تاریخ انتشار : دوشنبه 27 مرداد 1399 - 10:32
کد خبر : 15599

وضعیت تورم سال ۹۹ در کرمانشاه

وضعیت تورم  سال ۹۹ در کرمانشاه

کرمانشاه – با اعلام جزییات نرخ تورم تیرماه امسال، نمودار تورم سالانه استان کرمانشاه با یک شیب ملایم، کاهشی شده و بیانگر این است که برخلاف سال ۹۸، قیمت‌ها با سرعت کمتری در حال افزایش است.  اقتصاددان – براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٣٩٩ در استان کرمانشاه عدد

کرمانشاه – با اعلام جزییات نرخ تورم تیرماه امسال، نمودار تورم سالانه استان کرمانشاه با یک شیب ملایم، کاهشی شده و بیانگر این است که برخلاف سال ۹۸، قیمت‌ها با سرعت کمتری در حال افزایش است.

 اقتصاددان – براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٣٩٩ در استان کرمانشاه عدد ۲۸.۲ درصد را نشان می دهد؛ یعنی خانوارهای کرمانشاهی به طور میانگین ۲۸.۲ درصد بیشتر از خرداد سال گذشته برای خرید «کالاها و خدمت یکسان» هزینه پرداخت کرده‌اند. از این نظر، کرمانشاه سومین استان گران کشور در تیر ماه شده است.

«نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص». منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه هم، درصد تغییر عدد شاخص قیمت یک ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن است.

گزارش مرکز آمار همچنین حاکیست که نرخ تورم نقطه به نقطه تیر ماه کرمانشاه نسبت به ما قبل(خرداد) ۶.۱ درصد بیشتر و کالاها و خدمات گرانتر شده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه کشور ۱.۳ درصد از کرمانشاه کمتر است؛ این نرخ در تیر ماه ١٣٩٩ به ۲۶.۹ درصد رسیده که نسبت به خرداد ۴.۴ درصد رشد نشان می دهد.

کاهش نرخ تورم سالانه

گرچه تورم نقطه به نقطه در کرمانشاه و کشور روند صعودی داشته اما نمودار تورم سالانه شیب نزولی داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه موردنظر، نسبت به دوره ۱۲ ماهه قبل از آن است.

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه تیر ۹۹ برای خانوارهای کرمانشاهی به ۲۵ درصد رسیده که نسبت به ۱۲ ماهه منتهی به خرداد کاهش ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

از این منظر، کرمانشاه در تیرماه نهمین استان کمتر گران کشور شده و وضعیت آن از میانگین کشوری بهتر است زیرا نرخ تورم سالانه تیر ۹۹ در کشور ۱.۴ از کرمانشاه بیشتر شده است.

در مجموع با اعلام جزییات نرخ تورم تیرماه امسال، نمودار تورم سالانه چهار ماه نخست سال در استان کرمانشاه پس از جهش سه برابری سال ۹۸، امسال با یک شیب ملایم، کاهشی شده و بیانگر این است که برخلاف سال گذشته، قیمت‌ها با سرعت کمتری در حال افزایش است.

در نمودار مقایسه ای نرخ تورم سالانه کرمانشاه و کشور نیز، وضعیت کرمانشاه اندکی بهتر است اما هر ۲ شاخص جهت گیری یکسانی دارند و سایه به سایه در حال حرکتند.

بانک مرکزی خرداد امسال در بیانیه‌ای هدفگذاری خود برای نرخ تورم سال ۹۹ را ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین کرده است.

برای تحقق این هدف، نرخ تورم سالانه کرمانشاه باید یک تا سه درصد و تورم کشوری ۲.۴ تا ۴.۴ درصد کاهش یابد. البته اگر شیب کاهشی نرخ تورم به همین صورت ادامه یابد، بانک مرکزی به هدف خود خواهد رسید.

 

 

سال ۹۸، کرمانشاه پنجم شد

نرخ تورم سال ۹۸ برای کل کشور ٣۴.٨ و برای استان کرمانشاه ۳۲.۹ درصد اعلام شده بود.

در این سال بیشترین نرخ تورم خانوارهای کشور با ۴۲ درصد مربوط به استان ایلام و کمترین نرخ تورم با ۳۰.۷ درصد مربوط به استان فارس بوده است.

پس از استان فارس، استان های قم، اصفهان، آذربایجان غربی و کرمانشاه به ترتیب با ۳۲، ۳۲.۶، ۳۲.۷ و ۳۲.۹ درصد کمترین میزان تورم در سال ۹۸ را داشته اند.

هم اکنون ملاک محاسبه نرخ تورم، سال ۱۳۹۵ به عنوان سال پایه است و قیمت‌های آن سال مبنای ارزش‌گذاری مقدار تولید سال‌های دیگر قرار می‌گیرد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است. ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....