تاریخ انتشار : یکشنبه 29 تیر 1399 - 13:16
کد خبر : 12774

وضعیت بورس هفته | پیش بینی سهام تا آخر هفته

وضعیت بورس هفته | پیش بینی سهام تا آخر هفته

در حالی که از دید ناظران و تحلیلگران روند صعودی بورس همچنان احتمال بیشتری است که برخی دیدگاه متفاوتی هم دارند. به گزارش اقتصاددان : معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد ۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید. علی رغم رشد نماگر اصلی بازار،در وضعیت کلی بازار به جز برخی گروه ها فشار

در حالی که از دید ناظران و تحلیلگران روند صعودی بورس همچنان احتمال بیشتری است که برخی دیدگاه متفاوتی هم دارند.

به گزارش اقتصاددان : معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد ۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید. علی رغم رشد نماگر اصلی بازار،در وضعیت کلی بازار به جز برخی گروه ها فشار فروش مشاهده می شد.امری که موجب کاهش رشد شاخص کل نسبت به هفته های پیشین شد.

داد و ستد سهام طی این هفته در حالی به اتمام رسید که نتایج نظر سنجی سایت تحلیلی اقتصاددان نشان می دهد که سهامداران و کارشناسان از سرگرفتن روند صعودی قیمت عمومی سهام را انتظار دارند .با این حال پیش بینی روند صعودی برای این نظر سنجی از قوت نظر سنجی های هفته اخیر بی نصیب است امری که حاکی از تغییر نگاه سهامداران حداقل در کوتاه مدت است.بر این اساس ۴۳ درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی انتظار روند صعودی قیمت سهام را دارند  و ۵۰ درصد از سهامداران نیز فضای کلی بازار را مثبت پیش بینی کرده اند.

 

کارشناسان چه نظری دارند

صعودی: همانطور که گفته شد،۴۳ درصد کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی این هفته روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده اند.این کارشناسان معتقدند افت قیمت طی هفته گذشته فرصت مناسبی برای ورود سهامداران فراهم کرده است.این موضوع از آن جهت صورت می گیرد که رشد قابل توجه نرخ ارز همچنان به نحو چشمگیری از سودآوری شرکت های مزبور حمایت می کند.و از سوی دیگر نیز نقدینگی در بازار در سطوح بالایی قرار دارد..این امر عامل حمایت کننده از تقاضای سهام است.

همچنین طی هفته های پیش رو گزارش عملکرد میان دوره ای بسیاری از شرکت ها (اعم از سه ماهه، شش ماهه و…) منتشر می شود و انتظار می رود این موضوع نیز به دلیل افزایش قیمت عمومی کالاها در سطح اقتصاد کشور(تورم) و صعود نرخ ارز به صورت افزایش سود آوری شرکت ها در بسیاری از نمادها منعکس شود و این امر با کاهش نسبت قیمت بر درآمد منجر به جذابیت سهام و افزایش تقاضا خواهد شد.

از سوی دیگر قیمت ها در بازارهای جهانی فلزات پایه و نفت افزایش نسبی را تجربه می کند که این امر نیاز امری مثبت در فضای سهامدارای به شمار می رود و یا حداقل ریسک را باکاهش مواجه کرده است.در مجموع از نگاه این گروه از کارشناسان سهام در مدار صعود حرکت خواهد کرد.

کم نوسان: ۲۴ درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی این هفته اقتصاددان معقتدند که روند عمومی قیمت سهام در هفته آتی کم نوسان خواهد بود.این تحلیلگران می گویند بورس برای تداوم رشد خود به استراحت و ارزیابی سهامداران و گردش نقدینگی بین نمادها نیاز دارد .به اعتقاد این سهامداران در شرایط فعلی بسیاری از سهام با افزایش تقاضای سهام مواجه خواهند شد با این حال برخی دیگر در حالت اصلاح قرار خواهند گرفت.برآیند این فضا به نوسان اندک قیمت عمومی سهام منجر خواهد شد.

در این میان تشدید شیوع ویروس کرونا در سطح کشور که بر بخش های مختلف اقتصادی اثر زیادی داشته است،حداقل به صورت روانی فعلا بازدارنده رشد فزاینده قیمت ها است.در مقابل افزایش تورم و نرخ ارز نیز مانع از نزول قیمت سهام به شمار می رود.همچنین باید توجه داشت ابهاماتی در روند بازارهای جهانی وجود دارد که خود در احتیاط سهامداران موثر خواهد بود.

نزولی: ۳۳ درصد از سهامداران در نظر سنجی روند شاخص سهام در هفته آتی را نزولی عنوان کرده اند.این کارشناسان معتقدند طی این هفته فضای کلی بازار با فشار عرضه مواجه خواهد بود. به اعتقاد گروهی از سهامداران بازار سهام با یک توقف در مسیر صعودی مواجه خواهد شد تا جایی که بازدهی بازارهای موازی نیز به رشد قابل توجه بورس برسد.

بر همین اساس بورس با نزول مواجه خواهد شد.از طرفی از نگاه این دسته از تحلیلگران افراد تازه وارد در بورس حالا افزایش قابل توجهی داشته است و به نظر می رسد بسیاری پس از مشاهده اصلاح قیمت سهام راه خروج از بازار در پیش گیرند .در این باره رشد قیمت سکه و ارز در جذب برخی از سرمایه گذاران این بازار اثر گذار خواهد بود.در مجموع برآیند این موارد احتمالا به عقب نشینی قیمت سهام منجر شود.

 

سهامداران چه نظری دارند

صعودی: ۵۰ درصد سهامداران روند شاخص اصلی بازار سهام طی هفته پیش رو را صعودی پیش بینی کرده اند.این سهامداران می گویند روند اصلاح قیمت ها طی هفته گذشته فرصت خودنمایی تقاضا را به سهام خواهد داد.این کارشناسان معتقدند پتانسیل ارزی بورس همچنان بالاست و با صعود دلار و افزایش قیمت سهام انتظار افزایش تقاضای سهام وجود دارد.از طرفی نقدینگی نیز در سطح بالایی قرار دارد که می تواند با هر محرکی راه سهام مختلف شرکت ها را در پی بگیرند.براین اساس احتمالا شاخص در این هفته با صعود مواجه شود.

کم نوسان: ۲۴ درصد سهامداران روند عمومی قیمت سهام در هفته آینده را کم نوسان پیش بینی کرده اند.این افراد معتقدند در شرایط کنونی بازار در انتظار یک سیگنال قوی تری برای حرکت خود است.تا زمانی که این سیگنال وجود نداشته باشد بازار شاهد نوسانات اندکی خواهد بود.چرا که به نظر می رسد سهامداران در حال ارزیابی گزارش های شرکت ها برای انتخاب شیوه معاملاتی در بازار باشند و این امر موجب نوعی احتیاط در بازار و سیطره روند کم نوسان در بازار خواهد شد.

نزولی: ۲۶ درصد سهامداران برای شاخص کل در هفته آتی روند نزولی پیش بینی کرده اند.این افراد معتقدند معامله گران در شرایط فعلی از فرصت کسب سود پس از رشد هفته های پیشین استفاده خواهند برد.این امر به این علت نوسانات شدید ارزی است که به سهامداران نوعی سیگنال نگرانی از وضعیت کلی اقتصاد می دهد.از سوی دیگر عواملی چون تشدید شیوع ویروس کرونا در عقب نشینی معامله گران و نزول قیمت سهام اثر خواهد داشت.

ع/دنیای بورس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....