تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 - 11:10
کد خبر : 57841

وزیر پیشنهادی صمت، پیشرو با برنامه ای قابل سنجش و ارزشیابی مدرج

وزیر پیشنهادی صمت، پیشرو با برنامه ای قابل سنجش و ارزشیابی مدرج

احسان اله باقری: برنامه جامع دکتر فاطمی امین برای وزارت صمت، الگوئی برای مدیریت برنامه محور آینده
مرکز و ساماندهی تشکیلات ارزشیابی و اعتبارسنجی معیارهای اقتصادی و مدیریتی حکومتی و خصوصی و بین المللی برای ارائه دقیق به روزترین شاخص های حکومتی و اقتصادی جهت استفاده در برنامه ریزی ها و مدیریت بر منابع و عوامل کشور از جز تا کل در تمام عملکردهای مدیریتی و اقتصادی و حاکمیتی کشور ضروری است. حوزه مأموریت وزارت صنعت، معدن و تجارت گسترده و متنوع بوده و ذینفعان زیادی دارد. مسائل این بخش در سال های گذشته به گونه ای جزئی و موردی رفع شده ولی مسائل اساسی انباشته شده اند. از طرف دیگر روندهای جهانی و شتاب فزاینده فناوری های نوین، فضای کسب وکار را تغییر داده است و بخش صنعت، معدن و تجارت چالش های پیچیده و متعددی داشته و دولت سیزدهم اهداف بلندی در تولید، اشتغال و صادرات دارد؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت هم زمان با اداره امور جاری، باید به سرعت متحول شود.
تسلط بر شیوه های حکمرانی، تجربه در سیاست گذاری صنعتی و بین رشته ای، آشنایی عمیق با کسب وکارهای نوین، توانایی حل مسائل ترکیبی و پیچیده، تجربه اجرای پروژه های تحولی، توانایی استقرار سازوکارهای بین بخشی در سطح ملی ،اشراف بر سامانه های اطلاعاتی و مدیریتی و شناخت عمیق و دقیق بخش صنعت، معدن و تجارت) به ویژه در حوزه های صادرات، نظام توزیع و تنظیم بازار ،فناوری های پیشرفته، معدن و مدیریت کسب وکار( از الزامات مدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

برنامه جامع دکتر فاطمی امین برای وزارت صمت، الگوی برنامه محوری برای آیندگان
ساماندهی تشکیلات ارزشیابی و اعتبار سنجی معیارهای اقتصادی و مدیریتی حکومتی و خصوصی و بین المللی برای ارائه دقیق به روزترین شاخص های حکومتی و اقتصادی جهت استفاده در برنامه ریزی ها و مدیریت بر منابع و عوامل کشور از جز تا کل در تمام عملکردهای مدیریتی و اقتصادی و حاکمیتی کشور ضروری است. حوزه مأموریت وزارت صنعت، معدن و تجارت گسترده و متنوع بوده و ذی نفعان زیادی دارد. مسائل این بخش در سال های گذشته به گونه ای جزئی و موردی رفع شده ولی مسائل اساسی انباشته شده اند. از طرف دیگر روندهای جهانی و شتاب فزاینده فناوری های نوین، فضای کسب و کار را تغییر داده است و بخش صنعت، معدن و تجارت چالش های پیچیده و متعددی داشته و دولت سیزدهم اهداف بلندی در تولید، اشتغال و صادرات دارد؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت هم زمان با اداره امور جاری، باید به سرعت متحول شود.
