تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 فروردین 1402 - 20:40
کد خبر : 119624

وظیفه اصلی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است

وظیفه اصلی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است

بانک مرکزی امروز در پیامی به نقل از رئیس کل محترم، مهار تورم و حمایت عملی از تولید؛ را سیاست قطعی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. متن این بیانیه ارزشمند، محل طرح چند پرسش است: ۱-مگر طبق قانون، وظیفه اصلی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی نیست که مقرر فرمودید امسال سیاست قطعی

بانک مرکزی امروز در پیامی به نقل از رئیس کل محترم، مهار تورم و حمایت عملی از تولید؛ را سیاست قطعی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. متن این بیانیه ارزشمند، محل طرح چند پرسش است:
۱-مگر طبق قانون، وظیفه اصلی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی نیست که مقرر فرمودید امسال سیاست قطعی شما مهار تورم است؟ یا شاید سال‌های قبل به این وظیفه، آن‌گونه که باید و شاید، نپرداخته اید؟
۲-مگر وظیفه بانک مرکزی رونق تولید است؟ بپذیریم که هست، چگونه؟ با اعطای تسهیلات ناشی از محل خلق نقدینگی و پول پاشی؟ این که خود مخل وظیفه اصلی و موجب زبانه کشیدن دوباره تورم ناشی از خلق نقدینگی است.
۳- بلافاصله بعد از تاکید بر تدابیر ویژه برای مهار انتظارات تورمی، افسار گسیختگی نرخ ارز را بطور تلویحی به سوداگران ارز و قاچاقچیان احاله کرده اید. بالاخره قصد مهار انتظارات تورمی دارید یا شما هم اوضاع نرخ ارز را ناشی از خرابکاری و قاچاق می‌دانید. نقش قاچاق را نفی نمی‌کنم اما فراموش نکرده اید فرمول‌های اقتصادی و سیگنال‌های قیمتی برای از رونق افتادن قاچاق را؟
۴-به فرض که مستقیم نقدینگی خلق نکرده اید، لطفا از میزان واقعی مراجعه دستگاه‌های دولتی به شبکه بانکی و سپس مراجعه شبکه بانکی به بانک مرکزی آمار بدهید.
اینها برخی نکات قابل پرسش از بیانیه شماست که البته در کمال صداقت و قصد جدی برای رعایت دستور سال نوشته اید، به تمام مشکلات و محدودیت‌های بانک مرکزی در مدیریت بازار پول و شرایط ناشی از تحریم واقف هستیم، به خوبی شرایط فوق دشوار شما در مدیریت پولی کشور قابل درک است. همه تلاش‌های شما در گشایش‌های ارزی ناشی از بهبود روابط با همسایگان را درک می‌کنیم و براستی وظیفه طاقت فرسایی بر عهده گرفته اید، باور بفرمایید مهار نرخ تورم واقعی در گرو حرکت به سمت استقلال بانک مرکزی، اصلاح شبکه بانکی ناتراز، مقابله دولت با سلطه مالی مستتر در بودجه‌های به ظاهر تراز سالانه و بکارگیری اصول نظارتی رایج طبق استانداردهای بین المللی و تقویت واقعی قدرت نظارتی، بسیار فراتر از معاونت نظارت کنونی شما است. البته بماند که در شرایط فعلی مدیریت در برخی وزارتخانه‌های موثر همچون صمت و کشاورزی، چگونه این عزیزان را در اجرای وظیفه اصلی و سیاست قطعی امسالتان، همراه می‌کنید. و همچنین باور بفرمایید بخشی از مدیریت مهار انتظارات تورمی، به چگونگی رفتار رسانه ای شما مرتبط است. سال ۲۰۰۰ میلادی کتابی بین المللی با عنوان: بانک های مرکزی چگونه سخن بگویند، منتشر شده است. لطفا به عزیزان سخنگو و ارتباطات خود بگویید این کتاب را مطالعه کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....