وقتی فداکاری قطعهسازان فراموش میشود
اوضاعشان خراب است و خراب است و خراب؛ حرف از قطعهسازانی است که این روزها دل پری از خودروسازان و دولت، از صحبتهای غیرمنطقی نمایندگان مجلس، از چینیها و قطعات چینی، از مالیات بر ارزشافزوده، از شهرداری، از اداره کار و بسیاری دیگر از ارگانها دارند. با این حال چند روز قبل شاهد بودیم، روحالله
اوضاعشان خراب است و خراب است و خراب؛ حرف از قطعهسازانی است که این روزها دل پری از خودروسازان و دولت، از صحبتهای غیرمنطقی نمایندگان مجلس، از چینیها و قطعات چینی، از مالیات بر ارزشافزوده، از شهرداری، از اداره کار و بسیاری دیگر از ارگانها دارند.
با این حال چند روز قبل شاهد بودیم، روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعلام کرد: صنعت خودرو یک زنجیره به هم پیوسته است و دومین حلقه مهم این زنجیره را قطعهسازان تشکیل میدهند؛ چنانچه امروز شاهد هستیم که کیفیت خودروهای تولیدی پایین است دلیل اصلی این مساله را باید در شرکتهای قطعهساز جستوجو کرد.در واقع صحبتهای این نماینده مجلس و انداختن بار بیکیفیتی خودروهای تولیدی بر دوش قطعهسازان در شرایطی صورت گرفته که به واسطه موانع و مشکلات موجود، قطعهسازان خودرو، روزگار سخت و پرفشاری را تحمل کرده، اما همچنان زنجیره تامین خودروسازی را سرپا نگه داشتهاند. این بخش از صنعت خودرو در طول سالهای گذشته و با وجود وضعیت ناپایدار اقتصادی و تحریمهای همهجانبه، اگر پای کار نمیماندند به طور قطع از سال ۱۳۹۷ به این سو، درب کارخانجات تولید خودرو به واسطه تحریمها و نبود قطعات بسته میشد؛ اما این حال و بدون آنکه افکار عمومی از این ماجرا خبر داشته باشند با تمامی سختیها به کار خود ادامه دادند و حالا نیز با کمال شگفتی، کوتاهی سیاستگذاران و خودروسازان دولتی بر دوش آنها انداخته میشود.
قطعهسازان نبودند خودروهای کف از ۱۷۰ هزار به صفر نمیرسید
وقتی پای درد دل یکی از قطعهسازان مینشینیم، در ابتدا از دولتیها انتقاد میکند؛ زیرا معتقد است که آنها مشکلات قطعهسازان را باور نمیکنند. او میگوید: مشکل اینجاست که با این همه مشکل، مسوولان میگویند مشکلی نیست و بانک مرکزی میگوید مساله تولید با نقدینگی حل نمیشود و جالبتر اینکه مشکلات صنعت خودرو را به گردن قطعهسازان میاندازند.
به گفته این قطعهساز، اگر کاری برای حل مشکلات و مسائل ما نمیکنید، حداقل آنها را بپذیرید و اتاق فکر تشکیل دهید؛ چون وقتی مشکلات را قبول نمیکنید، ته دل قطعهسازان بیشتر خالی میشود؛ اکنون قطعهسازان بابت فعالیت مستمری که دارند و برای روی کار ماندن این صنعت زیان ۴۷ هزار میلیارد تومانی کردهاند و باز هم به فعالیت خود ادامه میدهند. او گفت: سال گذشته تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده بود و اگر قطعهسازان نبودند و قطعات مورد نیاز را فراهم نمیکردند اکنون همین خودروسازان با افتخار اعلام نمیکردند که خودروهای کف پارکینگ صفر شده است.
مردم حق اعتراض به قیمت و کیفیت خودرو دارند اما نمایندگان خیر
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهانصنعت ، نه تنها این قطعهساز، بلکه تمام قطعهسازان کشور شرایط مشابه و مشکلات زیادی بر سر راه تولید دارند؛ آنها بعد تحریمها آمدند و پای کار ماندند، با سرمایه شخصی بدون کمک بانکها سالن تولید راه انداختند و برای بسیاری از نانآوران کشور شغل ایجاد کردند، دانشجویانی را مشغول به کار کردند که به راحتی نمیتوانستند کاری پیدا کنند. در واقع آنها عاشق تولید بودند و با وجود اینکه از دولت طلبکار بودند و مطالباتشان سر به فلک کشید و میلیاردی شد، اما کار را تعطیل نکردند؛ حال چگونه نمایندهای فارغ از سختیهایی که ایجاد و تداوم کار یک واحد تولیدی دارد، درباره آنها اینچنین قضاوت میکند؟
در این رابطه، امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مردم حق اعتراض به قیمت و کیفیت خودرو دارند اما نمایندگان خیر تاکید کرد: نمایندگان مجلس پاسخ دهند که تاکنون کدام مانع مهم را از مسیر صنعت خودروسازی برداشتهاند که میآیند در مورد فعالیت قطعهسازان اظهارنظر میکنند؟
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، وکیل مجلس فقط سوالکننده نیست، پاسخگو نیز هست. شرایط کنونی برآیند مجموعهای از اقداماتی است که مسیر اصلاح آن از مجلس میگذرد.
نمایندهای که کارگاه ۳ نفره را مدیریت نکرده چطور از فعالیت قطعهسازان میگوید؟
به گفته یکی از قطعهسازان، نماینده مجلسی که تاکنون یک کارگاه سه نفره را مدیریت نکرده چگونه میتواند در مورد آن انتقاد کند؟ میگویند کیفیت قطعات ضعیف است، تا به حال به این فکر کردهاید که همین صنعت چگونه بدون حمایت سر پا مانده است؟ قطعهسازان با این حجم زیاد از طلبی که دارند باز کار را تعطیل نکردهاند. همین نمایندگان مجلسی که صنعت خودرو و قطعهسازی را مورد انتقاد قرار میدهند، تاکنون برای تهیه مواد اولیه به بورس کالا رفتهاند؟ با بانکها سرو کله زده؟ خیر. بله، این نماینده مجلس درست میگوید، مشکل این صنعت قطعهسازانی هستند که باز با وجود مشکلات ادامه دادند. بله قطعهسازان اشتباه میکنند با وجود اینکه کشورهای دیگر همچون امارات از آنها دعوت میکند که در این کشور فعالیت کنند، دعوت آنها را پس میزنند و به فکر رشد کشور هستند. مطمئن باشید دعوتهای مستمر امارات بیاثر نخواهد بود و روزی همین صحبتهای شما عاملی جهت رفتن آنها به خارج از کشور خواهد شد.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :خودروسازان ، دولت ، قطعهسازان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