تسلط بر شیوه های حکمرانی، تجربه در سیاست گذاری صنعتی و بین رشته ای، آشنایی عمیق با کسب و کارهای نوین، توانایی حل مسائل ترکیبی و پیچیده، تجربه اجرای پروژه های تحولی، توانایی استقرار سازوکارهای بین بخشی در سطح ملی ،اشراف بر سامانه های اطلاعاتی و مدیریتی و شناخت عمیق و دقیق بخش صنعت، معدن و تجارت) به ویژه در حوزه های صادرات، نظام توزیع و تنظیم بازار ،فناوری های پیشرفته، معدن و مدیریت کسب و کار( از الزامات مدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
لزوم برنامه محور بودن حاکمیت برای بازسازی کشور و اقتصاد
قبلاً طرح موضوع شد که کاندیداهای ریاست جمهوری و به تبع وزرای پیشنهادی، با ارائه برنامه کاری دقیق و اطلاع رسانی، تعهدات قابل سنجش و مدرج به مردم ارائه کنند و با ارائه مقادیر کمّی معین و اعداد، خارج از هر گونه شعار پردازی متداول و پذیرش اطلاع از شاخص های وضعیت موجود کشور، تعهدات قابل سنجش سنواتی مدیریت کشو، در طی دوره خود را ارائه نمایند و حتی تعهد خود را به اجرای بودجه های سنواتی، به درصد و دقیق اعلام کنند که به مثابه دولت مردود قبل، مسیر بی اعتنائی به بودجه ریزی تا انحراف ۶۵ درصدی و فراموشی و خلف وعده ها را در پیش نگیرند.
اهداف شجاعانه، مترقی، کمی و قابل ارزیابی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت
واگذاری منابع و معادن خام به افراد مولد با تعهد تولید مشتقات و فرآورده های قابل سرمایه گذاری و صادرات با استقرار نظام واقعیت افزوده به جای خام فروشی، جهش و تغییر موازین مدیریتی کشور به مولد سالاری را بر مبنای بهینه سازی امور و ریاضت اقتصادی در هزینه های حکومتی، خلق ثروت، بیلان دهی مدرج و زمان بندی شده سنواتی هر مدیر به مدیران بالادستی جهت ارزشیابی و قرارگیری در ترازهای بالاتر یا تنزل سطح بندی، به جهت ارتقای نظام اداری و مدیریتی قابل سنجش در کشورهای امیدوار به رشد و هدفمند اجتناب ناپذیر است. نحوه سنجش شاخص ها و برنامه های اجرائی خود را برای کنترل مدیریت های کلان دولتی و نظارت بر امور و تعهدات آن ها و نوع برخورد با تخلفات و انحراف از برنامه ها هم باید ارائه و قانونمند گردد تا حصول برنامه های کلان کشور تضمین گردد. اهداف کمی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در بخش صنعت، معدن و تجارت در ارائه شده است که برخی از شاخص ها و اهداف کمی راهبردی در برنامه آقای دکتر فاطمی امین، برای افق چشم انداز یعنی سال ۱۴۰۴ عبارتند از:
۶٫۹ افق برنامه ۱٫۸ وضعیت فعلی موجود درصد شاخص رشد ارزش افزوده صنعت
۱۰٫۵ افق برنامه ۱ وضعیت فعلی موجود درصد شاخص رشد ارزش افزوده معدن
۱٫۵ افق برنامه ۳٫۵- وضعیت فعلی موجود درصد شاخص رشد ارزش افزوده بازرگانی
۱۳ افق برنامه ۱۱ وضعیت فعلی موجود میلیون نفرشاخص اشتغال
۳۰۰۰ افق برنامه ۹۸۸ وضعیت فعلی موجود هزار دستگاه شاخص تولید خودرو
۲۴۰۰۰ افق برنامه ۳۹۹۰ وضعیت فعلی موجود هزار دستگاه شاخص تولید لوازم خانگی بزرگ
۲۰۰۰ افق برنامه ۵۱۰ وضعیت فعلی موجود هزار مترشاخص حفاری های اکتشافی معادن
۷۰۰ افق برنامه ۵۱۰ وضعیت فعلی موجود میلیون تن شاخص استخراج معادن
۷۰و۱ افق برنامه ۳۴٫۸ وضعیت فعلی موجود میلیارد دلارشاخص صادرات غیرنفتی
۴۰ افق برنامه ۷۰ وضعیت فعلی موجود رتبه شاخص پیچیدگی اقتصادی
۹۰ افق برنامه ۱۰ وضعیت فعلی موجود درصدشاخص پوشش یکپارچه و رهگیری و ردیابی کالا.

