در خاک ایران تردد می‌کنند.

شرکت‌های حمل‌ونقل یک هفته است کار نمی‌کنند!

در همین زمینه رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه شرکت‌های حمل محصولات فسادپذیر، یک هفته است که به دلیل کاهش سهمیه سوخت و کمبود گازوئیل فعالیت نمی‌کنند به وب‌سایت نود اقتصادی گفته است که این موضوع به‌زودی صادرات را مختل خواهد کرد. او تأکید کرده است که محصولات فسادپذیر صادراتی مثل میوه و سبزیجات قابل نگهداری نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا بکند، ایست صادراتی خواهیم داشت. صادرکنندگان محصولات غذایی می‌گویند که توقف سوخت‌گیری کامیون‌های ترانزیتی خارجی خسارت سنگینی به صادرکنندگان مواد غذایی زده است و بخش زیادی از محموله‌های صادراتی مواد غذایی دچار فساد شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....