تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1399 - 19:53
کد خبر : 22103

وضعیت بازار ارز تا انتخابات آمریکا

وضعیت بازار ارز تا انتخابات آمریکا

  ارزهای عراق دلار را ارزان می‌کند؟ یک کارشناس اقتصادی می‌گوید علی رغم ارسال سیگنال های مثبت مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع ارزی در کشور عراق، بازار ارز واکنش چندانی به این خبر نداشته و به نظر نمی‌رسد حداقل تا هفته سوم آبان ماه و اعلام نتایج انتخابات آمریکا تغییر جهت جدی را در

  ارزهای عراق دلار را ارزان می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید علی رغم ارسال سیگنال های مثبت مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع ارزی در کشور عراق، بازار ارز واکنش چندانی به این خبر نداشته و به نظر نمی‌رسد حداقل تا هفته سوم آبان ماه و اعلام نتایج انتخابات آمریکا تغییر جهت جدی را در نرخ ارز شاهد باشیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، با وعده‌های پی در پی مسئولان درباره کاهش قیمت ارز به دنبال احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده ایران برخی به وضعیت دلار در آینده نزدیک خوشبین شده‌اند اما در مقابل برخی دیگر معتقدند بازار دیگر تحت فضای روانی این اخبار قرار نمی‌گیرد و حتی در صورتی که این ارزها آزاد شوند تاثیر مقطعی در کنترل قیمت خواهند داشت.

در سوی دیگر، نزدیک شدن به انتخابات آمریکا دست معامله‌گران را برای جوسازی و ایجاد فضای روانی متشنج بیشتر باز می‌گذارد و کنترل بازار را برای بازارساز دشوارتر می‌کند تا جایی که حتی خبر تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار نیز تاثیری از خود در بازار نشان نداد.

در چینین شرایطی چه آینده‌ای باید برای دلار در هفته‌های اخیر متصور بود؟

مهدی اخوان، کارشناس اقتصادی، در تحلیلی درباره وضعیت بازار ارز می‌نویسد:« اگرچه فرمان بازار ارز این روزها بیش از هر زمانی در دستان انتظارات متناقض فعالان است اما همچنان مسیر یکطرفه افزایشی را طی می کند.

در واقع با وجود اینکه انتظار آزاد شدن درآمدهای بلوکه شده، انتظار رییس جمهوری بایدن یا ترامپ و انتظار مداخله گسترده بانک مرکزی چشم‌انداز مبهمی را در خصوص آینده نرخ ارز پیش روی فعالان این بازار قرار داده، ارزیابی روند رشد نرخ طی ماه های اخیر بیانگر سرعت گرفتن افزایش نرخ ارز در ماه جاری است.

نمودار زیر وضعیت نوسانات ماهانه قیمت دلار بازار آزاد را در ماه های اخیر نشان می‌دهد که بر اساس آن در صورت تداوم روند افزایشی نرخ دلار تا ۵ روز آتی، ماه مهر با بیش از ۲۲ درصد متوسط افزایش نرخ، بالاترین درصد رشد نرخ ارز ماهانه را در سال جاری ثبت خواهد کرد. پیش از این تیرماه با رشد حدودا ۲۱ درصدی رکورددار افزایش ماهانه نرخ ارز در سال ۹۹ بوده است.

 

 

ارزیابی روند تحولات بازار ارز در ماه های اخیر حاکی از آن است که نگاه معامله‌گران بیش از آنکه به تصمیمات و اطلاعیه های سیاست‌گذار پولی باشد، با پیش‌بینی عدم توان کافی بانک مرکزی در کنترل نرخ، بیشتر چشم به تحولات خارجی و تعیین برنده انتخابات در ایالات متحده آمریکا دارد.

تجربه نوسان قابل توجه بازار داخلی تحت تاثیر خبر ابتلای رییس جمهور آمریکا به کرونا و پس از آن بهبودی وی، موید این امر است. از این رو علی‌رغم ارسال سیگنال‌های مثبت مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع ارزی در کشور عراق، بازار ارز واکنش چندانی به این خبر نداشته و به نظر نمی رسد حداقل تا هفته سوم آبان ماه و اعلام نتایج انتخابات آمریکا تغییر جهت جدی را در نرخ ارز شاهد باشیم.

صرف نظر از درجه اهمیت نتایج انتخابات آمریکا بر بازار ارز و اقتصاد ایران، ردپای تحولات کنونی بازار ارز و عدم واکنش فعالان به سیگنال‌های متعدد مسئولان پولی را می‌توان در سایر سیاست‌های ناهماهنگ (اگر نگوییم متناقض) پولی و ارزی نیز جستجو کرد.

سیاست‌گذار ارزی که در ماه‌های اخیر انواع و اقسام روش‌ها اعم از الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی، فروش زیر قیمت ارز در بازار و در مقابل حراج از بالای ارز توسط صرافی‌های منتخب را برای کنترل قیمت ارز به کار گرفته، هفته گذشته در جدیدترین رویکرد سیاستی خود نسبت به تزریق کنترل شده اسکناس ارز در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار (که فاصله محسوسی با نرخ های کف بازار دارد)، اقدام کرد.

اما نتیجه چندان دور از انتظار نبود، نرخ ارز در بازار آزاد به روند افزایشی خود ادامه داد و در روز پایانی هفته وارد کانال ۳۲ هزار تومانی شد. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی طی صحبتی درباره بازار ارز، از یک سو درباره احتمال افزایش فشارهای خارجی (که طبعا ترجمه آن برای معامله‌گران، افزایش نرخ است) خبر داد و از سوی دیگر به فعالان هشدار داد این بازار ارز پرریسک است و هر لحظه ممکن است در آن اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ دهد!»

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....