در بی برنامگی منجر به روزمرگی و رانت و فساد دولتی نیازی به تخصص، توانمندی و مهارت اجرائی ندارند و به دلیل راحتی کار، با سهل انگاری و انفعال، به رتق و فتق سطحی امور به صورت موردی و بحرانی می پردازند و اصول و قواعد علمی و هدفمند، مبنای کار نبوده و با تنفس مصنوعی، مدیریت لحظه ای کذب بدون تسلط و آینده نگری منتصب به بودجه، اهداف میان مدت و بلند مدت را دنبال می کنند که افقی برای چشم انداز آینده روشن در آن متصور نیست.
ارزشیابی عملکرد مدیران برای دستیابی به اهداف برنامه
استقرار نظام سنجش و مدرج نمودن امور و عملکرد مدیران، با ارزیابی و تعیین شرایط وضع موجود در زمان تحویل پست ها و تعیین سطح افق مطلوب قابل دستیابی آن با مدرج نمودن درصد رشد سنواتی و سطح بندی با ارائه برنامه علمی برای شرایط و اوضاع مناصب تحویل داده شده توسط هر مدیر ارشد به مدیران حوزه کاری خود و ثبت وضع موجود و فاصله تا شرائط مطلوب ضروری است و در سامانه های شفاف و همگانی ارزیابی عملکرد مدیران، جهت ارزشیابی و ارتقا یا تنزل جایگاه و اعتبارسنجی ادواری مدیران بر پایه نتایج عملکردی راهگشای خروج از بن بست در عملکرد است و خروج از جریان های کاذب جهت نیل به رشد جهشی علمی و عملی جریان مدیریت کشور به سمت مولد سالاری و استفاده بهینه از منابع و عوامل را به دنبال دارد.
معیارهای موجود و افق چشم انداز دولت ها و وزرای کابینه برای سنجش، اعلام و ارتقا رشد و توسعه عدالت اجتماعی و شاخص های رشد و توسعه انسانی برای هدفمند کردن و حرکت منطقی برنامه های علمی و در تقابل با بی برنامگی و روزمرگی در کشورهای ضیعیف است و اگر مدیران ارشد، ملزم به ارائه معیارهای سنجش مدرج و تعهدآور کشورداری، به تفکیک سال های کاری شان باشن؛ بدون شک بخشی از مدعیان کنار می کشند و بخشی محدود، با تسلط رقابت می کنند.
و البته معدودی هم، فقط وعده های کذب سر خرمن و بدون قابلیت اجراء و سنجش می دهند که با این گروه آخر اگر یک بار برخورد جدی شود، دیگر تکراری بر این خسران و حضور ناکارآمد دروغ گوها در رقابت های حساس نخواهیم داشت و این کاری است که عزیزان و فعالان حوزه انتخابات باید برنامه ریزی و با همراهی صدا و سیما و رسانه ها عملیاتی کنند.
برنامه های کوتاه مدت آقای فاطمی امین برای وزارت صمت
۱-تنظیم بازار (تکمیل سامانه جامع تجارت، اصلاح ساختار و ضوابط قیمت گذاری، تأمین مواد اولیه، گسترش مدیریت زنجیره تأمین، طرح های ویژه عرضه و تقاضای محصولات مهم، شفاف سازی ماموریت های وزارت جهاد و وزارت صمت)
۲-صادرات حداقل ۵ میلیارد دلار بیشتر از مشابه سال قیل برای تنظیم بازار ارز و تامین مواد اولیه و ضروری بخش تولید
۳-پشتیبانی و رفع موانع تولید به صورت عمومی برای کل بخش تولید و رشته فعالیت های ویژه و خاص
برنامه های استان ها و شهرستان های فاطمی امین برای وزارت صمت
با هدف پیشرفت متوازن همه مناطق کشور و بر اساس تحلیل فرصت ها و مسائل ملی، منطقه ای و محلی بر مبنای اصول آمایش سرزمین، برنامه های صنعت، معدن و تجارت استان ها و شهرستان ها طبق برنامه زمان بندی با مشارکت نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان محلی و صاحب نظران طراحی و اجرا خواهد شد .پیشرفت برنامه ها هر ۳ ماه یک بار با حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پایش خواهد شد .
برنامه های رشته فعالیت های فاطمی امین برای وزارت صمت
مطالعات متعدد و متنوعی در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت انجام شده و برنامه های رشته فعالیت ها بر این اساس و متناسب با اهداف کلان بخش نهایی شده و مبنای اقدامات و شاخص های ارزیابی عملکرد خواهد بود. اجرای برنامه های رشته فعالیت ها به صورت ماهانه پایش قرار شد.
برنامه های بین المللی فاطمی امین برای وزارت صمت
در برنامه های بین المللی کشورها برحسب اولویت، منطقه ی جغرافیایی، همسایگی و همسویی با ایران و اهمیت تعامل و توسعه ی تجارت با آن ها، به چهار دسته تقسیم شده اند.
پروژه های تحولی(پیشران و محرک اقتصادی) فاطمی امین برای وزارت صمت و دولت
برای تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت، ۳۰ پروژه تحول طراحی شده است. برخی از این پروژه ها مانند پروژه های اشتغال و تأمین مالی بین بخشی بوده و با مشارکت سایر وزارت ها تا پایان مهرماه فعال می شوند. عنوان پروژه ی تحولی محرک (پیشران اقتصادی) فاطمی امین برای وزارت صمت عبارتند از: پروژه تکمیل سامانه اطلاعات کسب و کارها، پروژه تکمیل سامانه جامع تجارت، پروژه تکمیل پایگاه داده زمین شناسی، پروژه گسترش تأمین مالی زنجیره ای، پروژه راه اندازی صندوق های ارزی، پروژه طراحی و استقرار فرایند رسیدگی به تخلفات و دادرسی کسب و کارها، پروژه راه اندازی سامانه قواعد و مجوزهای کسب وکار، پروژه گسترش و تقویت مراکز ارزیابی و رتبه بندی، پروژه گسترش و تقویت سکوهای خدمات کسب وکار، پروژه گسترش و تقویت شرکت های بازرسی، پروژه گسترش و تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری، پروژه گسترش و تقویت خدمات ابری، پروژه هماهنگی شرکت های پخش و فروشگاه های شبکه ای، پروژه هماهنگی بنگاه های صنایع غذایی، پروژه هماهنگی بنگاه های خودروسازی، پروژه هماهنگی بنگاه های لوازم خانگی، پروژه هماهنگی بنگاه های تجهیزات و ماشین آلات، پروژه هماهنگی بنگاه های صنایع معدنی، پروژه هماهنگی بنگاه های نساجی و پوشاک، پروژه هماهنگی بنگاه های شیمیایی، پروژه هماهنگی بنگاه های داروسازی و تجهیزات پزشکی، پروژه ساماندهی بنگاه های تعطیل و نیمه تعطیل، پروژه تأمین زیرساخت های شهرک های صنعتی، پروژه طراحی شبکه مشاغل، پروژه راه اندازی سامانه اطلاعات مشاغل، پروژه مدیریت دانش سازمانی، پروژه تربیت مدیران گام دوم انقلاب، پروژه درج قیمت تولیدکننده و قیمت واحد، پروژه رتبه بندی فروشگاه ها و سکوها، پروژه اصلاح ساختار بازارهای فلزات ،کانی های غیرفلزی و شیمیایی، پروژه اصلاح ساختار بازارهای خدمات، پروژه راه اندازی سامانه کدال شرکت های دولتی، پروژه اشتغال دهک های درآمدی پایین، پروژه اشتغال مرزنشینان، پروژه اشتغال مناطق محروم و فعال سازی ظرفیت زنجیره معادن.
سپاس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....